|
Părintele Hamel și "secretul" martirilor creștini De Giani Valente "Martirii din ultimele zile", a scris sfântul Ciril din Ierusalim, "vor depăși pe toți martorii". În acea ceată trebuie contemplat și numele părintelui Jacques Hamel, măcelărit în timp ce celebra Liturghia. "Și-a dat viața pentru noi, pentru a nu-l renega pe Isus", a spus despre el papa Francisc, celebrând Liturghia pentru el la "Sfânta Marta". Și a adăugat: "Și-a dat viața în aceeași jertfă a lui Isus pe altar. Și de acolo l-a acuzat pe autorul persecuției, pleacă Satană!". Evenimentul preotului francez lipsit de apărare și bătrân măcelărit în fața altarului Euharistiei arată în termenii săi cei mai elementari ce este cu adevărat martiriul creștin. În fața jertfei sale se risipește și negura de confuzie și uitare care uneori pare să învăluia chiar și acea etapă incomparabilă a vieții creștine în lume. Se risipesc echivocuri alimentate nu numai de propaganda jihadistă - care exaltă ca "martiri" pe kamikaze - dar și de sloganuri și formate relansate chiar de rețea de aparate și opinion maker mobilizați în mod continuu pentru apărarea creștinilor persecutați. În zilele trecute, o ocazie prețioasă pentru a privi la izvorul mărturiei date de martirii contemporani a venit de la al XXIII-lea Congres ecumenic de spiritualitate ortodoxă despre "Martiriu și comuniune", promovat de Comunitatea monastică din Bose (7-10 septembrie). Acolo, în intervențiile lor, creștini de diferite confesiuni au presărat criterii simple și idei obiective pentru a recunoaște trăsăturile genetice ale martiriului trăit de-a lungul istoriei de cel care poartă numele lui Cristos. Și pentru a nu se lăsa prinsă în plasă de propagandele care-i profanează valoarea. Martiri "în" Duhul. Nu prin forță proprie "Contrar cu ceea ce pare să fie înțelegerea noastră comună", a clarificat începând intervenția sa arhimandritul greco-ortodox John Panteleimon Manoussakis, profesor de filozofie la College of the Holy Cross din Worcester "«martirul» primar și originar este Dumnezeu", care, cu întruparea lui Cristos a ales "să se reveleze pe sine însuși în fața tribunalului umanității". Auto-mărturia lui Dumnezeu este "martyría" sa, care "are în istorie apogeul său de nedepășit în întruparea lui Isus Cristos". Și însăși mărturia lui Cristos nu se reduce "la o tautologie auto-referențială zadarnică". "Dacă eu dau mărturie despre mine însumi, mărturia (martyría) mea nu este adevărată", a repetat Manoussakis citând cuvintele lui Isus din Evanghelia lui Ioan, și adăugând că "în sfârșit, Duhul Sfânt dă mărturie despre mărturia lui Cristos". Acest dinamism trinitar este izvorul propriu al martiriului creștin și îi configurează caracteristicile inconfundabile: "Mărturisind că «Isus este Domnul»", a repetat Manoussakis, "discipolii devin martiri ai lui Cristos". Dar, cum scrie sfântul Paul, "«Nimeni nu poate spune Isus este Domnul decât în Duhul»". Și cu atât mai mult în martiriu, mărturisirea de credință, oferită cu certitudinea de a jertfi propria viață, are loc nu ca prestație umană eroică, ci numai în puterea Duhului. "Mărturia martirului", a repetat Manoussakis, "rămâne imposibilă decât - și toată forța acestei afirmații se află în acest «decât» - în Duhul Sfânt". În experiența creștină "nimeni nu poate vorbi, nimeni nu poate mărturisi, nimeni nu poate da mărturie decât în Duhul Sfânt. În Dumnezeu". Pentru aceasta, cu atât mai mult, mărturisirea de credință martirială nu este posibilă "atât timp cât unul rămâne în sine însuși". Despre această dinamică proprie a martiriului creștin dă mărturie însuși Cristos în Evanghelie, când îi îndeamnă pe discipoli să nu se îngrijoreze despre ce vor spune când vor fi dați pe mâna tribunalelor "din cauza mea", pentru că "vi se va da în ceasul acela ce să vorbiți, pentru că nu sunteți voi cei care vorbiți, ci Duhul Tatălui vostru este cel care vorbește în voi" (Mt 10,19-20). Pentru aceasta - a afirmat profesorul din Worcester - "martirologiile noastre sunt pline de relatări despre martiri care au mers bucuroși spre moarte și au suferit cele mai teribile torturi ca și cum ar fi fost absenți din propriul trup". Pentru că martiriul nu era oferit "în însăși persoana lor în însuși numele lor". Cu jertfa lor, martirii nu dau mărturie despre ei înșiși. Și "oricine moare pentru propriile convingeri politice sau filozofice", a repetat Manoussakis, citând exemplul lui Socrate "nu este martir, pentru că moare oferind mărturie despre sine însuși". Falsul "narcisist" al martiriului Martiriul creștin - a reafirmat în intervenția sa profesorul grec Athanasios Papathanassiou, redactor-șef al revistei teologice Sinaxi - nu-și are trăsătura distinctivă "în capacitatea de rezistență. Și un ateu poate suporta chinuri inimaginabile fără a da înapoi. Diferența nu constă nici în faptul de a fi dedicați unui ideal. Mii de oameni mor pentru ideile lor, religioase sau nu". Îndărătnicia eroică, "sau și ura eroică, pot înzestra ființa umană cu o forță incredibilă. Chiar cu o furie de auto-eliminare". Natura proprie a martiriului creștin constă în schimb în a fi un "act de iubire jertfelnică", provocată în martir de lucrarea Duhului, care devine prin har participare la jertfa lui Cristos. Pentru aceasta - a subliniat Papathanassiou - "este vorba despre adevărată și autentică iubire regală, nu de alipirea mizerabilă de «ai noștri», care are drept complement indispensabil ura față de alții". Și dacă apostazia este contrariul martiriului, profesorul grec a voit să indice o denaturare a dinamicii martiriale care trebuie considerată "probabil mai gravă decât apostazia": cazul în care "martiriul se realizează în manieră narcisistă, și în loc să fie un eveniment de iubire jertfelnică, devine autoreferențială". Creștinul narcisist - a notat Papathanassiou - "vorbește desigur și despre Dumnezeu. Însă în realitate îl simte pe Dumnezeu ca pe un ecou al propriei existențe". Martirul narcisist denaturează martiriul într-o "acțiune de autojustificare". Și pentru el este clar "ca Dumnezeu să subscrie acțiunea", și nu așteaptă de la Dumnezeu niciun răspuns la ofranda sa de jertfă. Pentru aceasta, și referința verbală la Cristos "nu face în mod automat creștin un martiriu". Și toată "literatura creștină repetă mereu afirmația dură dar salutară că până și martiriul creștin cel mai sublim poate să fie gunoi, dacă nu are rădăcina în iubire". În cursul întâlnirii au fost evocate diferite exemple concrete de "martiriu narcisist": Aristotle Papanikolaou, fondator și Senior Fellow la Fordham's Orthodox Christian Studies Center, a amintit de creștinii din primele secole care "printr-un fals concept de mărturie și imitare a lui Cristos mergeau sau doreau să meargă la moartea voluntară într-un context în care nu există niciun risc pentru mărturisirea lor de credință". În timp ce John Stroyan, episcop anglican de Worwick, a amintit "competiția în martiriu" între sectele donatiștilor și marcioniților, "în care adesea numărul martirilor era pus în corelație cu adevărurile propriilor convingeri": "susțin că au un mare număr de martiri în Cristos", scria Eusebiu din Cezareea cu privire la marcioniți, "dar apoi nu-l recunosc nici măcar pe Cristos însuși după adevăr". Iubirea "imposibilă" față de persecutori Martirul - a spus la Bose tot Stroyan, reluând imagini ale poetului Thomas Eliot - este "unul în care trăiește Cristos". Unul "care a pierdut voința sa în voința lui Dumnezeu și care nu mai dorește nimic pentru el însuși, nici măcar gloria martiriului". Asta caracterizează martiriul creștin cu o trăsătură proprie și ineluctabilă, care nu poate fi «reprodusă» de nicio abnegație religioasă". "Martirul creștin", a remarcat în intervenția sa Athanasios Papathanasiou, "este mișcat de o iubire aproape nesustenabilă pentru toți și, mai ales, pentru primele victime ale urii: persecutorii". Stroyan l-a citat pe protomartirul Ștefan, care în timp ce-l ucideau cu pietre îi cere Domnului "să nu le socotească lor păcatul acesta"; pe sfântul Silvan de la Muntele Athos, care descrie "iubirea dușmanilor tăi ca singurul criteriu adevărat de ortodoxie"; și chiar una dintre "rugăciunile de-a lungul lacului" de sfântul Nicolai Velimirovic ("Binecuvântează-i pe dușmanii mei, Doamne. Și eu îi binecuvântez și nu-i blestem. Dușmanii mei m-au condus în brațele tale mai mult decât au făcut-o prietenii mei"). La antipozii dinamicii martiriului - a subliniat în schimb în intervenția sa Aristotle Papanikolaou - sunt toate falsurile care pun suferințele celor botezați sub stigmatul fricii, al revanșei și al autoafirmării față de orice dușman: "Această frică", a sugerat Papanikolaou, "e cea care a condus creștini ca să adopte o retorică de demonizare împotriva acelora care sunt percepute ca amenințări pentru creștini; frica e cea care a condus creștini ortodocși să vorbească despre «război sfânt» în conflictul sirian, ceea ce nu are în mod absolut niciun precedent în tradiția ortodoxă, pentru că expresia hieros polemos nu există în literatura patristică, sau a condus creștini ortodocși să refuze botezul pentru copii născuți din mame surogat, afară de cazul în care mamele lor biologice s-au căit, când în realitate Biserica n-a refuzat niciodată botezul pentru copii din niciun motiv". Niciun resentiment pentru cel care cade Carnea martirilor - spune sfântul Ignațiu din Antiohia - este ca "grâul măcinat de dinții fiarelor" pentru a deveni la sfârșit "pâine curată", oferită pentru mântuirea tuturor. Participarea martirilor la pătimirea lui Cristos - au repetat diferite intervenții de la întâlnirea din Bose - face jertfa lor "materie euharistică", ce se oferă pentru mântuirea tuturor și recunoaște în orice ființă umană - conform frazei memorabile a călugărului martir Christian de Chergé, prior al mănăstirii din Tibhirine - "un frate sau o soră în umanitate", cineva pentru care Cristos a murit. Pentru aceasta este în mod genetic străin de dinamica proprie a martiriului și orice aluzie de semeție și de dispreț față de cel care fuge sau se arată slab în fața persecutorilor. "În timpul marilor persecuții", a mai amintit la Bose Athanasios N. Papathanasiou "mărturisitorii au dobândit o autoritate enormă în Biserică. Dimpotrivă pentru cei care au cedat, se discuta chiar dacă puteau să fie din nou admiși în Biserică. Sfântul Ciprian i-a admis văzând în cazul lor nu numai slăbiciune, ci și niște neobișnuite cărări de iubire. Există unii - spunea sfântul Ciprian - care au jertfit idolilor în timpul persecuțiilor, dar au făcut asta pentru a apăra viața și credința altora, ca de exemplu a membrilor familiei lor. Aceste persoane au ajuns în cădere pentru binele altora. Ciprian n-a ezitat să spună că și acest comportament era o cale de mântuire". (După Vatican Insider, 14 septembrie 2016) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 19.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |