|
Cardinalul și filozoful în dialog despre Amoris laetitia De Andrea Tornielli Un cardinal și un filozof, Ennio Antonelli și Rocco Buttiglione, se așază în jurul unei mese și se confruntă despre Amoris laetitia și despre aplicarea sa. Cardinalul, fost secretar al CEI și arhiepiscop de Firenze, a fost președinte al Consiliului Pontifical pentru Familie din voința lui Benedict al XVI-lea. Filozoful este unul dintre cei mai mari cunoscători ai gândirii lui Ioan Paul al II-lea. Se naște din această confruntare o broșură densă și eficace de 100 de pagini cu dublă semnătură (Terapia iubirii rănite în "Amoris laetitia" [Terapia dell'amore ferito in "Amoris laetitia", Edizioni Ares, 104 pagini]), în care autorii prezintă cu două texte distincte contribuția lor și o lectură atentă a documentului papei Francisc. După indicațiile cardinalului vicar de Roma Agostino Vallini și recentul text al Conferinței Episcopilor din Campania, este vorba de un nou pas semnificativ pentru înțelegerea exortației în afara extremismelor opuse și a lecturilor simpliste fie ale celor care afirmă că nu s-a schimbat nimic fie ale celor care spun că totul s-a schimbat în ceea ce privește disciplina sacramentelor pentru persoanele care trăiesc în situații așa-numite "iregulare". Situații de fragilitate În scurta prefață cu dublă semnături cardinalul și filozoful, cu privire la "situațiile de fragilitate" ale cuplurilor, scriu: "Papa recunoaște că în recentul Sinod despre familie a reieșit o multitudine de puncte de vedere și de preocupări pastorale, pe care el le compară cu multele fețe ale «poliedru prețios». Această imagine geometrică sugerează că diferitele perspective, în măsura în care corespund realității, se pot armoniza între ele. Am experimentat asta noi înșine, confruntând interpretările noastre ale exortației apostolice post-sinodale despre iubirea în familie. Relevând că tratarea temei celor care conviețuiesc fără căsătorie sacramentală este bazată pe distincția dintre ordinea etică obiectivă și responsabilitatea personală subiectivă, am putut clarifica unele afirmații, care sunt obiect de discuție în lumea eclezială și să găsim convergența cu privire la unele orientări pentru practică, ce ni se par echilibrate și prudente". Noutatea din Amoris laetitia În contribuția sa, o tratare sistematică, Antonelli afirmă că "atenția pastorală față de formarea conștiinței și față de responsabilitatea personală constituie noutatea principală" a documentului. În raport cu responsabilitatea persoanelor "este afirmată în mod repetat o gradualitate, care are multă incidență în evaluarea și în tratamentul conviețuirilor extramatrimoniale... Una este un comportament obiectiv în mod grav dezordonat și alta este un păcat de moarte personal. De fapt, păcatul, în afară de a fi "gravă dezordine obiectivă", comportă și "știință deplină" și "consimțământ deliberat". Atunci când condiționările interne sau externe atenuează sau anulează responsabilitatea subiectivă, se poate întâmpla ca o persoană să continue să trăiască în harul lui Dumnezeu chiar și într-o situație obiectivă marcată de eroare și de gravă dezordine morală". Cardinalul amintește că "în afara Bisericii catolice și mai în general în afara creștinismului, în mijlocul multor erori teoretice și practice, se poate trăi iubirea autentică și pot să înflorească până și sfinți eroici și mari mistici. În mod analog, în societatea secularizată de astăzi, în care sunt destul de răspândite ignoranța și imaturitatea în domeniul etico-spiritual, se poate întâlni insensibilitatea față de unele valori morale și incapacitatea de a le aprecia și a le realiza, fără ca, din cauza condiționării culturale, să existe vinovăție personală deplină". Contextul social și condiționările "Trebuie să ne dăm seama - scrie Antonelli - că și contextul social și cultural influențează profund conștiința subiectivă a persoanelor și că de acum societatea și cultura din Occident sunt pe larg descreștinate și au nevoie de o nouă, curajoasă și răbdătoare evanghelizare. Ierarhia valorilor interiorizată în inimi nu corespunde foarte des adevărului obiectiv al binelui și al răului, nici măcar printre creștinii practicanți. De aceea prioritatea pastorală, conform Amoris laetitia, este de a îngriji, a însănătoși, a reconstrui mentalitatea, afectivitatea, criteriile de judecată și de acțiune în așa fel încât să se acordeze tot mai mult cu rațiunea și cu credința". Este vorba de un drum de maturizare "care cere o angajare obositoare și dificilă. Cei care conviețuiesc fără să fie căsătoriți vor trebui să recunoască situația lor cu umilință". Deschiderile cu privire la divorțații recăsătoriți Față de divorțații aflați în a doua unire, recunoaște cardinalul, Amoris laetitia pare că vrea să deschidă altă breșă". Antonelli observă că limbajul folosit de document "este prudent și pare că vrea să sugereze o aplicare prudentă. În unele cazuri este posibil ca într-o situație obiectivă de gravă dezordine morală, cum este unirea adulterină, să lipsească deplina responsabilitate subiectivă, deci păcatul de moarte. Atunci s-ar putea ajunge chiar să se acorde dezlegarea sacramentală și admiterea la Euharistie. Mi se pare că această indicație foarte sobră și nuanțată are nevoie de alte precizări și motivări". După ce a amintit că "numai Dumnezeu vede inima persoanelor și că interioritatea lor spirituală" și că "Biserica evaluează înainte de toate modul lor exterior de a trăi și compatibilitatea lui cu Euharistia", cardinalul sugerează că "în cazuri deosebite, pentru motive cu adevărat importante", se pot "face excepții, în mod analog cu ceea ce deja se face cu creștinii necatolici". De fapt, deși "împărtășania euharistică în linie de principiu cere comuniunea eclezială deplină și exprimarea coerentă vizibilă a ei, totuși și creștinii necatolici, în special ortodocșii, care se află în comuniune incompletă cu Biserica catolică, pot să fie admiși pe cale excepțională și cu anumite condiții. Aceeași practică pastorală, prin analogie, poate să se aplice acelora care trăiesc într-o situație de dezordine morală obiectivă". Posibilitate, nu revendicare de drepturi Amoris laetitia, susține cardinalul Antonelli, "nu acordă creștinului care conviețuiește drepturi de revendicat și nu dă preotului ordine de executat. Vorbește numai despre posibilitate. Decizia care trebuie luată este încredințată discernământului prudent și carității pastorale, iluminate cu înțelepciune, a preotului. În orice caz, fără nicio excepție posibilă, înainte de a admite la Euharistie, preotul trebuie să discearnă dacă există cel puțin dispozițiile subiective corespunzătoare. Cu privire la ele trebuie să se ajungă la o probabilitate destul de solidă, așa încât să poată fi considerată o certitudine prudențială". Conștiința penitentului - adaugă cardinalul - "ar putea să fie dreaptă, chiar dacă, din cauza unor dificultăți obiective, el încă nu reușește să respecte norma (de exemplu, practicând continența sexuală), dar încearcă să facă tot posibilul pentru a depăși dificultăți". În prezența acestor "dispoziții subiective, preotul poate să acorde dezlegarea sacramentală și împărtășania euharistică, fiind de altfel conștient că este vorba despre o excepție care nu trebuie transformată în practică obișnuită". Pentru a evita să se dea scandal, precizează cardinalul "admiterea la sacramente să aibă loc cu circumspecție (de exemplu, acolo unde nu sunt cunoscuți). Acordând împărtășania euharistică numai în cazuri excepționale, pentru motive importante și cu discreție, nu se aduce prejudiciu indisolubilității căsătoriei și necesarei deplinătăți a comuniunii ecleziale, nici nu se dă aprobare conviețuirilor extramatrimoniale". Ghid pentru cei perplecși Profesorul Rocco Buttiglione, care deja a intervenit de mai multe ori cu privire la temă, fie comentând documentul, fie răspunzând la dubia celor patru cardinali, fie scoțând în evidență dezvoltarea gândirii papei Wojtyła, în contribuția sa a ales să răspundă în mod punctual la 22 de obiecții care au fost ridicate în moduri diferite în dezbaterea care a urmat după publicarea documentului. De exemplu, la întrebarea dacă este permis în unele cazuri "să se dea dezlegare persoanelor care, deși sunt legate de o căsătorie precedentă, conviețuiesc more uxorio și au raporturi sexuale între ele", răspunde: "Pare că, în lumina lui Amoris laetitia dar și a principiilor generale ale teologiei morale, răspunsul trebuie să fie pozitiv, cel puțin în unele cazuri. Trebuie să se facă distincție în mod clar între actul care este materie gravă de păcat, și făptaș, care poate să se afle în condiții care limitează responsabilitatea sa față de act sau, în unele cazuri deosebite, pot chiar s-o anuleze". Buttiglione propune apoi exemplul unei femei care trăiește în condiții de totală dependență economică și psihologică și căreia raporturile sexuale îi sunt impuse împotriva voinței sale. "Lipsesc aici condițiile subiective ale păcatului (știință deplină și consimțământ deliberat)". Și la obiecția că pentru a primi dezlegarea este necesară propunerea de a nu mai păcătui filozoful răspunde: "Penitentul trebuie să aibă dorința de a ieși din situația sa iregulară și să se angajeze să îndeplinească acte care să-i permită să iasă efectiv. Însă este posibil ca el să nu fie în măsură să realizeze această dezlipire și să redobândească propria suveranitate asupra sieși imediat. Este important aici conceptul de "situație de păcat", ilustrat de Ioan Paul al II-lea. Nu se poate promite în mod credibil că nu se mai comite un anumit păcat dacă se trăiește într-o situație care expune la ispita irezistibilă de a-l comite. Trebuie să se angajeze, pentru a putea menține propunerea, să iasă din situația de păcat". "Îl tratează pe papa cu suspiciune" După ce a examinat și a răspuns punctual la cele 22 de obiecții, Buttiglione oferă cititorului câteva reflecții conclusive cu privire la criticii lui Amoris laetitia. "Se observă uneori o atitudine de neîncredere a priori, o disponibilitate de a crede orice acuză, o voință de a căuta semnificații ascunse în spatele cuvintelor al căror sens este evident și comprehensibil cu ușurință. Este acuzat Papa că neagă toate adevărurile credinței catolice pe care el nu le reafirmă explicit în acest text, în loc să situeze textul în contextul general al tradiției și al învățăturii Bisericii". Este tratat papa, continuă filozoful, "nu ca un învățător al credinței ci ca un suspect chemat să se justifice". Alteori, mai explică Buttiglione, "nu se înțelege genul literar ales de pontif. Papa Francisc a ales să scrie un text omiletic/pastoral, familial și pe alocuri poetic. A-i cere un nivel de precizie corespunzător pentru un text juridic este nepotrivit. Înseamnă a intra pe o lungime de undă care nu este a lui și a-i pune întrebări la care el nu intenționează să răspundă. Alteori încă nu se înțeleg cheile fundamentale ale textului". Două erori simetrice Iată care sunt, conform filozofului, cele două chei fundamentale de lectură pentru a înțelege Amoris laetitia: "Prima este milostivirea. Textul se adresează unor păcătoși cărora le oferă milostivire. Multe lucruri care nu pot fi date celui care le revendică precum dreptate și drept pot să fie acordat celui care le revendică precum milostivire. Uimește să vezi cum lipsește, în unii studioși eminenți care au exprimat poziții critice, dimensiunea gradualității (în bine ca și în rău) și, prin urmare, înțelegerea întregii tematici a condițiilor subiective ale păcatului (știință deplină și consimțământ deliberat). Lipsește întreaga temă a circumstanțelor atenuante care nu justifică niciodată acțiunea ci diminuează și uneori anulează vina celui care o comite". De fiecare dată când papa recunoaște o circumstanță atenuantă care diminuează vina, afirmă Buttiglione, "unii critici văd o deplină justificare care transformă o acțiune rea într-una bună. Lipsește noțiunea (fundamentală) de păcat lesne-iertător. Este eroarea simetrică și opusă celei din etica intenției. Aceea crede că intenția făptașului decide cu privire la calificarea morală a actului. Etica obiectivistă crede, dimpotrivă, că latura subiectivă a acțiunii este total irelevantă". Perspectiva clasică și istoria În schimb etica catolică ne arată, afirmă filozoful, "că există o materie a acțiunii care ne spune dacă actul este bun sau rău și o latură subiectivă a acțiunii care ne spune care este nivelul de responsabilitate a subiectului pentru acea acțiune. Criticii nu iau în considerare niciodată această perspectivă, care este de altfel în întregime clasică și este și perspectiva sfântului Ioan Paul al II-lea". A doua cheie de înțelegere a textului pentru Buttiglione este istoria. "Papa ne-a avertizat încă de la început: timpul valorează mai mult decât spațiul. Mai degrabă decât să se acopere spații este important de a activa procese. Criticii iau în considerate mereu situații statice, pentru a spune dacă ele corespund sau nu regulii. În schimb, papa ia în considerare mereu situații dinamice, în curs de evoluție și își pune mereu întrebarea: În ce direcție merge schimbarea? Spre o acceptare tot mai deplină a iubirii (și a legii) lui Dumnezeu sau spre abandonarea sa? Nu se poate judeca persoana concretă dacă nu este luată în considerare în desfășurarea sa istorică". (După Vatican Insider, 15 martie 2017) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 8.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |