Pr. Pizzaballa: "Pacea Ierusalimului să fie pentru toți"
De Giorgio Bernardelli
"Vreau să fiu episcop pentru toți. Pentru cei care îmi sunt încredințați, înainte de toate. Dar și pentru cei care împărtășesc iubirea și grija față de Orientul Mijlociu, pentru evrei și musulmani, pentru cei mai săraci, pentru întreaga Biserică". Din domul din Bergamo unde astăzi a fost consacrat arhiepiscop cu misiunea de administrator apostolic al patriarhiei latine, încredințată lui de Papa Francisc, se întoarce la Ierusalim cu acest mesaj părintele Pierbattista Pizzaballa. Nu un program, ci puține cuvinte pe cât de clare pe atât de simple, pronunțate la sfârșitul ritualului lung celebrat în ținutul său natal.
Este prezentă numeroasă Țara Sfântă în domul din Bergamo pentru acest ritual. Este patriarhul emerit Fouad Twal care împreună cu episcopul de Bergamo Francesco Beschi sunt lângă cardinalul Leonardo Sandri, prefect al Congregației pentru Bisericile Orientale care prezidează ritualul hirotonirii. Este noul custode al Țării Sfinte, fratele Francesco Patton, care-l însoțește pe părintele Pierbattista la altar. Este reprezentatul patriarhiei greco-ortodoxe de Ierusalim Nektarios, pentru a mărturisi o prietenie care se traduce și în dăruirea unei cruci pectorale. Este chiar și limba arabă în care - la Bergamo - este proclamată Evanghelia; și la sfârșitul ritualului, noul episcop va povesti că într-un fel în acest dom este și rugăciunea atâtor evrei și musulmani care în aceste zile i-au exprimat propria apropiere.
"Îți este suficient harul meu", spune motoul pe care părintele Pizzaballa l-a ales pentru episcopatul său. Și în discursul său reparcurge câteva semne ale acestui har în viața sa. Încă de la primele amintiri de copil, în zonele rurale bergamasche, și apoi intrarea în seminarul mic, primele întâlniri cu misionarii... "Și eu voiam să merg misionar. În China. În mod straniu, sala Țării Sfinte în muzeul seminarului era aceea care mă interesa mai puțin... - zâmbește el -. Și chiar și după aceea, eu chiar nu voiam să merg: însă provincialul era încă de modă veche și mi-a zis: ia și du-te. Și acolo am înțeles că da-ul spus Domnului trece prin mulți da foarte concreți și umani, nu este un sentiment abstract și vag".
Acest da trece astăzi prin noua slujire care îi este cerută în aceeași realitate pe care timp de doisprezece ani a slujit-o fiind custode franciscan al Țării Sfinte. "În stemă am voit să pun numai două lucruri: Ierusalimul și Cuvântul - explică el -. De la Cuvânt, și nu de la probleme sau de la frici, doresc să încep și să întemeiez slujirea care mi-a fost încredințată pentru ca puțin câte puțin să ne plăsmuiască, așa cum a făcut de la început pentru generații de credincioși, și să lumineze alegerile noastre, relațiile noastre și orașele noastre unde s-a coborât viața noastră a tuturor".
Însă Cuvântul este și cheia pentru a privi la prezentul Cetății Sfinte: "Cer pace pentru Ierusalim - continuă de acum arhiepiscopul Pizzaballa - dar mai ales cer pacea Ierusalimului, care este pacea oferită în cenacolul de la Cină și de la Rusalii. Este o pace care se poate avea și imediat. Este pacea care nu este suprimare a diferențelor, anulare a distanțelor, dar nici încetare a focului sau pact de nonbeligeranță, garantat de acorduri sau separări. Cer o pace care să fie primire cordială și sinceră a celuilalt, voință tenace de ascultare și de dialog, drumuri deschise pe care frica și suspiciunea dau loc cunoașterii, întâlnirii și încrederii, unde diferențele să fie oportunități de companie și nu pretext pentru refuzul reciproc".
"Mă voi angaja - conclude Pizzaballa - pentru ca, grație și slujirii mele în acea țară, să apară pentru toată Biserica și peste oamenii din acea țară, pacea Ierusalimului".
Asupra aceleiași păci a insistat și cardinalul Sandri anterior în omilie: "Atâtea inimi în Țara Sfântă și îndeosebi în teritoriile patriarhiei latine - a amintit el - sunt însetate de dreptate și de pace: dimensiuni fundamentale ale trăirii umane, pe care încă înainte de a le revendica de la alții ca drept trebuie să fie dorite și realizate în raporturile în Biserică și între Biserici, precum și cu credincioșii evrei și musulmani. Unicul instrument în mâinile noastre pentru a evita ca să emigreze creștinii din Orientul Mijlociu, sau să fie scoși de proiecte neclare, este să găsim mereu forme vechi și noi pentru a fi Biserică în ieșire, care are la inimă promovarea de spații de întâlnire și de reconciliere".
(După Vatican Insider, 10 septembrie 2016)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 10.