Exerciții spirituale pentru papa și Curia Romană: A deschide ochii asupra angoasei celorlalți
Continuă, în Casa Învățătorul Divin la Ariccia, exercițiile spirituale pentru papa și Curia Romană în acest timp al Postului Mare. Părintele franciscan Giulio Michelini a ținut în după-amiaza de 7 martie 2017 a patra meditație a sa despre tema "Rugăciunea din Ghetsemani și arestarea lui Isus (Mt 26,36-46)".
În reflecția sa a pornit de la o confruntare între rugăciunea lui Isus pe muntele măslinilor și cea de pe Tabor, în Galileea. Cele două situații - a spus călugărul - au asemănări impresionante: în amândouă situația existențială a lui Isus este încercată (în primul caz, pentru că Petru și ceilalți n-au înțeles sensul primului anunț al lui Isus care a spus că trebuie să moară la Ierusalim; în al doilea, pentru că Isus tocmai a anunțat că îl va trăda cineva).
În ambele cazuri - afirmă el - Isus îi cheamă la sine pe discipoli, pe Petru, pe Iacob și pe Ioan, și aceștia nu înțeleg pe deplin ceea ce i se întâmplă lui Isus. Însă o discriminantă desparte cele două scene: pe Tabor se aude glasul Tatălui care-l mângâie pe Fiul; în schimb, la Ghetsemani (în afară de versiunea lui Luca, unde Isus este întărit în luptă de un înger), nu se aude niciun glas.
În schimb, Isus - explică părintele Michelini - este cel care se adresează Tatălui, primind ca să fie făcută sfânta sa voință de bine. Această voință originară nu vrea moartea Fiului, ci salvarea sa, așa cum avea să scrie Romano Guardini în Domnul: "Isus a venit pentru a răscumpăra poporul său și, în el, lumea. Asta trebuia să se împlinească prin dedicarea credinței și a iubirii; dar ea dispare. Totuși, a rămas mandatul Tatălui, dar el și-a schimbat forma. Ceea ce s-a concretizat ca urmare a refuzului, destinul amar al morții - a continuat predicatorul - a devenit noua formă a răscumpărării - aceea care acum pentru noi este răscumpărarea în sens pur și simplu". Și parabola viticultorilor ucigași ne prezintă un tată care-l trimite pe Fiul spunând "Pe fiul meu îl vor respecta" (Mt21,37). Însă vestirea și persoana lui Isus nu sunt primite și prin urmare Împărăția va trece într-un alt mod, cel pe care Isus, în Ghetsemani, este chemat să-l accepte: "depinde de disponibilitatea oamenilor în ce formă se poate dezvolta lucrarea sa. Închiderea lumii nu-i permite să fie principele păcii, în fața venirii căreia totul ar trebui să îmbobocească în plinătatea pe care anunța prevestirea. De aceea [...] Mesia devine cel care merge la ruină. Jertfa ființei sale devine jertfa morții" (R. Guardini).
Isus - afirmă părintele Michelini - îi mai îndeamnă pe discipolii săi - așa cum a făcut în Ghetsemani, punând în practică acel Shemá (cf. D. Fortuna, Fiul ascultării), rugăciunea lui Israel, de a-l iubi "pe Dumnezeu cu toată inima, puterile și până la dăruirea vieții".
La sfârșitul reflecției, obișnuitele întrebări. Cum ne punem în fața angoasei aproapelui nostru? Ținem ochii deschiși, ne rugăm, sau adormim ca acei trei discipoli? Voința lui Dumnezeu este înțeleasă de noi ca un "capriciu", ceva care "trebuie făcut" pentru că "a decis Cineva", sau văd în ea Sfânta voință de bine pentru toți? În sfârșit, pornind de la faptul că această voință a sa de mântuire este desigur fermă - cum spunea Guardini: "decretul lui Dumnezeu rămâne neschimbat" - accept că forma în care ea se realizează este condiționată, pentru că atotputernicia lui Dumnezeu se oprește în fața libertății creaturii sale? Și dacă Dumnezeu poate să-și schimbe hotărârea, ba chiar, conform cărții lui Iona, poate "să-i pară rău" (cf. Iona 3,10), exact cum se vor converti locuitorii din Ninive, cum poate Biserica sa să nu se schimbe, cum putem sta noi fixați în rigiditățile noastre?
(După Radio Vatican, 7 martie 2017)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 22.