Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Exerciții spirituale pentru papa și Curia Romană. Părintele Michelini: A nu despărți niciodată rugăciunea și caritatea

La Ariccia, exercițiile spirituale pentru papa și Curia Romană au continuat luni după-amiază, 6 martie 2017, cu a doua meditație dedicată temei: "Ultimele cuvinte ale lui Isus și începutul Pătimirii" în Evanghelia lui Matei. Predicatorul, părintele franciscan Giulio Michelini, a amintit importanța de a conjuga ajutorul dat săracilor și rugăciunea. Dimineața a fost prima meditație. Reportaj de Debora Donnini:

"După ce s-au terminat toate discursurile", Isus anunță că va fi dat pentru a fi răstignit. Textul din Evanghelia lui Matei de la care pornește meditația de după-amiază dă oportunitatea pentru părintele Michelini să se oprească asupra tăcerii lui Isus în fața opozanților, caracteristică Pătimirii.

Tăcerea lui Isus în Pătimire și tăcerile care în schimb n-ar trebui să existe

Am putea spune că în unele momente cuvintele nu folosesc deloc ca atunci când interlocutorii sunt niște antagoniști potențiali sau puterea nu permite să le pronunțăm, subliniază el. Și Francisc de Assisi le spune fraților să stea printre necredincioși în două moduri: vestind Evanghelia dacă pot sau cu simpla lor prezență dătătoare de viață. Ba chiar uneori cuvintele pot dăuna, afirmă el, cum spunea Baal Shem Tow, rabin și considerat fondatorul hasidismului modern: "Cuvintele care ies de pe buzele învățătorilor și ale celor care se roagă, dar nu dintr-o inimă îndreptată spre cer, nu se urcă sus, ci umplu casa de la un perete la celălalt și de la paviment la plafon". Deci Isus tace în fața celui care-l considera un blasfemiator, a celui care vrea să-l distrugă. Este o tăcere care se frânge cu lovitura de suliță și strigătul cu care se termină existența sa pământească. Însă există diferite tipuri de tăcere, afirmă franciscanul: există o tăcere supărată a celui care meditează răzbunări sau tăcerea care, așa cum a spus Elie Wiesel, "nu ajută niciodată victimele". Tăcerea lui Isus în Pătimire este una dezarmantă, dezarmată și senină. Dar în afară de tăcerea lui Isus există "tăcerea mai arzătoare, cea a lui Dumnezeu". Și Isus se încredințează acelei tăceri a Tatălui. Deci trebuie să ne întrebăm de ce tip sunt propriile tăceri: "Gândindu-mă la tăcerea lui Isus, mă întreb înainte de toate dacă eu comunic credința numai prin cuvinte sau dacă viața mea este evanghelizatoare. Apoi mă întreb de ce tip sunt tăcerile mele, și în raport cu funcția eclezială pe care o desfășor, dacă sunt vinovat de tăceri care n-ar fi trebuit să existe".

A nu salvgarda fațada în dauna persoanelor

Alte personaje care apar în acest text din Evanghelia lui Matei sunt Caiafa, conducătorii preoților și bătrânii poporului, care decid să-l captureze pe Isus dar nu în timpul sărbătorii, pentru a evita o revoltă. Nu este vorba de a-i stigmatiza pe evrei, pentru că această atitudine se referă la o ierarhie religioasă care poate să există în orice formă de instituție umană, explică părintele Michelini. Este vorba despre o atitudine care pierde perspectiva corectă crezând că-l slujește pe Dumnezeu. Reiese deci confruntarea între două logici: pe de o parte este Isus, un evreu practicant dar laic care se pregătește să celebreze Paștele și pe de altă parte marii preoți care se pregătesc să ucidă un nevinovat, care se preocupă de sărbătoare în sensul desfășurării exterioare. Întrebarea pe care părintele Michelini invită să se adreseze este dacă sunt "profesioniști ai sacrului" coborând la compromisuri numai să-și salveze fațada, instituția, în dauna drepturilor persoanelor.

Femeia care unge capul lui Isus și săracii

Imediat după aceea, Evanghelia propune ungerea din Betania: o femeie varsă parfum prețios pe capul lui Isus. Scena este transmisă de toate cele patru Evanghelii chiar dacă au unele diferențe. Isus o apără pe această femeie care pare singura să înțeleagă ceea ce urmează să i se întâmple lui Isus și face un gest foarte simbolic. Ungerea este o ungere regală dar poate să fie interpretată și ca o ungere funebră. Isus laudă gestul acelei femei și respinge argumentările celui care spune că banii cheltuiți pentru acel parfum scump putea să fie dați săracilor pentru că, așa cum amintește Sergio Quinzio, acela era momentul pentru a-l sluji pe Isus. Părintele Michelini îi amintește apoi pe săracii cei mulți: de la cei care nu iau parte la liturgii pentru că sunt bătrâni sau bolnavi la cei care bat la ușile noastre cerând chiar și numai să fie ascultați: "Apoi sunt mulți cei care nu au curajul să bată la ușile noastre și spre care ar trebui să mergem noi. Dacă apoi suntem sinceri și ne privim înăuntru, nu putem să nu ne punem și pe noi printre acei săraci: în fond, fiecare este un sărac pentru celălalt. Cuvintele lui Isus spun că misiunea sa nu se termină cu existența sa istorică, și de fapt continuă cu angajarea comunității credincioase față de toți săracii, inclusiv noi".

A-l iubi pe Dumnezeu și pe aproapele

O ultimă sugestie, părintele Michelini povestește că a primit-o de la o clarisă cu privire tocmai la "risipa" parfumului prețios din partea femeii care îl unge pe Isus. Acea femeie, ca toate călugărițele din claustrare, face vizibil cu toată viața darul pe care cei dintâi l-am primit de la Isus: care ni s-a oferit în întregime. Apoi îndemnul de a ține împreună iubirea față de Dumnezeu și cea față de aproapele: "Mă întreb dacă aleg numai o parte - cea mai potrivită pentru mine, sau aceea mai «ușoară», și apoi îi ung picioarele lui Isus, eventual cu liturgia, rugăciunea, neglijându-i pe săraci, sau mă dedic săracilor, dar uit să mă rog și să-i dau cinste Lui. Reușesc să țin împreună iubirea față de Dumnezeu și cea față de aproapele".

(După Radio Vatican, 6 martie 2017)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat