Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Dobrogea: Impresii de călătorie (V)

Statuia lui Ovidiu, sarcofage și pietre funerare, Edificiul Roman cu Mozaic și Termele Romane

Am ieșit din muzeu. În față se află statuia lui Ovidiu (n. 20 martie 43 î.C. la Sulmona, d. 17 sau 18 d.C. la Constanța). Realizată din bronz (2,60 m), este operă a sculptorului italian Ettore Ferari (a realizat, printre altele, statuile lui Ion Heliade-Rădulescu din București, Giordano Bruno și Giuseppe Mazzini din Roma, Giuseppe Garibaldi din Pisa, Abraham Lincoln din New York). A fost dezvelită în august 1887. Poetul, într-o atitudine meditativă, este îmbrăcat cu o togă care îi cade până la glezne, are capul aplecat și sprijinit pe mâna dreaptă; în mâna stângă, îndoită la piept, ține un volum. O copie a acestei statui se găsește din 1925 și la Sulmona (Italia), locul de naștere al poetului. Poetul Ovidius Publius Naso a fost exilat de împăratul Octavian Augustus în anul 8 d.C. la Tomis. Nu se știe exact motivul exilării. Se crede că ar fi versurile sale licențioase, faptul că a văzut ceea ce nu trebuia să vadă sau că s-a îndrăgostit de fiica împăratului. El însuși notează că motivul ar fi fost "carmen et error" (o poezie și o greșeală). În poemele sale întâlnim informații despre viața și obiceiurile băștinașilor. El spune că a compus versuri și în graiul geților și sarmaților. Înainte a de a muri a scris câteva versuri care să fie puse la mormântul lui. Locul mormântului nu se știe (în fața porților orașului, unde i s-a înălțat și un monument funerar, spune o sursă). Versurile sunt notate în latină și în română pe soclul statuii de marmură albă (2,68 m): "Sub astă piatră zace Ovidiu, cântărețul / Iubirilor gingașe, răpus de-al său talent, / O, tu, ce treci pe-aice, dac-ai iubit vreodată, / Te roagă pentru dânsul: să-i fie somnul lin". Statuia a fost dată jos de pe soclu de armata bulgară în timpul ocupației germano-bulgare, în anul 1916. Intervenția unor ofițeri germani a făcut să rămână pe loc.

Statuia a fost admirată și de arhiep. Raymund Netzhammer în 1908. Iată cum descrie arhiepiscopul statuia și cele spuse de poet despre țară și locuitorii ei (Din România. Incursiuni prin această țară și istoria ei, vol. I, Ed. "Humanitas", București, p. 223-224): "După ce ne-am întors în piața principală, am admirat cu toată plăcerea monumentul lui Ovidiu, marele exilat de la Tomis. Statuia poetului gânditor, îmbrăcat în togă, ridicată în anul 1888, este opera artistică a sculptorului italian Ferari. Ce uriașă nefericire umană, provocată de personajul însuși, ne evocă această statuie! (...) Statuia lui Ovidiu se potrivește aici mai bine decât oriunde în altă parte, căci lui îi datorăm zugrăvirea țării și a oamenilor de la Tomis și din împrejurimile acestuia din elegiile și din scrisorile sale pontice. Cu o pană cu adevărat de artist el conturează foarte corect țara monotonă, asemănătoare mării, al cărei pământ nu hrănește nici vița-de-vie, nici plante aromate, lipsit până și de orice fel de tufișuri, în timp ce pe dealuri nu cresc nici măcar stejarii verzi. Și ce imagine clasică creează Ovidiu, zugrăvindu-l pe agricultorul care, de frica permanenților dușmani, nici nu-și poate cultiva ogorul sau, dacă o face, atunci este nevoit să țină cu o mână plugul și cu cealaltă armele! Ciobanul este prezentat în ținută de război, adică având pe cap un coif, cântând la fluierul său înfășurat cu smoală, în timp ce sarmații și geții cu aspect sălbatic, învăluiți în blănuri din creștet până-n tălpi, țin în mână, după spusele sale, în permanență arcul și poartă cuțite la brâu. În afară de vitregiile vremii și ororile războiului, Ovidiu descrie și cumințenia tomitanilor care-i sunt dragi și rostește cuvinte de apreciere la adresa femeilor harnice, care muncesc cu spor la morile de măcinat grâne și cară vasele cu apă pe cap".

Lângă muzeu se află sarcofage și pietre funerare descoperite în Constanța și în împrejurimi. Acestea din urmă au explicații și traducerea epitafurilor. Pe aleea care duce la edificiul roman cu mozaic se află 8 pietre cu inscripții: Cecilia Artemisia (30 de ani, sec. II-III d.C.), Hermogenes (50 de ani, sec. III d.C.), Lillas (6 ani, sec. IV d.C.), Paula (sec. IV d.C.), Kyrille (sec. III-IV d.C.), Cyrillus Bessius (sec. III d.C.), Epiphania (sec. II-III d.C.), o inscripție onorifică (sec. III d.C.).

Mesajul inscripțiilor înseamnă adevărate meditații. Interesantă este piatra de pe un mormânt creștin, o inscripție aplicată pe un monument funerar păgân: "Amintire (mormânt). Paula, soția lui Paul sirianul, hipodiacon." Se vede cum a fost șters scrisul dinainte, aplicată o cruce și încrustat un alt scris. E o mărturie a începutului creștinismului de pe aceste meleaguri. Funcția de subdiacon arată un creștinism organizat.

Am admirat, de asemenea, epitaful de pe altarul funerar al Epiphaniei: "Salutare, trecătorule! Și ție (salutare). Te-ai oprit, spunându-ți în gând: oare cine și de unde este acesta (care zace aici)? Ascultă, străinule, patria și numele meu: Locul meu (de baștină) a fost mai înainte Hellada. M-am născut (adică) din mamă atheniană și din tată originar din Hemione, iar numele îmi este Epiphania. Am văzut multe ținuturi și am plutit pe tot întinsul mării, căci îmi erau armatori și tatăl și soțul, pe care, după moarte, i-am așezat, cu mâini curate, în mormânt. Cu adevărat fericită îmi era înainte viața! M-am născut între muze și m-am împărtășit din bunurile înțelepciunii. Ca femeie unor femei am dat mult (ajutor) soțiilor părăsite, stăpânită fiind de sentimente pioase. De asemenea, am ajutat mult pe cea reținută de patul de suferință. Căci mi-am dat bine seama că nu pe măsura pietății lor este soarta muritorilor.

Hermogenes, ancyirianul și tomitanul, din tribul Oinopes, plin de recunoștință față de soția sa, a consacrat (acest monument) ca amintire." Dincolo de ce ni se spune că a făcut această femeie, propoziția: "Nu pe măsura pietății lor este soarta muritorilor", dă mult de gândit, regăsind ideea în Cartea lui Iob, în psalmi sau în Qohelet.

De altfel, mai toate pietrele ne salutau prin mesajul lor: "Salutare, oricine ai fi cel care treci pe lângă mormintele noastre!", "Salutare, trecătorule!", "Salutare, trecătorule, și iarăși sănătate pentru ceilalți!", "Să trăiești, trecătorule!"

Am mers apoi la Edificiul Roman cu Mozaic și Termele Romane care se află la capătul aleii cu monumentele funerare. Mozaicul Roman are o suprafață de peste 2.000 mp, fiind considerată o minune a civilizației antice. Descoperit în 1959, cu prilejul unor lucrări edilitare efectuate pe faleza portului modern, complexul acoperit și amenajat (structură din oțel, beton și sticlă, pentru protecție) dă o idee despre modul de viață al locuitorilor din secolele IV-VII d.C. Ridicat la finalul secolului al II-lea, a fost extins și amplificat în secolele următoare. Mozaicul, încăperile boltite și marfa descoperită în magazii arată activitatea comercială care se desfășura în port.

Construcția este realizată în terase. Cele 11 magazii boltite de la nivelul inferior unde erau descărcate produsele realizau legătura navelor sosite în port cu cetatea. Ele au fost acoperite cu pământ după terminarea cercetărilor, iar în spațiul de deasupra a fost organizat un mic parc arheologic. La nivelul superior (care corespunde cu nivelul actual al Pieței Ovidiu) se află același număr de magazii (înalte de 8 m, largi de 6 m și lungi de 11 m) care asigurau depozitarea mărfurilor pentru realizarea schimburilor comerciale în una dintre piețele publice ale vechiului oraș. Ele sunt prevăzute cu intrări masive și praguri lucrate din calcar alb. În aceste magazii din urmă s-au descoperit 120 de amfore întregi sau fisurate al căror conținut s-a conservat în timp (produse minerale și vegetale, vopsele, rășini ca smirna și tămâia, crampoane de fier, minereuri de fier etc.). O scară de calcar conduce la sala cu mozaic (101 m lungime, 21,45 m lățime) realizat din pietricele de diferite culori (alb, negru, galben, crem, verde închis, roșu-cărămiziu și roșu-vinețiu), fiind datat în jurul secolului V d.C. Din această sală se mai păstrează o parte din peretele lung și unul dintre pereții laterali. Este locul unde se întâlneau negustorii, unde se făceau afaceri și se fixau prețurile produselor. La mozaicul care se mai păstrează pe o suprafață de 600 mp impresionează formele geometrice și elementele vegetale sau zoomorfe: vrej de iederă, cercuri intersectate, împletituri și meandre, carouri, vase grecești cu frunze, porumbel, funia simplă, unda etruscă, dinții de lup. Sus, în coridoarele care permit vizitarea mozaicului sunt expuse o parte din mărfurile descoperite în magaziile boltite: ancore de metal, piroane de fier conservate în amfore, minereu de fier, tipare de opaițe, greutăți de marmură pentru cântare, amfore încărcate cu diferite rășini.

În apropiere se pot vedea vestigii datate în aceeași perioadă ca mozaicul. O inscripție în limba greacă arată că pe acest loc se aflau băile publice. Se poate vedea vestiarul (lentiarion). Având 300 mp, sala principală era pavată cu marmură albă, fiind încălzită prin intermediul unor tuburi de ceramică, aerul cald fiind adus de la un sistem de încălzire subteran.

(O parte dintre fotografii sunt luate de pe diverse site-uri, printre care http://pontuleuxin.ro, https://ecomareaneagra.wordpress.com, o altă parte au fost făcute la fața locului cu propriile aparate de fotografiat).

Pr. Cornel Cadar

* * *

Mai multe imagini de la acest eveniment puteți vedea în Albumul foto: 4-9 iulie: Dobrogea: Impresii de călătorie (V)

* * *

Dobrogea: Impresii de călătorie (IV)

Dobrogea: Impresii de călătorie (III)

Dobrogea: Impresii de călătorie (II)

Dobrogea: Impresii de călătorie (I)


 

lecturi: 40.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat