"Părintele Hamel ucis pentru a lovi Franța și conviețuirea dintre credințe"
De Francesco Peloso
Moartea violentă a părintelui Jacques Hamel, petrecută la 26 iulie 2016 în Franța, se înscrie într-un martirologiu creștin care a văzut căzând episcopi, preoți, călugări și foarte mulți credincioși în acești ani. Dar cu ei au căzut și mii de musulmani. În afară de asta, așa cum s-a întâmplat pentru Biserica din Rouen, au fost profanate numeroase moschei și celebrări islamice de către teroriști, pentru aceasta Papa n-a voit să dea nicio legitimitate teologică politică lui ISIS afirmând că nu este în desfășurare un război de religie și lucrând constant pentru dialogul dintre marile religii. Nu numai atât: asasinarea părintelui Hamel era și un mod pentru a lovi în inimă Franța, instituțiile sale, principiile sale fundamentale, tradiția sa de laicitate interpretată însă ca formă de conviețuire dintre credințe și culturi diferite. Acestea sunt câteva dintre observațiile conținute într-un interviu al părintelui Giancarlo Pani în ultimul număr al revistei La Civilta Cattolica, în privința asasinării părintelui Hamel.
Trebuie adăugat că între timp, adică de când o rafală de atentate teroriste a făcut măcel în Franța, este în desfășurare o dezbatere care atinge de aproape modelul de integrare francez și limitele sale, discursul despre religii, formele de conviețuire posibilă, situația socială a comunităților de origine arabă, tema cetățeniei. Și fără îndoială vizita recentă a președintelui francez François Hollande la Papa merge întocmai în această direcție: aceea a unei redefiniri a acestor relații, a unei înțelegeri mai mari a cuvintelor Papei care indică drumul conviețuirii și al respectului și în Europa. De altfel, uciderea părintelui Hamel a restituit Franței componenta sa creștină, ba chiar a trezit o extraordinară mobilizare din partea imamilor și a comunităților islamice care, în fața unui preot capabil să practice în mod concret dialogul și conviețuirea între cei diferiți, au simțit urgența și datoria de a se pronunța public și în mod incontestabil împotriva terorismului participând și la ceremonii comune în biserici, așa cum amintește și La Civilta Cattolica.
Pe versantul opus al acestui eveniment există chestiunea aparent banală a lui burkini, adică a interdicției stabilite de diferite primării franceze de pe Coasta de Azur de a admite pe plaje acele femei care mergeau la mare "îmbrăcate"; de fapt, burkini ar fi fost un atentat la "siguranța" și la "laicitatea" țării, un semn de integralism religios. Decizia, un pic grotescă, după mulți observatori dimpotrivă alimenta acea laicitate ideologică și la rândul său integralistă, incapabilă să accepte principii elementare de conviețuire și se termina cu excluderea în loc de favorizarea conviețuirii, construia bariere și diviziuni nedrepte. Pentru a pune un stop acestei derive s-a gândit Consiliul de Stat francez care a blocat - adică a suspendat în așteptarea unei sentințe definitive - interdicția lui burkini afirmând că în acest mod se încălcau, așa cum apărea evident, principii fundamentale. "Discutata ordonanță - afirma Consiliul de Stat - a determinat o încălcare gravă și în mod evident ilegală a libertăților fundamentale, cum ar fi libertatea de circulație, de conștiință și libertatea personală".
"Moartea părintelui Hamel a fost percepută în Occident ca o cotitură în strategia teroristă inspirată de așa-numitul «Califat»", afirmă în analiza sa La Civilta Cattolica. "Jihadul - continua - a intrat în biserică, un loc care în afară de Orientul Mijlociu rămăsese până acum neprofanat. Biserica și acțiunea liturgică constituie un loc simbolic: un loc de cult și de rugăciune, inima catolicității și centrul credinței creștine". "Această teroare de matrice jihadistă - afirmă revista bilunară a iezuiților - oricum trecuse deja pragul porților moscheilor, ucigând musulmani adunați în rugăciune în Siria, Bangladesh, Kuwait... Suntem în fața unui terorism care seamănă distrugere și în interiorul islamului. Morții islamici omorâți de «islamiști», numai în 2015, au fost peste 23.000". "Uciderea preotului - se mai afirmă - nu trebuie înțeleasă ca un «asasinat în catedrală», ci ca o lovitură dură dată în inima laicității franceze, patria revoluției, a lui liberté, egalité, fraternite, mândria iluminismului, națiunea care își bazează laicitatea tocmai pe respectarea tuturor religiilor și a tuturor persoanelor, oricare ar fi naționalitatea lor".
Acestui scenariu, amintește părintele Pani, Francisc a opus un alt mod de pune lucrurile, inaugurând "Anul Sfânt al Milostivirii la Bangui, un loc unde există catolicii, dar majoritatea persoanelor este musulmană, și a mers în moschee pentru a-l întâlni pe imamul locului. În Joia Sfântă din acest an, Papa a spălat și a sărutat picioarele unui tânăr musulman. Toate sunt gesturi care vor să întâlnească lumea musulmană". "Și în asta Francisc - continuă textul - este în deplină continuitate cu magisteriul predecesorilor săi, și îndeosebi cu numeroasele întâlniri ale lui Ioan Paul al II-lea cu lumea islamică. Cum pot fi tolerate toate acestea de «Califatul» care nu vrea niciun dialog, ci numai să aducă război și exterminare, prezentat în formă religioasă? Imposibil! Avem confirmare explicită în declarațiile lui ISIS făcute prin publicația lor incoerentă «Dabiq», ale cărui afirmații din păcate coincid în mod paradoxal în semnificație cu unele comentarii critice despre activitatea lui Francisc".
Așadar, "moartea părintelui Hamel este numai ultimul inel dintr-un lanț de asasinate care însângerează Biserica. Agenția Fides a documentat acest «martirologiu» de episcopi, preoți și lucrători pastorali. La aceștia trebuie adăugat grupul numeros al credincioșilor care mor în persecuții în diferite părți ale lumii". "Însă asasinii, adesea - explică iezuitul - cu atentatele nediscriminate nu pun bariere de credință: știau cei doi tineri asasini că în măcelul camionului de la Nisa, cu câteva săptămâni înainte, unde au fost secerate 84 de persoane, circa o treime dintre victime erau musulmani?".
Este important la acest punct, conform La Civilta Cattolica, faptul că Papa a afirmat cu hotărâre că nu suntem în fața unui război de religie, în acest sens Francisc, "în mod curajos nu dă legitimare teologico-politică teroriștilor, evitând astfel orice reducere a islamului la «terorismul islamist». Și astfel desfășoară misiunea sa de conducător religios creștin, adică lucrând pentru a crea un teren de dialog între toți cei care cred".
(După Vatican Insider, 28 august 2016)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 6.