Fatima, în curând sfinți cei doi păstorași care au văzut secretul
De Andrea Tornielli
Papa Francisc a aprobat minunea atribuită mijlocirii lui Francisc și Iancinta Marto, frate și soră, cei doi păstorași vizionari de la Fatima împreună cu verișoara lor Lucia, ambii beatificați de Ioan Paul al II-lea în mai 2000. "Sfântul Părinte Francisc - informează o notă vaticană - a primit în această dimineață în audiență" pe cardinalul Angelo Amato, prefect al Congregației Cauzelor Sfinților" și a autorizat dicasterul să promulge, printre altele, și decretul referitor la "minunea atribuită mijlocirii fericitului Francisc Marto, născut la 11 iunie 1908 și mort la 4 aprilie 1919, și a fericitei Iacinta Marto, născută la 11 martie 1910 și moartă la 20 februarie 1920), copii din Fatima".
Vestea vine la mai puțin de două luni de la călătoria pe care Francisc o va face în orașul portughez, sediul al unuia dintre sanctuarele mariane cele mai vizitate din lume, pentru a celebra centenarul aparițiilor începute la 13 mai 1917 și încheiate în octombrie 1917. Este vorba despre apariția care a marcat cel mai mult istoria secolului al XX-lea, datorită încărcăturii sale profetice și a puternicei conotații geopolitice (cu privire la rolul Rusiei) legate de vestita a treia parte a secretului.
Totul lasă să se creadă că papa, cu ocazia vizitei și a Liturghiei deja programate pentru ziua de 13 mai în marea piață din fața sanctuarului, să-i poată canoniza pe cei doi vizionari. Însă eventuala anunțare a datei va fi oficializată în cursul consistoriului prevăzut pentru data de 20 aprilie. Episcopul de Leiria-Fatima, António August dos Santos Marto, comentând știrea la microfoanele Radioului Renascença a afirmat că o canonizare în acea zi "ar fi chiar cireașa de pe tort. Toți dorim asta, însă va decide Sfântul Părinte".
În Cova da Iria, o zonă de pășune, în mai 1917, trei păstorași, Lucia dos Santos (10 ani) și verișorii săi Francisc (9 ani) și Iacinta Marto (7 ani), au văzut o "femeie îmbrăcată în alb având în mână un rozariu", care le-a dat întâlnire pentru următoarele 13 luni, în totalitate șase întâlniri, până în 13 octombrie 1917, data ultimei apariții. În acea zi mii de persoane au asistat la așa-numita "minune a soarelui": astrul a început să se învârtă și a părut că va cădea peste cei prezenți. Evenimentul a fost atestat și de cronicarul unui cotidian portughez anticlerical. În afară de invitația la rugăciune și la jertfele de ispășire în favoarea păcătoșilor, Sfânta Fecioară Maria a încredințat vizionarilor un secret împărțit în trei părți. Primele două au fost revelate în anii patruzeci din secolul trecut. Ultima, cunoscută ca al treilea secret de la Fatima, a fost dată publicității numai în anul 2000, după beatificarea lui Francisc și Iacinta.
Pentru a impresiona pe cel care se apropie de istoria acestor copii este schimbarea vieții lor și adeziunea lor promptă la cererile din apariție, însoțită de capacitatea de a-și aplica pocăințe pentru ispășirea păcatelor omenirii care cu greu s-ar putea imagina că și-ar putea produce ei înșiși. Ceva a răscolit cu adevărat viețile lor, până atunci simple și fără griji.
În 1944, sora Lucia a scris a treia parte a secretului, încredințând-o episcopului său. După aceea Sfântul Scaun va cere textul, care a fost predat în Vatican la jumătatea anilor cincizeci, de acum la apusul pontificatului lui Pius al XII-lea. Primul papă care l-a citit este succesorul său, Ioan al XXIII-lea, care îl face cunoscut câtorva colaboratori și membri ai Sfântului Oficiu, hotărând însă să nu-l publice.
Aceeași atitudine vine de la Paul al VI-lea, care merge la Fatima pentru a cere pacea amenințată de războiul nuclear. Ioan Paul al II-lea, profund evlavios față de Sfânta Fecioară Maria, conform documentației păstrate în arhivele Congregației pentru Doctrina Credinței, citește al treilea secret numai după atentatul pe care-l îl suferă în după-amiaza zilei de 13 mai 1981, zi a comemorării liturgice a Sfintei Fecioare Maria de la Fatima, la ora 17.17. Papa este rănit grav de gloanțele trase de Alí Agca, pierde foarte mult sânge și ajunge de acum la capătul vieții la Policlinica Gemelli. O lungă intervenție îi salvează viața: glonțul, pătruns în corp, nu a afectat niciun organ vital. Ioan Paul al II-lea, după ce a studiat textul profeției, se identifică cu Papa împușcat, care în viziune este însă ucis după ce a urcat un munte și a trecut prin atâtea trupuri de martiri.
În ultimii ani, unele grupuri de Fatima și unii jurnaliști au pus la îndoială faptul că a fost revelat tot secretul, prezentând ipoteza existenței a două texte separate: primul, cel din viziune, a fost dezvăluit. Al doilea, cel care ar relata interpretarea viziunii dată de Fecioară, ar fi fost trucat de Pontifi ca s-o pună la îndoială pe vizionară și ar fi fost "arhivat" cu multele comunicări, scrisori, înregistrări pe care de-a lungul anilor sora Lucia dos Santos le-a trimis în Vatican. Este teza despre "adaosul care lipsește": conform unora ar vorbi despre pedepse care urmează să se abată asupra omenirii, conform altora ar fi vorba despre criza de credință în Biserică.
Unii au atribuit responsabilitatea că nu a fost publicat presupusul text lipsă cardinalului Tarcisio Bertone, care în 2000 era secretar al Congregației pentru Doctrina Credinței, așadar vice al cardinalului Joseph Ratzinger. De fapt, el a fost cel care a gestionat raporturile cu sora Lucia și publicarea secretului. Însă trebuie observat că teza de a-l contrapune pe Bertone lui Ratzinger și papei Wojtyła nu rezistă. Bertone era un executant autoritar al voințelor pontifului și ale superiorului său direct, prefectul Ratzinger. Dacă Ioan Paul al II-lea ar fi stabilit să nu publice ceva din secret, ar fi fost o decizie în întregime a sa, de care și Ratzinger trebuia să fie la curent. În afară de asta - vorbim mereu despre o simplă ipoteză - odată devenit Benedict al XVI-lea, și el ar fi considerat oportun să continue să țină secret presupusul adaos.
Este adevărat că există indicii care ar părea să sugereze existența unui al doilea text. Între acestea divergențele de date cu privire la transferarea plicului de la Leiria în Vatican (4 aprilie 1957 sau 15 aprilie 1957) și cu privire la locul de păstrare (Arhiva secretă a Sfântului Oficiu sau apartamentul Pontifului); și apoi cu privire la data de lectură din partea lui Ioan al XXIII-lea (în 1960 sau la 21 august 1959), a lui Paul al VI-lea (27 martie 1965 sau 27 iunie 1963) și a lui Ioan Paul al II-lea (în 1978, la puține zile după alegerea la pontificat, sau între 18 iulie și 11 august 1981, după atentatul lui Alí Agca). Câteva din aceste incongruențe ar putea să fie explicate mai simpli cu existența a două copii ale aceluiași text, una păstrată în arhivele fostului Sfânt Oficiu și alta în biroul Papei.
Cu privire la Fatima s-a proliferat o literatură apocaliptică și senzaționalistă care are de-a face puțin sau nimic cu inima mesajului marian și cu credința simplă trăită a celor doi păstorași verișori ai sorei Lucia care acum urmează să devină sfinți. Au fost publicate diferite versiuni (apocrife) ale textului lipsă.
Ultimul caz este cel al unui jurnalist spaniol care a preluat și a publicat într-o carte un presupus manuscris al sorei Lucia (fără a avea originalul, ci numai o copie primită anonim prin email) în care se vorbește despre apostazia din Biserică, despre un fals papă cu privirea diabolică - în 2010 falsul papă a fost indicat de apocalipticii de la Fatima iubitori ai comploturilor în Benedict al XVI-lea, astăzi în Francisc - și despre stânca credinței care este dezrădăcinată din Roma pentru a fi păstrată la Fatima. De altfel un text deja cunoscut de cel puțin șapte ani și deja făcut bucăți în credibilitatea sa. Este plin de incongruențe (de la datele care nu corespund până la folosirea unor cuvinte), dar a fost relansat în ultimele zile lăsând într-un fel să plutească autenticitatea sa de către cei care nu pierd ocazia să se năpustească împotriva actualului pontif chiar cu prețul de a divulga lucrurile fără valoare.
(După Vatican Insider, 23 martie 2017)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 28.