Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Părintele Sosa: "Autosuficiența este idolul din timpul nostru"

De Cristina Uguccioni

La 14 octombrie 2016 părintele Arturo Sosa Abascal, venezuelean, a fost ales prepozit general al Societății lui Isus. Al treizecilea succesor al sfântului Ignațiu de Loyola, primul non-european, are 68 de ani, este licențiat în teologie și filozofie și a obținut doctoratul în științe politice: în țara sa a fost profesor universitare, rector al Universității Catolice de la Táchira și director al Gumilla, centrul de cercetări și acțiune socială al Societății lui Isus. După ce a condus (din 1998 până în 2004) pe iezuiții venezuelani în calitate de superior provincial, a fost numit consilier al părintelui general, iar în 2004, delegat pentru casele și operele interprovinciale ale Societății lui Isus la Roma. L-am întâlnit pentru a-i adresa câteva întrebări cu privire la noua sa funcție și la această trecere de epocă.

Ce sentimente au însoțit aceste prime luni de muncă la conducerea iezuiților?

Înainte de toate dorința de a cunoaște în mod aprofundat Societatea în ansamblul său și slujirea pe care ea o oferă lumii și Bisericii: cunoașterea capilară pe care o dobândește este indispensabilă pentru a desfășura funcția încredințată mie. În afară de asta, simt vie responsabilitatea de a da realizare rezultatului discernământului făcut în timpul congregației generale. El ne orientează într-o direcție precisă pe care am indicat-o în prima mea omilie după alegere: să oferim contribuția noastră la ceea ce astăzi pare imposibil: o omenire reconciliată în dreptate, care trăiește în pace într-o casă comună bine îngrijită, unde este loc pentru toți.

Papa Francisc, intervenind la reuniunea celei de-a 36-a congregații generale, spunea: "Biserica se bazează pe voi și continuă să se îndrepte spre voi cu încredere, îndeosebi pentru a ajunge în acele locuri fizice și spirituale în care alții nu ajung sau le este greu să ajungă". Care sunt locurile la care înțelegeți cu sunteți destinați?

Locurile fizice sunt cele geografic mai îndepărtate și la care este greu de ajuns, unde Biserica încă nu este prezentă sau este prezentă cu mici comunități care au nevoie de sprijin. Apoi sunt acelea pe care Papa Francisc le numește "periferii", și ele se află în toată lumea: sunt locurile în care se concentrează suferința, sărăcia, abandonarea, marginalizarea, umilirea umanului. În sfârșit sunt locurile științei în care se elaborează gândirea care orientează și plăsmuiește societățile și pe care noi putem contribui să le luminăm cu vestea Evangheliei.

În omilia rostită după alegerea dumneavoastră afirmați că este nevoie de "o extraordinară profunzime intelectuală pentru a gândi creativ modurile prin care slujirea noastră adusă misiunii lui Cristos Isus poate să fie eficace". De ce ați voit să evidențiați caracterul de care nu se poate face abstracție al profunzimii intelectuale?

Pentru că ea este contribuția pe care Societatea nu poate să n-o dea Bisericii și lumii. Încă de la începuturi iezuiții au cultivat, împreună cu profunzimea spirituală, pe cea intelectuală. Noi iezuiții ne dedicăm studiului în multe domenii ale științei nu pentru a obține titluri prestigioase ci pentru că suntem convinși că suntem chemați să oferim gânduri bune, capabile să susțină cu inteligență misiunea Bisericii, gânduri care permit să se aibă incidență asupra culturii și să se înțeleagă mai bine timpul în care trăiesc bărbații și femeile destinatari ai vestirii Domnului.

Ce particularități trebuie să aibă discernământul pentru a fi cu adevărat astfel?

Discernământul este un proces frumos și complex, care implică total viața persoanei și nu trebuie confundat cu simpla gândire și rumegare între sine și sine înainte de a lua decizii. Punctul crucial al discernământului - fundament nu numai al spiritualității ignațiene ci al întregii vieți a Bisericii - este cum să se asculte Duhul Sfânt. Pentru a-l putea asculta există câteva condiții pe care le sintetizez pe scurt: înainte de toate trebuie crezut că Dumnezeu ni se comunică și că se comunică prin intermediul Duhului: această credință permite să stăm în atitudinea necesară pentru ascultare. A doua condiție este a ști să se înțeleagă limbajul Duhului: asta se naște din rugăciune, trăită nu ca moment ocazional, ci ca dimensiune permanentă a existenței. În Evanghelii Isus este un om care se roagă, care stă în ascultarea Tatălui și ia deciziile în intimitatea acestui raport.

Și a treia condiție?

Este de a învăța să se simtă înăuntru mișcările Duhului. Pentru ca asta să se întâmple este nevoie de libertate interioară, adică nealipire de propriile idei sau de cele ale grupului la care se aparține. Și apoi trebuie înțeles care sunt semnele: Conciliul al II-lea din Vatican a vorbit despre "semnele timpurilor", adică semnele trecerii lui Dumnezeu în istoria fiecăruia și a omenirii. Această lectură nu este ușoară, este necesară mare atenție la ceea ce se întâmplă în propriul interior și în comunitate: Papa Francisc vorbește adesea despre discernământ comun pentru că el nu se referă numai la individ, ci și la Biserică trup al lui Cristos.

Ce spațiu are în acest proces familiaritatea cu Evangheliile, la care invită în mod repetat Papa Francisc?

Ea ocupă locul central: recomandarea sfântului Ignațiu este aceea de a contempla în rugăciune scenele din Evanghelii, persoana lui Isus și a asimila sentimentele sale și stilul său.

Există un text din Evanghelii care vă este drag în mod deosebit?

În viața mea Evangheliile continuă să fie un izvor de inspirație permanentă. Preferința mea cade asupra întregii Evanghelii a lui Ioan, de care sunt foarte afecționat: este un izvor inepuizabil, la care recurg adesea.

În prima omilie după alegere, dumneavoastră ați declarat și că "Societatea lui Isus va putea să se dezvolte numai în colaborare cu alții, numai dacă devine minima Societate colaboratoare". Și precizați că propunerea este de "a mări colaborarea, nu numai de a-i căuta pe alții care să colaboreze cu noi, cu operele noastre pentru că nu vrem să pierdem prestigiul poziției celui care are ultimul cuvânt". De ce ați subliniat acest aspect?

Când vorbim despre "misiunea noastră", noi iezuiții putem risca să uităm că ea nu este numai a noastră, ci a Bisericii întregi. Aceea de a vesti Evanghelia la toate neamurile este de fapt o responsabilitate încredințată de Domnul celor care îl urmează. Așadar colaborarea este fundamentală: noi o practicăm deja în multe țări din lume; în intervenția mea am voit să-i subliniez relevanța. Expresia "minima Societate", creată de sfântul Ignațiu, face aluzie la faptul de a se recunoaște porțiune mică a Bisericii care este angajată în vestire. Și în lucrarea de a face lumea mai umană și dreaptă.

Care considerați că este idolul cel mai periculos al Occidentului contemporan?

Autosuficiența, ideea de a ști și a trebui să facă singuri, atât ca individ cât și ca societate. Occidentul este convins că poate să ajungă de la sine la fericire, la plinătatea umanului, făcând abstracție de ceilalți. Pentru acest motiv ridică ziduri și nu punți, și încearcă să se izoleze, să se închidă în el însuși. Această atitudine este un pericol mare. Convingerea de a fi în măsură să construiască umanul în autonomie completă, fără a avea nevoie să învețe și să primească de la alții, conduce la nerespectarea popoarelor și culturilor diferite, nici a creației, care este casa comună. Autosuficiența închide posibilitatea dialogului intercultural și interreligios și blochează drumul și spre viitor. Ea este un idol care izolează și ajunge să paralizeze.

Acest idol seduce și restul lumii?

Globalizarea care este în desfășurare induce să se gândească asta, deoarece ea se caracterizează ca globalizare a unui singur stil de viață dictat de țările occidentale bogate, o omogenizare care elimină diferențele și impune o gândire unică. Destinul acestui fenomen este sărăcirea umanului. Însă acest proces nu este ireversibil, poate să ia și o altă direcție: putem să ne orientăm spre o globalizare care să se întemeieze pe diversitate ca bogăție și drept caracteristică specială a omenirii și a creației, o diversitate care trebuie protejată, cultivată și din care trebuie să se ia pentru a construi un viitor mai bun și drept pentru toți.

Care este boala cea mai gravă a continentului european și de care se are conștiință mai mică?

Boala cea mai periculoasă, și pentru că este mai puțin recunoscută, este tocmai autosuficiența. Ea provoacă paradoxuri de care nici măcar nu ne dăm seama. Să ne gândim la tema migranților. Toate țările europene știu, pe planul teoretic, că pentru a putea menține stilul lor de viață, nivelurile lor productive, au nevoie de tineri care să fie în măsură să desfășoare lucrările cerute de piață; totuși, deși conștienți de această necesitate, închid porțile pentru migranții care, cu munca lor, contribuie la îmbunătățirea vieții nu numai a familiilor lor ci a întregii societăți europene. Acest paradox care străbate întreaga Europă adesea se ascunde sub măștile naționalismului sau al fricii de ceea ce este diferit.

Anul milostivirii și magisteriul Papei Francisc au desemnat fața și au indicat urgența unei civilizații a compasiunii. Care sunt primele cărămizi pentru a o edifica?

Prima, esențială, este a recunoaște slăbiciunea umană - cea personală, cea colectivă precum și cea a Bisericii - și nevoia de iertare. A doua cărămidă, la fel de fundamentală, este a începe să fim milostivi. Isus a spus: "Dacă îți aduci darul la altar și acolo îți amintești că fratele tău are ceva împotriva ta, lasă acolo darul tău, în fața altarului, du-te, împacă-te mai întâi cu fratele tău și apoi, venind, oferă-ți darul" (Mt 5,23-24). Când se cere de la Domnul să fim iertați trebuie să fim dispuși să folosim milostivire față de frați.

Gândindu-vă la viața dumneavoastră, cui doriți să-i mulțumiți mai mult?

Mă gândesc îndeosebi la două grupuri de persoane, de la care am primit foarte mult: primul este marea mea familie (am cinci frați), în care, de exemplu, am învățat să fiu sensibil față de alții și față de problemele lor și să mulțumesc pentru ceea ce am primit în fiecare zi, inclusiv lucrurile mici. Și apoi este Societatea lui Isus, față de care nutresc o recunoștință profundă. Am intrat în colegiul iezuiților din Caracas la 5 ani și am ieșit de acolo la 18; următorii 50 de ani am trăit împreună cu iezuiții. Familiei mei și Societății îi datorez tot ceea ce sunt astăzi.

Tinerele generații trebuie să trăiască într-un context cultural care înalță acel a face singur și pentru sine, fără legături și fără datorii față de cineva, un context care face din autosuficiență un idol, așa cum spuneați dumneavoastră mai înainte. Care este primul pas pentru a reda elan recunoștinței?

Trebuie dat exemplu, înainte de toate în familie, pentru că tocmai acolo se începe să se învețe a aduce mulțumire: un adult care își amintește de ceea ce a primit de la alții și de la Dumnezeu (începând de la viața însăși), care arată că nu este și nu se simte autosuficient, care recunoaște că a primit nu datorită meritului ci datorită generozității celorlalți și a lui Dumnezeu, oferă tinerilor un exemplu de neînlocuit. Îi obișnuiește să considere recunoștința o dimensiune constitutivă a existenței.

Care sunt formele de sărăcie spirituală mai invizibile?

Sunt multe. Cred că semnul distinctiv care le unește este, încă o dată, autosuficiența, a-și pune încrederea numai în ei înșiși fără a se încrede în ceilalți și în Dumnezeu. Egoismul, aplecarea mândră asupra sieși, a-i pune deoparte pe ceilalți și pe Dumnezeu sunt, după părerea mea, trăsăturile speciale ale celei mai mari sărăcii spirituale.

(După Vatican Insider, 19 martie 2017)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 20.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat