|
Sângele martirilor sămânță de noi creștini Kirche in Not de aproape 70 de ani documentează martiriul creștini din toată lumea și anul acesta, de la 19 la 25 august, va fi la Meeting-ul de la Rimini cu o expoziție de 400 de metri pătrați despre persecuția anticreștină cu titlul: "Rezistența voastră este martiriu, rouă care fecundează". Fețele persecuției anticreștine, intervențiile pentru a nu-i lăsa singuri. Un scrânciob inconștient, șase bănci de universitate, masa pregătită a unui restaurat ca sute de milioane în lume. Cronica ne relatează astăzi că atacuri de ură împotriva credinței se pot întâmpla în locurile cele mai neașteptate. Cele pe care le vedem în fiecare zi și fac parte din cotidianitatea noastră. Pentru aceasta Kirche in Not a decis să termine expoziția despre persecuția anticreștină pe care a adus-o la această ediție a Meeting-ului de la Rimini cu o reprezentație scenică a trei locuri obișnuite transformate în teatru al ororii. La sfârșitul parcursului expozițional sunt de fapt trei reconstituiri: parcul de joacă din Lahore unde a avut loc atentatul din 27 martie, aula de la Garissa University College unde la 2 aprilie 2015 au fost uciși 148 de studenți creștini, masa de la cafeneaua din Dacca teatru al măcelului de la 1 iulie. O scriere pe perete spune "Se poate întâmpla oriunde și oricui din motive de credință". Sub cele trei reconstituiri. Mici amănunte care indică o normalitate frântă de violență. Ursulețul unuia dintre cei 30 de copii uciși în atentatul de la parcul Gulshan-e-Iqbal din Lahore. Teza pe care Mary Muchire Shee, abia aleasă Miss Garissa University, n-o va scrie niciodată pentru că viața sa a fost frântă împreună cu aceea a celor 147 de colegi ai săi studenți care asemenea ei nu cunoșteau versetele din Coran sau n-au știut să răspundă la întrebări despre profetul Mahomed. Cartea de meniu de la Holey Artisan Bakery din Dacca pe care victimele au răsfoit-o cu doar puțin clipe înainte de a fi torturate și ucise pentru aceeași vină: de a aparține unei credințe diferite de cea islamică. În zidul din față se contrapun alte trei reconstituiri care arată, așa cum explică sloganul de pe perete, "Răspunsul concret al lui Kirche in Not dat persecuției". Trei exemple de proiecte strâns legate de tot atâtea atentate reprezentate. În fața celui care, așa cum s-a întâmplat la Lahore, frânge vieți nevinovate Kirche in Not seamănă credința în inima copiilor prin Biblia copilului, Biblia ilustrată care a fost tradusă în 180 de limbi și răspândită în peste 52 de milioane de exemplare în toată lumea. La Meeting-ul de la Rimini, Kirche in Not a adus o selecție de traduceri în 137 de limbi diferite din cele cinci continente. De la urdu din Pakistan la sango din Centrafrica, de la tigr? din Eritreea la quechua din Peru, de la pidgin din Papua Noua Guinee la armeană. Răspunsul pentru studenții uciși la Garissa sunt cei peste 11 mii de seminariști formați în fiecare an grație sprijinului lui Kirche in Not, dintre care mulți (circa 35%) sunt africani. Mii de "soldați ai credinței" reprezentați de un birou acoperit cu texte sacre pe care fundația pontificală le-a adus la Meeting. Și în sfârșit în fața măcelului petrecut la Dacca, Kirche in Not va realiza un gest concret împreună cu familia uneia dintre victime, Simona Monti. Celui care-i ucide pe creștini fundația Kirche in Not răspunde întărind comunitatea creștină locală, prin construirea unei biserici în Bangladesh. Biserica "Sfântul Mihail Arhanghel" se va ridica în curând la Harintana, dar la Rimini a fost reprodus altarul ei. Potirul și veșmintele sacre reprezintă realmente darul oferit minorității creștine bengaleze, născută din barbaria fundamentalistă. Aceste reconstituiri nu sunt totuși unicul element experimental al expoziției lui Kirche in Not. De-a lungul parcursului expozițional vizitatorii trec printr-un tunel în care sunt amintiți câțiva "martiri" creștini asasinați din ură față de credință. De la părintele Jacques Hamel la părintele Andrea Santoro, de la Shahbaz Bhatti la micul Emmanuel Dike. În timp ce fotografia lor este proiectată pe pereții întunecați ai tunelului, un glas amintește numele lor alături de motivul morții lor: "ucis pentru că era creștin". Imagini și scene care vor să-i facă pe vizitatori să reflecteze despre ceea ce se întâmplă și astăzi milioanelor de creștini din lume și care fără îndoială trezesc numeroase întrebări. Întrebări la care vor răspunde martorii Bisericii suferinde și persecutate care în fiecare zi, în timpul întregului orar de deschidere a Meeting-ului, împărtășesc cu vizitatorii trăirea lor personală și suferințele comunităților lor. Numele lor: Irak - părintele Rebwar Basa, călugăr din Ordinul Antonian al Sfântului Ormisda al caldeilor, s-a născut la Erbil, unde în vara anului 2014 au venit peste 125 de mii de creștini care fug de Statul Islamic. Părintele Basa a fost hirotonit preot în mănăstirea "Sfântul Gheorghe" din Mosul, de peste doi ani aflată în mâna lui ISIS. Siria - monseniorul Mtanios Haddad, arhimandrit melchit, rector al bazilicii "Santa Maria in Cosmedin" din Roma. S-a născut într-un sat aproape de Maaolula, centrul creștin în care se vorbește aramaică atacat de Frontul al-Nusra în 2013. Rudele sale încă trăiesc acolo. Pakistan - prof. Shahid Mobeen. Născut la Jhelum în Punjab, provincia pakistaneză în care au avut loc cele mai puternice atacuri la adresa comunității creștine. Era prieten al lui Shahbaz Bhatti, ministru pentru minoritățile religioase ucis la 2 martie 2011, cu care a colaborat îndelung pentru a limita abuzul legii anti-blasfemie, pentru a promova drepturile creștinilor din Pakistan și pentru a o apăra pe Asia Bibi. Țara Sfântă - părintele Issa E.H. Abusada, preot din Patriarhia Melchită din Ierusalim. Născut la Betleem, câțiva ani a fost paroh la Ramallah în Cisiordania, unde a contribuit la construirea unui centru pastoral pentru tineri. Discriminați din cauza crezului lor, creștinii din Țara Sfântă găsesc de muncă numai în sectorul turistic și în realizarea de obiecte sacre din lemn de măslin. Însă condițiile economice dificile și tensiunea constantă dintre Israel și Palestina îi determină pe tot mai mulți creștini să părăsească țara în care s-a născut Isus. Ucraina - părintele Oleksandr Khalayim. Preot din dieceza de Kamyanetz-Podilskyi, a fost mult timp paroh în câteva orașe ucrainene și capelan al închisorilor. În acești ultimi doi ani de război, a vizitat diferite zone din țara sa și a cunoscut drama trăită de atâtea familii din cauza conflictului. Printre prietenii săi au fost și unii dintre preoții răpiți lângă Donetsk în estul Ucrainei. Republica Centrafricană - părintele Herman Tanguy Pounekrozou. Preot din dieceza de Bangui, capitala centrafricană. Povestește despre criza gravă care a lovit țara sa încă din decembrie 2012 cu înaintarea coaliției rebele islamice Seleka. O criză care a dus la deteriorarea gravă a raporturilor interreligioase odinioară foarte bune în țară. Între sărăcie și violență, Centrafrica a găsit în sfârșit pacea după vizita Papei Francisc în noiembrie 2015. Dar este o pace fragilă care trebuie să fie alimentată. Columbia - părintele Martino Serrano, călugări care aparține Operei lui Isus Marele Preot. Născut la Bogota, capitala Columbiei, printre satele cele mai sărace și cele mai nesigure. Părintele Serrano a trăit și în Uruguay și cunoaște profund condiția creștinilor din America Latină. Tunelul martirilor Părintele Jacques Hamel, paroh francez, ucis pentru că era creștin. Preotul paroh al bisericii Saint-Etienne-du-Rouvray aproape de Rouen în Franța, decapitat la 26 iulie 2016 în timp ce celebra liturghia. Shahbaz Bhatti, politician pakistanez, ucis pentru că era creștin. Ministru pentru minoritățile religioase din Pakistan, ucis la 2 martie 2011 la Islamabad datorită angajării sale în lupta împotriva abuzului legii anti-blasfemie și pentru a că apărat-o pe Asia Bibi. Uciderea a fost revendicată de talibani. Părintele Ragheed Ganni, preot irakian, ucis pentru că era creștin. A studiat în Italia, în 2003 s-a întors în Irak la Mosul. A fost ucis de extremiști islamici la 3 iunie 2007 după ce a terminat de celebrat liturghia duminicală. Extremiștii îi ordonaseră să închidă biserica unde era paroh, dar el a refuzat. Emmanuel Dike, 4 ani, nigerian, ucis pentru că era creștin. Ucis împreună cu tatăl său și cu trei dintre cei 4 frați ai săi la Madalla în Nigeria la 25 decembrie 2011 în atentatul la biserica "Sfânta Tereza" făcut de Boko Haram în timpul liturghiei de Crăciun. Ranim Darrouj, 17 ani, siriană, ucisă pentru că era creștină. Ucisă la Sadad în Siria, împreună cu familia sa, în timpul unuia dintre cele mai tragice masacre anticreștine. În octombrie 2013 islamiști din Frontul al-Nusra au intrat în orășelul de circa 15 mii de locuitori și au ucis 45 de creștini. Trupurile lor au fost găsite după mai multe zile în gropi comune. Părintele Andrea Santoro, preot italian în Turcia, ucis pentru că era creștin. Preot din Roma, fidei donum în Turcia din 2000. A fost ucis la 5 februarie 2006 la Trebisonda, în timp ce se ruga în biserica "Sfânta Maria". Ucigașul său a spus că l-a ucis pentru că a fost zbuciumat de caricaturile împotriva lui Mahomed publicate de un ziar danez. Mariah Manisha, 18 ani, pakistaneză, ucisă pentru că era creștină. Tânără creștină din dieceza de Faisalabad, ucisă la 27 noiembrie 2011 cu un glonț la tâmplă pentru că a refuzat un bărbat musulman care mai înainte o ceruse în căsătorie și să se convertească la islam și apoi a încercat s-o violeze. Este numită și sfânta Maria Goretti din Pakistan. Adam Udai, 3 ani, irakian, ucis pentru că era creștin. Mică victimă nevinovată a atentatului în catedrala siro-catolică "Stăpâna noastră a Ajutorului Veșnic" din Bagdad, petrecut la 31 octombrie 2010. În timpul liturghiei șase atentatori sinucigași au ținut ostatici și au ucis cel puțin 70 de persoane, între care doi preoți, Tha'ir Saad și Boutros Wasim. Sora Leonella Sgorbati, misionară italiană în Somalia, ucisă pentru că era creștină. Născută în provincia din Piacenza și călugăriță din ordinul Surorilor Misionare ale Maicii Îndurerate se afla în Somalia. La 17 septembrie 2006 a fost ucisă la Mogadiscio în afara spitalului pediatric unde lucra. Probabil că motivul asasinării, o răzbunare pentru lecția lui Benedict al XVI-lea la Regensburg. (După Zenit, 11 august 2016) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 14.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |