Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a 33-a de peste an - Anul C - 2016

Prin statornicia voastră vă veți mântui sufletele (cf. Lc 21,19).

După un drum lung și cu multe peripeții printre oameni credincioși și necredincioși cărora le-a lăsat învățătura sa divină și mântuitoare, Isus a ajuns la Ierusalim, locul unde va pătimi și va muri pentru mântuirea noastră, locul unde sunt uciși profeții cei buni trimiși de Tatăl ceresc (cf. Mt 23,37; Lc 13,34); dar pătimire și moarte pe care Isus le-a dorit și le-a așteptat din veșnicie (cf. Evr 10,5), din drag pentru noi și pentru mântuirea noastră (cf. Lc 12,50; 1Tes 5,9).

Ajuns la Ierusalim, Isus a intrat în casa Tatălui său, a intrat în templu, pe care avea să-l înlocuiască cu trupul său jertfit și ridicat după trei zile de mormânt (cf. In 2,19; 4,23-24), trup în care chiar oamenii vor deschide o ușă, o rană mare (cf. In 19,34), prin care doritorii să poată intra și să se poată adăposti în inima lui și de unde vor putea trece în siguranță în slava lui Dumnezeu (cf. In 10,7-9; 14,6).

Intrând în templu și văzând abateri de la conduita cerută într-un loc atât de sacru, într-un loc unde locuiește Dumnezeu cel viu (cf. 2Cr 7,16) și într-un loc unde a intrat Fiul lui Dumnezeu, Isus și-a continuat învățătura sa mântuitoare, așa cum a făcut pe tot parcursul drumului, din Galileea până aici. Concret, Isus, observând că oameni erau atenți mai mult la pietrele templului și la podoabele de aur oferite de bogați, între care se afla și ramul de viță de vie din aur masiv, de la intrarea în templu, dăruit de Irod, așa cum spune Iosif Flavius (cf. Antichități XV,11,3), dar nu erau atenți la adevăratele comori din templu, prezența lui Dumnezeu Tată încă de la consacrarea lui (cf. 2Cr 7,16; Ez 43,7) și acum prezența sa ca Fiu iubit al Tatălui ceresc, trimis pentru a vindeca orice boală și neputință și pentru a ridica din moarte păcatului și din moartea trupului (cf. Mt 9,35), și care dă mântuirea (cf. Is 26,1), a început să-i învețe. Dar ei erau surzi și orbi ca să înțeleagă, să se convertească și ca să fie mântuiți (cf. Mt 13,15; Mc 4,12).

Aici fac o paranteză și spun că orice om la nașterea lui este înscris în registrele a două lumi diferite; prin nașterea trupească este înscris în lumea cea pământească, iar prin sufletul nemuritor pus de Dumnezeu în el, este înscris și în patria cerească, care este de fapt destinația lui finală. Pentru sfântul Paul, Ierusalimului de acum îi corespunde viața de aici. Iar Ierusalimului de sus îi corespunde viața de dincolo (cf. Gal 4,25-26). Mai exact, am fost chemați să trecem prin viața pământească în drum spre patria cerească. În patria pământească trebuie să muncim ca urmare a păcatului și după poruncă (cf. Gen 3,19). Iar spre patria cerească tindem, o căutăm și o mărturisim, împlinind în credință lucrările vieții prezente (cf. 2Tes 3,7-12).

Revenim la evangheliea zilei. Pentru că evreii căutau mai mult viața prezentă, pietrele și aurul templului decât pe Dumnezeu și pe Fiul său prezenți acolo, mai mult decât pe viața veșnică, Isus, spre convertirea lor, le-a comunicat urmarea alegerii lor nechibzuite: "Vor veni zile când nu va rămâne aici piatră pe piatră care să nu fie dărâmată" (cf. Lc 21,6). Căci: "Se va ridica un neam împotriva altui neam și o împărăție împotriva altei împărății. Vor fi cutremure mari și, în diferite locuri, foamete și epidemii; vor fi fapte înfricoșătoare și semne mari din cer" (Lc 21,10-11).

