Perspectivele pastorale din "Amoris laetitia"
În slujba concretă a Evangheliei
De Lluís Martínez Sistach
Arhiepiscop de Barcelona
Papa Francisc a făcut un omagiu tuturor familiilor cu exortația apostolică Amoris laetitia; cardinalul Baldisseri a spus pe bună dreptate că exortația vine într-un moment în care instituția trăiește una dintre crizele cele mai serioase din istoria sa.
Pontiful dedică două capitole aspectului esențial în căsătorie și în familie: iubirea. Deși este clar, explică asta spunând că "nu vom putea încuraja un drum de fidelitate și de dăruire reciprocă dacă nu stimulăm creșterea, consolidarea și aprofundarea iubirii conjugale și familiale" (nr. 89). De aici titlurile capitolelor al patrulea și al cincilea: "Iubirea în căsătorie" și "Iubirea care devine rodnică". În toată exortația se insistă asupra ideii căsătoriei și familiei ca intimă comunitatea de viață și de iubire. Dar același papă recunoaște că acest cuvânt "iubire", care este unul dintre cuvintele cele mai utilizate, de multe ori apare desfigurat. Face apoi o analiză foarte frumoasă și intensă a imnului adus carității al sfântului Paul (1Cor 13,4-7), în care găsim câteva caracteristici ale iubirii adevărate. Rămânem uimiți în fața capacității de introspecție psihologică a papei. Este un tratat despre frumusețea cotidianității iubirii.
Conținuturile lui Amoris laetitia îndeamnă la o reflecție și la o reînnoire a pastorației familiale, la o convertire pastorală autentică în sensul exprimat de Evangelii gaudium. Misiunea pe care exortația ne-o încredințează este dificilă, deoarece în intervențiile făcute în timpul adunărilor sinodale au fost prezentate diferitele situații concrete ale vieții conjugale și ale familiilor din toată lumea. De aceea realitatea cere un efort reînnoit din partea tuturor.
Așa cum a afirmat papa, părinții sinodali au fost de acord în a spune că "principala contribuție la pastorația familială o oferă parohia, care este familie de familii, în care se armonizează contribuțiile micilor comunități, mișcări și asociații ecleziale" (nr. 202). Trebuie să ne oprim asupra pregătirii îndepărtate și apropiate la căsătorie, care începe în anii adolescenței și continuă în anii tinereții. Trebuie ajutați tinerii să descopere valoarea și bogăția căsătoriei. Trebuie să poată percepe fascinația unei uniri depline care ridică și perfecționează dimensiunea socială a existenței, care atribuie sexualității sensul său cel mai bun, și în același timp promovează binele copiilor și le oferă contextul cel mai potrivit pentru maturizare și educație. Este importantă și pregătirea imediată la celebrarea sacramentului și însoțirea soților, mai ales în primii ani.
E vorba de a se apropia de persoane pentru a le cunoaște concret și pentru a se oferi să fie însoțite și să fie ajutate după exemplul bunului samaritean. Pastorația implică o atenție față de persoane și față de familiile concrete. În paginile exortației există o privire deschisă, profund pozitivă, care nu se hrănește cu abstracții și proiecte ideale, ci cu atenție pastorală față de realitate. Papa afirmă că "păstorilor le revine nu numai promovarea căsătoriei creștine, ci și discernământul pastoral al situațiilor multora care nu mai trăiesc această realitate" (nr. 293).
În Amoris laetitia viața creștină este prezentată încontinuu ca un proces care se realizează și trebuie să tindă la obținerea idealului său. Ioan Paul al II-lea a propus "legea gradualității" având conștiința că ființa umană cunoaște, valorizează și realizează binele moral pe baza diferitelor faze de creștere. Pastorația trebuie să țină cont în mod deosebit de această lege a gradualității, care este diferită de "gradualitatea legii".
Conștiința nu numai că poate să înțeleagă că o situație nu răspunde în mod obiectiv la propunerea generală a Evangheliei, ci poate să și discearnă cu sinceritate și onestitate ceea ce, pentru moment, este răspunsul generos care se poate oferi lui Dumnezeu, și să descopere cu o anumită siguranță morală că aceea este angajarea pe care Dumnezeu i-o cere în mijlocul complexității concrete a limitelor sale. Dar este adevărat și că păstorul știe că acest discernământ este dinamic și trebuie să rămână mereu deschis la noi faze de creștere în procesul de viață creștină și la noi decizii care să permită realizarea idealului în mod mai deplin.
Magisteriul papei Francisc duce la redescoperirea importanței conștiinței personale în viața creștină și în viața Bisericii. Conștiința, ne spune Conciliul al II-lea din Vatican, "nucleul cel mai tainic și sanctuarul omului, unde omul se află singur cu Dumnezeu, al cărui glas îi răsună în străfunduri" (Gaudium et spes, nr. 16). Și apoi adaugă: "Așadar, cu cât prevalează conștiința dreaptă, cu atât persoanele și grupurile evită arbitrariul și caută să se conformeze normelor obiective ale moralității" (ibidem).
Exortația recomandă preotului să-i însoțească pe divorțații și pe cei care sunt căsătoriți numai civil sau pur și simplu uniți pentru un proces de discernământ interior, pentru a putea reuși astfel să cunoască în conștiință care este situația lor în fața lui Dumnezeu, în vederea unei integrări mai mari a lor în comunitatea creștină; în sfârșit, în prezența circumstanțelor atenuante sau care scutesc, pentru a le permite să primească ajutorul sacramentelor. Amoris laetitia aplică principiul moralei tradiționale a Bisericii prezentată în Catehismul Bisericii Catolice despre aceste circumstanțe care diminuează sau elimină vinovăția subiectivă gravă (cf. nr. 1735 și 2352).
Axa, sau mai bine zis finalitatea, capitolului al VIII-lea din Amoris laetitia constă în a căuta o integrare mai mare a tuturor în comunitatea creștină, chiar și a celor care trăiesc situații așa-numite "iregulare".
Pentru a concretiza angajarea de a oferi acestor botezați o integrare mai mare în comunitate, trebuie făcut ceea ce este indicat de Amoris laetitia: trebuie "să se discearnă care dintre diferitele forme de excludere practicate actualmente pot să fie depășite". Papa adaugă că această integrare mai mare va fi un bine pentru ei și chiar pentru educația creștină a copiilor care trebuie să fie considerați cei mai importanți. Trebuie să ne bucurăm de integrarea mai mare a botezaților în comunitatea creștină. Nu e vorba de o întoarcere la casa paternă a Bisericii pentru că n-au fost excomunicați. Această integrare mai mare poate însă să nu fie înțeleasă sau să nu fie acceptată de unii membri ai comunității. Trebuie amintit că noi toți creștinii suntem păcătoși, așa cum erau fiul mai mic și fiul mai mare din parabola evanghelică, și că toți trebuie să ne convertim și să fim milostivi.
(După L'Osservatore Romano, 23 noiembrie 2016)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 6.