Enciclica uitată
Dacă este adevărat că Paul al VI-lea este un papă îndepărtat în timp și de fapt uitat, același lucru este valabil pentru unul dintre documentele sale cele mai caracteristice, enciclica Populorum progressio despre dezvoltarea popoarelor. Publicat în urmă cu jumătate de secol, textul poartă data de 26 martie 1967, ziua de Paște, și a trezit în lume un zgomot enorm, asemănător numai contrastelor pe care avea să le ridice după un an și jumătate Humanae vitae pentru controlul natural al nașterilor. Și nu întâmplător tocmai asupra acestor două documente a revenit cu accente deosebite Montini în bilanțul solemn al pontificatului ținută la 29 iunie 1978, când "cursul natural al vieții noastre se îndreaptă spre apus", a spus Pontiful care avea să se stingă patruzeci de zile mai târziu aproape pe neașteptate.
În discurs, Paul al VI-lea a declarat că cele două enciclice au voit să apere viața umană "amenințată, tulburată sau chiar suprimată": alegere definită de Papa una de care nu se poate face abstracție în cadrul învățăturii sale pentru a sluji adevărul. Imediat ce s-a încheiat conciliul, tocmai o nouă conștientizare a exigențelor mesajului evanghelic impune Bisericii "să se pună în slujba oamenilor", scrie de fapt pontiful la începutul textului, pregătit grație diferitelor colaborări dar care este în mod indiscutabil personal în inspirație, în multe accente și chiar în limbaj, pasionat și sugestiv.
Cum se întâmplă adesea în tradiția creștină, vechiul și noul se amestecă în Populorum progressio, text în rădăcină evanghelic și care știe să unească în mod eficace într-o privire clarvăzătoarea experiența personală a lui Montini, contribuții ale gândirii contemporane, învățătura socială a Papilor și viziunea autorilor creștini antici. "Pământul este dat tuturor și nu numai celor bogați", exclamă Ambroziu, sfântul episcop de Milano citat de enciclică, după care se explică imediat cum dreptul de proprietate nu trebuie să dăuneze niciodată utilității comune, întocmai "conform doctrinei tradiționale a părinților Bisericii și a marilor teologi".
Textul papal, conceput și maturizat la începutul anilor șaizeci, vede în mod lucid că problema socială nu numai că este problemă morală, ci are o "dimensiune mondială". Montini se referă în mod expres la călătoriile făcute în America Latină și în Africa atunci când era cardinal și la cele în Țara Sfântă, în India și la New York, în sediul Națiunilor Unite, ca succesor al lui Petru care a ales numele de Paul, pentru a explica una dintre afirmațiile cele mai incisive din enciclică - "popoarele foamei interpelează astăzi în manieră dramatică popoarele opulenței" - și a se declara "avocat al popoarelor sărace".
A trecut jumătate de secol de la publicarea lui Populorum progressio și în linii mari viziunea lui Montini rămâne valabilă în diagnosticul său dramatic și radical: "Lumea este bolnavă. Răul său se află mai puțin în delapidarea resurselor sau în acapararea lor din partea câtorva decât în lipsa de fraternitate între oameni și popoare". Așa cum astăzi, deși neînțeles de mulți, repetă fără încetare succesorul său care restituie amintirea lui Paul al VI-lea. (g.m.v.)
(După L'Osservatore Romano, 23 martie 2017)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 18.