"Cadoul chinez" pentru papa Francisc
De Gianni Valente
"Președintele chinez mi-a trimis un cadou. Există relații bune", a revelat en passant papa Francisc în timpul conferinței de presă la cotă înaltă realizată duminică seara în avionul care de la Baku îl aducea înapoi la Roma. Indiscreția "sursei papale", care în alte timpuri ar fi provocat agitații mediatice internaționale, a fost aproape ignorată și de agențiile de presă occidentale care urmăresc în manieră mai îndârjită evenimentele catolice chineze. În realitate, faptul darului chinez sosit la papa Francisc este plin de detalii interesante, care trebuie descifrate toate în lumina momentului deosebit străbătut de relațiile dintre China populară și Sfântul Scaun. Au de-a face cu obiectul în sine, cu aducătorii darului, precum și cu receptarea pe care știrea a avut-o în cadrul chinez.
Cadoul venit de la Pechin la Episcopul de Roma este țesătură de mătase care reproduce scrierea lungă în ideograme reprezentată în vestita stelă din Xian, cunoscută și ca Stela nestoriană: o stelă epigrafică, înaltă de trei metri și lată de un metru, ridicată în China în anul 781, în timpul dinastiei Tang, cu scopul de a documenta primii 150 de prezență creștină nestoriană în țară. Textul imprimat în Stelă (tradus în 2001 și în italiană de călugărul de la Bose Matteo Nicolini Zani) face referință la cruce și la botez, la Treime și la misterul Întrupării. Reprezintă atestarea istorică a răspândirii în China a Bisericii antice din Orient, de amprentă nestoriană, considerată de istorici ca una dintre progresările misionare cele mai surprinzătoare care au avut loc vreodată în realitatea creștină. Cel care a trimis acel cadou - sugerează sinologi apți să decripteze "limbajul semnelor" îndrăgit de liderii chinezi - a voit să trimită un mesaj încărcat cu implicații sugestive: a voit să repete că, în China, creștinismul nu este un "produs de import" recent, legat cu agresiunea colonialistă a puterilor occidentale moderne, ci a fost primit în fostul Imperiu Albastru încă din primele secole creștine, și poate să fie recunoscut drept componentă nu artificială a istoriei și a culturii chineze.
Cel care a încredințat cadoul chinez papei Francisc a fost Zhou Jinfeng, secretar general al Fundației chineze pentru tutelarea biodiversității și a dezvoltării verzi (China Biodiversity Conservation and Green Development Foundation), care a luat parte la seminarul de studiu asupra enciclicei Laudato si', organizat în Vatican la 28 septembrie de Academia Pontificală de Științe și de Consiliul Pontifical al Dreptății și Păcii. Fundația chineză reprezentată la seminarul vatican este prezidată de Hu Deping, personaj emblematic al actualei nomenclaturi chineze: prieten al președintelui Xi Jinping și al predecesorului său Hu Jintao, și mai ales fiu al lui Hu Yaobang, secretarul Partidului Comunist Chinez, considerată un reformator, alungat de la putere în 1987 de fostul său mentor Deng Xiaoping, și a cărui amintire a fost pe deplin reabilitată în ultimele trei cincinale. Hu a murit datorită unui atac cardiac în 1989. De atunci, protestul studenților în Piața Tienanmen făcuse tocmai din destituirea lui Hu o emblemă a practicilor cele mai detestabile ale puterii chineze.
Situl Fundației prezidate de Hu Deping a pus imediat în rețea fotografia încredințării darului papei, afirmând printre altele că Episcopul de Roma l-a "acceptat cu mare bucurie". Organele mai oficiale ale aparatelor chineze nu au comentat evenimentul cadoului ajuns la papa de la Pechin. Însă știrea a găsit spațiu în organe de informare online oricum aliniate cu guvernul, precum Duo Wei Xin Wen, unde a fost indicat și președintele Xi ca "mandant" al operațiunii.
În februarie, în ultimul răspuns al interviului despre China dat ziarului Asia Times, papa Francisc i-a adresat președintelui Xi Jinping urări pentru iminentul An Nou chinez. Acum, pentru prima dat, în mass-media chineze este lăsată să circule știrea unui gest de curtoazie față de papa atribuit liderului politic maxim chinez.
În trecut, mesajele trimise de papi (începând de la Paul al VI-lea) conducătorilor Partidului de la Pechin n-au avut răspunsuri directe. Astăzi informațiile menționate în mass-media chineze cu privire la un dar pentru papa atribuit președintelui Xi sunt semnul că a căzut un vechi tabu. Confirmă asta la nivelul lor și reacțiile oficiale exprimate de Pechin cu privire la recentele afirmații "chineze" ale papei Francisc, care în zborul de întoarcere de la Baku a vorbit și de "raporturi bune" dintre China și Sfântul Scaun, și s-a declarat "optimist" cu privire la rezultatele dialogului dintre cele două părți încredințat comisiilor de lucru. Funcționarii chinezi de la Ministerul Afacerilor Externe, interpelați cu privire la cuvintele papei, au repetat și ei că "raporturile dintre Vatican și China sunt bune" adăugând că "în acest moment canalele de dialog dintre cele două părți sunt clare și efective" și că există voința "pentru a continua un dialog constructiv" și "a lucra împreună pentru a duce înainte procesul de continuă îmbunătățire a raporturilor bilaterale".
Și reacția oficială chineză la ultimele considerații papale despre China - apărută mai conciliantă și mai puțin stereotipă față de precedentele pronunțări făcute cu privire la "chestiunea vaticană" de funcționarii de la Pechin - poate să fie citită ca un semn că liderii chinezi inspiră și susțin alegerea de a dialoga cu Sfântul Scaun pentru a rezolva multele și complexele chestiuni deschise între China și Biserica Catolică. Fără a impune ceva celeilalte părți, ci încercând să se înainteze de-a lungul căii "beneficiului posibil" pentru ambele părți. Așa cum a scris pe blogul său misionarul Antonio Sergianni, pasionat cunoscător al drumurilor catolicismului chinez, "optimismul cu privire la raporturile dintre Vatican și China, exprimat în lunile trecute de cardinalul secretar de stat Pietro Parolin, este acum confirmat de papa Francisc și de guvernul chinez".
(După Vatican Insider, 6 octombrie 2016)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 24.