Iată că în mijlocul unui popor care și-a atras singur pedeapsa, Domnul a știut ca întotdeauna să-i deosebească pe cei care-i aparțin de cei care l-au lepădat și să îi salveze. Așa a salvat Domnul și odinioară: pe Noe din potop (cf. Gen 7,1), pe Lot din Sodoma (cf. Gen 19,15-16), pe evrei din Egipt și apoi din Babilon (cf. Is 52,11), pe familia lui Iosif și Maria de furia lui Irod și a fiului său Arhelau (cf. Mt 2,13-14.22-23). Acum Isus îi înștiințează pe ucenicii săi, spre salvare, ca să fugă din Ierusalimul care va fi încercuit și distrus de păgâni (cf. Lc 21,20-24). Ucenicii s-au conformat poruncii lui Isus și au plecat (cf. Fap 8,1; 11,19). Iar atunci când unii dintre ei zăboveau să plece le-a întețit prigoana celor de la templu ca să le grăbească plecarea (cf. Fap 7,54-60. 11,19). Iar plecând și ajungând până în Fenicia, în Cipru și în Antiohia, propovăduiau Cuvântul, salvând multe suflete, căci au predicat după poruncă, până la marginile pământului (cf. Fap 1,8).

Biblia ne spune că Dumnezeu numără celor credincioși: pașii pribegiei lor (cf. Ps 56,8), lacrimile de durere și căință (cf. Ps 56,8), dar și firele de păr din cap ca să nu se piardă nici unul (cf. Mt 10,30; Lc 21,18). Să avem încredere în Dumnezeu, căci tocmai necazurile mari prin care ne trece, arată puterea și măreția lui. Ceea ce pentru alții va fi motiv de groază, pentru noi va fi motiv de bucurie, căci se va arăta mântuirea noastră, fără ca un fir de păr din cap să ne cadă, și răsplătindu-ne astfel toți pașii pribegiei noastre și toate lacrimile vărsate în timpul încercărilor noastre când vom fi trădați chiar de cei dragi ai noștri. Aici să ne gândim numai la fericirea din cer a fericitei Panasia (+ 1383) ucisă de mama ei din cauza rugăciunii; a sfintei Filoteia (+ 1218) ucisă de tatăl ei pentru că făcea milostenii; a sfântului Venceslau (+ 929), ucis de fratele său pentru că se făcuse creștin.

Undeva există un tablou foarte sugestiv: Un naufragiat a reușit să prindă o stâncă din mare. Dar omul nu s-a mulțumit numai să se salveze singur. De aceea, cu o mână ținea bine stânca, iar pe cealaltă o întinde spre alți naufragiați. Așa au făcut apostolii, așa au făcut primii creștini, așa trebuie să facă și orice creștin, orice ucenic salvat al lui Isus, să aducă și alți oameni la "stânca" mântuirii lor, Isus.

Revenind la prezicerea și distrugerea templului din Ierusalim, din anul 70 de către armatele romane ale lui Titus, ce aveau "vulturi" pe steagurile lor de luptă, adeverind prezicerea lui Isus (cf. Lc 17,37), noi putem merge mai departe cu ideea și să spunem că: oriunde și oricând oamenii vor ajunge să gândească și să acționeze nechibzuit asemenea contemporanilor lui Isus, adică să caute, să iubească și să aprecieze mai mult lucrările lor decât lucrările creatorului și mântuitorului lor, să intre în biserici numai ca în niște muzee și galerii de artă, acea lucrare și acei oameni, dacă nu se convertesc, încet vor dispărea.

Astfel au dispărut lăcașurile de cult și creștinii delăsați din Asia, din acele locuri pe unde a muncit sfântul Paul și însoțitorii săi: corinteni, galateni, efeseni, coloseni, tesaloniceni; și tot așa vor dispărea și lăcașurile de cult și creștinii delăsați din orice loc, dacă nu se convertesc. Astăzi vedem că multe biserici din Europa de vest au rămas goale atât de Isus, cât și de oameni. Ba mai mult, în afară de faptul că multe din aceste biserici goale sunt închise, multe din ele sunt închiriate sau vândute unor culte ostile, multe sunt transformate în săli alte activități și chiar demolate pentru a se ridica altceva în locul lor. Așa a fost de curând cazul bisericii "Sfânta Rita", din apropierea Parisului, Franța, care, după ce a fost vândută în anul 2015, a fost dată spre demolare în anul 2016, pentru a se construi în locul ei o parcare. Dar oamenii uită că închiderea unei biserici înseamnă deschiderea unui penitenciar sau a unui ospiciu.

Acolo unde Dumnezeu este cinstit doar cu buzele și doar de formă (cf. Is 29,13; Mt 15,8-9), de acolo slava Dumnezeu se îndepărtează. Iar astăzi după cum se vede, slava lui Dumnezeu s-a îndepărtat din multe biserici, din multe familii și mai ales din multe suflete botezate, care nici măcar nu mai suportă învățătura sănătoasă (cf. 2Tim 4,3).

Orice dragoste care este pusă în inima noastră mai presus de dragostea de Dumnezeu este o dragoste bolnavă, este ca o mlădiță de vie uscată pe care viticultorul o înlătură (cf. In 15,2). Dumnezeu care a zis: "Eu sunt un foc mistuitor și un Dumnezeu gelos" (Dt 4,24), a permis luarea partenerului de păcat al Margaretei de Cortona (1247-1297), așa cum a permis dărâmarea templului cu care iudeii îl făceau gelos pe Dumnezeu (cf. Lc 21,6), la fel va permite Dumnezeu să ne fie luat tot ceea ce iubim mai mult decât pe el, căci unde se iubește cineva, sau ceva, mai mult decât pe Dumnezeu, acolo apare și idolatria neplăcută lui Dumnezeu. Când nu înțelegem de ce ne sunt luate anumite persoane și lucruri dragi, am putea afla aici măcar unul din motive.

Și iarăși, când Isus Mesia a venit în mijlocul iudeilor, aceștia ostentativ spuneau că ei așteptă pe "un altul", deși știau că nu există "un altul" (cf. Mt 11,1-6), căci "nu le există sub soare un al nume dat oamenilor în care să se poată mântui, decât numele lui Isus" (cf. Fap 4,12). De aceea, Isus le-a zis ucenicilor săi din toate timpurile: "Vedeți să nu fiți înșelați, căci vor veni mulți în numele meu, spunând: «Eu sunt!» și: «Timpul este aproape!» Nu mergeți după ei" (Lc 21,8). Biblia amintește despre niște astfel de înșelători, unul Teuda și despre altul Iuda Galileeanul, de pe timpul recensământului, care au venit să amăgească lumea, spunând că ei sunt "cineva"; dar au fost nimiciți împreună cu toți adepții lor (cf. Fap 5,36-37). Și câți înșelători trimiși de satana nu vin și astăzi la noi cu ideologii străine de creștinism și cu reclame care pot îndulci și prelungi cu puțin viața, dar nu dau învierea și viața veșnică.

Moartea celor răi și mântuirea celor drepți a fost prevestite încă din Vechiul Testement: "Va veni ziua care va arde ca un cuptor și toți cei mândri și toți cei care săvârșesc nelegiuire vor fi ca pleava. Îi va arde ziua care vine, zice Domnul Sabaot, încât nu va rămâne din ei nici rădăcină, nici ramură. Dar pentru voi, cei care vă temeți de numele meu, va străluci soarele dreptății, iar vindecarea va veni pe aripile sale" (Mal 3,19-20). Cu toate avertismentele Bibliei și ale lui Isus, mulți și multe, pentru bogății, plăceri trupești și onoruri pământești, aleargă și astăzi după oameni cu credințe greșite și cu dumnezei străini, după oameni care ca și Goliat, le disprețuiesc neamul, credința și pe mântuitorul lor (cf. 1Sam 17,10).

Ne este dat să auzim aproape zilnic de oameni care cred că pot sluji la doi stăpâni, de oameni care au părăsit religia catolică, de oameni care au părăsit chiar religia creștină și au îmbrățișat religii străine și chiar din acelea care distrug viața. Ne este dat să auzim zilnic de mulți oameni înșelați de satana care l-au părăsit pe Isus al lui Dumnezeu (cf. 1Cor 3,23), pe Isus cel plin de dragoste și de bunătate (cf. Ps 103,8), pe Isus cel care ne-a pregătit o mântuire mare la cruce și o viață veșnică în paradis (cf. Evr 2,3); și că l-au părăsit pentru niște religii moarte și pentru niște idolii orbi, muți și surzi (cf. Ps 115,5), pentru niște idolii în numele cărora se fură, se înșală, se destrăbălează și se ucide spre pierzare.

Prigoana începută de la început împotriva lui Isus și a ucenicilor lui va continua până la venirea sa de-a doua, cu alți ucenici și cu alți prigonitori ridicați de satana, ca să oprească ca evanghelia, mântuirea și împărăția cerurilor să ajungă la toți oamenii. Dar nu prigonitorii vor birui, căci din voința lui Dumnezeu, numai Isus și ucenicii săi vor fi singurii biruitori finali.

Sâmbătă, 5 noiembrie 2016, au fost beatificați în Albania 38 de martiri creștini, uciși de frații lor care ascultând de șoaptele ispititorului au devenit ucigași. Dar nu ucigașii au fost preamăriți, ci martirii. Cred că nimeni nu și-a notat numele ucigașilor, dar numele martirilor sunt deja aclamate de aici de pe pământ. De aceea, să avem încredere și să nu ne temem. "Să dăm la o parte orice povară și păcatul care ne împresoară, să alergăm cu perseverență în lupta care ne stă înainte, cu ochii ațintiți la Isus, începutul și desăvârșirea credinței, care, în vederea bucuriei ce îi era propusă, a îndurat crucea și, neținând seama de rușinea ei, s-a așezat la dreapta tronului lui Dumnezeu" (cf. Evr 12,1-2).

Isus ne spune astăzi că tot ceea ce trebuie să facem noi pentru a fi protejați în momentele grele și pentru a dobândi mântuirea sa este să rămânem statornici în răbdare (cf. Lc 21,19); iar răbdarea fiind un dar al Duhului Sfânt, trebuie cerută în rugăciune (cf. Gal 5,22). Pentru a ne întări în răbdare, trebuie să ne gândim la răbdarea milostivă lui Dumnezeu față de oamenii păcătoși (cf. 2Pt 3,15) și la răbdarea milostivă a lui Isus din timpul pătimirilor sale.

Privind la răbdarea lui Dumnezeu: Iob a răbdat pierderile și boala, dar Dumnezeu i-a dat îndoit toate înapoi; să ne gândim la răbdarea lui Iosif vândut de frații săi, dar Iosif pe care Dumnezeu l-a făcut vice rege în Egipt; să ne gândim la răbdarea lui David persecutat de fiul său Absalon și de Șimei, dar căruia Dumnezeu i-a întărit domnia; să ne gândim la răbdarea lui Daniel în Babilon, pe care Dumnezeu l-a făcut al treilea în împărăția Babilonului; să ne gândim la răbdarea neprihănitei Suzana, dar pe care Dumnezeu a salvat-o și a preamărit-o în fața întregului popor; să ne gândim la răbdarea Fecioarei Maria în ascultarea și meditarea Cuvântului lui Dumnezeu, pe care Isus a încoronat-o în cer ca regină peste îngeri și sfinți; să ne gândim la răbdarea profeților, apostolilor, martirilor și mărturisitorilor, pe care Dumnezeu i-a fericit pe toți în paradis. Noi, privind la răbdarea milostivă a lui Dumnezeu față păcătoși, la răbdarea milostivă a lui Isus de la cruce și apoi la foloasele trase de toți sfinții din virtutea răbdării, să o cerem și noi în rugăciune de la Dumnezeu și să ne exersăm în ea, spre cinstea lui Dumnezeu și spre mântuirea noastră veșnică.

Deci, să nu ne temem de nimic, căci Isus care a înviat și care i-a biruit pentru noi pe dușmanii noștri, ne iubește (cf. Ap 1,5); că Isus care a înviat, este mereu cu noi (cf. Mt 28,20); că Isus care are viața în sine și ne va învia și pe noi (cf. In 5,26); că Isus care are cheile morții și ale vieții ne poate scoate din moarte (cf. Ap 1,18); că Isus a avut și are puterea de a-și da viața și puterea să o ia înapoi, ne va învia și pe noi (cf. In 10,18). El însuși a spus: cine crede în el are viața veșnică (cf. In 6,47); cine mănâncă trupul său și bea sângele său are viața veșnică și va învia în ziua de apoi (cf. In 6,54). De aceea să spunem cu Paul spune: "Suntem mai mult decât biruitori prin acela care ne-a iubit" (cf. Rom 8,37).

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat