Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la prima duminică din Postul Mare - Anul A - 2017

Unde s-a înmulțit păcatul, acolo s-a revărsat cu prisosință harul (cf. Rom 5,20)

Cu Miercurea Cenușii am intrat în timpul sfânt al Postului Mare, timp în care Isus, prin patima și moartea sa pe cruce, își împlinește partea cea mai grea, patima și moartea pe cruce, din planul divino-uman de răscumpărare a omului și a întregii creații din ruina păcatului. Și chiar de la începutul drumului său de mântuire, chiar înainte de a ajunge la cruce, vedem că a întâmpinat opoziția diavolului, dușmanul lui Isus și dușmanul mântuirii noastre. Și mă explic de ce am spus că diavolul este dușmanul lui Isus și dușmanul mântuirii noastre.

1. De ce satana este dușmanul lui Isus?

Mulți sfinți părinți ai Bisericii și mulți bibliști spun că chiar de la început, când Dumnezeu cel întreit și unic i-a creat pe îngeri, Lucifer era cel mai frumos dintre îngeri. Dar Isus, Fiul lui Dumnezeu, avea autoritate peste oștirea de îngeri. El era una cu Tatăl dinainte ca îngerii să fi fost creați (cf. In 10,30; 17,11; 17,22). Și Lucifer, mândru din cauza strălucirii sale, a devenit invidios pe conducerea lui Cristos peste îngeri și pentru că avea falsa impresie că această conducere i s-ar cuveni lui uneltea o revoltă ca s-o preia de la Isus.

Tatăl ceresc, văzând uneltirile lui Lucifer, i-a convocat pe toți îngerii pentru ca în fața lor să reafirme autoritatea Fiului său asupra lor. Fiul a fost așezat pe tron alături de Tatăl și Duhul Sfânt, iar mulțimea cerească a îngerilor era adunată în jurul lor. Tatăl ceresc, în prezența Duhului Sfânt și a oștirii de îngeri, a reamintit și a reafirmat faptul că din veșnicie el l-a rânduit pe Isus să fie conducător peste îngeri (Dan 7,13-14). Ba mai mult, întrucât Fiul său este egal cu el însuși și cu Duhul Sfânt, Tatăl ceresc a mai amintit și a mai reafirmat: prezența Fiului să fie ca prezența Tatălui; Cuvântul Fiului să fie ascultat ca și cuvântul Tatălui; onoarea primită de Fiul să fie la fel cu onoarea Tatălui; autoritatea Fiului să fie ca autoritatea Tatălui. Fiul însă avea să îndeplinească toate acestea numai în unirea cu Tatăl și cu Duhul Sfânt.

Privindu-și veșmintele de lumină și frumusețea primite de Dumnezeu fără nici un merit din partea lui și apoi privind spre Isus care din veșnicie era blând și smerit (cf. Mt 11,29) și nu ținea morțiș la egalitatea sa cu Dumnezeu (cf. Fil 2,6), deși era oglindirea strălucirii Tatălui (cf. Evr 1,3), Lucifer l-a disprețuit pe Isus. Și chiar după intervenția Tatălui, Lucifer tot nu s-a liniștit și a rămas la fel de invidios și de gelos pe Isus. Și prefăcându-se că nu știe că Isus era Dumnezeu din veșnicie, egal cu Tatăl și cu Duhul Sfânt, iar el era o simplă creatură, ca unul mâhnit că ar fi fost nedreptățit de preferința Tatălui față de Fiul său, Lucifer i-a incitat pe îngeri la revoltă și luptă, pe motiv că prin această preferință a lui Dumnezeu față de Fiul lor, li s-ar fi atins libertatea.

O treime din îngeri s-au lăsat înșelați de Lucifer și i s-au alăturat la luptă contra lui Dumnezeu (cf. Ap 12,4). În fruntea Legiunilor cerești era Isus, însoțit de arhanghelii și îngerii rămași credincioși, în frunte cu Mihael. "Mii de mii de slujitori îi slujeau, și de zece mii de ori zece mii stăteau înaintea lui" (Dan 7,10). Iar în fruntea îngerilor rebeli era Lucifer. Și cum spune Scriptura: "S-a făcut un război în cer. Mihail și îngerii lui s-au luptat cu balaurul. Și balaurul cu îngerii lui s-au luptat și ei, dar n-au putut birui; și locul lor nu li s-a mai găsit în cer" (Ap 12,7-8). Cum spunea apostolul Iuda Tadeu: "Îngerii răi și-au părăsit singuri vrednicia" (cf. Iuda 1,6). Din momentul răzvrătirii, îngerii răi și-au pierdut lumina și veșmintele de slavă, numele și demnitatea, puterea și locul din cer și au fost aruncați pe pământ (cf. Ap 12,9). Căci Domnul pe mândru îl face nimic, iar pe nimicul smerit îl face măreț (cf. 1Cor 1,27-28).

Dumnezeu ar fi putut să-l arunce dintr-o dată pe Lucifer și îngerii lui în iadul pe care l-a creat pentru ei (cf. Mt 25,41), dar Dumnezeu a voit ca mai înainte de a-i arunca în iad, mai înainte de a-i arunca în iazul de foc și pucioasă (cf. Ap 20,10), a voit ca întâi să-i acorde lui Lucifer ocazia de a-și măsura puterile cu Fiul său iubit și cu îngerii credincioși lui și să-i recunoască puterea și superioritatea și apoi să-l cufunde veșnic în iazul de foc și pucioasă. Iar în evanghelia de astăzi vom vedea una din ocaziile lui Lucifer de a-și măsura puterile cu Fiul lui Dumnezeu făcut om și domn peste îngeri și oameni.

Meditând la această temă a ispitirii lui Isus de către satana, mi-a venit în minte o fabulă hazlie a scriitorului român Grigore Alexandrescu (1810-1885), "Bivolul și coțofana", fabulă care i se potrivește bine lui Lucifer și oamenilor disprețuitori de Dumnezeu, asemenea lui. Se zice în această fabulă că un câine, văzând pe spinarea unui bivol o coțofană care se plimba în sus și în jos, pentru a-l curăța pe bivol de țânțari și de tăuni, și considerând că bivolul blând este și naiv, s-a gândit să-i sară și el în spatele bivolului, ca să fie și el plimbat. Zis și făcut. Dar cum a ajuns în spatele bivolului, a început coșmarul pentru el, căci bivolul l-a aruncat în sus și în jos ca pe o zdreanță. Iată, cam așa de șifonat, dar la o scară mult mai mare a ieșit și diavolul atunci când a abuzat de bunătatea lui Isus și s-a năpustit asupra lui prin cele trei ispite.

2. De ce satana este dușmanul nostru?

Dar, înainte ca Lucifer să ajungă la ocazia dată lui de Dumnezeu de a lupta cu Isus pentru supremație, să vedem ce s-a întâmplat în cer după căderea și izgonirea lui Lucifer și îngerilor săi căzuți. Mai întâi din înger de lumină a devenit diavol și satana (cf. Ap 20,2) și a pierdut locul în cer.

Rămânând goale și răvășite locurile cerești din care au căzut Lucifer și îngerii lui, Dumnezeu cel întreit și unic a hotărât încă din veșnicie, încă înainte de căderea îngerilor răi, cădere pe care Dumnezeu a știut-o din veșnicie, zic, a hotărât să-i creeze pe oameni. Și cum spune Biblia, i-a creat din pământ și le-a dăruit duh de viață (cf. Gen 2,7) i-a creat bărbat și femeie și după chipul și asemănarea sa (cf. Gen 1,27), i-a îmbrăcat în slava sa ca și pe îngerii buni și i-a așezat într-un paradis fericit până la vremea când va reface locurile din cer stricate de îngerii răi, un paradis bine amenajat cu toate cele bune chiar în pământul în care locuiau diavolii căzuți (cf. Gen 2,8).

Și acum o teză interesantă! Spun iar sfinții părinți și bibliștii că diavolul, voind să se salveze din căderea sa, dar și din invidie față de omul luat din țărână care a fost îmbrăcat în slava sa și pus să ocupe și locul din cer de unde a căzut el (cf. Înț 2,24), a plănuit căderea omului, pentru ca atunci când Dumnezeu va găsi o cale de salvare pentru omul ce îi poartă chipul și asemănarea, să fie salvat și el.

Iar prima lectură de astăzi redă desfășurarea planului și reușita diavolului de a-l împinge pe om la cădere, prin păcat. Deși diavolul a reușit căderea omului, planul lui n-a funcționat înaintea lui Dumnezeu, pentru că păcatul diavolului a fost unul premeditat, pe când păcatul omului a fost urmarea unei înșelăciuni. Și așa se face că Dumnezeu după "isprava" satanei, i-a promis omului un mântuitor, iar lui i-a reafirmat nimicirea (cf. Gen 3,15).

Sfântul Ignațiu de Loyola (1491-1556) spunea: "Să ne imaginăm că îl vedem pe principele răului, așezat pe un tron de o splendoare funestă, în marea câmpie a Babilonului. Îi cheamă la adunare pe supușii săi, îi trimite în lumea întreagă să-i distrugă pe oameni prin lăcomia pentru avere, abuz de putere și fascinația plăcerii. În fața lui să ne imaginăm că îl vedem pe Isus așezat pe o colină aproape de Ierusalim. Îi cheamă la sine pe ucenici și pe săraci și îi trimite pretutindeni să-i mântuiască pe oameni prin iubirea fraternă, prin împărțirea bunurilor și slujirea reciprocă. Sub care dintre cele două stindarde vrei să trăiești?

3. Isus mântuitorul oamenilor căzuți și biruitorul satanei și al îngerilor lui

Evanghelia reia firul planului divin de mântuire tocmai din momentul ispitirii și căderii omului, pentru a reface totul ca mai înainte, căci Isus a fost constituit domn nu numai peste îngeri, dar și peste oameni și întreaga creație. De aceea, Duhul Sfânt al lui Dumnezeu l-a dus pe Isus ca să-și înceapă misiunea tocmai cu ispitirea, exact din locul unde a început căderea omului și a universului, pentru ca să nu rămână nimic fără să fie recapitulat în Cristos din istoria omului și a universului. De aceea, sfântul Augustin (354-430), vorbind despre ispitirea lui Isus, spunea: "În Isus s-a recapitulat ispita primordială și prin Isus am ieșit biruitori și noi".

Pentru că la Botezul său în Iordan, Isus luând asupra sa toate păcatele omenirii din toate timpurile și a acceptat să fie mântuitorul ei, mergând chiar la cruce, Tatăl ceresc l-a declarat în prezența Duhului Sfânt și în fața întregului univers, drept Fiul său preaiubit în care își găsește toată desfătarea (cf. Mt 3,1; Mc 1,11), pentru că de un astfel de Fiu al lui Dumnezeu avea nevoie omenirea căzută (cf. Evr 7,26-27).

Deși prin păcatul său diavolul a pierdut lumina și cunoașterea planurilor lui Dumnezeu, totuși satana a putut afla de ele din Lege și Profeți, căci am văzut astăzi el citează Scripturile, deși voit în mod greșit ca să amăgească, dar le studia ca să știe cum să acționeze. (Păcat că mulți oameni nu le studiază și de asta nu știu care este planul lui Dumnezeu cu ei). Din Scripturi diavolul știa că mântuirea se va face prin jertfa de pe cruce a Fiului lui Dumnezeu și că el va fi adevăratul miel divin care va ridica păcatele lumii (cf. In 1,29), miel divin indicat de însuși Dumnezeu care a jertfit un miel pentru a acoperi goliciunea lui Adam și Eva după păcat (cf. Gen 3,21), miel profețit în mielul pascal jertfit la eliberarea din Egipt (cf. Ex 12,1-14), miel jertfit în fiecare dimineață și seară la templu (cf. Num 28,4). Tot din Scripturi diavolul a înțeles că în momentul pătimirii și morții, dar mai ales în momentul învierii și înălțării lui Isus, înviere și înălțare care vor fi semnul că Tatăl i-a acceptat jertfa sa de mântuire, s-a zis cu el și cu toate ale lui, s-a zis cu bruma de libertate și cu putere care i-a mai rămas asupra omului; iar la venirea lui Isus de-a doua s-a zis și cu împărăția și cu soarta lui, căci va fi aruncat veșnic în iazul de foc și pucioasă, alături de moarte, de profeții și agenții săi mincinoși (cf. Ap 20,10-14).

De aici și interesul satanei ca Isus să nu ajungă la patimă și cruce, să nu ajungă la moarte și înviere, să nu ajungă la coborârea în iad și la înălțarea la cer, să nu ajungă la umilirile Calvarului și la glorificarea de-a dreapta Tatălui, începutul și împlinirea distrugerii lui. Isus, prin asumarea trupului nostru la venirea sa în lume și prin asumarea păcatelor noastre la Botezul său, a luat în sine nu numai omul, ci și întregul univers pentru a-i răscumpăra.

4. Ispitele satanei sunt aceleași din totdeauna și au același scop: depărtarea de Dumnezeu

Rămas fără prea multă inspirație și fantezie, în urma căderii sale din har, satana i-a repetat lui Isus aceeași placă a ispitirii pe care i-a pus-o și omului din paradis. Dar ținta ispitelor a rămas tot aceea ca în cazul omului, să-l facă pe Isus să iasă de sub ascultarea de Tatăl și să asculte îndemnurile lui. Să iasă de sub împlinirea voinței lui Dumnezeu și să intre sub ascultarea de el. Să iasă de sub închinarea Tatălui și să se închine lui. Dacă satana l-ar fi amăgit pe Isus să se depărteze de ascultarea, de voia și închinarea Tatălui său, obiectivul lui ar fi fost atins și noi am fi rămas pierduți. Dar mântuitorul Isus l-a întâmpinat pe satana cu mustrarea: "Pleacă, satano" (Mt 4,10)! Astăzi Isus ne învață că tot astfel satana ne ispitește și pe noi, cu același scop de a ne depărta de Dumnezeu și a ne aduce sub puterea sa pierzătoare. Pentru a nu cădea în ispită, Isus ne amintește că asemenea lui, modelul pe care Tatăl ceresc ne-a chemat să-l urmăm: trebuie să ne hrănim mai întâi cu voia Tatălui și apoi cu pâinea trupului; trebuie căutată mai întâi preamărirea noastră de la Dumnezeu și împărăția lui Dumnezeu și apoi toate cele necesare ni se vor da pe deasupra (cf. Mt 6,33); trebuie să-i dăm totdeauna închinare numai lui Dumnezeu și niciodată satanei sau altei creaturi.

Văzându-l satana pe Isus sub chipul omului, dar fără puterea de a-i vedea divinitatea și unirea perfectă cu Tatăl, căci erau bine ascunse sub haina umilinței sale, l-a disprețuit; și apoi văzându-l pe Isus sub chipul omului flămând, om care de obicei chiar pentru o coajă de pâine își vinde sufletul și pe Dumnezeu, l-a subestimat, spre înfrângerea lui rușinoasă și recunoașterea superiorității lui Isus.

Astfel, la prima ispitire, prin cuvintele: "De ești Fiul lui Dumnezeu, zi că pietrele acestea să se facă pâini" (cf. Mt 4,3), satana voia să-l facă pe Isus să uzeze de puterile supranaturale pe care le avea spre mântuirea omului și a universului, în scop personal. Isus știa că pâinea sa, mâncarea după care trebuia să flămânzească, era voința Tatălui (cf. In 4,34), Cuvântul lui Dumnezeu (cf. Am 8,11), pâinea care ne susține sufletul și trupul (cf. Dt 8,3).

Cu această ispită a pâinii facile, a pâinii pentru trup înaintea pâinii pentru suflet, a pâinii cu orice preț, satana a cufundat și cufundă încă în iad pe mulți oameni, care folosesc numai pentru pâinea trupească energiile trupului și ale sufletului, ruinând suflete și familii pentru o coajă de pâine; sau care folosesc în interes privat: puterile, funcțiile și bunurile primite de la Dumnezeu sau de la oameni, în loc să le folosească spre binele și mântuirea lor și a fraților lor. Aici intră orice abuz de putere, de funcție sau de serviciu; orice deturnare de fonduri și orice plată oprită și orice risipă nejustificată de resurse materiale și spirituale Și cine dorește exemple concrete în acest sens, nu are decât să deschidă aparatele audio și video, sau să citească presa.

La a două ispitire, prin cuvintele: "Dacă ești Fiul lui Dumnezeu, aruncă-te jos, că scris este: «Îngerilor săi va porunci pentru tine și te vor ține pe mâini, că nu cumva să-ți lovești de piatră piciorul tău» (cf. Mt 4,6), satan a voit să-l facă pe Isus să abuzeze de poziția de "Fiu preaiubit", să se mândrească și să-l ispitească pe Dumnezeu. A citat chiar și Biblia pentru a fi mai convingător. Iar Isus i-a amintit că este o lege care spune să nu ispitești pe Domnul, iar el era Dumnezeu (cf. Dt 6,16).

Tare multe suflete a pierdut satana cu această ispită.

- Lot, profitând de rudenia sa cu Abraham, l-a ispitit astfel pe Dumnezeu că, pentru a-și împlini "businessul" său, s-a aruncat în mlaștina decăderii spirituale a Sodomei (cf. Gen 13,10-11), pe când Abraham a refuzat ispita regelui Sodomei (cf. Gen 14,22-23). Și rezultatul a fost pierderea soției și a ginerilor săi.

- Administratorul din evanghelie, profitând de încrederea stăpânului său, l-a ispitit astfel pe Dumnezeu că a folosit funcția și bunurile primite de la Stăpânul său în folos propriu și nu spre binele casnicilor săi (cf. Mt 24,48; Lc 12,45). Și rezultatul a fost pierzarea lui (cf. Mt 24,51; Lc 12,46).

- Fiul risipitor din evanghelie, profitând că este "fiul bătrâneților" tatălui său, l-a ispitit pe Dumnezeu, risipind averea tatălui său într-o viață destrăbălată. Rezultatul? Decăderea cea mai mare pentru un evreu: trăitul și hrănitul cu porcii, preferința diavolilor (cf. Lc 15,11-15; Mc 5,11-13).

Isus, "Fiul preaiubit al Tatălui", nu și-a folosit titlul de "Fiu preaiubit al lui Dumnezeu", pentru a face cu el demonstrații inutile satanei care prin asta voia să se arate stăpân, dar și-a folosit titlul pentru mântuirea oamenilor, pentru ca și ei să devină asemenea lui "fii preaiubiți ai lui Dumnezeu". Dacă Isus avea să uzeze în folos propriu de acest titlu, avea să-i recunoască lui satan pretențiile de domnie și nu mai putea folosi acest titlu pentru mântuirea noastră.

Acum înțelegem mai bine și cuvântul lui Isus care ne spune: "Nimeni nu poate sluji la doi stăpâni, nimeni nu poate sluji lui Dumnezeu și mamonei" (Mt 6,24; Lc 16,13); adică, nimeni nu poate sluji interesului personal și binelui comun, întunericului și luminii, forțelor răului și cauzei lui Dumnezeu. Isus, prin exemplul său ne învață astăzi să fugim de această amăgire. Cine iubește muzica este muzician; cine iubește chimia este chimist; cine iubește sportul este sportiv; cine iubește lucrurile materiale este materialist; cine îl iubește pe Dumnezeu este o ființă divină. O altă amăgire a satanei este să ne lase impresia că el nici nu există și că gândurile, ideile și faptele noastre ar fi rodul fanteziei și inteligenței noastre.

La a treia ispitire "Acestea toate ți le voi da ție, dacă vei cădea înaintea mea și te vei închină mie" (Mt 4,8-9), satana pretindea că împărățiile pământului furate de la omul căzut în păcat sunt ale lui, de aceea i-a sugerat lui Isus ideea că ar putea să-l scutească de toate suferințele și moartea pe care trebuia să le îndure, din voința Tatălui, ca să le câștige, mergând pe o "scurtătură", adică să i se închine lui și să le aibă. Mântuitorul Isus, știind că închinarea i se cuvine numai lui Dumnezeu (cf. Dt 6,13; 10,20), a rămas neclintit. Știa că va veni timpul când, prin patimă, moarte și înviere, va primi împărățiile cu oameni cu tot care i se vor supune lui Dumnezeu și lui. Isus a ales suferințele și moartea prin care satana va fi nimicit pentru vecie, ca să nu-l mai necăjească niciodată nici pe Isus, nici pe oamenii mântuiți.

5. Avem nevoie de rugăciune, de izvoarele de har și încredere în Isus

Psalmistul ne îndeamnă să ne rugăm: Ai milă de noi, Doamne, căci am păcătuit! (cf. Ps 51,3), iar sfântul Paul ne îndeamnă la încredere în Isus, căci acolo unde s-a înmulțit păcatul, s-a revărsat cu prisosință harul (cf. Rom 5,20).

Avem nevoie de spovadă și de împărtășanie, niște puteri divine nebănuite, care nu-i lasă satanei loc în inimile noastre, care îi spun mereu că locul din inima noastră este ocupat de Isus.

Avem nevoie de meditarea zilnică a Cuvântului lui Dumnezeu, care este scrisoarea lui de dragoste pentru noi, mireasa sa. Isus a avut mereu înaintea ochilor sufletului cuvintele lui Dumnezeu din Scripturi: "Îi voi da partea lui la un loc cu cei mari și va împărți prada cu cei puternici, pentru că s-a dat pe sine însuși la moarte, pentru că s-a lăsat pus în numărul celor fărădelege, pentru că a purtat păcatele multora și s-a rugat pentru cei vinovați" (Is 53,12). Meditând mereu la cuvintele de dragoste ale Tatălui, a refuzat "scurtăturile" amăgitoare ale satanei și a mers pe calea cea bună, pe calea pătimirii și a crucii. Dar mergând pe această cale, a mers și pe calea gloriei veșnice: a învierii, a înălțării și a glorificării la dreapta Tatălui, și toate acestea împreună cu noi și pentru noi.

Comentând episodul Ispitirii lui Isus, sfântul Leon cel Mare (+ 461) ne spune: "Isus a luptat pentru ca și noi, urmându-l, să luptăm. Isus a învins, pentru ca și noi, urmându-l, să învingem".

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat