Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Creșterea lentă a cultului sfântului Iosif

"Când am văzut starea în care aduseseră medicii de pe pământ și cum eram complet răsucită la vârstă așa de tânără - scrie Tereza de Avila în autobiografia sa (Viața, VI, 5-7) relatând cum s-a născut devoțiunea sa deosebită față de sfântul Iosif - m-am hotărât să recurg la medicii din cer și să le cer lor sănătatea, pentru că deși suportam acel rău cu atâta bucurie, doream și să mă vindec. Mă gândeam uneori că dacă eu cu sănătatea aș fi ajuns să mă osândesc, ar fi fost mai bine să rămân așa, dar în același timp îmi imaginam cu sănătatea să-l pot sluji mai bine pe Domnul. Iată aici eroarea noastră: a nu voi să ne punem în întregime în mâinile lui Dumnezeu care știe mai bine decât noi ceea ce ni se potrivește. Am început să ofer liturghii și să recit rugăciuni aprobate (...) am luat ca avocat și patron al meu pe gloriosul sfânt Iosif, și m-am încredințat lui cu fervoare".

Rugăciunea, explică Tereza, nu întârzie să dobândească scopul său, "Acest tată și protector al meu - continuă reformatoarea Carmelului - m-a ajutat în necesitatea în care mă aflam și în multe altele mai grave în care era în joc onoarea mea și sănătatea sufletului meu. Am văzut clar că ajutorul său a fost mereu mai mare pentru mine decât ceea ce aș fi putut spera. Nu-mi amintesc până acum să-l fi rugat pentru un har fără să-l fi obținut imediat. Și este un lucru care uimește să amintesc marile favoruri pe care Domnul mi le-a acordat și pericolele pentru suflet și pentru trup de care m-a eliberat prin mijlocirea acestui sfânt binecuvântat". Iubit și venerat în mod deosebit, cu un afect și o recunoștință, literalmente, filială. "Altor sfinți - continuă Tereza - pare că Dumnezeu le-a dat să ne ajute în această necesitate sau în alta, în timp ce am experimentat că gloriosul sfânt Iosif extinde patronarea sa asupra tuturor necesităților. Cu asta Domnul vrea să ne facă să înțelegem că așa cum era supus lui pe pământ, unde el ca tată purtător de grijă îi putea porunci, tot așa și în cer face tot ceea ce îi cere. Asta au recunoscut prin experiență și alte persoane care în urma sfatului meu s-au încredințat patronării sale. Multe altele au devenit de puțin timp evlavioase ale sale pentru că au experimentat acest adevăr".

Celui care citește aceste cuvinte astăzi, în anii zece din al douăzeci și unulea secol, cultul tatălui purtător de grijă al lui Isus pare ceva clar și neîndoielnic, dar n-a fost mereu așa în istoria Bisericii. A demonstrat asta cu o amplă argumentare un eseu scris în urmă cu câțiva ani de Paul Payan, Joseph. Unei mage de la paternité dans l'occident médiéval (Aubier, 2006), analizează de la începuturi devoțiunea către soțul Mariei în societățile creștine. Începuturi care n-au fost ușoare, dacă se observă că numele de botez Iosif era foarte puțin răspândit printre creștini până la sfârșitul secolului al XVI-lea, când întocmai a început să decoleze, grație mai ales propagandei franciscanilor.

De fapt Iosif este un personaj dificil, dacă nu stânjenitor: dogma fecioriei Mariei îl pune de fapt, încă din primele secole ale creștinismului, în rolul de soț curat, cap al unei familii în care soția și fiul sunt amândoi foarte superiori lui. Pentru a face credibilă această situație, scrierea apocrifă Protoevanghelia lui Iacob îl prezintă bătrân și văduv, pentru a explica în acest mod mențiunea "fraților" lui Isus în evanghelii. Și vârsta înaintată i-a rămas asupra sa, în pofida tentativelor - cea mai importantă a fost aceea a lui Jean Gerson - de a-i diminua vârsta, făcând astfel din castitatea lui Iosif o alegere care neobligatorie care îl apropie spiritual de Fecioară.

Mai mult, una din motivațiile neîncrederii creștinilor față de soțul Mariei se află tocmai în această asemănare a sa cu un personaj tipic din nuvelele satirice, soțul bătrân trădat de tânăra soție și constrâns să crească un copil care nu este al său. Versiune satirică a rolului lui Iosif repropusă și de multe opere de artă sacră: acestea îl reprezintă ca un țăran neghiob, care provoacă râsul prin inabilitatea sa de meșteșugar, reverberându-se asupra incapacității de a întreține în mod demn soția și copilul. Și până la sfârșitul Evului Mediu el nu este niciodată reprezentat singur, și mereu un pic separat de personajele mai importante, Isus și Maria. Numai din secolul al XV-lea, în noi reprezentări ale nașterii lui Isus, atât Maria cât și Iosif sunt îngenuncheați în fața fiului, pentru a-l adora în aceeași poziție.

Cultul soțului Mariei, tată purtător de grijă al lui Isus, se dezvoltă abia în perioada modernă, când sfântul începe să fie un model, nu numai un ocrotitor, și nu devine cu adevărat o devoțiune populară până în secolul al XIX-lea, când este valorizat și ca muncitor în contrapoziție cu socialismul care se răspândea. În 1870, Pius al IX-lea în declară ocrotitor al Bisericii universale, iar în cursul secolului al XX-lea îi vor fi dedicate două sărbători, 19 martie ca patron și model al taților, și 1 mai ca meșteșugar, în contrapoziție clară cu sărbătoarea de origine socialistă.

În creștinismul antic Iosif era perceput ca ultimul patriarh, inel de unire între vechea și noua economie: tocmai pentru aceasta a fost reprezentat adesea departe de scena principală, gânditor, martor al întrupării lui Cristos, dar apoi și în rol de ultim evreu, care ca acoperământ pe cap uneori purta beretul în trei colțuri impus în multe orașe medievale evreilor.

Cultul sfântului Iosif, centrat pe umilința sa și pe slujirea sa adusă lui Isus, se naște în mediul monastic, adesea cu nuanțe mistice, ca în sfântul Bernard, care valorizează intimitatea fizică a lui cu fiul. Însă franciscanii sunt cei care-l propun pe Iosif ca exemplu de urmat. Pentru ei devine pozitivă sărăcia sfintei familii și a păzitorului său umil, iar pentru superiorii lor nu folosesc termenul "abate", care înseamnă tată, ci pe cel de "custode", atribuit întocmai celui care trebuia să păzească pe micul Isus și pe mama sa. În promovarea figurii lui Isus, mai mult succes decât franciscanii au avut însă servitorii Mariei, primii care l-au sărbătorit la 19 martie, cu puțin înainte de sărbătoarea Bunei Vestiri: de fapt, sfântul constituia modelul natural al ordinului lor, care îi legitima identitatea împiedicând o fuziune cu alte ordine mendicante.

Dar adevăratul redescoperitor al importanței teoretice a tatălui purtător de grijă al lui Isus a fost Gerson, care a influențat mediul universitar parizian de la începutul secolului al XV-lea propunându-l ca model politic de pace și de unire. Într-un moment de criză puternică a papalității, în timpul schismei din Occident, teologul scrie că Biserica are nevoie de noi modele de mediere pentru că Petru nu mai pare suficient, și într-o cuvântare rostită la conciliul din Constance îl propune pe Iosif ca nou model de conducător politic, cap de familie dar și umil servitor al lui Isus.

Propunerea lui Gerson n-a avut rezultat imediat, dar a fost reluată în secolul al XVI-lea de franciscani care au făcut din sfântul Iosif un exemplu de părinte spiritual, deci al clerului, mediator între Dumnezeu și oameni.

În această lungă și fascinantă istorie, Iosif nu apare niciodată ca figură de putere, ci mai degrabă se afirmă ca mediator, un pacificator care rezolvă situații complicate. În discreție și în tăcere. Tăcerea, se citește în Redemptoris custos 25, este cea "care însoțește tot ceea ce se referă la figura lui Iosif; însă este o tăcere care dezvăluie în mod special profilul interior al acestei figuri. Evangheliile vorbesc exclusiv despre ceea ce Iosif «a făcut»; totuși, permit să se descopere în acțiunile sale, învăluite de tăcere, un climat de profundă contemplație. Iosif era în contact zilnic cu «misterul ascuns de veacuri», care «și-a stabilit locuință» sub acoperișul casei sale. Asta explică, de exemplu, de ce sfânta Tereza a lui Isus, marea reformatoare a Carmelului, s-a făcut promotoarea reînnoirii cultului sfântului Iosif în creștinătatea occidentală". Deci Iosif simbol al unui "da" simplu și hotărât, care se declină în întregime în acțiunea concretă, fără psihologisme sau complicații excesive, cum rezumă bine versurile lui David Maria Turoldo dedicate lui: "Și trezit din somn Iosif / a făcut după sfatul îngerului: / astfel istoria și-a schimbat cursul / când doi tineri au ascultat". (Silvia Guidi)

(După L'Osservatore Romano, 19 martie 2017)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat