|
Reflecție la duminica a 24-a de peste an - Anul C - 2016 "Omul acesta primește pe cei păcătoși și stă la masă cu ei" (Lc 15,2). Ne aflăm astăzi în față celor mai mângâietoare cuvinte rostite vreodată: "Isus primește pe cei păcătoși și stă la masă cu ei" (Lc 15,2). Când toți ne resping din cauza condiției noastre de păcătoși pierduți, Isus, Fiul lui Dumnezeu, este singurul care ne primește și stă la masă cu noi. Primii care au trăit această bucurie a mântuirii au fost vameșii și păcătoșii publici, cărora la convertirea lor Isus le-a spus ca și tâlharului din dreapta crucii: "Voi toți veți fi cu mine în paradis" (cf. Lc 23,43). Fariseii și cărturarii, păcătoșii religioși, deși deloc neglijați de Isus în învățătură și în chemarea la mântuire, credeau sărmanii că s-au născut neprihăniți datorită părintelui lor Abraham (cf. In 8,39) și mai credeau că nu au nevoie nici de convertire și nici de mântuirea lui Isus (cf. Lc 15,7); de aceea, se arătau indignați și îl criticau pe Isus pentru faptul că se arăta prietenos cu păcătoșii și stătea la masă cu ei (cf. Lc 15,2). Probabil ca și profetul Iona (cf. Iona 4,1-3), voiau să stea singuri la masă în împărăția lui Dumnezeu, pe când Scripturile Vechiului Testament vorbesc clar despre planul universal de mântuire al lui Dumnezeu. Rătăceau pentru că nu știau Scripturile (cf. Mc 12,24). Iată ce spun Scripturile despre Dumnezeu și planul său universal de mântuire al tuturor oamenilor: "Se va întâmpla în scurgerea vremurilor că muntele Casei Domnului va fi întemeiat ca cel mai înalt munte. Popoarele se vor duce cu grămada la el" (Is 2,2). Și iarăși: "Domnul oștirilor pregătește tuturor popoarelor, pe muntele acesta, un ospăț de bucate gustoase, un ospăț de vinuri vechi, de bucate miezoase, pline de măduvă, de vinuri vechi și limpezite" (Is 25,6). Iată și ce a spus și Isus în acest sens: "Vor veni oameni de la răsărit și de la apus, de la miazănoapte și de la miazăzi și vor ședea la masă în împărăția lui Dumnezeu" (Lc 13,29). Pe acești oameni înșelați și orbiți de diavol (cf. Mt 23,26), lumina învățăturilor lui Isus, a lui Isus Lumina lumii (cf. In 8,12) și mântuitorul tuturor oamenilor, îi deranja așa cum deranjează lumina viețuitoarele de noapte. Farisei orbi au uitat că și ei sunt păcătoșii, că datorită păcatului lui Adam au fost zămisliți în păcat (cf. Ps 51,5), că de la Adam nu mai este nici un om care să facă binele (cf. Ps 53,3), că de la Adam toți oamenii sunt lipsiți de slava lui Dumnezeu (cf. Rom 3,23) și că, excluzând pe vameși și păcătoși de la iertarea divină, de fapt se excludeau și pe ei înșiși. Doi oameni, unul necredincios declarat și altul credincios numai cu numele, au căzut amândoi într-o groapă Unul dintre ei i-a zis celuilalt: "Salvează-mă din acest loc, scoate-mă din acest noroi!" Celălalt i-a răspuns: "Nu am cum să te ajut, sunt în aceeași groapă ca și tine". Din moment ce amândoi se aflau în aceeași groapă și nici unul nu-l putea ajuta pe celălalt, au început să strige după ajutor. Cineva de sus i-a auzit și le-a întins o scară de salvare. Isus a venit să le întindă o scară de salvare tuturor celor căzuți în groapa păcatului. Iar cum în Adam toți oamenii au păcătuit (cf. Rom 5,12), toți oamenii au nevoie de mântuirea lui Dumnezeu. Cred că mulți dintre noi știm de cuvintele rostite de papa Francisc, cu ocazia evenimentului trist al uciderii părintelui Jacques Hamel, din 26 iulie 2016 în Franța: "Iubirea va învinge până la urmă"! Da, iubirea este "condamnată" să învingă! Asta ne-a spus-o Dumnezeu cu mult înaintea papei Francisc, prin toate acțiunile sale mântuitoare. Da, iubirea divină și chiar iubirea noastră va învinge răutatea din lume și din inimile împietrite ale oamenilor. De aceea, Isus, ne-a poruncit nouă: "Vă dau o poruncă nouă: să vă iubiți unii pe alții; cum v-am iubit eu, așa să vă iubiți și voi unii pe alții" (In 13,34). Reamintesc că Isus cel trimis de Tatăl ceresc, prin puterea Duhului Sfânt, urcă la Ierusalim, urcă la Golgota, din dragoste pentru oamenii păcătoși, pentru a le dovedi dragostea lui Dumnezeu pentru ei și pentru a-i chema la convertire și la mântuirea lui. Și așa cum noaptea lumina felinarului adună multe vietăți, tot așa la lumina lui Cristos "Lumina lumii" (cf. In 8,12), adună mulți oameni din întunericul lumii, doritori de lumină divină, s-au strâns și se strâng în jurul lui Isus pentru a fi mântuiți. Evanghelia de astăzi compară dragostea Persoanelor divine pentru oamenii păcătoși de pe pământ: cu dragostea păstorului cel bun pentru oița pierdută; cu sârguința femeii pentru căutarea perlei pierdute din colierul ei; cu dragostea tatălui bun pentru copiii săi risipitori; căci iubirea divină nu numai că merge înaintea justiției oarbe, ci este o iubire biruitoare. Ceea ce ne uimește în toate cele trei lecturi biblice de astăzi, este "căutarea" pe care Dumnezeu o face pentru toți oamenii de mântuit: Căutarea fiilor săi rătăciți sufletește din pustiu, la care l-a trimis pe Moise ca să-l oprească din căderea totală (cf. Ex 32,7-14); căutarea fiilor risipitori de bunuri și iubire din evanghelia de astăzi (cf. Lc 15,11-32), simbol al căutării fiecărui copil al său căzut în păcat și moarte, copil care pentru Dumnezeu este: un fiu iubit, o mielușea dragă și o perlă scumpă, un vas ales. Căutarea lui Saul pe drumul Damascului care alerga după păcate (cf. Fap 9,4; 1Tim 1,12-17). Da, Dumnezeu i-a căutat pe oamenii de la început și îi va căuta până la sfârșit. Astfel, căutării lui Adam și Eva din paradis (cf. Gen 3,9) i-a urmat căutarea poporului ales din pustiu (cf. Ex 32,7-14), căutarea poporului său din exil, căutarea poporului său în orice suferință și durere (cf. Ex 3,7-9; Dan 8,17; 10,13). Apoi, după învierea lui Isus, a urmat căutarea Mariei Magdalena (cf. In 20,16), căutarea celor doi ucenici de la Emaus (cf. Lc 24, 15), căutarea lui Petru (cf. Lc 24,34), căutarea lui Toma (cf. In 20,27), căutarea lui Iacob (cf. 1Cor 15,7), căutarea lui Saul din Tars (cf. Fap 9,3-4) și căutarea tuturor ucenicilor și oamenilor de bunăvoință. Dumnezeu este într-o continuă căutare a oamenilor de mântuit, pentru a face din toți copiii săi iubiți, moștenitorii împărăției sale, vasele sale alese și apostolii săi pentru toți cei care nu au auzit de numele său și de lucrarea sa mântuitoare de la cruce (cf. Fap 9,15; Ier 1,10). Da, Dumnezeu "nu-și dă pace" până când nu va găsi o cale de mântuire pentru toți copiii lui, până când nu va aduce în staulul mântuirii și ultima oița pierdută; până când nu va câștiga pentru cer și ultimul om. Căci oamenii reprezintă pentru Dumnezeu: perlele prețioase ale colierului său; oițele sale iubite pentru care își dă și viața; vasele sale alese și apostolii săi pentru care lasă cerul și îi caută. Isus, arătându-se prietenos cu oamenii păcătoși și stând la masă cu ei, ne descoperă că "Dumnezeu este milostiv și plin de îndurare, încet la mânie și plin de bunătate, că își ține dragostea până la al miilea neam celor care se tem de el și că iartă fărădelegea, răzvrătirea și păcatul" (cf. Ex 34, 6-7); ne descoperă că Dumnezeu nu dorește și nu se bucură de moartea păcătosului, dar dorește convertirea și viața lui (cf. Ez 33,11; Lc 15,7.10); ne descoperă că Dumnezeu coboară după oameni până în valea morții și își dă viața pentru mântuirea lor (cf. Ps 23,4; In 10,11). De aceea, putem spune că, deși tatăl și mama ne părăsesc, Dumnezeu nu ne părăsește niciodată (cf. Ps 27,10; Is 49,15). Spunând "stop" tuturor rătăcirilor noastre, ca și fiul risipitor, căci la asta ne cheamă evanghelia de astăzi, ne întoarcem la Dumnezeu, Tatăl nostru, care, parcă uitând de rătăcirile noastre, ne iubește, ne caută, ne așteaptă, ne iartă, ne îmbrățișează, ne îmbracă în neprihănirea sa și ne introduce la ospățul cel veșnic. Feodor Mihailovici Dostoievski (1821-1881) a fost unul din cei mai importanți scriitori ruși. La început nu prea a fost credincios, dar Dumnezeu l-a căutat mereu. În anul 1849, a fost arestat și condamnat la moarte pentru activități antistatale împotriva țarului Nicolae I (1796-1855). Apoi sentința i s-a comutat în patru ani de lagăr în Siberia. În Siberia, Dostoievski a trăit pe viu parabola fiului pierdut căutat de Dumnezeu. Siberia era pentru el țara îndepărtată și acolo trăia ca fiul pierdut printre roșcove și porci. Tovarășii săi de detenție erau cei mai josnici și cei mai dezgustători dintre cei dezgustători dintre oameni. Și totuși în lagărul din Siberia l-a simțit pe Dumnezeu aproape și chemarea lui la convertire și a devenit credincios. În lagărul din Siberia și-a formulat crezul vieții sale, pe care el l-a exprimat astfel: "Cred că nu există mimic mai plăcut, mai profund, mai înțelegător, mai rațional, mai bărbătesc și mai perfect decât Isus mântuitorul". Când s-a eliberat din lagăr, a venit acasă la Tatăl ceresc, căruia i-a devenit un fiu ascultător. Acest exemplu ne sugerează că orice durere prin care trecem pe pământul acesta străin și sărac (cf. Evr 11,13-14) poate fi interpretată și ca o chemare la convertire. Fiul risipitor așa a interpretat, Dostoievski așa a interpretat; nenumărații convertiți așa au interpretat suferințele avute. De aceea, și noi să interpretăm și în această cheie suferințele. Dar înainte de această interpretare trebuie să vedem suferințele și necazurile ca o participare binecuvântată și fericită la pătimirile mântuitoare ale lui Isus și să le privim prin prisma învierii sale (cf. Fil 1,29; Col 1,24). Deși tatăl i-a spus fiului mai mare: "Fiul meu, tot ce am eu este și al tău", el n-a voit să accepte invitația iubitoare a tatălui de a intra la ospățul bucuriei și nici să-l ierte pe fratele său risipitor care s-a convertit și s-a întors acasă. Dumnezeu îl așteaptă și astăzi pe fiul cel mare, care este simbolul poporul evreu, să se convertească și el. Sfântul Paul se ruga și spera că într-o zi poporul său iudeu se va converti și vedea acest eveniment, măreț ca o înviere a morților (cf. Rom 9,1-35; 11,15). Sfântul Augustin (354-430) spunea: "Faptul că un păcătos se convertește, este o minune mai mare decât crearea cerului și a pământului, pentru că cerul și pământul vor trece, în vreme ce mântuirea și bucuria izvorâte din convertire, vor fi veșnice" (cf. Lc 21,33). A trăit odată un părinte grec, pe nume Evghenie Etolianul (1597-1682). Acesta își ducea viața în rugăciune și pocăință, în mănăstirea Vatoped din muntele Athos. El spunea adesea: "Eu plâng ca fiul risipitor și îmi bat pieptul zicând: "Tată, am păcătuit împotriva cerului și împotriva ta". Eu plâng ca sfântul Paul și îmi bat pieptul zicând: "Sunt primul dintre păcătoși". Fac aceasta ca Dumnezeu să aibă milă de mine și să mă ierte, ca Dumnezeu să mă îmbrace iar în veșmintele de la început și să mă primească la ospățul său veșnic... Gândindu-ne iar la cei doi fi risipitori de bunuri și iubire, ne vine parcă să spunem că a pleca de acasă cu gândul la casă este mai bun decât a rămâne acasă cu gândul plecat de acasă. Căci evanghelia ne arată că harul divin al convertirii a fost mai bine primit în primul fiu decât în al doilea, căci al doilea fiu a refuzat iubirea tatălui și a fratelui mai mic până acum, căci el este simbolul poporului evreu care îl refuză pe Isus și creștinismul până acum. A fi numai trupește în casă sau a fi în biserică nu înseamnă a fi și mântuit. A avea o mască de credincios și o umbrelă de creștin duminical nu înseamnă salvat. De aceea acum, când am ascultat această evanghelie și aceste lecturi biblice, este vremea întoarcerii cu adevărat acasă și la ospățul bucuriei credinței; de aceea acum este timpul să spunem cu psalmistul David: "Ai milă de mine, Dumnezeule, după marea ta bunătate, și, după mulțimea îndurărilor tale, șterge fărădelegea mea! Spală-mă cu desăvârșire de nelegiuirea mea și curăță-mă de păcatul meu! Creează în mine o inimă curată, Dumnezeule, și un duh statornic înnoiește înlăuntrul meu! Nu mă alunga de la fața ta și duhul tău sfânt nu-l lua de la mine" (Ps 51,3-4.12-13)! Dacă făurirea vițelului de aur a reprezint apogeul răutăților oamenilor față de Dumnezeu, atunci jertfa vițelului îngrășat de la primirea fiului risipitor de către tatăl său, simbol al jertfei lui Isus de la cruce, a reprezentat apogeul iubirii lui Dumnezeu față de oamenii păcătoși. Primirea deasă a Euharistiei, participarea deasă la sfânta Liturghie sunt primul semn prin care ne mărturisim public convertirea și întoarcerea noastră acasă la Tatăl ceresc. Primii creștini mureau martiri uciși de păgâni pentru sfânta Liturghie și sfânta Împărtășanie zilnică, spunând: "Nu putem trăi fără sfânta Liturghie și sfânta împărtășanie!" Pe când mulți din creștinii de astăzi nu mai pot suferi nici măcar chemarea la sfânta Liturghie și sfânta împărtășanie. Aici este granița dintre cei convertiți și între cei împietriți. Odată, sfântul Macarie (295-392) mergea cu frații prin Egipt și a auzit un copil care îi zicea mamei sale: "Mamă, un bogat mă iubește și eu îl urăsc. Un sărac mă urăște și eu îl iubesc". Părintele Macarie a rămas uimit și a început să plângă. Frații l-au întrebat: "De ce plângi, părinte?". Bătrânul le-a răspuns: "Într-adevăr, Dumnezeul nostru e bogat și ne iubește, dar noi nu vrem să-l iubim. Dușmanul nostru, diavolul, este sărac și ne urăște, iar noi îl urmăm". Oare nu se vede asta și la oamenii din timpul nostru? De aceea să ne venim în fire, așa cum ne îndeamnă sfântul Paul (cf. 1Cor 15,34)! Am citit undeva că, în anul 1892, doi bărbați din America, Wilson și Porter, au fost condamnați la spânzurătoare pentru furt. S-a făcut cerere de grațiere pe numele lor și li s-a acordat grațierea. Wilson a primit grațierea, iar Porter, care a refuzat s-o primească, a fost spânzurat. Scriptura zice: "Cum vom scăpa noi, dacă stăm nepăsători față de o mântuire așa de mare" (Evr 2,3)? Pr. Ioan Lungu lecturi: 14.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |