Veșnicia? Nimic mai actual
Părintele Cantalamessa explică temele predicilor de Postul Mare
De Nicola Gori
În societățile moderne și ultraconectate, unde mass-media dictează agenda priorităților, există mereu tentația de a privilegia urgentul în locul importantului și de a pune "recentul" în fața "veșnicului". Tocmai cu privire la această tentație atenționează capucinul Raniero Cantalamessa, predicator al Casei Pontificale, care vineri, 10 martie 2017, începe ciclul de predici de Postul Mare în capela Redemptoris Mater din Palatul Apostolic. În acest interviu acordat ziarului L'Osservatore Romano călugărul explică tema din acest an - "Nimeni nu poate să spună «Isus este Domnul» decât prin Duhul Sfânt (1Cor 12,3)" - și anticipă câteva linii de reflecție ale predicilor, care vor continua în vinerile de 17, 24 și 31 martie și de 7 aprilie.
De ce în centrul predicii va fi Duhul Sfânt?
Două motive m-au determinat să dedic predicile din ultimul Advent și din acest Post Mare persoanei și lucrării Duhului Sfânt. Primul este de a scoate în evidență ceea ce consider adevărata noutate a perioadei de după Conciliu, adică o conștientizare mai clară a locului Duhului în viața și în teologia Bisericii. Al doilea motiv, mai puțin universal dar important și el, este că în 2017 este a cincizecea aniversare a începutului Reînnoirii în Duh în Biserica catolică, mișcare ce a implicat zeci de milioane de credincioși în toată lumea, jubileu pe care papa Francisc dorește ca să se celebreze, cu deosebită solemnitate și deschidere ecumenică, la Rusalii.
Cât spațiu pentru actualitate va fi în meditații?
Dacă se înțelege "actualitate" în sensul de referințe la situații sau evenimente în desfășurare, mă tem că este destul de puțin actual în predicile pe care le voi face. Însă, după părerea mea, "actual" nu este numai "ceea ce este în desfășurare" și nu este sinonim cu "recent". Lucrurile cele mai "actuale" sunt cele veșnice, adică acelea care ating persoanele în nucleul cel mai intim al propriei existențe, în orice epocă și în orice cultură. Este aceeași distincție care există între "urgent" și "important". Noi suntem tentați mereu să punem urgentul înaintea importantului și să punem "recentul" înaintea "veșnicului". Este o tendință pe care ritmul rapid al comunicării și nevoia de noutate a mass-media o fac astăzi deosebit de acută. Ce este mai important și actual pentru credincios, ba chiar pentru fiecare bărbat, pentru fiecare femeie, a ști dacă viața are sau nu un sens, dacă moartea este sfârșitul a toate sau, dimpotrivă, începutul adevăratei vieți? Or, misterul pascal al morții și învierii lui Cristos, pe care îmi propun să-l recitesc în lumina redescoperirii Duhului Sfânt, este unicul răspuns la aceste probleme. Diferența care există între această actualitate și cea mediatică a evenimentelor este aceeași care există între cel care petrece timpul privind desenul lăsat de val pe plajă - pe care valul următor îl șterge - și cel care-și ridică privirea pentru a contempla marea în imensitatea sa.
Ce înseamnă pentru omul de astăzi cunoașterea adevărului deplin?
Răspunsul poate să pară simplist, dar este singurul pe care un creștin îl poate da: cunoașterea adevărului deplin, sau al unicului adevăr care contează, este a-l cunoaște pe Cristos. Primele două predici vor avea tocmai această temă: a ști cine este Cristos; nu numai cine a fost, dar cine este astăzi pentru mine și pentru lume. "Dați-mi un punct de sprijin - ar fi exclamat inventatorul pârghiei, Arhimede - și eu vă voi ridica lumea". Cine crede în divinitatea lui Cristos este unul care a găsit acest punct de sprijin de neclintit în viață.
Mai există spațiu pentru Duhul Sfânt în societățile noastre?
Duhul Sfânt nu este o idee sau o abstracție; este realitatea cea mai palpitantă care se poate imagina. Nu degeaba Scriptura vorbește despre el cu simbolurile vântului, focului, apei, parfumului, porumbelului. Goethe vedea în Veni creator care este imnul prin excelență al Duhului Sfânt, o "invocație făcută geniului, care vorbește puternic tuturor oamenilor înzestrați cu spirit și cu suflet mare". El însuși a făcut o frumoasă traducere germană și voia să fie cântat în fiecare duminică în casa sa. Trăim într-o civilizație caracterizată de predominarea absolutului tehnicii. Se face chiar ipoteza unui computer capabil să gândească, dar nimeni nu s-a gândit vreodată la un computer capabil să iubească. Duhul Sfânt - care este iubirea în stare pură și izvorul oricărei iubiri - este unicul care poate să reverse un suflet în umanitatea noastră uscată.
(După L'Osservatore Romano, 10 martie 2017)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 4.