Pentru creștinii sirieni salvarea este întoarcerea în catacombe
De Nello Scavo
Se intitulează "Persecutați" și tema principală pe care o tratează sunt creștinii care sunt uciși sau maltratați din cauza credinței lor. Însă în noua carte a lui Nello Scavo, jurnalist de la "Avvenire", trimis de război obișnuit cu munca pe teren, protagoniștii nu sunt numai ei, ci și cei care aparțin la alte credințe minoritare în diferite părți ale lumii. Cartea (Piemme, 300 de pagini) este rod al unei investigații care a durat trei ani. Este densă de numere, documente top secret dar mai ales de reportaje, fețe, experiențe relatate în filmare directă. De la istoriile refugiaților care încearcă să intre în Europa la victimele multinaționalelor din Cambogia, de la martirii ambientaliști uciși în Africa la atâția călugări uciși în America Latină. Organizații neguvernamentale denunță un dispreț crescând față de libertatea religioasă în 116 țări (adică 60% din cele 196 de state aderente la ONU). Circa 75% din violențele împotriva unei minorități religioase, se citește în carte, se referă la creștini. Publicăm fragmente din capitolul dedicat creștinilor din Siria refugiați în vechile galerii funerare: catacombele din cel de-al treilea mileniu. [Andrea Tornielli]
Știam despre galeriile săpate de mujahedini, dar cei din al-Nusra nu au femei în suită. Tânăra pe care am avut-o în fața mea nu părea nimic din asta. Probabil era ceea ce căutam. Cineva care mi-a deschis un mormânt în care se ascund noii persecutați. După câteva clipe chepengul este împins delicat de dedesubt.
Treptele sunt strâmte și înalte, tunelul este așa de jos încât trebuie mers ghemuit, cu capul înclinat și cu mâinile sprijinite de trepte. Treptat ce se coboară în întuneric se simte zgomotul altor oameni. Tânăra e cea care face prezentările. Vor să-mi arate și să-mi facă totul cunoscut. O lume subterană care îți taie respirația, datorită umidității, datorită întunericului, datorită mirosului urât. Un loc de moarte care miroase a viață. Miroase a o viață mizerabilă și disperată. Însă viață pe care războiul încă n-a stins-o. În urmă cu două mii de ani aici își găseau adăpost creștinii persecutați. Afară nu erau monștrii de oțel care descărcau tone de plumb. Dar se schimbă puțin. Și astăzi ca în epoca paleocreștină ființele umane se adaptează, se ascund, sapă cu mâinile goale smulgând viața acolo unde n-ar trebui să fie viață.
Printre vecinii de mormânt conviețuirea nu este ușoară. În mormânt la etajul de dedesubt au trebuit să se aranjeze, făcând din sarcofag un pat matrimonial. În catacomba alăturată, criptele noaptea se transformă în cușete, ziua în cămară. Deasupra, la o palmă de cap, pe pământul care era al celor vii dar care în cinci ani a văzut eliminate o jumătate de milion de vieți, între timp se trage în timp ce de sus cad bombe care fac să pară catacombele o minieră aproape să se prăbușească. Holocaustul sirian este și acesta. Războiul subteran pe care sateliții militari nu reușesc să-l vadă.
În satele de pe drumul care duce la Idlib și Alep nimeni nu știe să spună cu exactitate câți sunt civilii constrânși la o viață de șoareci. Dar nimeni n-ar fi putut să-și imagineze vreodată că aceste catacombe transformate în atracție turistică avea să redevină utile pentru a se repopula cu creștini persecutați.
"S-a întâmplat ca vreunul dintre noi să iasă ziua pentru a merge să caute mâncare sau lemne pentru a se încălzi, dar apoi nu s-a mai întors", povestește o tânără care a ales să fugă spre granița turcă, dar apoi a fost potolită de jandarmi. Printre combatanții anti-Assad și printre militarii guvernamentali chestiunea este cunoscută. De la Alep surse diferite confirmă o știre înspăimântătoare. Milițienii guvernamentali treptat ce cuceresc un sat, înainte de a pleca inundă orice tunel sau cavitate subterană. Scopul este acela de a-l îneca pe oricine ar fi înăuntru.
În catacombe se speră și se roagă. "Am găsit oase în nișe", povestește un țăran originar din Furaykah, în Siria de nord-vest, "dar le-am dus și le-am îngropat în afară". "Și noi suntem martiri. Vii, dar martiri", spune păstorul care printre mormintele subterane a dus și caprele.
Comunitatea mică de creștini subterani nu vede un preot de multe luni, dar nu este un motiv bun pentru a nu se ruga. În fiecare seară femeile se adună pentru litanii. O invocă pe Fecioara Maria, căreia îi cer numai pace și un viitor pentru copiii lor. Un viitor oriunde, numai să fie în afara acestui bârlog, unde și lumânările lipsesc și cele puține care au rămas sunt aprinse cât mai puțin posibil, având teama că flăcările epuizează acel puțin oxigen care trebuie împărtășit între toți.
Dacă nu sunt obișnuiți, a rezista în galerii este imposibil. Cavitățile mai mici sunt încărcate de umiditate, miros a mucegai, a urină și a ființe umane care n-au făcut baie de multe săptămâni. Spațiile mai mari ajung să fie cele mai aglomerate, dar în care orice cuvânt răsună. Și puținele zgomote din exterior sunt amplificate ca într-o cutie de rezonanță. O tortură psihologică ce consumă nervii foarte întinși ai celui care de acum se teme să-și scoată nasul în afară, dar nici nu vrea să moară acolo înăuntru. O teamă contagioasă, la care este imposibil să se rămână imuni.
Psihicul celui care este constrâns să se târască în subteran este încercat de o stare de umilire continuă. Femeile sunt cele care țin moralul ridicat. Fac asta adunându-se pentru a bolborosi o rugăciune, încurajându-i pe soții lor atunci când se simt niște lași să nu fie acolo afară, cu o armă pe umăr pentru a-și vinde scump pielea. Este suficient numai un vuiet în depărtare, al unui avion sau al unui convoi, pentru ca să se materializeze în întuneric și în tăcere teroarea față de ceea ce s-ar putea întâmpla.
(După Vatican Insider, 13 februarie 2017)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 19.