|
"O surpriză frumoasă". Părintele Lombardi comentează cartea interviu a papei Benedict al XVI-lea Prezentăm în continuare comentariul părintelui Federico Lombardi, fost purtător de cuvânt, acum președinte al Fundației Vaticane Joseph Ratzinger - Benedict al XVI-lea, la volumul "Ultime conversații", cartea interviu a papei emerit cu jurnalistul Peter Seewald publicată astăzi. Noua carte interviu a conversațiilor lui Benedict al XVI-lea cu Peter Seewald, în librărie și în chioșcurile de ziare în diferite limbi de vineri 9 septembrie 2016, este desigur pentru mulți o surpriză, dar putem spune foarte bine o surpriză frumoasă. O surpriză în sensul că, dată fiind alegerea clară a lui Benedict al XVI-lea de a se dedica unei vieți retrase de rugăciune și reflecție, probabil că nu ne-am fi așteptat acum publicarea unei noi lungi conversații cu jurnalistul. O surpriză frumoasă în sensul că, fiind depășit prima stupoare, lectura liniștită a textului ne oferă câteva perle foarte prețioase și de mare valoare, altele utile și interesante. Perlele cele mai prețioase sunt, după părerea noastră, două, conținute în prima parte și în capitolul final al părții a treia a cărții. Prima și principala este mărturia emoționantă a experienței spirituale a bătrânului pontif emerit "în drum pentru a ajunge în fața lui Dumnezeu" (225). Așadar, Benedict al XVI-lea vorbește senin despre modul în care trăiește în reculegere și în rugăciune ultima etapă a vieții sale. Ioan Paul al II-lea ne dăduse mărturia sa prețioasă despre modul în care purta în credință condiția de suferință gravă a bolii. Benedict al XVI-lea ne dă mărturia omului lui Dumnezeu bătrân, care se pregătește pentru moarte. Face asta cu tonuri umile și umane, recunoscând că slăbiciunea fizică îi face dificil să rămână mereu, cu ar vrea, în "regiunile înalte ale spiritului" (23). Ne vorbește despre marele mister al lui Dumnezeu, ne vorbește despre marile întrebări care au însoțit viața sa spirituală și continuă s-o însoțească, devenind probabil și mai mari, cum ar fi prezența răului așa de mult în lume. Ne vorbește îndeosebi despre Isus Cristos, adevărat centru focal al vieții sale, pe care-l "vede chiar în fața" lui, "mereu mare și misterios", și despre faptul că "multe cuvinte ale Evangheliei le găsesc acum, prin măreția și gravitatea lor, mai dificile decât în trecut" (26). Bătrânul pontif trăiește apropierea de pragul misterului "nepărăsind certitudinea de fond a credinței și rămânând, ca să spunem așa, cufundat în ea". "Ne dăm seama că trebuie să fim umili, că dacă nu se înțeleg cuvintele Scripturii, trebuie să așteptăm până când Domnul le tălmăcește pentru înțelegerea noastră" (27). El vorbește senin despre privirea asupra vieții trecute și despre "greutatea vinei", a regretului pentru că n-a făcut suficient pentru alții, dar și despre încrederea în iubirea fidelă a lui Dumnezeu, despre faptul că în momentul întâlnirii "îl va ruga să fie indulgent cu mizeria sa" și despre convingerea că în viața veșnică "va ajunge cu adevărat acasă" (28). În afară de această adevărată perlă fundamentală, după părerea noastră aspectul cel mai important al cărții, la un nivel diferit - inferior dar relevant și el - trebuie apreciat răspunsul clar și senin la toate elucubrațiile nemotivate cu privire la renunțarea sa la pontificat, ca și cum ar fi fost provocată de dificultățile întâlnite în urma scandalurilor sau comploturilor. Despre toate acestea acum, solicitat de întrebările lui Seewald, Benedict personal face claritate cu hotărâre, în mod definitiv ne dorim noi, vorbind despre drumul de discernământ cu care a ajuns în fața lui Dumnezeu la decizie și despre seninătate cu care, odată luată, a comunicat-o și a pus-o în aplicare fără nicio incertitudine și nu s-a căit niciodată de asta. Insistă asupra faptului că decizia a fost luată nu sub presiunea dificultăților urgente, ci dimpotrivă, chiar când acestea fuseseră depășite în mod substanțial. "Eu am putut să mă demit tocmai pentru că referitor la acel eveniment revenise seninătatea. N-a fost vorba despre o retragere sub presiunea evenimentelor sau despre o fugă datorită incapacității de a le face față" (38). Dar în afară de răspunsul la interpretările nefondate, din cuvintele lui Benedict rezultă reafirmate cu claritate și motivele adevărate ale renunțări și asta cu atâta naturalețe încât ele apar absolut raționale și convingătoare. Într-un anumit sens - să ne fie permis să spunem asta - renunțarea din partea Papei, când este efectiv nepotrivită pentru exercitarea responsabilității sale în conducerea Bisericii datorită diminuării forțelor fizice și psihice, se prezintă ca necesară și "normală". Deși rămâne în mod evident suverană libertatea oricărui Papă în această privință, nu se poate să nu se constate că decizia lui Benedict a oferit un model de discernământ și a deschis în mod concret - putem spune și în acest caz "în mod definitiv"? - o posibilitate de alegere care poate fi parcursă mai ușor pentru toți succesorii săi. Aceste două mari argumente sunt cele care după părerea noastră justifică pe deplin și fac oportună publicarea acestei cărți, în timp ce trăiește Benedict. De altfel, în partea a doua și a treia, conversația se întinde pe teme foarte diferite care se referă la întregul arc al vieții lui Joseph Ratzinger, de la familia de origine până la tot pontificatul. Așa cum a explicat însuși Seewald într-un interviu recent (Christ und Welt, Zeit online, 7.9.2016) este bine de observat că această carte s-a născut în realitate din câteva colocvii acordate intervievatorului (în august și noiembrie 2012, înainte de renunțare; în iulie și decembrie 2013 și februarie 2014, după renunțare) în vederea unei posibile biografii viitoare, răspunzând deci cu clarificări și aprofundări la întrebări despre situații, episoade, întâlniri de interes deosebit în fazele diferite ale vieții lungi și ale activității celui intervievat. Nu știm dacă și când ne va oferi Seewald o adevărată biografie. Această carte nu este biografie în niciun mod. Totuși, cu paragrafe introductive sintetice la diferitele capitole și cu o formulare oportună a întrebărilor, Seewald ordonează și contextualizează în succesiune cronologică rapidă răspunsurile lui Benedict. Claritatea și profunzimea multor răspunsuri, precum și tonul lor personal și sinceritatea lor absolută fac captivantă lectura unui ansamblu de informații și reflecții care altminteri ar fi fragmentară. După părerea noastră, pot prezenta interes deosebit paginile dedicate temelor importanță mai mare. Se pot semnala de exemplu tema nazismului în experiența familială și eclezială a tânărului Ratzinger; sau climatul cultural aproape exaltant trăit de tânărul profesor de teologie la Bonn în contextul renașterii Germaniei după catastrofa războiului; contribuția sa personală ca expert la Conciliul al II-lea din Vatican îndeosebi despre tema fundamentală a raportului dintre Scriptură, Tradiție și Magisteriu; poziția sa mereu critică față de alți teologi germani cu privire la însăși înțelegerea naturii și a funcției teologiei în raport cu credința Bisericii; raportul său strâns și foarte lung de apropiere și colaborare cu Papa Wojtyła. Desigur mulți vor fi interesați de răspunsurile care contribuie la trasarea unui "bilanț" al Pontificatului lui Benedict al XVI-lea pornind de la liniile sale de orientare. Oferim numai câteva idei. "Era înainte de toate ceea ce voiam să fac: să pun în centru tema lui Dumnezeu și credința și în prim plan Sfânta Scriptură. Provin din teologie și știam că forța mea, dacă am una, este să vestesc credința în formă pozitivă. Pentru aceasta voiam mai ales să predau pornind de la plinătatea Sfintei Scripturi și a Tradiției... Eu știam că pontificatul meu nu va fi un pontificat lung. Că nu puteam să fac proiecte pe termen lung și să realizez inițiative spectaculoase... Nu voi convoca un nou Conciliu, ci cu atât mai mult voiam și puteam să întăresc elementul sinodal" (180). Benedict revine de mai multe ori să scoată în evidență spiritul pontificatului său, recunoscându-i într-un anumit sens semnul distinctiv în "Anul Credinței": "o încurajare reînnoită de a crede, de a trăi o viață pornind de la centru, de la dinamismul credinței, de a-l redescoperi pe Dumnezeu redescoperindu-l pe Cristos, așadar de a redescoperi centralitatea credinței" (217). Nu există îndoială că marea operă despre Isus are un loc central în pontificatul lui Benedict al XVI-lea. Nu era exercițiul teologului în "timpul liber" lăsat lui de slujirea ca Papă, ci era cea mai importantă slujire a sa adusă Bisericii pentru că "dacă noi nu-l mai cunoaștem pe Isus, este sfârșitul Bisericii... și pericolul ca Isus să fie distrus sau desfigurat de un anumit tip de exegeză este enorm" (192-193). În reflecția teologică a lui Ratzinger escatologia, adică "realitățile de pe urmă", și persoana lui Isus au ocupat un loc deosebit de important. Nu era o teologie separată de viață: acum ea se continuă și îmbobocește în meditația sa zilnică asupra realităților de pe urmă, și în trăirea sa încontinuu în fața lui Isus. Și privirea asupra pontificatului său, în luminile sale și în limitele sale, este limpede și senină, așa cum se potrivește celui care "numărând zilele sale" a învățat să privească la evenimentele din această lume cu "înțelepciunea inimii" (cf. Ps 90), și poate să-i încredințeze lui Dumnezeu cu încredere viața sa și opera sa. (După Zenit, 9 septembrie 2016) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 7.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |