|
Reflecție la solemnitatea Crăciunului, sfânta Liturghie de noapte - Anul A - 2016 A venit Crăciunul să ne mângâie surghiunul Cu aceste cuvinte dintr-un colind popular vă întâmpin în această sfântă noapte de Crăciun, când îngerii și sfinții ne vestesc din partea lui Dumnezeu: "Nu vă temeți, căci, iată, vă vestesc vouă bucurie mare, care va fi pentru tot poporul: astăzi, în cetatea lui David, vi s-a născut Mântuitorul, care este Cristos Domnul" (Lc 2,10-11). Într-adevăr, în această noapte "harul lui Dumnezeu s-a arătat" (cf. Tit 2,11-14). Episcopul nostru de Iași, Petru Gherghel, chiar de la începutul Scrisorii sale pastorale de Crăciun din anul acesta 2016, ne invită "Să nu uităm că «Dumnezeu este iubire» (1In 4,8) și că prin iubirea lui au apărut toate cele din cer și cele de pe pământ și, mai ales, omul, ființă înzestrată cu toate calitățile intelectuale și spirituale corespunzătoare, așezat însă într-un trup fragil și supus greșelilor, chiar de la început, din grădina Edenului, atunci când primii părinți au mâncat din pomul oprit. Să nu uităm că Dumnezeu, care este «bogat în îndurare» (Ef 2,4), a continuat să-l caute pe om și să-i arate marea sa milostivire, promițând un răscumpărător (cf. Gen 3,14). De atunci omul căzut în păcat așteaptă această promisiune, suspinând după iertare și reconciliere". Și continuă Preasfințitul nostru episcop Petru Gherghel, spunând: "Adventul pe care l-am parcurs cu îndreptățită speranță ne-a făcut să descoperim suspinul omului după izbăvire, suspin exprimat în atâtea forme de către profeți: «Coborâți, cerurilor, roua de sus și norii să-l reverse în ploaie pe Cel Drept; să se deschidă pământul și să-l odrăslească pe Mântuitorul» (Is 45,8); «Vino, Doamne! Vino și nu întârzia»". Iată că după atâta plâns și rugăciune, în noaptea sfântă a primului Crăciun cerurile s-au deschis și au revărsat roua lor de sus, dăruindu-ni-l pe Mântuitorul mult dorit. Iată că, după promisiune, lumina nașterii mântuitorului nostru Isus Cristos a răsărit peste noi care zăceam în întuneric și în umbra morții. Atunci "jugul care ne apăsa, toiagul care ne lovea spinarea și biciul care ne asuprea au fost sfărâmate. Căci un prunc ni s-a născut nouă, un fiu ni s-a dat nouă; semnul puterii este pe umerii lui" (cf. Is 9,2-4.6). Ce taină de nepătruns: Isus care ține toate lucrurile este ținut de oameni în brațe. Isus care l-a legat pe diavol este înfășat în scutece mici și legat cu cingători. Isus care are bogăția comorii veșnice a venit să rabde o lucie sărăcie, pentru ca noi să ne îmbogățim. Isus care este viața a venit să moară ca noi să trăim. La cruce s-au întâlnit într-o singură acțiune dragostea lui Dumnezeu față de om și ura omului contra lui Dumnezeu. Acolo sulița, care a străpuns coasta mântuitorului care murise, a făcut să curgă sânge pentru ispășire și apă pentru curățire. Deși numai în paradis vom înțelege cu adevărat ce a însemnat nașterea lui Isus pentru noi, căci așa cum spunea un suflet pios: "Deși meditez de mai mulți ani la evenimentul minunat al Crăciunului, nu am trecut cu reflecția mea dincolo de «paiele» pe care s-a născut Isus și mi-ar mai trebui încă ani fără număr pentru a aprofunda misterul Crăciunului, pe care de altfel nu-l voi pătrunde decât în veșnicie", totuși, Biserica caută să ne facă să pătrundem din misterul Crăciunului atât cât să ne fie suficient pentru a ajunge la mântuire, celebrând în acest sens trei sfinte Liturghii de Crăciun: 1. Liturghia de noapte în care ne vorbește mai mult despre nașterea Cuvântului veșnic din sânul de splendoare al Tatălui. 2. Liturghia din zori unde ne vorbește mai mult pe aspectul umil și jertfelnic al întrupării lui Isus. 3. Liturghia de zi, unde ne vorbește despre revenirea glorioasă a lui Isus pentru a ne lua în cer. De aceea și noi, conformându-ne planului liturgic al Bisericii pentru Crăciun, la această sfântă Liturghie din noaptea Crăciunului vom medita în primul rând despre nașterea Cuvântului veșnic din sânul de splendoare a Tatălui. La această meditație ne ajută și antifona de la intrare de la această sfântă Liturghie de noapte, care ne spune: "Când liniștea învăluia totul și noaptea era la apogeul ei, atunci, cuvântul tău, Doamne, a coborât din ceruri, de pe tronul său regesc" (Înț 18,14-15). Prima sfântă Liturghie de Crăciun se celebrează noaptea, pentru a înțelege mai bine starea de noapte și de întuneric în care ne-a adus păcatul, pentru a înțelege mai bine că atunci când totul părea pierdut din cauza păcatului și când nicio speranță de scăpare părea să nu vină de nicăieri; când noaptea înstrăinării și a dureri oamenilor ajunsese la culme, iată că Isus, cuvântul Tatălui ceresc, ca o lumină binefăcătoare, a coborât din ceruri, de pe tronul său regesc, și a venit la noi ca să ne aline și să ne mântuiască. De aceea și colindul popular spune: "A venit Crăciunul să ne mângâie surghiunul". Sfântul Ioan din Damasc (676-749) vorbește despre venirea în lume a Fiului lui Dumnezeu ca despre o primăvară înnoitoare pentru întreg neamul omenesc. "Când s-a născut Domnul nostru din Fecioara Maria, el a venit la toată lumea ca o primăvară veselitoare și a întors-o către înnoire. Căci, născându-se, Domnul Isus ne-a izbăvit din iarna înșelăciunii și din frigul rătăcirii și ne-a întors către primăvara bucuriei după ce a luat asupra sa chipul și păcatul nostru și l-a înnoit în sine". Poetul Ioan Alexandru (1941-2000), cel născut într-o zi de Crăciun, obișnuia să spună copiilor săi: "Dumnezeu ne-a creat prinți și prințese ca să domnim împreună cu el în paradisul său". Așa ne spun de altfel și basmele populare și colindele creștine inspirate de Scripturi, care se aclamă în acest timp. Dar s-a întâmplat ceva rău, s-a întâmplat că a venit diavolul și prin atragerea în păcat ne-a transformat în "hornari și cenușărese", ba mai mult, în sclavi și sclave, în întemnițați și întemnițate în cel mai greu întuneric; căci păcatul a fost și este cel mai adânc întuneric din univers, cea mai mare catastrofă din univers, cel mai mare rău din univers, cea mai grea povară din univers, cea mai mare dramă din univers, cea mai mare crimă din univers, cea mai adâncă cădere din univers, de unde nici un efort uman sau îngeresc nu ne putea salva. Singurul care ne mai putea salva din această stare de cădere era Dumnezeu. Într-adevăr, Dumnezeu, înduplecat de plânsul nostru rugător și de rugăciunea îngerilor buni, a făcut cel mai sublim act de iubire și cea mai mare jertfă din univers, adică l-a trimis pe Fiul său în lume și l-a dat ca jertfă la cruce pentru toți oamenii căzuți în păcat ca să-i mântuiască. De aceea sfântul Luca, în genealogia lui Isus, parcurgând în ordine inversă gradele succesiunii, merge până la capătul neamului omenesc, Adam, pentru a ne arăta că Isus, venind în lume ca noul Adam, și-a asumat natura noastră afectată de păcat pentru a o regenera și a o mântui (cf. Lc 3,23-38). Sfântul episcop Irineu din Lyon (130-202) spune: "Fiul lui Dumnezeu a coborât într-un trup asemănător păcatului (cf. Rom 8,3), mai întâi, ca să condamne păcatul și, după ce l-a condamnat, să-l arunce afară din trup; apoi, ca să-l provoace pe om să-i devină asemenea, adică să devină capabil de Tatăl" (cf. Împotriva ereziilor, Cartea 3,20). De aceea abia acum înțelegem de ce în acest timp de Crăciun ni se repetă des cuvintele Scripturii: "Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, că a dat pe singurul lui Fiu, pentru ca oricine crede în el să nu piară, ci să aibă viața veșnică. Dumnezeu, într-adevăr, n-a trimis pe Fiul său în lume ca să judece lumea, ci ca lumea să fie mântuită