|
Reflecție la duminica a 3-a din Postul Mare - Anul A - 2017 Dragostea lui Dumnezeu a fost revărsată în inimile noastre prin Cristos și Duhul Sfânt (cf. Rom 5,5). Suntem în duminica a treia din Postul Mare, iar Isus, după ce în duminicile trecute ne-a arătat puterea sa asupra vrăjmașului nostru, diavolul (cf. Mt 4,1-11), dar și puterea de a ne reda strălucirea și măreția pierdute prin păcat (cf. Mt 17,1-13), duminica aceasta pornește la drum pentru a căuta oamenii înșelați de diavol și lume, pentru a le potoli foamea și setea după fericire (cf. In 4, 1-42), începând de la oamenii nobili ca Nicodim (cf. In 3,1-13) și până la cei mai de jos păcătoși (cf. Mt 9,11; Mc 2,16; Lc 15,1-2), căci nimeni nu este exclus de la dragostea sa, așa cum vedem din genealogiile sale, unde în programul său divin de mântuire, ca într-o platformă program, sunt incluși oameni drepți și păcătoși (cf. Mt 1,1-17; Lc 3,23-38). În căutarea sa prin lume, Isus a întâlnit multe persoane pe care le-a vindecat la trup sau la suflet și pe care le-a determinat ca să-l urmeze ca pe un deținător al cheii fericirii, învierii și vieții veșnice (cf. Ap 3,7), oameni între care îi amintim în primul rând pe apostolii care îl însoțeau în căutările sale de oamenii, apoi și pe mulți care au avut puterea de a se recunoaște păcătoși și având nevoie de mântuirea lui (cf. Lc 5,32). Pericopa evanghelică de astăzi poate fi citită și interpretată în multe chei, dar Biserica dorește ca noi astăzi să o citim și să o interpretăm prin prisma Postului Mare care ne pregătește pentru sărbătoarea Învierii Domnului, adică prin prisma chemării la credință în Isus, prin prisma recunoașterii păcatelor, prin prisma chemării la convertire, prin prisma chemării la mântuire și prin prisma chemării la misiune. Prima lectură de astăzi (cf. Ex 17,3-7) ni-l arată pe Isus mântuitorul nostru prefigurat pentru noi, atât în mana pe care Dumnezeu le-a dat-o evreilor călători prin pustiu în drum spre țara Canaanului, cât și în stânca din care el a scos apa proaspătă pentru ei: "Toți au băut aceeași băutură spirituală, pentru că beau dintr-o stâncă spirituală care îi urma, și stânca era Cristos" (1Cor 10,4). Dar, tot atunci, Dumnezeu ne-a descoperit că Isus avea să ne mântuiască prin pătimirea și moartea sa. Căci mana, pentru a fi consumată, mai întâi trebuia măcinată (cf. Num 11,8). Pentru ca apa, simbolul vieții noi în Duhului Sfânt (cf. In 7,37-39), să curgă șuvoi, stânca trebuia să fie lovită (cf. Ex 17,6). Adică, Cristos, pentru a deveni mântuitorul lumii, mai întâi va fi lovit și zdrobit pe cruce. "Pentru fărădelegea poporului meu a fost lovit", spune profetul (cf. Is 53,8). Astfel, în timp ce mana este o imagine a lui Cristos, pâinea frântă venită din cer (cf. In 6,32), stânca lovită este imaginea aceluiași Cristos care, răstignit pe cruce, a lăsat să iasă din coasta lui sânge și apă (cf. In 19,34), simbolul vieții Duhului Sfânt, apă pe care Mântuitorul mort și înviat o va da tuturor celor care cred în el. Ei bine, pe acest Cristos venit din cer (cf. In 3,13), pe acest Cristos care a venit să ne dea pâinea și apa vieții (cf. In 6,32-33), pe acest Cristos măcinat ca grâul și lovit de Dumnezeu ca stânca din pustiu pentru a da poporului său pâinea și apa harului necesare pentru a ajunge dincolo de țara Canaanului, în Ierusalimul ceresc, îl vom privi astăzi la lucru, vom observa arta încurajării lui prin prezență reală, ne vom lăsa cuceriți de dragostea lui, vom primi de la el pâinea cu orice gust (cf. Înț 16,20) și apa vie a Duhului Sfânt care astâmpără orice sete (cf. In 4,15) și apoi folosind și noi arta încurajării prin prezență reală și efectivă, vom aduce și noi la el pe mulți alți flămânzi și însetați de fericire, asemenea femeii samaritene și asemenea nouă. Este o frumoasă povestire numită "puiul rănit". Niște vânători treceau printr-un sat și vorbeau între ei despre un pui de căprioară pe care l-au rănit cu o săgeată, dar care le-a scăpat. Niște copii care au auzit discuția vânătorilor au plecat în căutarea puiului rănit din pădure. Într-adevăr, l-au găsit într-o baltă de sânge și aproape mort. L-au luat și l-au dus acasă, trecând mai întâi pe la veterinar, care i-a prescris puiului un tratament, pe care copii și părinții lor i l-au administrat și puiul s-a făcut sănătos. Dar într-o zi, datorită sunetelor glasului zglobiu a puiului vindecat, a apărut la poarta lor căprioara, mama puiului care i-a auzit de departe glasul. Dacă ar fi să parafrazăm, puiul rănit ar fi femeia samariteană de care Isus a auzit, de care știa și pe care a găsit-o rănită în suflet la fântâna lui Iacob și căreia Isus i-a tratat rănile sufletului. Dar, la vestirea femeii, la Isus au venit și membrii familiei ei și concetățenii ei, care l-au primit și ei pe Isus și mântuirea lui. Exact ca și în cazul puiului de căprioară rănit, dar vindecat, al cărui glas a atras-o și pe mama lui, este și cazul soldatului egiptean aflat în slujba unui amalecit, urmaș al lui Esau, dușman al poporului evreu (cf. Gen 36,12.16), dar abandonat de acesta din cauza unei boli, dar soldat îngrijit de David, soldat care l-a condus pe David la amaleciții prădători și i-a eliberat pe cei subjugați de ei (cf. 1Sam 30,10-20). Exact așa Isus a ajuns prin femeia samariteană la rudele ei și la locuitorii satului ei, dar și la noi, oamenii din toate timpurile. Diavolul a subjugat-o pe femeia samariteană, diavolul i-a subjugat pe cei din familia ei, pe cei din satul și din țara ei, dar diavolul ne-a subjugat și pe noi, dar apoi ne-a abandonat în nefericire. Așa cum acei copii au fost salvatorii puiului de căprioară; așa cum David a fost salvatorul soldatului bolnav și al oamenilor prădați de amaleciți; tot astfel și Isus a fost unicul salvator al femeii samaritene, dar este și unicul nostru salvator. Și iarăși, așa cum puiul rănit și vindecat a atras prin glasul său zglobiu și pe mama sa; așa cum soldatul egiptean rănit și vindecat l-a dus pe David la cei oprimați spre eliberare; așa cum femeia samariteană a dus la Isus familia și tot satul ei; tot astfel și noi, după ce am fost vindecați de Isus, să-i aducem la el pe toți care ne sunt dragi și pe toți cei pe care Dumnezeu ni i-a încredințat spre aducere la mântuire. Îmi place mult metafora pe care o folosește sfântul Efrem Sirul (306-373), teolog și autor de imnuri în limba siriană, pentru a-l defini pe Isus, pe care îl compară cu un "vânător de suflete", cu un "vânător de porumbei" care, pentru a nu-și speria "prada", îi trimite pe apostoli în oraș. Apoi, îmi place evoluția femeii samaritene în gândire pe parcursul conversației amabile cu Isus: mai întâi l-a privit pe Isus ca pe un om însetat; apoi ca pe un iudeu; apoi ca pe un profet; apoi ca pe Mesia și apoi ca pe Dumnezeu. Ca unui om însetat i-a vorbit; ca unui iudeu s-a retras din fața lui; ca unui învățat i-a adresat întrebări; ca unui profet i-a acceptat mustrările; ca lui Mesia i-a cerut apa vieții; iar ca unui Dumnezeu i s-a închinat (cf. Comentariu la Diatessaronul lui Tatian 12,16.18). Sfântul Vasile cel Mare (330-379), în Scrisoarea către văduve, Epistola 111, ne vorbește despre secretul vânătorilor de porumbei sălbatici. Ca să prindă porumbeii sălbatici, vânătorul prinde mai întâi unul, îl îmblânzește până acolo că acesta vine și se hrănește din palmă. Apoi îl unge cu un ulei special și îi dă drumul să zboare între ceilalți porumbei. Apoi aceștia, simțindu-i parfumul plăcut, îl urmează în hambarul vânătorului. Așa a făcut și Domnul Isus acum, a uns aripile sufletului samaritenei cu uleiul Duhului Sfânt, și ea zburând în satul ei și apoi în multe alte locuri, i-a adus la Isus pe mulți oameni. Despre femeia samariteană tradiția ne spune că se chema Fotina, că a avut doi copii și încă alte cinci surori, pe care i-a adus la Cristos; ba mai mult, împreună cu surorile și copiii ei, au predicat evanghelia și au murit martiri ai credinței, sub împăratul roman Nero. Pe femeia samariteană, care probabil nu știa că invidia diavolului este cauza trudelor și nefericirilor sale (cf. Înț 2,24), și care probabil nu știa nici de victoria lui Isus asupra diavolului (cf. Mt 4,10-11); pe femeia samariteană, care probabil nu știa că Dumnezeu o crease infinit mai fericită și mai frumoasă decât era acum (cf. Ps 139,14), dar că diavolul invidios îi răpise toate acestea, dar care nu știa nici că Isus îi poate reda toate acestea (cf. Mt 17,1-5); zic, pe femeia samariteană, Isus o convinge ca să lase toate pentru el, să lase atât închinarea veche care o ținea departe de Dumnezeul milostivirilor, să-i lase și pe cei șase bărbați secreți din viața ei nefericită, simbol al tuturor idolatriilor aduse de vrăjmașul mântuirii în inima omului, asemenea asirienilor care au adus idolii lor în viața samaritenilor (cf. 2Rg 17,24-33). Folosind ca mijloc de întâlnire fântâna, Isus o introduce pe femeia samariteană în istoria mântuirii, în istoria celor cărora Dumnezeu le vorbește la inimă și cu dragoste la o fântână și îi convinge să-l urmeze ca pe un mire divin. Biblia ne vorbește despre Rebeca, care s-a întâlnit cu trimisul mirelui ei Isaac, Eleazar din Damasc, și s-a lăsat convinsă de noblețea lui, prin bogățiile și generozitatea lui (cf. Gen 24,1-67). Fiul lui Isaac și al Rebecăi, Iacob, și-a întâlnit viitoarea mireasă, Rahela, tot la o fântână, și a cucerit-o cu generozitatea și farmecul lui (cf. Gen 29,9-10). Istoria biblică ne mai vorbește despre Sefora, care și-a întâlnit mirele, pe Moise, tot la o fântână, și s-a lăsat convinsă de puterea și autoritatea lui (cf. Ex 2,15-21). Sunamita și-a cunoscut mirele, pe împăratul Solomon, tot la un izvor și o fântână și s-a lăsat cucerită de frumusețea și înțelepciunea lui (cf. Ct 4,15). Putem vedea aici dragostea lui Dumnezeu, mirele nostru, care ne-a introdus și pe noi cu mii de ani înainte în planul său mântuitor și a pregătit tot cu mii de ani înainte întâlnirea sa tainică cu noi la "fântâna Botezului". Ideea centrală care emană din toate cele trei lecturi biblice de astăzi este aceasta: și pe noi, ca și pe evrei, ca și pe miresele celebre din sfânta Scriptură, ca și pe femeia samariteană, Isus ne așteaptă la "o fântână", mai întâi "fântâna Botezului", unde să devenim miresele lui veșnice; iar apoi ne așteaptă și la multe alte "fântâni", "fântânile Scripturilor și ale sacramentelor", unde să ne curețe întinările, unde să ne vindece rănile, unde să ne reînnoiască puterile, unde ne să astâmpere setea de fericire și unde să ne împartă darurile sale. Apoi, să reținem ca important că cea dintâi învățătură pe care Domnul i-o dă femeii samaritene nu este cea cu privire la bărbații ilegali din viața ei, ci cea cu privire la închinare, slujba la care sunt chemați toți copiii lui Dumnezeu. Unde, când și cum trebuie adusă lauda? Odată cu venirea lui Isus, religia formelor și a ceremoniilor externe a trecut, pentru că a sosit vremea închinării "în duh și în adevăr" (cf. In 4,24). De acum înainte închinare lui Dumnezeu trebuie adusă numai prin Cristos, nu lui Iahve, Dumnezeul vechiului Israel, ci Tatălui ceresc, potrivit noii relații de copii ai lui Dumnezeu, în care ne-a introdus Isus. Să nu ne mulțumim niciodată numai cu experiența altora atunci când este vorba de cunoașterea lui Dumnezeu cel întreit și unic. Trebuie să-l întâlnim personal, asemenea femeii samaritene și asemenea tuturor celor mântuiți. Iată, este prezent aici: în scaunul de spovadă, în cuvântul proclamat, la banca de împărtășanie, unde suntem chemați cu insistență în timpul Postului Mare. Isus a petrecut două zile în mijlocul acelor samariteni disprețuiți de evrei, așa cum era și el disprețuit de ei (cf. In 8,48). Samaritenii au crezut în Isus nu numai datorită mărturiei femeii, ci și în urma contactului lor personal cu "Mântuitorul lumii" (cf. In 4,42; 1In 4.14). Dar Isus petrece cu noi toată viața noastră. "Iată că eu sunt cu voi în toate zilele, până la sfârșitul veacului. Amin" (Mt 28,20). Ne uimește mult succesul spiritual a lui Isus nu numai cu femeia samariteană, dar și cu mulți alți păcătoși greu de abordat, și poate ne dorim și noi măcar puțin din acest succes în aducerea oamenilor la el și la mântuirea lui. Nimic mai simplu, asemenea episcopului nostru Petru Gherghel, să-l imităm și noi pe Isus în modul său agreabil de a se apropia, de a-i aborda și de a-i încuraja pe oameni. Iată și un alt exemplu în acest sens: tatăl lui Mardoheu Yofeh, viitorul celebru rabin din Lechowitz (1742-1810), Lituania, se plângea de lenea fiului său la învățătură. Într-una din zile, a ajuns în oraș un rabin sfânt. Tatăl l-a condus pe Mardoheu la acesta pentru ca să-l corijeze. Rămânând singur cu băiatul, rabinul nu a făcut altceva decât să-l țină strâns la inimă pentru o bună bucată de vreme. Când tatăl a revenit, rabinul i-a spus: "I-am făcut lui Mardoheu puțină morală. Ai să vezi că de azi înainte o să fie mai silitor". Și așa a fost. Ajuns adult și faimos, Mardoheu Yofeh povestea tuturor acest episod și spunea: "Atunci am învățat arta cum se convertesc oamenii". Să facem și noi la fel cu toți cei care se lasă îmbrățișați de noi cu dragostea lui Cristos. Pentru că tema centrală a Postului Mare este convertirea, să ascultăm ceea ce ne spunea papa Francisc în acest sens: "Convertirea nu este asemenea mersului la o zână care, cu bagheta ei magică, ne schimbă, nu! Convertirea este un parcurs lung. Este un parcurs al îndepărtării de rău și o cale a învățării binelui". Și are dreptate sfântul Părinte, căci timpul Postului Mare, având 40 de zile, 40 de zile care simbolizează anii unei generații de oameni, ne spune practic că munca convertirii noastre durează toată viața. Închei cu chemarea psalmistului: "Astăzi, dacă veți auzi glasul Domnului, nu vă împietriți inimile voastre" (Ps 95,8). Amin. Pr. Ioan Lungu lecturi: 22.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |