Papa la iezuiți: mai multă fervoare pentru a fi aproape de cel care suferă
De Iacopo Scaramuzzi
Primul papă iezuit din istorie a vizitat congregația generală reunită în aceste săptămâni la Roma îndemnând Societatea lui Isus să "reînsuflețească fervoarea în misiunea de a fi de folos persoanelor în viața lor și în doctrină" și, fără a da indicații precis, "să facă un pas înainte" în bucurie, în a se lăsa înduioșați de cel răstignit, prezent și în "atâția frați ai noștri care suferă" și în "cei mai mici", și în a fi oameni ai Bisericii, "nu clericali, ci ecleziali".
A 36-a congregație generală a iezuiților, începută la 3 octombrie 2016, a ales, la 14 octombrie, noul prepozit general, venezueleanul Arturo Sosa, care a introdus vizita, neanunțată public, pe care Francisc a făcut-o în această dimineață la curia generală, la câțiva pași de Vatican. După discursuri, a povestit pe blogul congregației părintele Antonio Spadaro, audiența "s-a prelungit mai multe ore de întâlnire liberă și spontană într-un climat deschis și destins, așa cum probabil nu se întâmpla de mult timp". Pentru ora prânzului papa s-a întors în Vatican.
Jorge Mario Bergoglio, care a participat la a 32-a (1974-1975) și la a 33-a (1983) congregație generală a Societății lui Isus, a început pornind de la ceea ce predecesorii săi au recomandat iezuiților, începând de la ceea ce a spus Paul al VI-lea în 1974: "Să mergem împreună, liberi, ascultători, uniți în iubirea lui Cristos, pentru mai marea glorie a lui Dumnezeu", și apoi "să mergem ajungând la periferiile unde alții nu ajung", a explicat papa, care a citat îndeosebi modul sfântului Ignațiu de Loyola, care a întemeiat Ordinul în 1540, de "a vedea lucrurile în devenirea lor, în facerea lor, exceptând substanțialul". În acest mod, "atât sărăcia cât și ascultarea sau faptul de a nu fi obligați la lucruri determinate precum rugăciunea în cor, nu sunt nici exigențe nici privilegii, ci ajutoare aduse mobilității Societății". De asemenea, a merge pentru Ignațiu "nu este o simplă plimbare", ci înseamnă "a merge înainte, înseamnă a face ceva în favoarea altora", concept rezumat de primii iezuiți în conceptul de "folos". Un folos care "nu este individualist", a precizat papa, "este în fiecare lucru" (și tinde atât la mântuirea și la desăvârșirea proprie cât și a celorlalți), "nu este elitar" și este "ceea ce ne face bine mai mult". În această privință Francisc a amintit că sfântul Albert Hurtado era "o suliță ascuțită care se înfige în carnea adormită a Bisericii", "împotriva acelei tentații pe care Paul al VI-lea o numea spiritus vertiginis și De Lubac «mondenitate spirituală»", tentație care "ne distrage de la esențial: care înseamnă a fi de folos, a lăsa o amprentă, a avea incidență în istorie, în special în viața celor mai mici".
Papa a citat în această privință Jeronimo Nadal, unul dintre primii însoțitori ai sfântului Ignațiu: "Societatea este fervoare". Și tocmai pentru "a reînsufleți fervoarea în misiune de a fi de folos persoanelor în viața lor și în învățătură", papa le-a cerut iezuiților să facă trei "pași înainte", care "au de-a face cu bucuria, cu crucea și cu Biserica, Mama noastră".
"Este misiune proprie a Societății - este primul pas înainte indicat de papa - să mângâie poporul credincios și să ajute cu discernământul pentru ca dușmanul naturii umane să nu de sustragă bucuria: bucuria de a evangheliza, bucuria familiei, bucuria Bisericii, bucuria creației... Ca să nu ne-o fure nici prin descurajare în fața măreției relelor din lume și a neînțelegerilor dintre cei care își propun să facă binele, nici să nu ne-o înlocuiască cu bucurii contrafăcute care sunt mereu la îndemână în orice magazin", a spus papa, pentru care "o veste bună nu se poate da cu fața tristă. Bucuria nu este un «mai mult» decorativ, este indice clar al harului: arată că iubirea este activă, operantă, prezentă. De aceea a o căuta nu trebuie confundat cu a căuta «un efect special», pe care epoca noastră știe să-l producă din exigențe de consum, ci trebuie căutată în indicele său existențial care este «permanența»".
Al doilea pas înainte este "să ne lăsăm înduioșați de Domnul pus pe cruce, de el în persoană și de el prezent în atâția frați ai noștri care suferă - marea majoritate a omenirii!". Părintele Pedro Arrupe, prepozit al iezuiților din 1965 până în 1983 "spunea că unde este o durere, acolo este Societatea", a amintit Francisc, pentru care milostivirea, în centrul Jubileului care se încheie la 20 noiembrie, "nu este un cuvânt abstract ci un stil de viață". Milostivire a lui Dumnezeu față de oameni și milostivire pe care oamenii trebuie s-o ducă "celor mai săraci, păcătoșilor, celor rebutați și celor răstigniți din lumea actuală care îndură nedreptatea și violența". Numai experimentând această "forță vindecătoare", ca persoane și comunități, "vom pierde frica de a ne lăsa înduioșați de imensitatea suferinței fraților noștri și ne vom lansa să mergem cu răbdare cu oamenii noștri, învățând de la ei modul cel mai bun de a-i ajuta și de a-i sluji".
În sfârșit, pentru papa este oportun un pas înainte "cu spirit bun": sfântul Petru Favre, un alt însoțitor al fondatorului iezuiților pe care chiar Bergoglio l-a canonizat, "spunea că în multe lucruri cei care voiau să reformeze Biserica", adică protestanții din secolul al XVI-lea, "aveau dreptate, însă Dumnezeu nu voia s-o corecteze cu metodele lor". Este propriu Societății, a amintit Papa iezuit, "să facă lucrurile simțind cu Biserica. A face asta fără a pierde pacea și cu bucurie, considerate păcatele pe care le vedem fie în noi ca persoane fie în structurile pe care le-am creat, implică a purta Crucea, a experimenta sărăcia și umilirile, domeniu în care Ignațiu ne încurajează să alegem între suportarea lor cu răbdare sau dorirea lor". În acest sens, "slujirea sufletului dispus și a discernământului ne face să fim oameni ai Bisericii - nu clericali, ci ecleziali - oameni «pentru alții», fără niciun lucru propriu care să izoleze și punând în comuniune și în slujire tot ceea ce avem". Această "despuiere" face în așa fel încât Societatea "să aibă și să poată avea mereu fața, accentul și modul de a fi al tuturor popoarelor, al oricărei culturi, inserându-se în toate, în specificul inimii oricărui popor, pentru a face acolo cu fiecare dintre ele Biserică, înculturând Evanghelia și evanghelizând orice cultură", a spus papa, care a încheiat discursul cu o invocație adresată Sfintei Fecioare Maria a Străzii, a cărei imagine, îndrăgită de sfântul Ignațiu, este prezentă în "Biserica lui Isus".
(După Vatican Insider, 24 octombrie 2016)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 6.