Încheierea jubileului pentru cei 800 de ani de la confirmarea Ordinului Predicatorilor (21 ianuarie 2017)
Cuvântul lui Dumnezeu ne prezintă astăzi două scenarii umane opuse: pe de o parte "carnavalul" curiozității lumești, pe de altă parte glorificarea Tatălui prin faptele bune. Și viața noastră se mișcă mereu între aceste două scenarii. De fapt, ele sunt din orice epocă, așa cum demonstrează cuvintele sfântului apostol Paul adresate lui Timotei (cf. 2Tim 4,1-5). Și sfântul Dominic cu primii săi frați, în urmă cu opt sute de ani, se mișca între aceste două scenarii.
Paul îl avertizează pe Timotei că va trebui să vestească Evanghelia în mijlocul unui context în care oamenii caută mereu noi "învățători", "povești", învățături diferite, ideologii... "Prurientes auribus" (2Tim 4,3). Este "carnavalul" curiozității lumești, al seducției. Pentru aceasta apostolul îl instruiește pe discipolul său folosind și verbe puternice, precum "insistă", "dojenește", "amenință", "îndeamnă", și apoi "fii cumpătat în toate", "îndură suferințele" (v. 2.5).
Este interesant de a vedea cum deja atunci, în urmă cu două milenii, apostolii Evangheliei se aflau în fața acestui scenariu, care în zilele noastre s-a dezvoltat și s-a globalizat mult din cauza seducției relativismului subiectivist. Tendința spre căutarea noutății proprie ființei umane găsește ambientul ideal în societatea apariției, în consum, în care adesea se reciclează lucruri vechi, dar important este ca să se facă să apară ca noi, atrăgătoare, captivante. Și adevărul este trucat. Ne mișcăm în așa-numita "societate lichidă", fără puncte fixe, dezlânată, lipsită de referințe solide și stabile; în cultura efemerului, a lui folosește-și-aruncă.
În fața acestui "carnaval" lumesc se evidențiază clar scenariul opus, pe care-l găsim în cuvintele lui Isus tocmai ascultate: "să-l glorifice pe Tatăl vostru cel din ceruri" (Mt 5,16). Și cum are loc această cerere de la superficialitatea pseudo-sărbătorească la glorificare, care este adevărată sărbătoare? Are loc grație faptelor bune ale celor care, devenind discipoli ai lui Isus, au devenit "sare" și "lumină". "Așa să lumineze lumina voastră înaintea oamenilor - spune Isus -, încât ei să vadă faptele voastre bune și să-l glorifice pe Tatăl vostru cel din ceruri" (Mt 5,16).
În mijlocul "carnavalului" de ieri și de astăzi, acesta este răspunsul lui Isus și al Bisericii, acesta este sprijinul solid în mijlocul ambientului "lichid": faptele bune pe care le putem face grație lui Cristos și a Duhului Sfânt, și care fac să se nască în inimă mulțumirea adusă lui Dumnezeu Tatăl, lauda, sau măcar uimirea și întrebarea: "de ce?", "de ce se comportă așa persoana aceea?": adică neliniștea lumii în fața mărturiei Evangheliei.
Dar pentru ca să se întâmple această "zguduire" trebuie ca sarea să nu-și piardă gustul și lumina să nu se ascunde (cf. Mt 5,13-15). Isus spune asta foarte clar: dacă sarea își pierde gustul nu mai folosește la nimic. Vai de sarea care-și pierde gustul! Vai de o Biserică ce-și pierde gustul! Vai de un preot, de un consacrate, de o congregație care-și pierde gustul!
Astăzi noi îl glorificăm pe Tatăl pentru lucrarea pe care sfântul Dominic, plin de lumina și de sarea lui Cristos, a făcut-o în urmă cu opt sute de ani; o lucrare în slujba Evangheliei, predicată cu cuvântul și cu viața; o lucrare care, cu harul Duhului Sfânt, a făcut în așa fel încât atâția bărbați și femei au fost ajutați să nu se piardă în mijlocul "carnavalului" curiozității lumești, dar au simțit în schimb gustul doctrinei sănătoase, gustul Evangheliei, și au devenit, la rândul lor, lumină și sare, artizani de fapte bune... și adevărați frați și surori care-l glorifică pe Dumnezeu și învață la glorificarea lui Dumnezeu cu faptele bune ale vieții.
Franciscus
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 12.