prin el" (In 3,16-17). De aceea, abia acum înțelegem de ce însuși Isus ne spune: "Nu este mai mare dragoste decât să-și dea cineva viața pentru prietenii săi. Voi sunteți prietenii mei, dacă faceți ce vă poruncesc" (In 15,13-14). De aceea, acum înțelegem mai bine de ce sfântul Paul în lectura a doua din această noapte preasfântă ne spune: "Harul mântuitor al lui Dumnezeu s-a arătat tuturor oamenilor. El ne învață să părăsim păcatul și poftele lumești, pentru ca să trăim în lumea aceasta în cumpătare, în dreptate, și în pietate" (Tit 2,11-12). Este sfânta noapte de Crăciun, când Dumnezeu cel iubitor și sfânt a aprins lumina și speranța mântuirii în lumea de întuneric a păcatului și a adus iar cântul bucuriei printre prizonierii satanei, prin Nașterea lui Isus, Fiul său, din sânul imaculat al Mariei, prin puterea Duhului Sfânt De aceea, în Bazilica Nașterii Domnului din Betleem, creștinii, încă de la începuturile creștinismului, au aprins o lumină care arde până astăzi, lumină care îl semnifică pe Cristos, lumina lumii, lumină care să ne amintească mereu că Isus s-a născut și a murit pentru ca noi care zăceam în întuneric și în umbra morții să fim mântuiți. Evanghelia din această noapte preasfântă de Crăciun ne spune că Dumnezeu a voit ca bucuria sosirii mântuirii noastre să ne fie vestită prin lumină și cântec ceresc intonat de îngeri (cf. Lc 2,9-13). În anul 1191, regele Richard I al Angliei (1157-1199), denumit și Inimă de Leu, a pornit într-o cruciadă pentru cucerirea Ierusalimului din mâinile lui Saladin (1137-1193). La întoarcerea din această cruciadă, a fost capturat de Leopold, ducele Austriei (1157-1194), pentru că ar fi fost insultat de Richard pe când era la Ierusalim. Apoi Leopold l-a trimis lui Henric al VI-lea al Germaniei (1165-1197), care l-a aruncat în închisoarea unui castel, fără ca cei din Anglia să știe unde este. În copilărie Richard a avut un bun prieten numit Blondel de Nesle (1152-1202), cu care cânta un cântec favorit, unde o porțiune o cânta unul, iar altă porțiune o cânta celălalt. Blondel s-a gândit că el îl va putea găsi pe regele Richard cu ajutorul acelui cântec. El a pornit la drum și, deghizat în trubadur, cânta pe la castelele din Europa. El își cânta partitura sa, apoi aștepta să audă răspunsul. După multe zile obositoare, odată trecând pe lângă un castel, când el a făcut pauza, din subsol a auzit răspunsul. Imediat s-a reîntors în Anglia și Richard a fost eliberat și reîntronat. Evanghelia ne spune că pentru noi, regii captivi ai satanei, au fost trimiși îngerii cerului ca să ne cânte o melodie a paradisului pe care o cântam împreună înainte de cădere, fiecare cu partea lui. Iar noi, întemnițații care zăcem încă în întunericul și în umbra morții păcatului, dacă vom răspunde la cântul "Mărire lui Dumnezeu", intonat de îngerii cerului în timpul Crăciunului, cu cântul nostru, vom fi recunoscuți și eliberați, vom fi mântuiți și repuși pe tronul care ne-a fost furat de satana. De aceea, sfântul Ambroziu (337-397), episcop de Milano, ne spune: "Sufletul Mariei care îl preamărește pe Domnul să fie în fiecare dintre voi; duhul Mariei care tresaltă de bucurie în Dumnezeu să fie în fiecare dintre voi". Se spune că sfântul Ignațiu de Loyola a avut o viziune a sfintei Fecioare Maria cu pruncul Isus în brațe, viziune pe care a contemplat-o îndelung și în timpul căreia a avut parte de o foarte mare mângâiere. După această contemplație, spune un autor al biografiei lui, i-a venit un atât de mare dezgust față de toată viața trecută, mai ales cât privește cele trupești, încât i se părea că au dispărut din suflet toate imaginațiile atât de înrădăcinate și de vii mai înainte. Contemplând și noi pruncul divin din brațele Mariei, vom simți și noi dezgust pentru păcate și ne vom aprinde de râvnă pentru Isus. Dar după ce ne-am provocat dezgustul față de păcat privind la chipul lui Isus și al Mariei, am făcut numai jumătate din lucrare. Cealaltă jumătate necesară și obligatorie fiind apostolatul iubirii. Și mă voi explica cu un exemplu grăitor: Pastorul baptist, fost evreu, Richard Wurmbrand (1909-2001) povestește că preotul Gherasim Iscu (1912-1951), care a fost starețul mănăstirii Tismana, a fost arestat în anii de dinainte de 1989. Acest om în etate cam de 40 de ani fusese așa de mult chinuit încât era aproape de moarte. Totuși avea fața liniștită. Vorbea despre nădejdea lui de mântuire, de iubirea lui pentru Cristos, despre credința lui. Era plin de bucurie. La stânga mea se afla omul care îl schingiuise pe preot până aproape de moarte. Acest om fusese și el arestat acum chiar de tovarășii săi, care l-au schingiuit ca și pe creștini, aducându-l în pragul morții. În timpul nopții de Crăciun, torționarul preotului mă deșteaptă zicând: "Domnule, fii bun, roagă-te pentru mine! Nu pot muri, am făcut o crimă înfricoșătoare!" Atunci am văzut o minune. Am văzut pe preotul în pragul morții chemând pe alți doi deținuți. Sprijinindu-se pe spatele lor, a trecut încet pe lângă patul meu, s-a așezat pe marginea patului ucigașului său și-l mângâia pe cap. Apoi preotul a zis către torționarul său: "Ești tânăr, nu știai ce făceai. Eu te iubesc din toată inima mea". Apoi a continuat: "Dacă eu, care sunt păcătos, pot să te iubesc așa de mult, gândește-te la Isus, care este Iubirea întrupată, cât de mult te iubește! Și toți creștinii pe care i-ai chinuit, să știi, te iartă, te iubesc, și Cristos te iubește. Îți dorește mântuirea ta cu mult mai mult decât ți-o dorești tu însuți. Te îndoiești dacă este cu putință să ți se ierte păcatele... El dorește să-ți ierte păcatele mai mult decât tu însuți dorești să fii iertat. Dorește să fii cu el în rai mai mult decât vrei tu să fii în rai cu el. El este numai iubire. Dar trebuie să te întorci spre el și să te căiești de păcate". În această celulă a închisorii, unde nu mai era posibil să fie secrete, am auzit mărturisirea ucigașului înaintea propriei sale victime. Poate că viața este mai impresionantă în romane. Însă nici un romancier nu a scris vreodată așa ceva. Victima, în pragul morții, primea spovedania ucigașului său, și cel chinuit a dat dezlegare ucigașului său. S-au rugat împreună, s-au îmbrățișat unul cu altul. Preotul s-a întors apoi la patul său și amândoi au murit în aceeași noapte. Era noaptea Crăciunului. Dar nu o noapte de Crăciun în care ne-am adus pur și simplu aminte că înainte cu două mii de ani Cristos se născuse în Betleem. Era noaptea în care Cristos se născuse în inima unui torționar. Dacă în această noapte când Isus ne-a iertat de toate păcatele noastre ne vom întoarcem acasă mai având oameni pe care nu i-am iertat, pe care nu i-am îmbrățișat și pentru care nu ne-am rugat, înseamnă că am venit la biserică numai ca la un spectacol de lumini, dar n-am celebrat Crăciunul după voia lui Dumnezeu și nu am primit și dat mai departe bucuria lui. De aceea, avea dreptate episcopul chinez "clandestin" de Qiqihar, care spunea: "În lumea noastră va veni primăvara. Poate că vor mai fi rafale de vânt rece. Dar vântul rece nu va reuși să oprească venirea primăverii" (cf. ercis.ro, după Vatican Insider, 17 decembrie 2016). Așa au vestit iubirea și iertarea adusă de primul Crăciun toți creștinii cei buni, începând cu sfântul martir Ștefan, pe care îl vom sărbători în a doua zi de Crăciun, și până la toți martirii și mărturisitorii până în ziua de astăzi. Pentru că mulți au nevoie de mărturia noastră pentru a crede și pentru a-l urma pe Isus. Crăciun fericit cu Isus, Maria și Iosif Pr. Ioan Lungu lecturi: 6.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |