|
Arhiepiscopul Fisichella despre jubileu De Nicola Gori Jubileul s-a încheiat, dar acum e timpul de a privi înainte și de "a ne sufleca mânecile" pentru a traduce în fapte concrete milostivirea care în acest an a fost vestită, arătată și încurajată. Asta afirmă arhiepiscopul Rino Fisichella, președinte al Consiliului Pontifical pentru Promovarea Noii Evanghelizări, care în acest interviu acordat ziarului "L'Osservatore Romano" repropune consemnul jubiliar al papei Francisc și în lumina scrisorii apostolice Misericordia et misera. Duminică în Piața "Sfântul Petru" papa a subliniat că anul sfânt s-a încheiat, dar rămâne deschisă larg poarta milostivirii. În ce sens? Milostivirea este inima Evangheliei, este esența mesajului pe care Isus ni l-a lăsat. Deci este misiunea Bisericii să fie în decursul secolelor vestitoare a milostivirii Tatălui. Iată pentru ce jubileul pe care l-am celebrat a lovit așa de mult nu numai inima persoanelor dar și viața de toate zilele, pentru că atâția s-au simțit provocați de acea vestire de bucurie. A permis creștinilor o mare respirație de alinare. Să nu uităm că de atâtea ori Biserica a apărut mai mult ca "mamă vitregă" decât ca mamă. Și a apărut mai mult având în mână Codul de Drept Canonic decât Evanghelia. Pentru aceasta marea respirație care o dă milostivirea a fost primită ca un vânt de primăvară. Cum se poate trăi această "respirație" în viața de toate zilele? Papa insistă mult asupra caracterului social al milostivirii. În scrisoarea apostolică Misericordia et misera există puncte foarte interesante, în care pontiful oferă exemple despre modul de a interpreta faptele de milostenie trupească și sufletească. Explică ce înseamnă astăzi a-i îmbrăca pe cei goi și explică faptul că goliciunea este de fapt o lipsă de demnitate. Există o expresie frumoasă din Lumen fidei care m-a lovit mereu: creștinii au misiunea de a construi o cetate credibilă. Faptele de caritate sunt asta: contribuția pe care creștinii o dau, pentru ca să devină trăibilă și credibilă cetatea. În acest sens trebuie să citim și enciclica Laudato si', adică să ne inserăm într-un context, cel al lumii și al universului, care dă seninătate vieții persoanelor. În aceeași măsură, papa invită la redescoperirea faptelor de milostenie sufletească într-o cultură conformă relativismului. Putem ajuta persoanele să iasă din incertitudine. Mi se pare că scrisoarea apostolică este o angajare concretă pentru Biserică și pentru fiecare credincios de a-și sufleca mânecile pentru a asuma un stil de viață mai evnaghelic. Ce noutate găsiți în documentul pontifului? Papa Francisc ne furnizează multe sugestii pentru o viață pastorală care să fie cât mai mult posibil activă și îndreptată spre lumina milostivirii. Mă gândesc în primul rând la inițiativa "Douăzeci și patru de ore pentru Domnul", în care pontiful insistă asupra temei reconcilierii. La asta se adaugă și sărbătoarea Sfintei Scripturi, a Cuvântului lui Dumnezeu, pentru a reflecta asupra a noi modalități pentru a face cunoscut tot mai mult mesajul milostivirii în comunitățile creștine, în așa fel încât să se organizeze o lectio divina realizată despre milostivire. Tot din această perspectivă se naște apoi dorința papei de a lungi timpul slujirii misionarilor milostivirii. Pontiful a primit multe mărturii de la acești misionari. Experiențele lor l-au convins că nu există niciun obstacol care să-l poată împiedica pe Tatăl să-și reîmbrățișeze fiul. Pentru aceasta papa a acordat tuturor preoților facultatea de a-i dezlega pe penitenți de păcatul de avort? Cred că e vorba despre un fapt care uimește în profunzime și însăși opinia publică, pentru că aici atingem cu mâna ce înseamnă realmente gravitatea păcatului, adică a pune capăt unei vieți umane, chiar dacă în fază inițială. Papa reafirmă cu toată forța sa că e vorba de un păcat grav. Totuși și păcatul cel mai grav nu poate și nu trebuie să elimine posibilitatea reconcilierii cu Dumnezeu. Din această perspectivă, papa este în continuitate deplină cu învățătura predecesorilor săi și în tradiția deplină a învățăturii Bisericii. Să nu uităm că nu numai femeile comit acest păcat. Ele poartă povara cea mai profundă și mai gravă, dar există un context care este dat de medici, de rude, de infirmieri, de cel care le sfătuiește. Toți sunt implicați în acest păcat, dar toți la fel pot să fie îmbrățișați de milostivirea lui Dumnezeu dacă se întorc la el căiți și mai ales dacă sunt capabili să recunoască răul obiectiv săvârșit. Aceasta este experiența pe care noi preoții o trăim zilnic. O persoană care vrea să spovedească păcatul de avort și merge la un preot, provine deja de la un drum lung care a determinat-o să recunoască răul săvârșit, dar mai ales să exprime suferința pe care o poartă înlăuntrul său. Deci este ca și cum papa ar vrea să restituie cu mângâierea lui Dumnezeu bucuria de a fi regăsit o persoană care a greșit, pe fiul care se întoarce acasă. Există alte noutăți în document? Una dintre marile noutăți este introducerea Zilei Mondiale a Săracilor. Săracii sunt privilegiații Evangheliei. De la prima pagină a Bibliei până la ultima anawim sunt săracii. În acest cuvânt sunt atâtea persoane: orfanii, văduvele, persoanele singure și abandonate. Noi avem astăzi o concepție despre cel sărac care în mod paradoxal trimite numai la condiția sociologică. Apoi, având o mentalitate mereu focalizată asupra câștigului și asupra banului, credem că singurii săraci sunt cei care sunt pe stradă. În timp ce conceptul de săraci în Sfânta Scriptură și în istoria noastră este plural. Săracii sunt într-un cuvânt acele periferii existențiale despre care vorbește papa și care reprezintă realmente spațiul în care trebuie acționat. Și deși o zi dedicată lor nu este suficient, oricum folosește pentru a aminti Bisericii că măcar pentru o zi ochii tuturor trebuie să fie îndreptați spre cei săraci. Dincolo de polemici, cum au răspuns la jubileu orașul și mai ales comunitatea eclezială din Roma? Cred că romanii au răspuns foarte bine, pentru că au multă răbdare, nu numai pentru jubileu, dar pentru multe motive: să ne gândim, ca să dau un exemplu, la trafic sau la toate manifestațiile care adesea creează greutăți în oraș. Din acest punct de vedere romanii au dat ceea ce este mai bun din ei cu ospitalitatea și primirea. Însă să nu uităm că romanii înseamnă și cele 350 de parohii care compun țesutul cotidian al orașului. Ele au reacționat într-o manieră foarte pozitivă și chiar entuziasmantă. Amintesc marea disponibilitate pe care aproape totalitatea parohiilor au avut-o în a-i găzdui pe tinerii și tinerele care au venit pentru jubileul adolescenților: au deschis larg ușile, punând la dispoziție tot ceea ce aveau. Apoi să nu uităm ce a fost ziua voluntariatului, sau ceea ce s-a întâmplat pentru primirea relicvelor lui padre Pio. Aici aproape erau cele trei biserici jubiliare, care sunt trei parohii. Cu o disponibilitate incredibilă au modificat orarele numai să fie mereu în slujba pelerinilor veniți pentru jubileu. De aceea recunoștința este primul gând care îmi vine. Printre multele inițiative ale calendarului jubiliar ce v-a lovit mai mult? Există atâtea, însă ceea ce m-a lovit mai mult este experiența trăită alături de papa Francisc în vinerile milostivirii, pentru că am putut constata profunda umanitate, emoția în unele momente și mai ales afabilitatea sa față de toți. Aceste vineri au fost cu adevărat o întâlnire cu marile noi sărăcii ale lumii. Pontiful a mers în căutarea persoanelor care reprezintă astăzi noii săraci. Afabilitatea sa și apropierea față de toți fără deosebire este unul din semnele jubileului pe care îl port cu mine. (După L'Osservatore Romano, 23 noiembrie 2016) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 8.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |