Semnal: Arta și estetica franciscană din secolele XIII-XIV. Explorări hermeneutice și comparative
Arta și estetica franciscană din secolele XIII-XIV. Explorări hermeneutice și comparative, cartea semnată de Eugen Răchiteanu, apărută la Editura Fundației Academice Axis (ISBN 978-606-8528-16-8), se situează la confluența dintre istoria artei si filozofie. Primul domeniu este explorat cu uneltele iconografiei și iconologiei, iar filosofia este asumată prioritar din unghiul esteticii speculative.
Care este motivul principal al tratării acestui subiect? Simplu: interesul trezit în mediile universitare din Italia și România îi dau autorului convingerea necesității de a dezvolta viziunea despre viață prin prisma artei - într-o abordare hermeneutică. Mai precis, autorul își îndreaptă atenția spre tradiția și inovația în arta iconografică conform scrierilor lui Bonaventura, Ubertino da Casale și ale altor reprezentanți, încheind cu inflexiuni medievale în iconografia franciscană. Din perspectiva estetică, cea de pe urmă, înseamnă descrierea particulară a unui subiect privind conținutului imaginii, cum ar fi: mesajul, interpretarea, compoziția și numărul de personaje folosite, plasarea lor și gesturile acestora. Subiectul iconografic referitor la spiritul franciscan primar, ca prototip al acestui segment, se constituie plecând de la iconografia dedicată sfântului Francisc de Assisi și altor sfinți franciscani. Drept consecință - este convins părintele Eugen Răchiteanu - omul însuși, contemplând arta, devine icoană a lui Dumnezeu, realitate manifestată prin intermediul cultului față de arta sacră. Dincolo de toate acestea, observă atașamentul și dragostea lui Francisc de Assisi față de frumosul artistic, dragoste ce a trezit în pictorii secolelor al XIII-lea și al XIV-lea, cum ar fi Cimabue ("Maica Domnului cu Pruncul și sfinții") și Giotto ("Stigmatele sfântului Francisc"), dorința și posibilitatea realizării unor opere artistice cu o înaltă încărcătură spirituală. O interpretare mai realistă a artei picturale, cu un ton mai sincer, chiar dacă uneori rustic, își află locul de început în regiunea Toscana. Așadar, arta creată nu e decât o modalitate de exprimare a mesajului evanghelic, cu scopul de a fi înțeleasă și contemplată în adevăratul ei sens, deschizându-se fascinației față de tot ceea ce este frumos și adevărat.
Opera Lignum vitae (Bonaventura,1260) cuprinde meditații despre misterul originii lui Isus Cristos, al Pătimirilor și al Glorificării Sale. Subiectele alese se concentrează pe compasiunea și smerenia lui Isus Cristos, dar și pe virtuțile ivite la persoanele care meditează asupra acestor mistere. Percepută de artiști ca schemă complexă și totodată completă a vieții, pătimirii și glorificării Mântuitorului, a fost transpusă în picturi în decursul secolului al XIV-lea. Spre exemplu, în opera Lignum vitae, pictată la Florența de către Taddeo Gaddi în sala de mese a conventului Santa Croce (acum Muzeul Operei Santa Croce), Bonaventura împărtășește cu Francisc de Assisi aceeași poziționare de la picioarele Crucii-Arbore. Îmbrăcat în haină franciscană și cu mitra episcopală, Bonaventura șade la pământ și scrie pe un pergament primul vers ("O crux frutex salvificus") dintr-un imn inserat în opera sa. "Aici - conchide preotul Eugen Răchiteanu - opera scoate în evidență esența intelectuală și spirituală a Ordinului, pe când sfântul Francisc, îndreptat cu evlavie spre cruce, reprezintă vocația mistică originală".
Dacă la Bonaventura lucrurile au stat astfel, celălalt autor adus în discuție de părintele Răchiteanu, Ubertino da Casale, pare că vrea să se depășească pe sine în înțelegerea unor problematici filosofice și teologice despre sacrificiul lui Cristos pe cruce. În perioada petrecută ca profesor la școala pariziană și mai apoi în conventul Verna - Italia, da Casale reușește, în anul 1305, să finalizeze unul dintre cele mai faimoase tratate: "Arbor vitae crucifixae Jesu", ce avea să aibă un puternic ecou în filosofia și spiritualitatea franciscană. Încă necunoscută spațiului filosofic românesc, opera ubertiniană ("Arbor vitae crucifixae Jesu") inspirată de ca a lui Bonaventura ("Lignum vitae"), va fi folosită de teologii și filosofii franciscani în tratarea dimensiunii kenotice a lui Isus Cristos.
Studiului comparativ Lignum vitae și Arbor vitae crucifixae Jesu ce apare în iconografia franciscană, în primul rând, ca expresie despre adevăr, principiu de înălțare și trăire morală pentru dezvoltarea simțurilor superioare și puternic vehicul de transmitere a unui anumit mesaj, a putut fi înțeles numai în lumina învățăturii creștine. Bonaventura se referă la faptul că Dumnezeu, în marea sa iubire față de om, l-a trimis pe Fiul său Isus Cristos, care întrupându-se a devenit om ca toți oamenii, prin aceasta voind să sfințească materia. Iconografia conciliază dualitatea dintre materie și spirit, adaugă preotul E. Răchiteanu. Bonaventura și, în mare măsură, Ubertino, nu deviază de la schema tradițională a Arborelui, imagine a vieții. Viziunea bonaventuriană despre viață și despre frumosul din univers este îndreptată spre o continuă schimbare a acestora, o actualizare, întrucât la baza reflecțiilor se găsește omul dotat cu o gândire și dispus să accepte continua interpretare simbolică a lumii. Ubertino ne propune o filosofie a iubirii față de natură, o atitudine existențială de respect față de toată creația universului. Cunoașterea și știința nu sunt o aluzie a domniei omului asupra naturii, ci mai degrabă instrumentul care-i permite conviețuirea. Specific lui Ubertino e tocmai găsirea mijloacelor de apropiere de ceea ce este viață, de ceea ce este frumos și bun. Însă, ambii autorii privesc frumosul și arta dintr-o perspectivă gnoseologică și, totodată, metafizică. Din punct de vedere etico-religios, ei plasează contemplarea valorilor estetice într-o etapă semnificativă a omului orientat spre contemplarea lui Dumnezeu, având ca scop ultim fericirea.
La final, părintele Eugen Răchiteanu subliniază faptul că în sfera iconografiei franciscane estetica a devenit o preocupare, dar și o provocare pentru școala filosofică de azi: încercând să comunice misterul ce-l reprezintă, ea devine subiect filosofic și preocupare estetică. Avându-i în frunte pe Bonaventura și Ubertino da Casale, filosofia franciscană a dezvoltat în mod sistematic și autentic rolul și importanța subiectului Arborele vieții, prin tratatele Lignum vitae și Arbor vitae crucifixae Jesu; totodată, valoarea este evidențiată în bogăția spirituală și artistică a temei; împreună, cele două, călăuzesc omul spre a-și descoperi în sine însuși dorința veritabilă de contemplare a frumosului, aflat în imensul izvor al artei.
*
Eugen Răchiteanu (n. 1974, localitatea Zăpodia, comuna Traian, județul Bacău), licențiat în Teologie (2002, Roman) cu un master în geopolitică (2010, București) și altul în "Arhitectura, Arta sacră și Liturghie" (2011, Roma - Italia) este doctor în teologie (2005, Roma - Italia) și doctor în filosofie (2016). În prezent este preot romano-catolic în Ordinul Fraților Minori Conventuali, director al Casei Editoriale și al Revistei Città di Vita din Florența, lector la Institutul Teologic Franciscan din Roman. A beneficiat de un stagiul de practică Erasmus+ (2016 - Bazilica "Santa Croce" din Florența). A fost rector ecclesie al Complexului Monumental "Sfântul Francisc" din Cortona, Italia(2008-2009), promotor al artei și culturii din cadrul Complexului Monumental "Santa Croce" - Florența (2002-2005), profesor la Facultatea de Litere a Universității din Bacău (2005-2007).
Volume publicate: L'Icona nella vita della Chiesa (Ed. Metastasio Assisi, 2005); Icona: sentiero tra visibile e invisibile (Ed. Polistampa Firenze, 2005); Arte. Bellezza che incorona il mondo (Ed. Giornale L'Etruria, Cortona 2009); Arta sacră. Calea frumuseții către absolut, (coord) (Ed. Serafica, Roman 2012); Scenariul geopolitic al vizitei Papei Ioan Paul al II-lea în România (Ed. PapiruS Media, Roman 2012). Numeroasele studii și eseuri publicate în reviste de cultură și specialitate precum: Agathos, Hermeneia, Città di Vita (Firenze), Studia Theologia Catholica, Analele Universității "Constantin Brâncuși" din Târgu Jiu, Transilvania, Cultură și filosofie franciscană, Caietele Institutului Teologic București, Studii Franciscane - Revista Institutului Teologic Franciscan din Roman, "Mesagerul Sfântului Anton de Padova", Attenzione.
Frăguța Zaharia
Universitatea "Alexandru Ioan Cuza" din Iași,
Facultatea de Filosofie și Științe Social-Politice
lecturi: 40.