|
Reflecție la solemnitatea Cristos, Regele Universului - Anul C - 2016 Dumnezeu ne-a strămutat în împărăția Fiului iubirii sale (cf. Col 1,13). Suntem în ultima duminică din anul liturgic notat în mod simbolic cu "C", duminică numită din anul 1925 și duminica lui "Cristos, Regele Universului". În acest an liturgic Biserica ne-a condus spiritual prin Evanghelia, prin "vestea cea bună a mântuirii", transmisă nouă de sfântul Luca, cu scopul vădit de a deveni "Teofili" (cf. Lc 1,1-4), dar și "cristofili" și "peneumatofili". Da, să devenim iubitori de Dumnezeu, pentru că el "ne-a iubit mai întâi" (cf. 1In 4,19), și ni l-a dat pe Isus, Fiul său unic ca jertfă (cf. In 3,16). Să-l iubim pe Isus pentru că ne-a iubit și a primit să moară pentru noi "prietenii săi" (cf. In 15,13), pentru că s-a jertfit pentru păcatele noastre și pentru ale lumii întregi (cf. 1In 2,2), căci noi, "prietenii săi", eram toți niște păcătoși (cf. Ps 53,3; Rom 3,10-12) și eram ca un veșmânt pătat și ca niște frunze uscate (cf. Is 64,6). Să-l iubim și pe Duhul Sfânt care a adus dragostea lui Dumnezeu în inimile noastre (cf. Rom 5,5) și a ales să trăiască în noi ca într-un templu (cf. Rom 8,9). Lukas, personajul principal din piesa de teatru "Azilul de noapte" a lui Maxim Gorki (1868-1936), este omul care a colindat prin multe locuri de pe pământ, pentru a găsi "țara cinstei", "țara credinței", "țara bucuriei", "țara iubirii", dar nu a găsit-o nicăieri. Atunci cineva i-a șoptit că pe pământ nu se găsește așa ceva, dar că el știe el pe cineva care posedă o astfel de țară, că numele lui este Isus Cristos și că "țara lui Isus", care cuprinde în sine toate "țările" căutate de el, se numește simplu "țara paradisului". Ba mai mult, Isus a venit din țara lui pe pământ, ca să ne deschidă prin cruce o cale și chiar să ne poarte spre ea. Și Lukas din acel moment a început să-l caute numai pe Isus și numai țara lui, "țara paradisului", care cuprinde în ea: "țara cinstei", "țara credinței", "țara bucuriei" și "țara iubirii". Sunt sigur că și noi creștinii de astăzi năzuim în sufletele noastre spre o astfel de "țară minunată", unde să se poată trăi în dreptate, echitate, pace, liniște și bucurie. Ei bine, să nu ne descurajăm, căci am văzut că această "țara minunată" chiar există, ea este "țara lui Isus", sau "împărăția cerurilor", și că Isus ne-a câștigat și nouă dreptul de a intra în ea, trecând prin cruce și moarte, așa cum ne arată Evanghelia de astăzi (cf. Lc 23,35-43). Acolo singur Isus este Rege și acolo a dus deja, pe cruce fiind, un "tâlhar", un păcătos căit, semn că acolo vrea să ne ducă și pe noi, care căiți îl recunoaștem ca regele nostru. Pentru aceasta el a venit pe pământ, pentru aceasta el s-a luptat cu satana și suferințele lui, pentru aceasta a murit și a înviat, pentru a ne smulge din infern și pentru a ne strămuta în împărăția lui, unde nu există decât pace și bucurie. Sfântul apostol Ioan ne spune că Dumnezeu "învrednicindu-ne să avem parte de moștenirea sfinților în lumină, ne-a eliberat de sub puterea întunericului și ne-a strămutat în împărăția Fiului dragostei lui" (cf. 1In 2,11). Iar acest adevăr poate fi ilustrat cu cel puțin două exemple din Biblie, unul din Vechiul Testament și unul din Noul Testament. În Cartea Exodului găsim scris că evreii o duceau greu în Egipt, trăind sub loviturile de bici ale stăpânilor de sclavi. Dar printr-un act minunat al intervenției divine, Dumnezeu i-a izbăvit din groaznica robie și i-a condus prin pustiu în țara făgăduinței, țară unde curge lapte și miere (cf. Ex 3,8). Apoi avem în evanghelia de astăzi experiența tâlharului din dreapta crucii, care după un timp de rătăcire prin "Egiptul păcatelor", unde a fost rob al satanei, a fost izbăvit din robie de Dumnezeu și prin Isus Cristos răstignit a fost dus în veșnica lui împărăție cerească. În evreii salvați și în acest tâlhar căit sunt mântuiți toți păcătoșii căiți, care găsim salvare tocmai la cel căruia i-am devenit dușmani prin păcate. Un ofițer de marină din vechime, numit Temistocle (524-459 î.C.), politician și general din Atena, din cauza unei furtuni, a fost nevoit se debarce pe țărmul unei provincii, pe al cărei rege și-l făcuse dușman și care căuta să-l omoare. Căutând să se ascundă, a nimerit chiar în palatul regal. Aude un zgomot și în spate îl observă pe rege cu sabia scoasă și gata să-l lovească. Auzind un scâncet de copil într-o cameră alăturată, Temistocle intră și ia copilul în brațe. Era chiar unicul fiu al regelui. Regele nu-l putea lovi pe dușmanul său, fără să-și lovească propriul copil. Atunci, a aruncat spada și i-a cuprins pe amândoi, vinovat și copil, într-o singură îmbrățișare. Scena aceasta emoționantă se repetă până la sfârșitul veacurilor cu orice păcătos care îl primește pe Isus ca Domn și mântuitor în inima sa. Atunci, Tatăl ceresc îi cuprinde pe amândoi într-o singură îmbrățișare de iubire. Pentru că astăzi avem solemnitatea lui Cristos, Regele Universului, să vedem punctual din lecturile biblice ale zilei de ce trebuie să devenim "iubitori de Dumnezeu", așa cum a intenționat sfântul Luca atunci când a cules toate "veștile bune" și ne-a transmis în "evanghelia sa" tot ceea ce a făcut Dumnezeu pentru noi oamenii păcătoși pierduți, prin Fiul său Isus Cristos, născut în lume de neprihănita fecioară Maria, prin puterea Duhului Sfânt. Evanghelia zilei ne spune că Isus, fiind condus de potrivnicii lui pe dealul Căpățânii, spre a fi crucificat între doi tâlhari, s-a rugat așa pentru ei: "Tată, iartă-i, căci nu știu ce fac" (Lc 23,34)! Acesta a fost și este răspunsul sublim al lui Isus la tot răul pe care i-l fac oamenii: "Tată, iartă-i, căci nu știu ce fac"! Iar dacă oamenii răi se convertesc, atunci faptele lor cele mai rele, prin care l-au răstignit pe Isus (cf. Evr 6,6), vor fi ispășite chiar prin moartea lui. Evanghelia și sărbătoarea de astăzi ne spun că trebuie să-l iubim pe Isus pentru că în inima lui rănită de păcatele noastre nu exista nici o fărâmă de resentiment, nici un pic de mânie, nici o intenție de răzbunare și nici o dorință ca păcătoșii să fie pedepsiți. Ba mai mult, prin această rugăciune Isus oprește torentul mâniei divine cerut de păcatele noastre, iar prin tâlharul căit și mântuit ne deschide tuturor porțile cerului închise pentru noi oamenii de păcatul lui Adam. Pentru o așa mare iubire față de păcătoși, Dumnezeu și oamenii l-au numit pe Isus: "Regele iudeilor", căci așa era scris pe crucea lui. Nu trebuie să ne scape faptul că prin inscripția de pe cruce: "Isus regele iudeilor", inscripție redactată în trei limbi de circulație mondială de atunci: greacă, latină și ebraică, s-a urmărit ca toți oameni să cunoască cine este "răstignitul" și pentru ce motiv a murit. De aceea, în acel înscris, Biserica creștină a citit dintotdeauna semnul domniei universale a lui Cristos, mirele ei, care încă de pe când era pe cruce, avea deja mai multe coroane puse pe cap și mai multe titluri prin care avea să fie cinstit (cf. Ap 19,12). De Evanghelia zilei se leagă foarte bine prima lectură, căci textul (cf. 2Sam 5,1-3) marchează un fapt important, și anume transferul scaunului de domnie al lui David de la Hebron la Ierusalim, imagine a transferului scaunului de domnie a lui Isus de la Ierusalimul pământesc în Ierusalimul ceresc. Hebronul, în care Dumnezeu îl adusese pe David, pentru a-l trece de la prima domnie (cf. 2Sam 5,3) la domnia adevărată din Ierusalim, este un loc sfânt care vorbește despre moarte, căci la Hebron se aflau mormintele patriarhilor, începând cu Sara (cf. Gen 23,19), patriarhi care au așteptat izbăvirea privind-o doar de departe (cf. In 8, 56). Cristos, preaiubitul lui Dumnezeu, adevăratul David, înainte de a-și lua oficial în primire împărăția cerească, a mers în ascultarea sa față de Dumnezeu până la "Hebron", adică până la moartea pe cruce (cf. Fil 2,8). Dar Isus depășește cu mult imaginea sa profetică, adică pe David, pentru în timp ce David va opri intrarea orbilor și șchiopilor în cetatea Ierusalimului, Isus le va oferi orbilor și șchiopilor primele locuri la vindecările sale (cf. Mt 21,14) și primele locuri la nunta veșnică din împărăția sa (cf. Lc 14,21-23). Acesta este regele nostru Isus, care pe noi care eram orbi și șchiopi din cauza păcatelor noastre, după ce ne-a vindecat la cruce, ne-a strămutat în împărăția iubirii sale (cf. 1In 2,11). Pentru noi creștinii, făcuți de Isus copii ai lui Dumnezeu, temple ale Duhului Sfânt și frați ai săi, datorită jertfei sale de la cruce, textul din lectura a doua de astăzi (cf. Col 1,12-20) are o importanță deosebită, deoarece ne arată gloriile regelui nostru jertfit și preamărit la cruce: textul biblic de astăzi ne spune că Isus, care este icoana Dumnezeului nevăzut, este cel întâi-născut din toată creația și cel întâi-născut dintre cei morți; și cel prin care Dumnezeu ne-a strămutat în împărăția iubirii sale; pentru că i-a plăcut lui Dumnezeu să facă să locuiască în el toată plinătatea și tot prin el să împace toate cu sine; cel prin care Dumnezeu a făcut pace prin sângele crucii sale, întru cele de pe pământ și întru cele din ceruri. Astfel putem spune că Isus, Regele nostru, care ne-a strămutat în împărăția iubirii sale, este cel care mai înainte a scos din neant creația materială și tot el este acela care acum, la împlinirea timpurilor, a scos din mormânt creația cea nouă, Biserica răscumpărată. Deci, Isus este creatorul tuturor lucrurilor de pe pământ și din ceruri; el este reconciliatorul care a împăcat toate lucrurile de pe pământ și pe cele din ceruri prin sângele său; el este stăpânitorul care trebuie să aibă întâietatea în toate lucrurile: din ceruri, de pe pământ și în mod deosebit din inimile noastre. După ce Isus a fost respins și ucis de oamenii cei răi, conduși de satana, a înviat, s-a înălțat la ceruri, s-a așezat la dreapta Tatălui ca Rege și așteaptă tainic ziua rânduită de Tatăl ceresc, când va veni cu mărire pe norii cerului, pentru a-i judeca pe cei răi împreună cu satana, iar pe cei drepți îi va ferici veșnic la dreapta sa. Până atunci, Regele pare că este absent, dar el lucrează cu Tatăl și Duhul Sfânt la fericirea noastră veșnică (cf. In 5,17). Dar pe toți cei care în acest timp de maturizare tăcută a Bisericii sale (cf. Mt 13,1-9) îl acceptă, îl recunosc și îl primesc ca rege și stăpân al lor, când va reveni pe pământ cu putere și strălucire, când își va stabili împărăția, când îi va zdrobi sub picioarele sale pe toți dușmanii, și apoi va preda împărăția în mâinile lui Dumnezeu Tatăl, ne va lua cu sine (cf. In 14,3; 17,24) și va inaugura împărăția care va dura de-a lungul întregii veșnicii. Este o fabulă care spune că un om, care prin fel de fel de patimi și-a nenorocit viața și familia, odată, pe când stătea culcat în patul său și a adormit, în vis a văzut cum în odaia lui intrau rând pe rând câte o "zână a bucuriei". Dar ori de câte ori chema pe câte una la el, de după perdea se întindea o mâna urâtă și cu gheare, care sugruma "zâna" dorită, răpindu-i astfel orice fericire. În somn, omul și-a propus: "mă voi scula, voi trage perdeaua la o parte și îl voi pedepsi pe acel nemernic de după perdea, care-mi distruge viața". Așa a făcut când s-a trezit, a tras perdeaua la o parte, și știți pe cine a văzut după ea? S-a văzut pe sine însuși. Eul lui era acela care-i sugruma fericirea, căci egoiștii și toți cei care nu s-au lepădat de sine și care nu s-au predat cu totul regelui Cristos sunt dușmanii propriei lor fericiri, nu numai de aici, dar și din veșnicie. Să avem grijă să nu ne stricăm și noi fericirea. Se spune despre regina Victoria a Angliei (1819-1901) că, ascultând odată o predică despre a doua venire a lui Isus, a rămas foarte impresionată, iar după terminarea serviciului divin l-a invitat la ea acasă pe pastor că să-i vorbească mai mult despre acest adevăr. După ce a ascultat expunerea mai pe larg, la urmă a zis așa: "Aș dori foarte mult ca Isus să revină pe pământ în timpul vieții mele pentru că vreau să depun coroana mea la picioarele sale". Nouă celor care nu avem o coroana, un sceptru împărătesc sau un toiag de cârmuire, Dumnezeu ne-a dat o inima, o voință, un suflet și o viață pe care să le depunem la picioarele lui Isus. Psalmul responsorial de astăzi exprimă bucuria întregii Bisericii mântuite conduse de Duhul Sfânt: "Vom merge cu bucurie în casa Domnului. M-am bucurat când mi s-a spus: Să mergem în casa Domnului! Iată, picioarele noastre au ajuns la porțile tale, Ierusalime! Acolo urcă triburile, triburile Domnului, după mărturia lui Israel, ca să laude numele Domnului. Căci acolo sunt scaunele de judecată, tronurile casei lui David" (Ps 122,1-5). Binecuvântat este cel ce vine în numele Domnului! Binecuvântată este împărăția care vine, a părintelui nostru David (cf. Mc 11,9-10). Da, vom merge cu bucurie în casa Domnului, în țara lui Isus, în țara paradisului, în țara fericirii! Pr. Ioan Lungu lecturi: 45.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |