Salvați de mijlocirea sa vigilentă
Adormirea Maicii Domnului
De Manuel Nin
În calendarul Bisericilor de tradiție bizantină Adormirea Maicii Domnului este ultima dintre marile sărbători. Ciclul liturgic anual are prima sărbătoare la 8 septembrie cu celebrarea Nașterii Maicii Domnului și se încheie cu adormirea sa, trecerea sa glorioasă în cer primită în brațele Fiului său. Textele liturgiei abundă în exegeza cu caracter cristologic și ecleziologic a multor texte din Vechiul Testament, propunând mai ales imagini biblice aplicate Mariei și rolului său în misterul Întrupării Fiului și Cuvântului lui Dumnezeu.
Una dintre imaginile care este mai prezentă în liturgia de astăzi este aceea a chivotului, "în întregime din aur, nou chivot al alianței care este adus în sanctuar", o imagine luată din Cartea Exodului (25,10). Așa cum chivotul alianței este dus în templu, și Maria este aici comparată în trecerea sa, în intrarea sa în gloria lui Dumnezeu. Acest titlu aplicat Maicii Domnului se află și într-o altă mare sărbătoare din anul liturgic, cea din 21 noiembrie, adică intrarea sa în templu.
Maria, dusă la templu de copilă, și intrând acum în gloria cerului, este prezentată ca noul chivot al alianței care îl poartă în sânul său pe Cuvântul lui Dumnezeu întrupat. În unele texte liturgice există imagini care scot în evidență raportul dintre cer și pământ, dintre divinitate și umanitate în misterul celebrat în această zi: "O, minune extraordinară! Izvorul vieții este depus într-un mormânt și mormântul devine scara pentru cer. Bucură-te, Ghetsemani, sfânt sanctuar al Mamei lui Dumnezeu". Aceste imagini aproape opuse între izvorul vieții și înmormântare, între mormântul pe pământ și scara care urcă în ceruri, se regăsesc și în textele din Sâmbăta Sfântă când se cântă moartea și îngroparea lui Cristos.
Liturgia din sărbătoarea de astăzi este și o mărturisire de credință în adevărata întrupare a Cuvântului lui Dumnezeu, Dumnezeu adevărat și om adevărat: în timp ce înălțarea lui Cristos subliniază adevărata sa natură divină, adormirea și ridicarea la cer a Mamei sale subliniază adevărata sa natură umană: "Era cuvenit ca martorii oculari și slujitorii Cuvântului să vadă și adormirea Mamei sale după trup, ultimul dintre misterele care se referă la ea, pentru ca să nu fie spectatori numai ai înălțării Mântuitorului de la pământ, ci și martori ai trecerii celei care i-a dat naștere". Textele subliniază raportul de maternitate al Mariei față de fiul său, dar și raportul nupțial: "Mireasa complet neprihănită și mamă a consimțământului Tatălui, cea care a fost aleasă dinainte de Dumnezeu ca loc al unirii sale fără amestecare, își încredințează astăzi sufletul neprihănit lui Dumnezeu Creatorul".
Exegeza cristologică și mariologică în special a psalmilor este foarte prezentă în textele liturgice ale sărbătorii. Diferite tropare preiau versetul 6 din psalmul 30: "În mâinile tale îmi încredințez sufletul, Doamne, Dumnezeule adevărat", aplicat trecerii Mariei în cer și evidențiat și în icoana sărbătorii de imaginea sufletului Mariei primit în brațele Fiului: "Cea care domnește peste toți, își încredințează sufletul în mâinile Fiului. După ce ai depus sufletul în mâinile celui care, Creator și Dumnezeu al tău, din tine pentru noi s-a întrupat, în mâinile celui care din tine, fără sămânță de bărbat, s-a întrupat".
Liturgia, folosind acest verset din psalm, subliniază două imagini pe care le regăsim în multe tropare: Maria în mâinile Fiului și în mâinile Creatorului. În afară de psalmul 30, sunt aplicați alți psalmi în mod alegoric la misterul care se celebrează astăzi (23,7 și 44,15), și în special psalmul 131 în diferite versete, îndeosebi în versetul 8: "Ridică-te, Doamne, și vino în locul tău de odihnă, tu și chivotul puterii tale".
Unul dintre troparele de la vespere pune în paralel în mod contrastant pe Maria care l-a născut pe Cuvântul întrupat și cerul care deschide sânul său pentru a o primi, aproape pentru a o naște la viața nouă: "Vino, adunare a prietenilor sărbătorii, veniți și să formăm un cor în ziua în care chivotul lui Dumnezeu ajunge la locul odihnei sale. Într-adevăr astăzi cerul își deschide sânul său pentru a o primi pe cea care l-a născut pe cel pe care universul nu-l poate conține; și pământul, încredințând izvorul vieții, se împodobește cu binecuvântare și frumusețe. Îngerii fac cor împreună cu apostolii, privind-o plini de teamă pe cea care l-a născut pe autorul vieții noastre în timp ce trece de la viață la viață". Corul dublu, al îngerilor din cer și al apostolilor de pe pământ, devine și el o icoană a mărturisirii credinței Bisericii în Cuvântul lui Dumnezeu întrupat ca Dumnezeu adevărat și om adevărat.
Și alte texte preiau această comparație între sânul Mariei care primește în întrupare Cuvântul lui Dumnezeu și cerul care o primește glorioasă în această zi: "Mormânt și moarte n-au reținut-o pe Mama lui Dumnezeu, mereu trează cu mijlocirea sa și speranță imutabilă cu ocrotirea sa: ca mamă a vieții, la transferat la viață pe cel care în sânul său mereu feciorelnic și-a făcut locuință. Cel care, întrupându-se, o, Mamă a lui Dumnezeu, a locuit în mod extraordinar în sânul tău neprihănit, el primind sufletul tău preasfânt, în el însuși îi dăruiește odihnă. Astăzi Mama lui Dumnezeu a făcut paradis mormântul în care a locuit". Sânul și brațele Mariei primesc întruparea Fiului lui Dumnezeu, cerul și brațele Fiului devin tron pentru Mama lui Dumnezeu.
În sfârșit, multe tropare o cântă pe Maria ca aceea care mijlocește. Într-un dintre texte se găsește o imagine foarte frumoasă a mijlocirii, a rugăciunii Mariei care veghează pentru Biserică: "Pentru adormirea unicei Mame a lui Dumnezeu să tresalte inima tuturor credincioșilor, salvați de mijlocirea sa vigilentă". Maria este aceea care, asemenea călugărilor în Biserică, veghează trează în rugăciune. În multe alte tropare ale sărbătorii găsim această insistență pe rugăciunea de mijlocire a Mariei la Fiul: "Nu uita, stăpână, de cei care sărbătoresc cu credință adormirea ta preasfântă". Ea "care fără încetare mijlocește pentru ca întregului pământ să-i fie dăruite pacea și marea milostivire".
(După L'Osservatore Romano, 14 august 2016)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 12.