Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

"Salve, Mater misericordiae!"

Mai e puțin și se termină Anul Milostivirii. Am urmărit îndeaproape catehezele papei Francisc, pe cele publicate de Consiliul Pontifical pentru Promovarea Noii Evanghelizări, precum și diferitele intervenții făcute de episcopii catolici din Romania în decursul acestui an jubiliar. A fost un "an bogat" pentru ceea ce înseamnă scrieri cu privire la milostivirea lui Dumnezeu și la scopul acestui an. Și totuși simt un îndemn din lăuntrul meu, care îmi spune să dedic câteva pagini Maicii Domnului - Maica Milostivirii. Mărturisesc că nu sunt un expert în scrierile mariane, dar în toți acești ani de preoție am meditat, am citit și am predicat mult despre Maica Domnului, iar faptul că mă aflu în bazilica minor a Diecezei de Iași, sub privirea vigilentă a Maicii Domnului de la Cacica, mă îndreptățește și îmi dă curaj să așez în scris câteva gânduri despre aceea pe care Biserica o proclamă Maria, Mater misericordiae...

Reluând lectura bulei de convocare a jubileului extraordinar al Milostivirii, m-am oprit asupra unui pasaj din acest înscris al papei Francisc:

"Acum, gândul se îndreaptă spre Mama milostivirii. Dulceața privirii sale să ne însoțească în acest An Sfânt, pentru ca toți să putem redescoperi bucuria duioșiei lui Dumnezeu. Nimeni nu a cunoscut ca Maria profunzimea misterului lui Dumnezeu făcut om. Totul în viața sa a fost plăsmuit de prezența milostivirii făcută trup. Mama Răstignitului Înviat a intrat în sanctuarul milostivirii divine pentru că a participat intim la misterul iubirii sale. Aleasă pentru a fi mama Fiului lui Dumnezeu, Maria a fost dintotdeauna pregătită de iubirea Tatălui spre a fi arca alianței dintre Dumnezeu și oameni" (MV 24).

Maria, Maica Milostivirii! S-ar părea că a fost chiar Sfânta Fecioară Maria aceea care s-a intitulat pe sine însăși Mater misericordiae, atunci când, într-o apariție ce a avut loc în jurul anului 950, arătându-i-se unui călugăr de la Cluny, i s-a prezentat cu acest nume, după cum descrie biograful Odone din Cluny (1042) și care avea obiceiul să o numească pe Maica Preacurată cu același titlu care a întrat apoi în Litania Lauretană și a modificat textul antic al rugăciunii Salve Regina misericordiae, devenit ulterior Salve Regina, Mater misericordiae (cf. Vita Odonis Clun. II, 20; PL 133, 72).

Creștinul, și implicit comunitatea creștină, a experimentat ocrotirea maternă a Fecioarei Maria, crezând mereu în ea și simțindu-se primit și ocrotit sub mantia sa: Sub tuum praesidium confugimus, Sancta Dei Genetris, nostras deprecationes ne despicias in necessitatibus nostris... Însă a existat un timp cu totul special în care creștinătatea a dezvoltat această convingere că Maria este Maica milostivirii; nici o epocă nu a mai cântat cu atâta ardoare milostivirea Mariei ca evul mediu. Pietatea poporului creștin față de milostivirea Maicii lui Cristos, în mod progresiv, s-a transmis din generație în generație, prin rugăciuni, invocații, vizite la sanctuare, oferirea de candele și consacrarea orașelor, a bisericilor, a familiilor, a congregațiilor religioase, iar acest lucru s-a făcut, fie din motive sociologice și sociale (războaie, epidemii, boli, calamități naturale, încetarea nedreptăților și a asupririlor etc), fie pentru motivații cu totul religioase, cum ar fi conștiința limpede a fragilității umane care, în mod continuu, a pus în mișcare persoane și popoare, impulsionându-le să-și pună speranța în Maica Domnului, spre o ocrotire compătimitoare și maternă atât în viață cât și în momentul morții, pentru binele sufletelor.

Găsim, fie în liturgia eclezială din timpurile mai vechi, cât și din cele mai noi, dar mai ales în scrierile Conciliului Vatican II, învățături care o propun pe Maica lui Cristos ca obiect al milostivirii lui Dumnezeu Unul și Întreit, prezentând-o ca fiind persoana apropiată condiției noastre umane, întrucât Maria este una dintre noi - dar nu ca noi - subliniind că ea este cu adevărat o fiică a lui Adam și sora noastră; femeia cu adevărat răscumpărată, chiar dacă într-un mod sublim, dar pusă sub semnul crucii. Și pentru Maria crucea a fost pomul vieții. Papa Ioan Paul al II-lea scria în Dives in misericordia:

"Maria este și cea care, în mod deosebit și excepțional - ca nimeni altcineva - a experimentat milostivirea și în același timp, tot în mod excepțional, a făcut posibilă, prin jertfa inimii, propria-i participare la revelarea milostivirii divine. Această jertfă este strâns legată de crucea Fiului ei, la picioarele căreia avea să se afle pe Calvar. Această jertfă a ei este o participare specifică la revelarea milostivirii, adică a fidelității absolute a lui Dumnezeu față de propria-i iubire, față de legământul pe care l-a voit din veșnicie și l-a încheiat în timp cu omul, cu poporul, cu omenirea; este participarea la acea revelație care s-a împlinit definitiv prin cruce. Nimeni nu a trăit misterul crucii ca Mama Răstignitului, cutremurătoare întâlnire a transcendenței divine cu iubirea: acea «sărutare» pe care milostivirea a dat-o dreptății. Nimeni, asemenea Mariei, nu a primit în inimă acel mister: acea dimensiune cu adevărat divină a răscumpărării care s-a înfăptuit pe Calvar prin moartea Fiului, împreună cu jertfa inimii ei de Mamă, împreună cu al său «fiat» definitiv.

Maria este, așadar, cea care cunoaște cel mai profund misterul milostivirii divine. Îi știe prețul, știe cât este de mare. În acest sens, o numim și Maica milei sau Maica milostivirii divine; în aceste titluri este o semnificație teologică profundă, căci ele exprimă pregătirea deosebită a sufletului ei, a întregii ei personalități care îi dă posibilitatea să vadă, mai întâi în evenimentele complexe ale lui Israel și, apoi, ale fiecărui om și ale omenirii întregi, acea milostivire de care au parte toți «din neam în neam», conform planului veșnic al Preasfintei Treimi" (DM 9).

Împreună cu ea, la picioarele crucii, călăuziți de Duhul Sfânt care s-a coborât peste ea, făcând-o să devină Mama lui Isus, povățuiți de harul de care Maria era plină, încercăm să intrăm în acest mister al milostivirii.

Să privim tabloul răstignirii, așa cum ni-l descrie evanghelistul Ioan: "Lângă crucea lui Isus, stăteau Mama lui Isus și sora Mamei lui, Maria lui Cleopa, și Maria Magdalena" (In 19,25). Ce priveliște!!! Deasupra ei, atât de aproape încât l-ar fi putut îmbrățișa, dar atât de departe de a-i putea veni în ajutor, este Cristos, Fiul lui Dumnezeu și fiul său. Peste el oamenii au deșertat toate păcatele săvârșite în toate timpurile. I-au luat totul: onoarea, demnitatea, iubirea și viața. Ca și cum ar fi voit să șteargă din ființa sa urmele omului. Și toate acestea pentru că el, fiul Mariei, s-a numit Fiul lui Dumnezeu, calea, adevărul și viața, cel care vrea să devină în istoria fiecărui om, unicul maestru și păstor, redând omului demnitatea, onoarea, iubirea, viața și fericirea. Singura lui vină era că s-a definit pe sine unica șansă pentru om!

Maria cunoștea bine pe Fiul său din momentul Bunei-Vestiri. Sigur, pentru ea, - prima operă de artă a milostivirii Divine care a făcut-o să fie imună în fața oricărui păcat și prin urmare disponibilă în fața revelației și a cunoașterii lui Dumnezeu, - se putea descoperi iubirea Tatălui în Cristos: "Fericită ești tu, Marie! Nu carnea și sângele ți-au descoperit acestea, ci Tatăl meu care este în ceruri" (Mt 16,17).

Maria cunoștea iubirea infinită a Tatălui pentru Fiul: "Tu ești Fiul meu cel iubit, în tine mi-am găsit plăcerea" (Mc 1,11); "Eu și Tatăl una suntem" (In 10,30). O iubire incredibilă, iubirea Sfintei Treimi, care nu a voit să rămână închisă în sine însăși, dar s-a făcut cunoscută omului, dându-i acestuia posibilitatea să participe la ea, să-i cunoască frumusețea și să ajungă la fericire.

Putea oare să fie o făptură mai mare decât atât, să dorească ceva mai mult decât să participe la viața divină a lui Dumnezeu? Privind la Maria, făptura umană poate descoperi adevăratul sens al existenței sale. Sfântul Ioan Evanghelistul afirmă: "Dumnezeu este iubire" și "oricine iubește este născut din Dumnezeu" (1In 4,7-8). Acest adevăr ne spune că noi ne-am născut pentru iubire, dar că iubirea noastră nu este una oarecare, ci are o valoare absolută, iubirea noastră se împărtășește din iubirea lui Dumnezeu, iar noi participăm la iubirea sa. "Dumnezeu este iubire", "Noi iubim pentru că el ne-a iubit mai întâi" (1In 4,19). Poate fi oare o legătură mai strânsă decât cea care se naște din iubire? Se poate spune oare "nu" acestei iubiri? Da! Putem deduce acest lucru din cuvintele sfântului Francisc de Assisi: "Iubirea nu este iubită" (Izvoare franciscane, nr. 1413). Omul, creat după chipul și asemănarea lui Dumnezeu trebuie să fie atent față de această exigență a lui Dumnezeu: "Când Dumnezeu iubește, nu dorește altceva decât să fie iubit. Nu iubește pentru alt motiv, decât pentru a fi iubit... Iubirea mirelui sau mai bine zis «mirele iubire» caută numai schimbul reciproc de iubire și de fidelitate... E adevărat că nu va fi niciodată un echilibru între cel care iubește și iubire; Creatorul și creatura. Dar izvorul oferă mereu mai mult decât îi este necesar celui însetat" (Sfântul Bernard de Clairvaux, Comentariu la Cântarea cântărilor).

Ne întoarcem din nou la cruce și, privind-o, ne întrebăm: ceea ce s-a petrecut acolo a fost momentul apogeului iubirii lui Dumnezeu față de om sau năruirea acestei iubiri? Să luăm aminte la cuvintele din Misericordiae vultus:

"Lângă cruce, Maria împreună cu Ioan, discipolul iubirii, este martoră a cuvintelor de iertare care ies de pe buzele lui Isus. Iertarea supremă, oferită celui care l-a răstignit, ne arată până unde poate să ajungă milostivirea lui Dumnezeu. Maria atestă că milostivirea Fiului lui Dumnezeu nu cunoaște margini și ajunge la toți fără a exclude pe vreunul" (nr. 24).

Maica Preacurată, la picioarele crucii, tace, adică participă. Ea este Mamă și știe un adevăr profund, care este sufletul iubirii: iubirea este fidelă până la sfârșit. Isus, "iubindu-i pe ai săi care erau în lume, i-a iubit până la sfârșit" (In 13,1). "S-ar putea spune că iubirea condiționează dreptatea și, în definitiv, dreptatea slujește carității. Primatul și superioritatea iubirii față de dreptate (fapt caracteristic pentru întreaga revelație) se manifestă tocmai prin milostivire" (DM 4). Maica Domnului știe că Dumnezeu Tatăl, odată ce l-a creat pe om ca plan de iubire, ca pe un fiu, nu-și mai retrage niciodată această iubire. Dumnezeu este un Tată care nu dă înapoi în fața răstignirii Fiului. Este Tatăl din parabola fiului risipitor care, cu toate neajunsurile pricinuite de fiul cel mai mic, pe pragul casei, așteaptă întoarcerea sa pentru a face sărbătoare, oricât l-ar costa. Scopul lui este acela de a dărui viața... de a coborî toate acele trepte pe care omul le coboară spre moarte, prin păcat, pentru a-l readuce pe om la viață.

Lângă cruce, în ora lui Isus, putem contempla până unde poate ajunge milostivirea, până la ce punct poate fi dăruirea: până la sfârșit. Evanghelistul Ioan o prezintă pe Maria, spunând: "Lângă crucea lui Isus, stătea", ca și cum locul acela ar fi fost un loc obișnuit, unde cineva se prezintă la o întâlnire de la care nu poate lipsi. Reușește să stea lângă durere numai cine a acceptat să împlinească pasul cel mai dificil: să treacă dincolo de motivațiile raționale, să se lase călăuzit de inimă, să îmbrățișeze această situație fără să aștepte ceva în schimb și să înțeleagă fără să pretindă. Iată misiunea pe care Fiul Isus i-o încredințează mamei sale: și această misiune va dura cât timp va exista lumea, mereu va fi cineva care va trebui iubit, ajutându-l să facă din viața sa un dar. Asemenea Mariei. Dar aceasta este și misiunea încredințată fiecăruia dintre noi.

Când se contemplă de aproape misterul pătimirii și morții lui Isus, există un element care apare proeminent în ochii celui care privește: abandonarea de către toți cei cărora Isus le-a făcut atâta bine. Evanghelia notează cu exactitate cine a rămas alături de Isus: un grup mic, compus din Mama, puține femei și ucenicul iubit. Dar ceilalți? Unde sunt? Nu vorbise despre familia sa, Isus, atunci, când cineva îl atenționase că acolo era mama sa, el le răspunse, indicându-i pe cei prezenți: "Cine este mama mea și cine sunt frații mei?" Și, întinzându-și mâna asupra discipolilor săi, a spus: "Iată, mama mea și frații mei! Căci oricine face voința Tatălui meu din ceruri, acela îmi este și frate și soră și mamă" (Mt 12,48-50). Și acum, unde sunt? Unde au fugit discipolii? Dar cei doisprezece? Unde e Petru? Dar Toma? Unde s-au dus mulțimile din Galileea care voiau să-l facă rege? Și toți aceia care au fost vindecați de el? Unde erau aceia care l-au aclamat ca Mesia? Unde sunt aceia care l-au recunoscut ca Învățător? Dacă vrea, omul poate cunoaște apogeul iubirii, dar și maximul cruzimii. Și, dacă e adevărat că natura este crudă, cu toate acestea ea nu are nici o responsabilitate morală, în vreme ce omul are această responsabilitate.

La locul răstignirii, după mărturiile evangheliei, o descoperim doar pe ea, cea despre care Biblia ne dă doar câteva indicații privind începutul aventurii umane a Fiului lui Dumnezeu. Părea să fie îndepărtată, lăsată la urmă, printre ultimii. Dar acum, Maria este prezentă aici: Lângă crucea lui Isus, stătea mama lui Isus... Femininul este elementul care, din iubire, poate ajunge până în iad, pentru a nu se despărți de cel iubit. Știm lucru acesta din experiență: oricâtă suferință am fi putut procura noi mamelor noastre, cu mofturile și alegerile noastre greșite, ele au fost și sunt mereu alături de noi. La picioarele crucii rămâne iubirea cea adevărată, fundamentul unic al umanității deja mântuite pentru că este la unison cu inima lui Dumnezeu: a continua să iubești când toți au încetat să o facă, asemenea lui Dumnezeu care, continuă deși, pare să nu mai merite acest efort. Iată milostivirea: să continui să iubești atunci când toți au încetat să o mai facă. E atât de frumoasă acea imagine folosită de cineva "care susține că Dumnezeu, neputând să fie prezent peste tot, a creat mamele: a pus un pic din el, în ele. Pentru a ne vindeca de incapacitatea de fi frați, cel răstignit și înviat ne dăruiește o nouă inimă. Maria primește în brațele sale atât pe fiul mort cât și pe cei care l-au ucis, Cain și Abel: chiar în momentul în care moare Fiul, Maria devine Mama tuturor oamenilor" (Antonio Savone, Maria, Madre di Misericordia).

Maica Celui Răstignit și Înviat, care în viața sa pământească a fost formată și constituită de Fiul său în slujirea iubirii materne față de omenire (cf. In 19,26), acum, în gloria cerului, împărtășește și se bucură de privirea divină ce continuă să fie providență, iertare și bunătate. Ridicată la cer, Maria, Maica și sora noastră universală, este părtașă la iubirea lui Dumnezeu; pentru acest fapt a fost numită de Cristos, Maica milei față de omenire.

Istoria creștinismului documentează cu fapte și semne prezența și mijlocirea maternă a Mariei la Dumnezeu, în favoarea omenirii: să ne gândim, de exemplu, la numeroasele apariții recunoscute de Biserică; la marile sau micile biserici închinate Mariei, adevărate locuințe ale Mariei unde poporul creștin o invocă, pentru ca Dumnezeu să-și îndrepte privirea sa, să-i vindece pe oameni de durerile trupești și sufletești, să le dăruiască ocrotire și pace; să ne gândim la pelerinajele, la practicile religioase mariane de pietate populară. Toate acestea sunt manifestări ale gratitudinii poporului creștin care mereu a crezut și s-a încrezut în grija și iubirea Maicii lui Dumnezeu și în puterea ei de mijlocire. Când Maica lui Dumnezeu făcut om privește din cer spre lumea de astăzi, nu rămâne nepăsătoare în fața spectacolului dezolant al violenței, terorismului, sărăciei, nedreptăților și a atâtor rele, dar mijlocește la Fiul ei pentru binele umanității. Marie mijlocește, așa ca la nunta din Cana Galileei (cf. In 2,5), pe lângă milostivul Domn al nunților veșnice, pentru ca el să schimbe toate evenimentele rele din vremea noastră, într-o istorie de milostivire, iertare, eliberare, dreptate, fraternitate și pace.

Salve, Mater Misericordiae! Ajută-ne să descoperim chipul Tatălui! Însoțește-i pe toți fiii tăi pe calea iertării și a păcii! Caută-l pe cel rătăcit și pe cel lipsit de încredere! Fii aproape de emigrant și de cel care nu are un acoperiș, de cel sărac și de cel bolnav, și toți cei care trăiesc departe de Dumnezeu! Reaprinde speranța în cei tineri, în cei obosiți și resemnați în fața încercărilor! În mâinile tale, Mamă binevoitoare, încredințăm viața noastră, doritori de a ne bucura de fericirea deplină!

Să ne fie mereu alături Maica Preacurată, Maica Milostivirii, Ea căreia Isus, de pe cruce, i-a spus: Femeie, iată-i pe fii tăi! Iubește-i așa cum Tatăl îi iubește!

Câtă mângâiere! Să știm cu siguranță că în viața noastră este un tată care ne așteptă în pragul casei, pentru ca să ne întoarcem acasă, și o mamă care acceptă să umble alături de noi, pe urmele noastre, care uneori se afundă în noroiul mizeriei, având dorința de a ne ajută să ne întoarcem la Tatăl - Dumnezeu, să ne întoarcem acasă - în cer.

"Nu lăsa, Măicuță, să pierim pe cale,
căci noi suntem fiii lacrimilor tale!"

Pr. Cristian Blăjuț, OFMConv.


 

lecturi: 16.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat