Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la sărbătoarea Botezul Domnului - Anul A - 2017

"Acesta este Fiul meu cel iubit, în care mi-am găsit plăcerea, de dânsul să ascultați" (Mt 3,17; Mc 9,7).

Avem astăzi sărbătoarea Botezului Domnului nostru Isus Cristos în apele Iordanului, sărbătoare care se mai numește și Bobotează. Această sărbătoare este o teofanie, căci ea ne arată și ne descoperă câte ceva din misterul celor trei persoane divine.

În Biserica de la început, sărbătoarea Crăciunului și cea a Botezului Domnului nostru Isus Cristos în Iordan, erau celebrate împreună în aceeași zi, pe 6 ianuarie. Dar, în secolul al patrulea, spre o mai bună înțelegere a celor două evenimente, ele au fost separate: Crăciunul a fost mutat pe 25 decembrie, zi în care neamurile păgâne îl sărbătoreau pe "zeul soare", pentru a arăta că Isus este adevăratul soare ce răsare din înălțime (cf. Lc 1,78), că Isus este adevărata lumină venită în lume (cf. In 8,12) și că Isus este soarele de dimineață care strălucește în inimile noastre (cf. 2Pt 1,19). Iar Boboteaza a rămas pe 6 ianuarie, care și ea, datorită luminii spirituale a catehezelor baptismale, se mai numește și "sărbătoarea luminilor".

Dacă la Crăciun Isus s-a arătat ca mântuitor al poporului evreu reprezentat de Iosif, de Maria și de păstori; dacă la vizita magilor Isus s-a arătat și ca mântuitor al popoarelor păgâne; astăzi, la Botezul său în Iordan, Isus se arată ca mântuitor al întregului univers, căci, după cum spune Biblia: "Toată creația suspină și suferă durerile nașterii. Și nu numai ea, dar și noi, care avem cele dintâi roade ale Duhului, suspinăm în noi și așteptăm înfierea, adică răscumpărarea trupului nostru" (Rom 8,22-23). Da, astăzi la Botezul său în Iordan, Isus, unit cu Tatăl și de Duhul Sfânt, se arată ca Domn și mântuitor al întregii creații, căci păcatul nu l-a afectat numai pe om cu stricăciunea sa, dar a afectat și întreaga creație a lui Dumnezeu.

Dar marea descoperire care ni se face astăzi la Botezul lui Isus în Iordan este că la mântuirea evreilor, la mântuirea păgânilor și la mântuirea întregului univers nu participă numai Mesia singur, dar participă întreaga Sfântă Treime: Dumnezeu Tatăl, Dumnezeu Fiul și Dumnezeu Duhul Sfânt, așa cum vedem în pericopa evanghelică de astăzi (cf. Mt 3,13-17). Tatăl vorbește, Duhul coboară în chip de porumbel, iar Fiul este arătat întregului univers, drept "Fiul meu cel iubit, întru care Tatăl a binevoit" (cf. Mt 3,17) și ca atare toți cei care doresc mântuirea trebuie să asculte de el (cf. Mc 9,7).

Oare de ce s-a botezat Isus astăzi în râul Iordan? Sfântul Ioan din Damasc (675-749) răspunde la această întrebare și ne spune că Mântuitorul Isus s-a botezat nu pentru că ar fi avut nevoie de vreo curăție, el fiind cel mai curat din tot universul, ci el s-a botezat pentru a lua asupra sa curățirea noastră (cf. In 1,29). El și-a asumat curățirea oamenilor în același mod în care și-a asumat și pătimirile și răstignirea. Apoi s-a botezat pentru a strivi capul șarpelui infernal, despre care Biblia spune că se ascunde în apă (cf. Iob 41,1; Is 27,1). Apoi, pentru a împlini dreptatea (cf. Mt 3,15). Apoi, pentru a ne descoperi misterul Sfintei Treimi. Și nu în ultimul rând, pentru a ne descoperi taina Botezului nostru, botez primit în numele Tatălui și al Fiului și al Duhului Sfânt", botez care va umple cerul de oameni.

Am să redau în continuare câteva gânduri luate din sfinții Bisericii care au comentat și au explicat tainele cuprinse în Botezul lui Isus din râul Iordan:

Sfântul Ioan Gură de Aur (347-407) spune că râul Iordan în care a fost botezat Isus, este "chipul" neamului omenesc. El se numește astfel pentru că are în alcătuire două izvoare: "Ior" și "Dan". Aceste izvoare formează împreună râul Iordan, care se varsă în Marea Moartă. Potrivit unei tâlcuiri referitoare la originile noastre, întregul neam omenesc se trage din două izvoare, adică din Adam și Eva, dar, prin păcat, neamul omenesc a fost orientat spre întuneric și spre moarte. Întrupându-se, Cristos a venit în Iordan, adică la neamul omenesc, și biruind moartea i-a întors pe oameni spre viață primordială.

Sfântul Grigore din Nazianz (330-389), episcop, spune: "Isus vine să fie botezat în Iordan, dar Botezătorul nu acceptă, însă Isus insistă. Atunci, Ioan spune: «Eu trebuie să fiu botezat de tine și tu vii la mine (cf. Mt 3,14)?» Așa i-a vorbit: lampa Soarelui, vocea Cuvântului, prietenul Mirelui, cel mai mare dintre cei născuți din femeie Întâiului Născut al întregii creații, cel care tresărise în sânul mamei celui care fusese adorat în sânul mamei, înainte mergătorul de acum și de mai târziu celui care vine și care va veni". Iar Isus îi răspunde: "Lasă acum!" Pentru că omul în libertate nu a știut să facă decât rău, se cuvenea de acum să-l lase pe Dumnezeu să lucreze prin Cristos și să împlinească întreaga dreptate (cf. Rom 10,3). "Atunci Ioan l-a lăsat". Noi, mai mult decât Ioan Botezătorul, avem acum tot interesul să-l lăsăm pe Isus să lucreze dreptatea și mântuirea noastră.

Sfântul Proculus (+446), patriarhul Constantinopolului și prietenul sfântului Ioan Gură de Aur, spune că Botezul lui Cristos în râul Iordan, la fel ca și Botezul nostru, a fost un fel de potop, însă mult mai înalt și mai curățitor decât potopul lui Noe. Atunci apa potopului a făcut să moară neamul omenesc. Acum, în schimb, apa Botezului, prin puterea aceluia care a fost botezat, îi cheamă la viață pe cei morți. Atunci firea omenească a fost omorâtă prin apă, acum însă, prin Cristos, apa botezului dă viață celor uciși de păcat. Atunci, porumbelul care ducea în cioc o ramură de măslin a prefigurat buna mireasmă a Domnului Cristos, acum, în schimb, Duhul Sfânt care coboară sub chip de porumbel ni-l arată pe Domnul plin de milostivire".

Sfântul Maxim Mărturisitorul (580-662), abate, ne spune: "În Isus, Dumnezeu se face om perfect, fără să schimbe nimic din ceea ce este propriu naturii umane, evident, în afară de păcat care, de altfel, nu făcea parte din ea (cf. Evr 4,15). Astfel, el voia să prezinte trupul nostru ca pe o momeală pentru a provoca dragonul nesătul, gata să înghită acest trup care trebuia să devină pentru el o otravă în măsură să-l distrugă în întregime prin puterea dumnezeirii ascunsă în el. Pentru natura umană însă, el trebuia să devină un remediu care să-i readucă harul de la început, prin puterea dumnezeirii care se afla în el. Căci, așa cum omul își corupsese natura sorbind veninul răspândit în pomul științei, la fel dragonul, voind să mănânce trupul Domnului, avea să fie înfrânt și distrus prin puterea dumnezeirii care se afla în el".

Sfântul Grigorie Palama (1296-1359) spune că Sfânta Treime s-a arătat atât în momentul zidirii cât și în momentul rezidirii omului prin Botez. La creație, Dumnezeului Treimic a zis: "Să-l facem om după chipul și după asemănarea noastră" (Gen 1,26). Dar Dumnezeul Treimic s-a arătat și în momentul rezidirii omului prin Botezul lui Isus, când a zis: "Acesta este Fiul meu cel iubit, întru care am binevoit" (cf. Mt 3,17). De altfel, după Botezul său, Cristos și-a început lucrarea publică de rezidire a neamului omenesc.

Sfântul Nicodim Aghioritul (1749-1809), un grec, spune că olarul pentru a reface un vas are nevoie de trei elemente: de apă, de lut ca să-l amestece cu apa, și de foc ca să ardă și să usuce plămădeală. La fel a procedat Dumnezeu, marele olar, cu plămada omenească. Vrând să remodeleze firea noastră stricată de păcat, Dumnezeu s-a folosit de lut, de apă și de foc. Lutul eram noi. Focul era el, căci Dumnezeu este "foc mistuitor" care arde răul, iar apa a luat-o din râul Iordan.

La Botezul lui Isus în Iordan s-a refăcut tot ceea ce a fost stricat odinioară de Adam și Eva. Cerul cu stelele îndepărtate se apropie de pământ și de oameni. Prezența Sfintei Treimi peste valurile liniștite ale Iordanului sunt semnul că pacea, frumusețea, generozitatea ne-au fost iar dăruite pentru a le păstra, respecta și înmulți.

Așa cum a spus Sfântul Ioan din Damasc (675- 749), unul dintre scopurile pentru care Cristos s-a botezat în râul Iordan a fost și acela de a introduce taina Botezului său în Biserică și apoi de a se face model de Botez pentru noi. Așadar, noi intrăm în Biserică prin Sfântul Botez, care este considerat ca o poartă și ca o taină de inițiere. Viață noastră duhovnicească începe prin taina Botezului, așa cum lucrarea de mântuire a lumii a început prin Botezul lui Cristos, după care au urmat toate celelalte, adică patimile, răstignirea, învierea și înălțarea. La fel și noi intrăm în viața duhovnicească prin Botez, și numai după aceea urmează împărtășania, pocăința, mirul, maslu, preoția sau căsătoria.

Scriind despre botez, sfântul Vasile cel Mare (330-379) spune: "Domnul, care îndrumă viețile noastre, a întemeiat pentru noi legământul botezului, care are chipul morții și al vieții. Apa este chipul morții. Prin scufundarea în apă, noi murim cu Cristos, iar apoi prin ieșirea din apă, noi devenim vii cu Cristos cel veșnic viu. Dulcele Duh al lui Dumnezeu poposește deasupra noastră ca un porumbel, însuflețindu-ne cu viața cea nouă (cf. Rom 8,11). Și tot la Botez, Tatăl, prin iubirea lui Isus Cristos și a Duhului Sfânt, ne adoptă ca fii".

Sfântul Grigorie Palama (1296-1359) spune că așa cum pruncul primește de la părinții săi puterea biologică de a se face om matur, dar și puterea de a deveni moștenitorul lor, tot astfel botezatul primește de la Dumnezeu puterea de a crește spiritual și puterea de a deveni moștenitorul împărăției cerurilor. Dar, tot așa cum fiul care moare pierde moștenirea, la fel se întâmplă și cu creștinul care moare sufletește prin păcat, pierde puterea de a crește în Dumnezeu, dar și puterea de a deveni moștenitorul bunătăților sale veșnice. Atunci când harul de la Botez a fost acoperit de păcat, iar omul mai vrea să păstreze șansa mântuirii, trebuie neapărat să alerge la botezul pocăinței și al lacrimilor. O singură lacrimă de pocăință sinceră poate avea pentru omul căzut în păcat valoarea apei Botezului, readucându-l în situația de dinainte de cădere.

Tot legat de Botezul lui Isus în Iordan, Biserica binecuvântează astăzi apa de Bobotează, în numele Sfintei Treimi, pentru a ne dărui puterea ei de viață și de sfințire de la început, atunci când înainte de păcat apa era o sursă de viață și un izvor de sfințenie.

În Grădina Edenului, când Adam s-a bucurat de o relație bună cu Dumnezeu și creația, el a fost stăpânul și beneficiarul binecuvântărilor creației. Dar, după ce Adam a păcătuit și a trebuit să plece din Paradis (cf. Gen 3,17), el a devenit supusul naturii creației și nu a mai fost beneficiarul bunurilor ei. Dar toate aceste lucruri au început să se îndrepte odată cu Botezul lui Cristos în Iordan, odată cu învățătura și minunile lui Isus, odată cu pătimirile și moartea lui Isus, odată cu învierea, înălțarea și glorificarea lui Isus la dreapta Tatălui și odată cu atragerea oamenilor la sine în ceruri.

Deci, datorită venirii lui Cristos și a lucrării lui de mântuire în lume, Dumnezeu și omul, creația și omul, au fost împăcați. Astfel, creația este din nou în măsură să îndeplinească nu doar nevoile fizice ale omului, dar și pe cele spirituale, devenind o adevărată sursă de viață pentru trup și de har pentru suflet. Tocmai această realitate o exprimă Biserica prin binecuvântarea apei de Bobotează.

La Botezul lui Isus în Iordan, toată apa de sub cer a devenit "apă sfântă", putând spăla atât trupul cât și sufletul de toată întinarea păcatului, să ne facă copii ai lui Dumnezeu și moștenitori ai împărăției sale veșnice. Sfânta Treime, prin sfințirea apelor Iordanului de la Botezul lui Isus, nu a sfințit numai apele Iordanului, dar și toate apele de sub cer. Ba mai mult, a început și sfințirea întregii creații pe care o va desăvârși la venirea sa de-a doua. Curățirea de la Botezul Domnului în Iordan a avut dimensiuni cosmice, că ea a pătruns nu numai în toate sferele creației, dar a pătruns și în fiecare celulă umană, în care apa este mediul vieții.

O altă idee vrednică de luat în seamă astăzi, în sărbătoarea Botezului Domnului, este necesitatea păstrării unei igiene teologice a apei. Apa, izvorând din adâncurile pământului atât de curată, încât spală orice întinare trupească și sufletească a lumii, trebuie prețuită de omul spălat în apa Botezului. Într-o lume în care la câteva secunde un copil moare de sete plângând că dorește puțină apă ca să trăiască, ar trebui să purtăm mai multă cinste apei care ne dă viață.

De aceea noi, care purtăm în fiecare celulă a trupului nostru apa sfințită astăzi de Sfânta Treime la Botezul lui Isus în Iordan, trebuie să devenim mesageri ai mântuirii aduse de Dumnezeu în lume și să mărturisim cu fiecare celulă a ființei noastre marea dragoste a lui Dumnezeu față de noi, dragoste arătată nouă prin Cristos și Duhul Sfânt. Noi, care purtăm apa și înnoirea adusă de Dumnezeu în lume începând cu Botezul lui Isus și apoi continuată prin Botezul nostru, trebuie să devenim mesagerii lui Dumnezeu, în primul rând prin schimbarea vieții noastre și apoi prin alte mesaje spirituale.

Sfântul Augustin (354-430) le spunea păgânilor din timpul său: "Dacă vreți să va convingeți că religia noastră este cea adevărată, uitați-va cum trăiesc creștinii. Între noi nu există nedreptate, nici hoție, nici răutate. Între noi există numai iubire, curăție și bunătate".

Sfântul Vasile cel Mare (330-379) spune și el: "Când vei vedea apele vieții, aleargă cu sârguință la ele! Căci aceste ape îți deschid cerul, aceste ape te strămută de la robie la libertate; aceste ape îți dăruiesc ochi duhovnicești; aceste ape te înalță la tainele cerești pe care și îngerii doresc să privească. Păstrează-ți: credința curată, gândul sănătos, frica de păcat, închinarea adevărată, veșmântul îngeresc. Adu-le pe toate desăvârșite celui desăvârșit și Tatăl ceresc te va încununa veșnic". Amin.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 21.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat