Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la solemnitatea Sfântul Iosif, soțul feciorelnic al preacuratei fecioare Maria și tatăl purtător de grijă a lui Isus - 2017

Sfântul Iosif ne cheamă să cântăm împreună cu el îndurările Domnului (cf. Ps 89,2)

Astăzi, Biserica ne invită să ne strângem în jurul sfântului Iosif, soțul feciorelnic al preacuratei fecioare Maria și tatăl purtător de grijă a lui Isus, ca mai întâi să cântăm împreună cu el îndurările Domnului și apoi să reflectăm la harurile pe care le-a primit: spre slava lui Dumnezeu, spre cinstea sa, și spre folosul nostru și al întregii sfintei Biserici.

Sfântul Iosif a fost ales de veșnicul Tată ceresc nu numai ca hrănitor și păzitor fidel al principalelor sale comori, Isus și Maria, ci a fost ales și colaborator la planul său veșnic de mântuire a lumii. Iar sfântul Iosif și-a îndeplinit bine misiunile la care a fost chemat, de aceea, Domnul îi spune astăzi: "Bine, servitor bun și credincios, intră în bucuria stăpânului tău" (Mt 25,21).

Sfântul Bernardin de Siena (1380-1444), preot, care astăzi ne-a dat lectura a doua de la Breviar, ne spune că este o regulă generală ca atunci când cineva este ales pentru o slujire deosebită, să primească de la Dumnezeu toate harurile și carismele care îi sunt necesare pentru misiunea sa.

Sfântul Iosif, ca soț al Fecioarei Maria și ca tată purtător de grijă al lui Isus, și ca om chemat să colaboreze la planul veșnic de mântuire a lumii, a primit nenumărate haruri și carisme prin care să poată colabora la planul veșnic de mântuire a lui Dumnezeu. Ca descendent de drept al regelui David (cf. 2Sam 7,14), ca "un om drept" (cf. Mt 1,19), ca un "slujitor credincios" (cf. Ps 89,4) care voia să-și conformeze pe deplin viața cu cuvântul lui Dumnezeu, ca om care asculta cu credință cuvântul lui Dumnezeu și îl îndeplinea în tăcere (cf. Mt 1,24a), sfântul Iosif îi transmite lui Isus titlul mesianic de "fiu al lui David", îi pune numele de Isus așa cum i-a spus îngerul (cf. Lc 2,21) îl salvează de la moartea voită de Irod (cf. Mt 2,13), îl educă și îi comunică experiența sa de muncitor credincios. De aceea, Fecioara Maria, vorbindu-i lui Isus despre Iosif, îl numește fără ezitare: "tatăl tău" (cf. Lc 2,48).

Mama sfântului Bernard, pe nume Aleta (1070-1110), coborâtoare din ducii de Burgundia, trecută la cele veșnice într-o zi de 19 martie, a voit odată să-l ducă pe micuțul ei Bernard (1090-1153) la Liturghia de la miezul nopții de Crăciun. Apropo, Aleta a mai avut încă alți șase fii: Guido, Gerard, Andrei, Bartolomeu, Nivard și Ombelina. Mama a ținut că este de datoria ei de a le mai istorisi încă o dată copiilor evenimentele acestei sărbători. Terminând de povestit, îl lăsă pe Bernard pe un scaun și ea merse să vadă de alte treburi, când la un moment dat i s-a părut că aude cum o strigă Bernard. Deschizând ușor ușa, îl aude pe Bernard șoptind: "L-am văzut pe Isus culcat în iesle și pe mama lui care îl privea cu drag! Vino, să mergem la Isus, la Liturghia de la miezul nopții!". Sfântul Bernard, a fost acel sfânt care mai târziu avea să compună acea măreață cântare: "Jesus, dulcis memoria". Sfântul Bernard nu a uitat toată viața lui ceea ce văzuse în acea noapte. Dacă sfântul Bernard care a văzut doar pentru câteva clipe scena Betleemului nu a mai putut să o uite niciodată, ce să mai spunem noi de sfântul Iosif care și-a petrecut toată viața în preajma lui Isus și a Mariei? De aceea, toată viața i-a fost pătrunsă de Isus și închinată misiunii lui.

Prima lectură de astăzi (cf. 2Sam 7,4-16) ne vorbește despre regele David, strămoșul lui Iosif și al Mariei, dar și strămoșul lui Isus după planul divin. David, pe când locuia într-o casă frumoasă de cedru la Ierusalim, s-a gândit să-i construiască și lui Dumnezeu un templu. Nobil sentiment din partea lui! Dar, asemenea lui Isus, Dumnezeu Tatăl, umbla prin această lume ca un călător divin, neavând un loc unde să-și plece capul (cf. Mt 8,20), decât în inimile oamenilor (cf. Ap 3,20). De aceea, Domnul îi spune lui David prin gura profetului Natan, că el și-a asumat calitatea de călător pe lângă poporul său călător pe acest pământ până ce va ajunge în "țara odihnei" și că ceea ce David nu va putea să facă pentru al atunci, va fi împlinit de unul dintre descendenții săi (cf. 2Sam 7,6-15), care îi va pregăti un loc de odihnă după plăcerea lui, în inimile oamenilor (cf. Prov 8,31; In 14,23; Ap 3,20). Deși Domnul se referă în această profeție în primul rând la Solomon, fiu al lui David care va construi templul de piatră, totuși Domnul voiește un templu de carne (cf. Ez 11,19; 36,26) De aceea, 2Samuel 7,14, citat în Evrei 1,5, arată că acest împărat, Fiu al lui David, sub aspect profetic este Isus, Fiul lui Dumnezeu, pe care sfântul Iosif îl introduce în familia mesianică a lui David (cf. Lc 18,38-39), cel care îi va construi templul plăcut odihnei sale, un templu de carne în inima oamenilor.

Sărbătoarea de astăzi ne spune că la acest plan divin de a construi pentru Dumnezeu un templu de carne în inima oamenilor a colaborat Iosif în toată viața lui; și că la același plan divin suntem chemați să colaborăm și noi care am început prin a crede.

Primul templu de carne ridicat de Iosif lui Dumnezeu, a fost chiar inima lui pe care i-a deschis-o și i-a dăruit-o prin acceptarea planului divin de mântuire (cf. Mt 1,16-24). Iar al doilea templu de carne ridicat de sfântul Iosif în cinstea lui Dumnezeu a fost Maria, care prin acceptarea planului divin de mântuire, a putut face din ea o locuință a Fiului lui Dumnezeu. Nu întâmplător este menționat în evanghelia după Matei că Isus este "Fiul tâmplarului" (Mt 13,55), adică al tâmplarului care face "case plăcute lui Dumnezeu", al tâmplarului spiritual care face din oameni "locuințe plăcute lui Dumnezeu". Acesta este înțelesul și mesajul profund al profeției lui Natan din prima lectură și aceasta trebuia să fie și împlinirea ei în Cristos și în toți ucenicii săi.

O pildă pioasă ne spune că un gentilom avea obiceiul de a se lăuda cu vizitele sale zilnice pe care le făcea la o icoană a sfântului Iosif. Totuși era foarte neglijent în ceea ce privește mântuirea sa. În timpul ultimei sale boli nu se gândea deloc să se împace cu Dumnezeu. Sfântul Iosif, care apreciase omagiul pe care îl primise de la el, îi apăru. La această apariție, bietul păcătos a fost luminat; pătruns acum de regret față de păcatele sale, el se spovedi fără întârziere și, puțin după aceea muri în harul sfințitor. Acest om a fost un suflet smuls din păcat prin devoțiunea la sfântului Iosif și făcut "locuință vie a lui Dumnezeu". Această lucrare a sfântului Iosif suntem chemați să o continuăm și noi zi de zi cu toți oamenii pe care îi întâlnim.

Să nu uităm niciodată că prin împlinirea chemării noastre, colaborăm fără să știm cum, la realizarea planului mântuitor de a face din oameni temple și locuințe de carne plăcute lui Dumnezeu. Numai la sfârșit vom vedea cât de mult a contat în planul de mântuirea împlinirea datoriilor noastre.

Versetul de la evanghelie (cf. Ps 84,5) ne dă cheia de interpreta în ansamblul ei, a vieții sfântului Iosif, după ce a acceptat conlucrarea la planul divin de mântuire. Din momentul acceptării planului divin, viața lui Iosif s-a schimbat fundamental, așa cum trebuie se schimbe și viața oricărui creștin care primește chemarea la mântuire și chemarea de a colabora personal la acest plan divin.

Mai înainte de a accepta colaborarea la planul divin de mântuire, sfântul Iosif voia s-o lase pe Maria, dar, înțelegând planul lui Dumnezeu de mântuire prin Isus și Duhul Sfânt, plan la care el a fost invitat să participe, a renunțat la ideea de mai înainte și a luat-o pe Maria la el, Maria care trebuia să devină mama feciorelnică a Fiului lui Dumnezeu făcut om pentru mântuirea lumii, pentru mântuirea lui și a ei și pentru mântuirea noastră a celor care am început prin a crede.

Apoi, Psalmul 84, împreună cu Isus ne spun că în creație fiecare viețuitoare își găsește sau își are un culcuș (cf. Mt 8,20). Credinciosul însă, asemenea Tatălui ceresc și asemenea Fiului său, pe pământ nu cunoaște lăcașul de odihna (cf. Ps 84,3; Mt 8.20), căci atâta timp cât mai sunt oameni de mântuit nimeni nu poate să aibă odihnă, cum nici Dumnezeu cel întreit și unic nu are (cf. In 5,17). Căutările de odihnă ale credinciosului sunt îndreptate în altă parte, spre oamenii de mântuit (cf. 2Cor 11,28) și spre locuințele cerești, unde el are un loc pregătit de Isus și de Tatăl ceresc (cf. ln 14.2; Ps 84,2.10).

Însă drumul spre oamenii de mântuit și spre lăcașurile veșnice din casa Tatălui trece însă printr-o lume care este numită "vale de lacrimi" și "vale de plângerii (cf. Ps 42,3). Dar dacă inimile noastre, ca și inima lui Iosif, vor fi în Dumnezeu în această trecere prin "valea de plângeri", atunci și lacrimile noastre se vor preface pentru noi în bucurie (cf. Ps 126,5)! Ba mai mult, vom merge "din putere în putere" (cf. Ps 84,7).

Lectura a doua de astăzi (cf. Rom 4,13-22) vrea să ne transmită că, pentru Iosif, ca și pentru Abraham, înfățișările exterioare ale lucrurilor și evenimentelor păreau să contrazică ceea ce Dumnezeu îi vestise: "Maria va naște un Fiu divin, și-i vei pune numele Isus, pentru că el va mântui pe poporul său de păcate" (Mt 1,21). "Dumnezeu îi va da scaunul de domnie al tatălui său David. Că Isus va împărăți peste casa lui Iacob în veci, și împărăția lui nu va avea sfârșit" (Lc 1,32-33). Da, totul părea să contrazică realitatea care i se vestise, căci oamenii erau răi, Isus se naște într-un grajd (cf. Lc 2,7), Isus este refuzat de poporul său (cf. In 1,11) și că Isus trebuie să fugă din fața furiei lui Irod (cf. Lc 2,7; In 1,11; Mt 2,13).

Însă Iosif, ca și Abraham, "nu s-a îndoit" de ajutorul lui Dumnezeu, fiind deplin convins ca Abraham de prezența sa (cf. Rom 4, 20-21) și a sperat împotriva oricărei speranțe. De unde îi venea lui Iosif această credință neclintită? Din aceea că îl cunoștea pe cel care îi făcuse promisiunile și căruia îi acorda o încredere deplină, ca "un bărbat drept" ce era (cf. Mt 1,19). În fața promisiunii lui Dumnezeu, n-a șovăit, ci s-a întărit în credință dând glorie lui Dumnezeu; pentru aceasta acest fapt i s-a considerat ca îndreptățire (cf. Rom 4,20.22). La el credința lucra împreună cu faptele și faptele îi făceau credința desăvârșită (cf. Iac 2,22).

Psalmul responsorial de astăzi, Psalmul 89, ne spune că privind la împrejurări, suntem adesea cuprinși de neliniște, însă, dacă ne gândim la Dumnezeu și a dragostea lui față de oameni, nu ne vom pierde niciodată curajul. Iată ce ne spune psalmul responsorial de astăzi: "Îndurarea s-a întemeiat pentru totdeauna; am încheiat alianță cu alesul meu, i-am promis cu jurământ slujitorului meu David, îți voi întări seminția pe veci" (Ps 89,3-4). Aceste cuvinte ne readuc în atenție promisiunile făcute de Dumnezeu lui David și seminței lui pe veci, adică lui Cristos, și prin Cristos nouă (cf. 2Sam 7,16).

Pentru a-și întări promisiunile pe care și le fac unul altuia, oamenii schimbă între ei semnături sau își lasă gajuri. Dumnezeu însă, pentru a garanta desăvârșirea copiilor săi, l-a dat pe propriul său Fiu, pe Isus. Astfel, Isus este "da"-ul, "Amin"-ul și "Adevărul" lui Dumnezeu pentru noi (cf. 2Cor 1,20). Isus este sfântul și alesul lui Dumnezeu (cf. Ps 89, 3.19). Isus este slujitorul credincios pe care Dumnezeu l-a găsit și pe care l-a uns (cf. Ps 89,20). Isus este împăratul "înălțat peste toți împărații" (cf. Ps 89,27), iar creștinii au privilegiul de a-l cunoaște și aștepta arătarea lui (cf. 2Tim 4,8).

Promisiunea făcută lui David în prima lectură din 2Samuel 7,13 și reamintită în Ps 89,24.28, este completată de două mențiuni: una privind pedeapsă pentru păcate și una privind mântuirea prin har. "Dacă descendenții lui vor comite fărădelegea, Dumnezeu nu va ezita de a-i pedepsi (cf. Ps 89,30-32; 2Sam 7,14). Într-un mod regretabil, istoria poporului ales este cunoscută ca fiind una plină de greșeli și de pedepse. Dar așa cum Dumnezeu s-a ținut de cuvânt în ceea ce privește pedeapsa, tot așa s-a ținut de cuvânt în ceea ce privește mântuirea, scurtând zilele de suferință (cf. Rom 9,28; Mc 13,20). Și, pentru că pedeapsa nu a fost, nu este și nu va fi niciodată ultimul cuvânt al lui Dumnezeu, Isaia o numește: "lucrare ciudată, faptă neobișnuită" (cf. Is 28,21). Potrivit promisiuni de mântuire, Dumnezeu va face ca poporul să se bucure de bunătatea lui pentru totdeauna, în Cristos, Fiul lui David, pe care sfântul Iosif l-a introdus în spița lui și i-a purtat de grijă (cf. Ps 89,49; 2Sam 7,15; Mt 1,16-24).

A-l sluji pe Dumnezeu în semeni, așa cum a făcut Iosif, este o măreție și o înălțare. Într-o mănăstire de bărbați lucrurile au început să meargă prost pentru că nimeni nu mai voiau să slujească unii altora. Starețului care se plângea de situație, un înțelept i-a zis: Unul dintre voi este Isus reîntrupat. Refuzând slujirea reciprocă, voi îl refuzați pe Isus. Și aflând ei că Isus umblă simplu printre ei, au început să-și slujească unii altora, începând de la cei mai simpli. Și, minune, bucuria a reapărut, oamenii au început să revină la mănăstire, vocațiile au sporit. Să vedem și noi în omul de lângă noi pe Mesia, așa cum și Iosif l-a văzut și să-l slujim și atunci pacea de aici și mântuirea de dincolo vor fi ale noastre.

Pentru că sfântul Iosif este un "bărbat drept" și un "slujitor credincios", sfinții papi au pus Biserica sub ocrotirea lui. Astfel, papa Pius al IX-lea (1792-1878), în anul 1870 l-a proclamat pe sfântul Iosif, patron al Bisericii Universale; iar papa Leon al XIII-lea (1810-1903), l-a proclamat model de soț pentru toate familiile creștine. Papa Pius al XII-lea (1876-1958) l-a proclamat pe sfântul Iosif "patronul, exemplul și protectorul tuturor muncitorilor" și a fixat sărbătoarea pentru 1 mai.

Iar cât ne privește pe noi, catolicii din Moldova, episcopul Nicolae Iosif Camilli (1840-1915) a consacrat sfântului Iosif Dieceza de Iași în anul 1884, și apoi Seminarul Catolic din Iași în anul 1886. Iar preotul provincial Daniel Pietrobono (1835-1899) a consacrat în anul 1896 sfântului Iosif Provincia franciscană din Moldova.

În Dieceza de Iași avem și două congregații religioase închinate sfântului Iosif: Congregația "Sfântul Iosif", sau Iosefinii lui Murialdo, din Roman și Surorile Sărace ale Sfântului Iosif, tot din Roman.

O frumoasă rugăciune spune: "La tine alergăm, o fericite Iosife, în necazul nostru și plini de încredere cerem ocrotirea ta". Sfinții, adevărații maeștri spirituali, au alegat la mijlocirea sfântului Iosif și au recomandat și altora să alerge. Între sfinții devotați sfântului Iosif amintesc numai câțiva: fericitul martir în China, Jean Gabriel Perboyre (1802-1840); pe sfântul Francisc de Sales (1567-1622); pe sfântul Ioan Maria Vianney (1786-1859); pe Monseniorul Jean-Félix-Onésime Luquet (1810-1858), episcop de Hésébon, episcop și misionar în India; pe sfântul Benedict Iosif Labre (1748-1783), pelerin, patron al cerșetorilor, vagabonzilor si celor lipsiți de adăpost; pe înțeleptul teolog francez, Jean Charlier Gerson (1363-1429); pe sfânta Tereza de Avila (1515-1582); pe fericitul Jean Baptiste de la Salle (1651-1719); pe fericitul Ieremia Valahul (1556-1625); etc.

Dintre minunile făcute de sfântul Iosif, amintim spre încurajarea creștinilor: ajutor în cauze disperate, convertiri, întoarceri de la păcat, scapă de gânduri rele, conduce la confesional, trimite vocații religioase, ajutor preoților în păstorire, conduce pe calea perfecțiunii, vindecări sufletești și trupești, arătarea părții în căsătorie, oprește atacul dușmanilor, ajută la învățătură și examene, oprește epidemii, dă harul unei morți bune, ferește de osândă, nu refuză pe nimeni, tace și face.

Un bătrân pe patul de moarte îi spunea unui preot venit să-l îngrijească: "Am ascultat mereu de îndemnul Bisericii, care spune: «Mergeți la Iosif!» De la sfântul Iosif am învățat credința, munca, slujirea și supunerea la voința lui Dumnezeu. Acum a sosit timpul plecării mele la Isus și lângă sfântul Iosif".

De aceea, trebuie să spunem că cea mai mare minune a sfântului Iosif a fost el însuși, o minune pentru Dumnezeu, căruia i-a devenit locuință plăcută și pentru oameni, cărora le-a fost imbold și călăuză. Astăzi, Dumnezeu așteaptă ca fiecare dintre copiii săi, asemenea sfântului Iosif, să devină o locuință minunată pentru el și un imbold pentru oameni de a se oferi și ei lui Dumnezeu.

La mulți ani fericiți tuturor creștinilor, căci sfântul Iosif este patronul Bisericii Universale! Dar în mod cu totul deosebit, La mulți ani fericiți tuturor bărbaților și femeilor care poartă numele binecuvântat al sfântului Iosif!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 16.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat