|
Reflecție la duminica a 20-a de peste an - Anul C - 2016 Astăzi suntem chemați să alegem între pacea lui Cristos care întrece orice închipuire și pacea efemeră pe care o dă lumea Pe pământ trăim între două sisteme paralele de valori, un sistem de valori de inspirație luciferică și un sistem de valori de inspirație divină predicat de Isus. Tema discursului lui Isus care își continuă drumul spre Golgota, tema din pericopa evanghelică astăzi, este pacea (cf. Lc 12,49-53). Dar trebuie să știm că este o pace pe care o dă Cristos și este o pace pe care o dă lumea. Amândouă se obțin prin efort și luptă. Pacea pe care o dă Isus este o pace care se obține prin efortul de a ne conforma viața cu viața și învățătura sa și apoi prin lupta cu păcatul, cu satana, cu mentalitatea lumii și cu noi înșine. Pacea pe care o dă lumea este și ea o pace care se obține prin efortul conformarea a vieții cu șoaptele amăgitoare ale diavolului cuprinse în mentalitatea greșită a lumii și prin lupta contra învățăturilor divine, prin lupta contra lui Dumnezeu, prin lupta a tot ceea ce este sfânt și prin lupta contra semenilor. Deci, pacea pe care o dă Isus este o pace diametral opusă păcii pe care o dă lumea (cf. In 14,27). Pacea lui Isus este o pace care se obține greu, cu efort și luptă. Iar pacea lumii este o pace care se obține ușor, fără efort și fără lupte interioare, doar numai cu lupta împotriva lui Dumnezeu care este iubire (cf. 1In 4,8) și lupte contra celor credincioși care trăiesc așa cum a trăit Isus (cf. 1In 2,6). Pacea pe care o dăruiește Isus, pentru că trece prin pătimire și moarte cu Isus, pentru că este o pace bazată pe efortul de a alege continuu între bunurile cerești care nu se văd și a lucrurilor trecătoare care se văd (cf. 1Pt 2,11); pentru asta ea este o pace care durează veșnic, este o pace care redă omului toate bunurile pierdute prin păcat (cf. Fil 4,7). Pacea pe care o dă lumea, pentru că este o pace fără pătimire și moarte cu Isus, pentru că este o pace bazată exclusiv pe lucrurile trecătoare care se văd, mâncare și băutură (cf. Rom 14,17), ea este o pace care nu durează (cf. Is 57,21) și pe deasupra duce la pierderea totală și veșnică, atât a lucrurilor care se văd cât și a lucrurilor care nu se văd. Pacea pe care o dă Isus pentru că este de origine divină, ea urmărește binele și mântuirea omului. Ea poate fi comparată cu un colac de salvare oferit unui om naufragiat. Pacea pe care o dă lumea, pentru că este o pace de inspirație luciferică, pentru că este o pace care urmărește pierzarea veșnică a omului (cf. Lc 21,34), ea poate fi asemănată cu o bandă cu lipici pentru insecte, care prinde și ucide pe oricine o caută. Pacea lumii fiind o pace bazată pe lucruri pieritoare: provizii pentru mulți ani, mâncare, băutură, distracții, ea nu poate depăși pământul și este de scurtă durată ca pentru omul bogat căruia i-a rodit țarina (cf. Lc 12,16-21). Dacă pacea lui Isus poate fi comparată și cu o vitamină salvatoare care întărește viața de credință a omului, pacea lumii care vine de la diavol, poate fi comparată cu un narcotic destabilizator menit să slăbească viața de credință și să-i facă pe oameni să uite că pe pământ sunt trecători (cf. Evr 11,13); pentru a-i face să-și clădească viața pe nisip (cf. Mt 7,26); pentru a-i face să uite de ziua judecății (cf. 1Tes 5,2-3), pentru a-i face să uite că adevărata pace o dă numai Dumnezeu celor care îl iubesc pe el (cf. In 14,27); pentru a-i face să uite de pacea divină de unde i-a scos diavolul (cf. Gen 3,6-7); și chiar să rămână lângă el. Acolo unde diavolul reușește cu planul său, se întâmplă ca în istoriile cu pirați, când mireasa furată de lângă mirele ei sfârșește prin a se îndrăgosti nebunește de piratul care a răpit-o și să refuze cu violență pe adevăratul mire care și-a pus viața în primejdie venind să o salveze. Dacă pacea lui Cristos aduce bunătate și liniște în suflete, pacea lumii îi neliniștește și îi înverșunează pe oameni unii contra altora. Aceștia, ca maimuțele dintr-o poveste care se încălzeau iarna la un licurici, au ucis o bună păsărică care le-a spus că licuriciul nu este un foc, dar până dimineața au murit și ele. Isus ne vorbește astăzi despre pacea sa, care aici pe pământ înseamnă foc și dezbinare; foc și dezbinare între credincios și familia sa, foc și dezbinare între credincios și ceilalți oameni. Isus însuși a trecut prin acest foc și prin această dezbinare în timpul vieții lui pământești și în mod deosebit la cruce. Sfânta Cristina de Bolsena (sec. IV), Italia, o tânără păgână care devenind creștină la vârsta de 11 ani, a fost persecutată mai întâi de tatăl ei, păgânul Urban, un ofițer al împăratului Dioclețian, și apoi tot tatăl ei a dat-o pe mâna persecutorilor păgâni. Înfuriat peste măsură pe copila lui care nu renunța la credința creștină, a făcut stop cardiac și a murit. Acest fapt este adeverit și de prima lectură, unde profetul Ieremia care le-a spus oamenilor din poporul său că pacea nu se obține prin lupta cu armele de război, ci că pacea este darul lui Dumnezeu pentru cei care cred, a fost aruncat într-o fântână cu noroi unde îl aștepta moartea este lentă și sigură (cf. Ier 38,6-7). Dar ca și maimuțele din povestea de mai sus care au ucis păsărica și până dimineața au murit toate de frig, la fel și iudeii care l-au aruncat pe profetul Ieremia în fântâna noroioasă, au fost duși cu toții într-un greu exil în Babilon. Dar în tematica lecturilor de astăzi nu este vorba numai de lupta necredincioșilor contra celor credincioși. Aici ne aflăm în fața unui mare mister, al marelui misterul voinței divine ca toți oamenii să ajungă la cunoașterea adevărului și la mântuirea de la cruce (cf. 1Tim 2,4). Da, Dumnezeu vrea mântuirea tuturor oamenilor, chiar și al celor care prin păcat au devenit lupi, lei, tigri și șerpi veninoși; care au devenit ostili violenți ai mântuirii, căci și aceștia sunt copiii săi și frații noștri, iar ei sunt cei mai amărâți dintre oameni, căci orbiți de satana merg pe calea pierzării. De aceea, ei au prioritate în evanghelizare, alături de cei săraci și prigoniți. Așa cum Tatăl ceresc l-a trimis pe profetul Ieremia la un popor vărsător de sânge nevinovat; așa cum Dumnezeu l-a trimis pe Isus în mijlocul unui popor ucigător de profeți; așa cum Dumnezeu i-a trimis pe apostoli și pe primii creștini la evrei și la lumea păgână cufundată în rele, care pot fi comparați cu niște fiare fioroase, pentru a-i salva cu orice chip măcar pe unii (cf. 1Cor 9,22). Tot astfel ne trimite Dumnezeu pe noi cei de astăzi la lumea amăgită din timpul nostru, o lume refractară la tot ceea ce este spiritual, dar o lume care are nevoie urgentă de mântuire, ca să-i fim "un nor de martori", care să afle de milostivirea lui Dumnezeu față de ei, să se convertească și astfel să fie salvați. Fragmentul din Scrisoare către evrei de unde am citit astăzi ne invită să privim la Isus, căpetenia credinței noastre, și să vedem că el, în vederea bucuriei ce îi era propusă, bucuria mântuirii noastre, a îndurat crucea și, neținând seama de rușinea ei, s-a așezat la dreapta tronului lui Dumnezeu! Ne invită să privim la Isus care a îndurat o împotrivire mare din partea păcătoșilor, ca nu cumva să ne lăsăm descurajați și obosiți în sufletele noastre, dar să luptăm contra păcatului până la sânge, asemenea lui și asemenea norului de martori care îl urmează (cf. Evr 12,1-4). Cei răi și violenți, dușmanii lui Dumnezeu și dușmanii noștri, așa cum spuneam mai sus, sunt cei mai vulnerabili dintre oameni pentru că orbiți de satana rătăcesc pe o cale ce duce spre pierzarea veșnică. De aceea, trebuie pornit spre ei urgent, cu blândețea oiței și cu nevinovăția porumbelului. Chiar dacă ei asemenea unui scorpion scos din apă, îl înțepa binefăcătorul drept mulțumire, să continuăm fără teamă munca de salvare a lor, căci asta este voința lui Dumnezeu cuprinsă explicit în porunca iubirii dușmanilor (cf. Mt 5,44-45). Nu trebuie să ne plângem de răutatea și violența lor, căci Domnul va găsi o cale de salvare pentru noi, ca pentru Ieremia, ca pentru Petru, ca pentru Paul; și chiar dacă va voi să suferim până la moarte ca Isus, el ne va învia prin Duhul său ca pe el. Deci, în toată această lucrare mântuitoare în care însuși Dumnezeu ne-a angajat ca apostoli "miei și porumbei", nu trebuie să privim atât la răutatea lor și la suferința, căci Dumnezeu va ști să ne salveze din toate, ci mai ales să privim la bucuria lui Dumnezeu care face sărbătoare în cer pentru orice păcătos care se convertește (cf. Lc 15,7.10) și la slava lui Dumnezeu arătată în fiecare prigonitor convertit care devine apostol și vas ales, ca sfântul Paul (cf. Fap 9,15). Iată, o pildă edificatoare. Abia creată, oaia a descoperit că este cel mai slab dintre animale. Era atacată de alte animale puternice și agresive și știa cum să se apere. De aceea s-a întors la Creator și i-a povestit toate suferințele sale. "Vrei ceva pentru a te apăra"?, a întrebat-o amabil Domnul. "Da", a răspuns ea. "Ce spui de niște dinți ascuțiți?" "Nu, căci aș căpăta un aer de duritate!" "Vrei niște gheare puternice?" "Nu, căci aș prezenta altora o imagine falsă despre oița ta!" "Ai vrea niște venin în salivă?" "Nu, căci nu vreau să mă asemăn cu șerpii!" "Vrei două coarne puternice?" "Nu, căci toți s-ar speria și ar fugi de mine! Mai bine rămân cum sunt!" Domnul a zâmbit mulțumit, căci adevărata forță care va învinge în final este blândețea. Asta înseamnă să-i iubim pe vrăjmașii voștri, să-i binecuvântăm pe cei care ne blestemă, să le facem bine celor care ne urăsc și să ne rugăm pentru cei care ne asupresc și ne prigonesc, pentru ca să fim fii ai Tatălui nostru care este în ceruri, el care face să răsară soarele său peste cei răi și peste cei buni și care dă ploaie peste cei drepți și peste cei nedrepți (cf. Mt 5,44-45). Iubirea și mântuirea dușmanilor este o poruncă de căpătâi a lui Dumnezeu. Neglijând această poruncă le neglijăm pe toate. Călcând această poruncă le călcăm pe toate (cf. Iac 2,10). Fără împlinirea acestei porunci nimeni nu se poate mântui. Sfântul Laurențiu (+ 258), diacon martir, sărbătorit în ziua de 9 august, a înțeles foarte bine planul lui Dumnezeu de salvare a lumii, plan care include pe toți înșelații satanei, pe toți păgânii și pe toți dușmanii lui Dumnezeu și ai oamenilor, și a acceptat să fie dus chiar în palatul marelui prigonitor, împăratul roman Valerian și acolo să vorbească despre credința și mântuirea prin Cristos și de acolo să scoată suflete pentru cer. Mulți lupi, lei și șerpi pământești l-au înconjurat și l-au atacat cu furie și chiar l-au ucis cu foc, dar sfântul Laurențiu i-a scos de acolo și i-a câștigat pentru cer, numai în câteva zile, pe tribunul Ipolit, pe orbul Lucillus și pe alte 19 persoane. Dar de atunci și până astăzi numai Dumnezeu știe câți alți șacali, lei, tigri, lupi și șerpi veninoși au venit la mântuire prin mărturia lui Laurențiu. Pentru această realizare sfântul Laurențiu a murit fericit și cu speranța învierii și veșniciei fericite. Spuneam duminica trecută că "nunta cerească", și astăzi adaug și "pacea divină", și spun că ele nu vor începe pentru noi decât atunci când și ultimul om păcătos nu va auzi evanghelia mântuirii și a păcii și până ce și ultimul ales nu va fi salvat din amăgirea satanei (cf. Mt 24,14). Noi, ucenicii lui Isus, suntem cei care grăbim, încetinim sau blocăm fericirea din cer și pe pământ, pacea din cer și pe pământ. Psalmul responsorial de astăzi spune că mulți din cei care vor vedea misiunea noastră în mijlocul lor, cuprinși de teamă sfântă, se vor converti și își vor pune încrederea în Domnul. Iar cât ne privește pe noi, mieii lui Dumnezeu din mijlocul lupilor, Dumnezeu va avea grijă de noi (cf. Ps 40,4.18). Pr. Ioan Lungu lecturi: 6.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |