Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a doua din Postul Mare - Anul A - 2017

O veste bună sublimă și o surpriză pe măsură.

Suntem deja în a doua săptămână de Postul Mare, iar Isus, trimisul iubitorului nostru Tată ceresc ca să ne mântuiască, ne prezintă potențialul său divin, de biruitor al satanei și de posesor deplin al slavei și fericirii divine pe care noi le-am pierdut, pentru ca noi ca să credem în el și să-l urmăm pe calea mântuirii cerută de Tatăl. Oare mai putem sta fără să-l primim ca mântuitor și să ne încredințăm lui?

O legendă creștină ne spune că odată un vultur ce zbura falnic prin înălțimile cerului și se desfăta de toate frumusețile pământului și ale văzduhului, văzând într-o bătătură un cocoș între găinile lui, se gândea în sine: "Oare cocoșul acela închis între garduri și ziduri cunoaște el frumusețile care există după gardurile lui și de deasupra lui? Voi zbura la el și-i voi povesti despre viața și frumusețile lumii pe care nu le vede". Și vulturul a venit și s-a așezat pe acoperișul gospodăriei unde el se plimba țanțos printre găini și a început să-i vorbească despre frumusețea împrejurimilor și ale înălțimilor. La început cocoșul părea să-l asculte cu atenție, dar pentru că cele povestite de vultur nu vorbeau despre râme și găini, a plecat.

Domnul Isus, ca acest vulturul din legendă, a venit astăzi să ne vorbească nouă, oamenilor, care, orbiți de diavol, nu mai vedem decât cele pământești, și să ne arate frumusețile și strălucirea unei lumii de deasupra noastră, frumuseți și străluciri pierdute, dar care ne aparțin de drept. Și drept argument că acele frumuseți și străluciri ale altei lumi din care am căzut ne aparțin, Isus a venit astăzi transfigurat la față și chip, împreună cu doi oameni dintre noi, cu Moise și Ilie, transfigurați și ei asemenea lui, care au intrat deja în posesia slavei pierdute, spre a ne convinge să venim la el și să-l urmăm, căci numai el singur ne poate reda slava pierdută. Însă tot astăzi ne spune că prețul pe care trebuie să-l plătească pentru mântuirea noastră este enorm, patimile și moartea sa pe cruce (cf. Lc 9,31). Și pentru că Tatăl ceresc va primi jertfa lui, ni-l va trimite pe Duhul slavei cu toate darurile de la început (cf. 1Pt 4,14).

Oare ne vom purta ca acel cocoș din legenda de mai sus sau ne vom purta ca fiul unui împărat dintr-o istorioară, care, fiind exilat pentru ispășirea unei greșeli, nu-și mai amintea nimic de fericirea castelului unde s-a născut și a crescut până la o vreme, iar acum se mulțumea cu o coajă de pâine și cu o învelitoare. Când trimișii împăratului au venit să-l cheme acasă, el ca și cocoșul din poveste, neînțelegând menirea lui de a fi rege, a preferat să rămână mai departe printre lucrurile lui fără valoare. Deși pare straniu, mulți oameni amăgiți se mulțumesc cu o pâine și o învelitoare și uită de strălucirea și bogățiile cerului pentru care au fost creați și unde sunt chemați zilnic de Dumnezeu.

Domnul Isus le promisese ucenicilor lui că unii dintre ei nu vor gusta moartea până nu vor vedea împărăția lui Dumnezeu venind cu putere (cf. Mt 16,28; Lc 9,27). Această făgăduință s-a împlinit cu ocazia schimbării sale la față. Înfățișarea lui Isus s-a schimbat și a strălucit ca soarele. Veșmântul lui era alb și sclipitor (cf. Mt 17,2). Moise, unul dintre noi care fusese deja transfigurat în cer, era acolo. El îi reprezenta pe cei care vor fi înviați din morți la a doua venire a lui Isus. Ilie, un altul ca noi, care fusese și el transfigurat în cer, era și el acolo. El cel care a fost luat la cer fără să vadă moartea, îi reprezenta pe cei care vor fi schimbați în nemurire la a doua venire a Domnului Cristos și vor fi înălțați la cer fără să guste moartea (cf. 1Tes 4,15-17). Ucenicii priveau cu uimire maiestatea desăvârșită a Domnului Isus, norul care-i umbrea și auzeau nedumeriți glasul lui Dumnezeu care le spunea: "Acesta este Fiul meu prea iubit; de el să ascultați" (Mt 17,5), și parcă nu le venea să creadă că toate acestea erau pentru ei și pentru întreaga omenire și că se realizează numai prin Isus pe care oamenii trebuie să-l urmeze la cruce (cf. Lc 9,23).

Satana era cât pe ce să-l biruiască iar pe Petru, care, după ce la vestea pătimirilor și morții urmate de învierea glorioasă și mântuitoare s-a opus (cf. Mt 16,22-23), acum voia să se opună din nou ca Isus să nu mai coboare de pe Tabor și să meargă la Calvar ca prin patimă și moarte să-i transfigureze pe toți cei care vor crede în el și îl vor urma (cf. Mt 17,4).

Am intitulat reflecția de astăzi: "O veste sublimă și o surpriză pe măsură", pentru că toate lecturile acestei duminici stau sub acest semn, căci așa cum spune Scriptura: "Dumnezeu a pus în inima oamenilor gândul veșniciei, măcar că ei nu pot cuprinde de la început până la sfârșit lucrarea pe care el a făcut-o" (Qho 3,11).

În prima lectură de astăzi (cf. Gen 12,1-4), Dumnezeu îi vorbește lui Abraham despre o țară minunată în care curge lapte și miere (cf. Ex 3,8), o țară unde bărbații bătrâni și femeile sterile pot avea copii mai mulți ca cei tineri (cf. Is 54,1; Gal 4,27.31), o țară plină de binecuvântări care se revărsa peste toți locuitori ei și de la ei peste toți locuitorii pământului (cf. Gen 12,3.18). Și acum și surpriza pe măsură, această țară există cu adevărat și este pentru el și familia lui, pentru el și pentru urmașii urmașilor lui, o țară unde el bătrânul și soția lui sterilă vor avea copii câte stele sunt pe cer și câte fire ne nisip pe țărmul mării (cf. Gen 22,17), o țară unde toți urmașii săi din toate timpurile vor fi binecuvântați, dacă va accepta să iasă din Ur-ul Caldeii, din țara sa, din neamul său și din casa tatălui său și să meargă spre această țară pe care i-o va arăta el.

În evanghelia de astăzi (cf. Mt 17,1-9), Isus, descendentul adevărat promis de Dumnezeu lui Abraham (cf. Mt 1,1), ne arată fericire veșnică din "patria cerească", pentru care Canaanul pământesc, în care curge lapte și miere, a fost doar o imagine pală și un simbol. Și surpriza pe măsură este aceea că, datorită venirii sale în lume și mai ales datorită pătimirilor, morții și învierii sale, această strălucire din paradis va fi pentru oricine va crede în el, îl va primi ca mântuitor al său personal și va trăi după învățătura sa.

În lectura a doua, sfântul Paul ne repetă și el vestea cea bună și frumoasă, că Domnul Isus Cristos a adus la lumină viața și nemurirea prin Evanghelie (cf. 2Tim 1,8-10), că pentru toți cei pierduți prin păcat, Dumnezeu, în Duhul Sfânt, l-a trimis pe Fiul său să nimicească moartea, să mântuiască, să dea strălucirea, viața și nemurirea. Și surpriza pe măsură a acestei istorii fericite este că orice om care îl primește pe Isus ca mântuitor personal al său, care primește evanghelia predicată de el și se implică în răspândirea ei, prin trudă și suferință și chiar moarte, va fi fericitul beneficiar al vieții și veșniciei fericite, al mântuirii și al nemuririi aleșilor.

Iată acum și adeverirea acestor promisiuni: Abraham a crezut și a primit copilul făgăduit și prin copiii copiilor lui Isaac, a intrat în Țara Canaanului, ba chiar l-a văzut pe Mântuitorul și s-a bucurat (cf. In 8,56). Moise a crezut în intrarea în Canaan că a iubit întru atât pe copii păcătoși ai poporului ales, că a voit ca Dumnezeu să-i șteargă numele din cartea vieții, dacă aceștia nu vor intra (cf. Ex 32,32). Ilie a crezut că țara Canaanului era voința lui Dumnezeu, căci a suportat să fie hăituit chiar de propriul popor, numai ca acesta să rămână în țară. Isus, care ne-a descoperit că țara Canaanului este o imagine a paradisului, și apoi apostolii săi, au crezut că dacă se vor lăsa călăuziți de Dumnezeu, chiar dacă îi va purta prin necesarele suferințe și moarte (cf. Iac 5,7), vor ajunge la strălucirea paradisului. Paul și ucenicul său, Timotei, l-au primit pe Isus ca mântuitor personal, au primit Evanghelia ca pe o lumină pentru drumul vieții lor (cf. Ps 119,105) și prin suferințe și moarte nu numai că au ajuns ei în paradis, dar i-au condus și pe mulți alții acolo (cf. 2Tim 4,6).

Sfântul Grigorie de Nazianz (329-390) spune: "Dumnezeu l-a cinstit pe om, dându-i libertatea, pentru ca binele să aparțină în mod propriu celui care îl alege, tot așa cum îi aparține și Aceluia care a așezat începutul binelui în firea lui". Căderea în păcat a avut consecințele ei, dar chipul lui Dumnezeu în om nu a fost șters, iar libertatea nu i-a fost atinsă.

Am amintit asta pentru că, așa cum am mai spus deja, acum, Dumnezeu ne invită și pe noi ca, asemenea lui Abraham, Moise, Ilie, Paul, apostoli și mulți creștini, să primim și noi strălucirea și nemurirea sa. De aceea, Dumnezeu, prin Isus și Duhul Sfânt, bate și la ușa inimilor noastre (cf. Ap 3,20) și ne invită în Canaanul ceresc, în viața veșnică, în strălucirea veșnică, în mântuirea și nemurirea sa; dar, atenție, toate acestea ne sunt date și vin la pachet cu truda, suferința și chiar moartea pentru evanghelia mântuirii, de aceea trebuie primite împreună și nedespărțite. De aceea, acum ni se spune unuia fiecăruia dintre noi, ca lui Abraham: "Hai, ieși din neamul tău și din casa tatălui tău" (cf. Gen 12,1), adică, "Hai, ieși din mentalitate păcatului în care trăiești; hai, ieși din condiția de muritor adusă de păcat și mergi pe calea vieții veșnice pe care ți-o voi arăta eu, prin Cristos, prin Duhul Sfânt, prin evanghelie, prin apostolat, prin rugăciune, prin pocăință, și prin jertfă

În tratatul său "Împotriva ereziilor" sfântului Irineu (c. 130-202), episcop de Lyon, ne spune: "Dumnezeu ne-a poruncit să-l ascultăm și să-l urmăm pe Cristos (cf. Mt 17,5), nu pentru că ar fi avut nevoie de slujirea noastră, ci pentru a ne mântui. Dumnezeu nu are nevoie de serviciile umane, în schimb el le dă oamenilor viața, incoruptibilitatea și gloria veșnică celor care îl urmează și-i slujesc pe calea crucii. Pentru aceasta, Isus însuși a spus: "Vreau ca aceia pe care mi i-ai dat să fie împreună cu mine, unde sunt eu, ca să vadă gloria mea" (In 17,24).

Biserica ne învață să-l privim astăzi pe Cristos cel transfigurat și înviat după suferințele crucii, pentru a ne transforma în eroi care știu să depășească greutățile și suferințele vieții, privindu-le în lumina învierii sale. O notiță istorică ne spune că împăratul Alexandru Macedon (356-323 î.Cr.) a avut un "cal legendar", pe nume "Bucefal", dar care la început, din frica de a privi soarele, era o "simplă mârțoagă". Alexandru l-a ajutat să învețe a privi soarele, și a făcut din el un "cal legendar. Să ne lăsăm și noi învățați de Biserică de a privi spre strălucirea Tatălui, spre transfigurarea Fiului și spre gloria Duhului Sfânt, pentru a deveni "casnicii lui Dumnezeu și concetățeni ai sfinților" (cf. Ef 2,19).

Biblia spune: "Știm că atunci când se va arăta el, vom fi asemenea lui, pentru că-l vom vedea cum este" (1In 3,2). Vom fi cu el, vom privi fața lui și mai mult, vom fi asemenea cu el. Iată vestea cea bună și surpriza cea mai plăcută care ne sunt revelate astăzi! Când vom părăsi pământul, nu vom întâlni un străin de care ne temem, ci vom întâlni un Mântuitor și un prieten pe care-l iubim; vom întâlni pe cel care a fost aproape de noi în necazuri și în dureri, pe cel care ne-a purtat ca pe aripi de vultur prin ele, pe cel care ne va da bucuria și nemurirea.

Fericirea din lume este ca un fluture, se așază o clipă pe umeri, dar zboară când mai puțin te aștepți.

În schimb fericirea de la Dumnezeu este ca o stâncă (cf. Ps 40,2), pe care nu o clintește nimeni din loc: nici prigoana, nici lipsurile, nici durerile, nici moartea.

Stephanus Johannes Paulus Kruger (1825-1904), un german ajuns președintele regiunii Transvaal, din Africa de sud, s-a dus într-o zi la vânătoare, lăsându-și acasă soția și copilul, amândoi bolnavi. La întoarcere și-a auzit soția cântând, ceea ce nu-i stătea în obicei. A intrat în casă și a văzut-o lungită în pat, ținându-și copilul mort în brațe. Nu după mult timp a murit și ea. Părăsind tot, Stephanus Johannes Paulus Kruger a hoinărit pe câmpii și prin păduri încercând să găsească un sens vieții și dragostei, care ne unește un timp, pentru ca moartea să ne despartă iarăși. Prietenii lui, alarmați, l-au căutat zile în șir și, în cele din urmă, l-au găsit flămând, dar cântând și cu o pace adâncă în inimă.

Scriitoarea germană Gertrud von Le Fort (1876-1971), în cartea sa "Ultima suferință", povestește moartea călugărițelor carmelite din Compi?gne, ghilotinate în timpul Revoluției Franceze. Călugărițele au sosit în "Piața Revoluției" într-un car, cântând psalmi. Cântul lor a fost auzit de departe, acoperind larma mulțimii. Terminând de cântat "Salve Regina", au intonat "Veni, Creator Spiritus". Mulțimile erau foarte agitate, dar, încetul cu încetul, în timp ce carul se apropia tot mai mult de eșafodul fatal, agitația scădea tot mai mult, până când întreaga piață a fost cuprinsă de liniște absolută. Cântul călugărițelor se stingea, încet-încet, pe măsură ce erau ghilotinate una după alta, dar cele rămase reluau cântarea "Vino, Duhule Preasfânt" de la capăt. Au rămas două, apoi una. Ridicată pe eșafod, cu capul sub ghilotină, și-a sfârșit cântarea. Când, deodată din mulțime, se ridică un glas ca de privighetoare, care intonează "Veni, Sancte Spiritus". Cine era? O călugăriță care, de frica morții, își lăsase haina de măicuță și se îmbrăcase cu haine obișnuite, se amestecase prin mulțime, separându-se de surorile ei. Plină de căință, pentru ceea ce făcuse, la auzul cântului lor, privind suferința prin prisma învierii, și-a recăpătat curajul și, de la strofa neterminată, ea a continuat, până la capăt.

Relatarea intrării în țara Canaanului a lui Abraham, relatarea schimbării la față a lui Isus, relatarea apariției lui Moise și Ilie glorificați alături de Isus, relatarea suferințelor lui Paul pentru a intra în cer și relatarea jertfei de sine a călugărițelor și cântul lor început aici și continuat în cer, să ne de-a curaj și nouă care aici purtăm griji, trude, suferințe și moarte, ca acelui călugăr dintr-o istorioară, care ascultând un cântec divin de câteva clipe, a petrecut peste o sută de ani în preajma cerului, să putem și noi care am stat câteva clipe lângă Isus transfigurat, să primim cu seninătate încercările și suferințele vieții și să le putem privi prin prisma învierii fericite.

Când Cristos, viața noastră, se va arăta atunci și noi ne vom arăta împreună cu el în glorie (cf. Col 3,3-4). Atunci vom fi asemenea lui Dumnezeu pentru că îl vom vedea așa cum este (cf. 1In 3,2).

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 23.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat