Magisteriu de primit și de realizat
În fața învățăturii din exortația apostolică "Amoris laetitia"
De Salvador Pié-Ninot
În această fază de receptare eclezială a exortației apostolice Amoris laetitia (19 martie 2016) a papei Francisc au reieșit niște întrebări despre tipul de magisteriu pe care-l reprezintă acest document. Pentru a-l putea defini în mod teologic corect, poate fi util să facem referință la instrucțiunea - cu siguranță mai puțin cunoscută - "Despre vocația eclezială a teologului" a Congregației pentru Doctrina Credinței, semnată în 1990 de cardinalul prefect de atunci Joseph Ratzinger, care comentează diferitele forme ale magisteriului Bisericii prezente în noua formulă a "Mărturisirii de credință". Aceste forme sunt trei: magisteriu infailibil, magisteriu definitiv și magisteriu obișnuit dar nu definitiv, acesta din urmă fiind aplicabil la Amoris laetitia ca și cea mai mare parte a textelor magisteriale actuale.
Această formă de magisteriu obișnuit nedefinitiv conform instrucțiunii citate are ca obiectiv specific acela de a propune "o învățătură, care conduce la o înțelegere mai bună a Revelației în materie de credință și de moravuri, și directive morale care derivă din această învățătură" care, "chiar dacă nu sunt garantate de carisma infailibilității, nu sunt lipsite de asistența divină și cer adeziunea credincioșilor" (nr. 17), adeziune definită ca "o supunere religioasă a voinței și a inteligenței" (nr. 23). Pentru aceasta se afirmă că "voința de supunere leală față de această învățătură a Magisteriului în materie în sine reformabilă trebuie să fie regula". Pentru acest motiv, această formă de magisteriu este descrisă de instrucțiune ca "de ordin prudențial", de vreme ce comportă "judecăți prudențiale", chiar dacă este atent precizată că acest calificativ nu înseamnă că "nu se bucură de asistența divină în exercitarea integrală a misiunii sale" (nr. 24).
În afară de asta trebuie notat că magisteriul obișnuit dar nu definitiv, exact precum celelalte două forme ale magisteriului, cel infailibil și cel definitiv, sunt expresie a unicului magisteriu viu al Bisericii, pe care Conciliul Vatican II din l-a descris cu precizie ca "misiunea [...] de a interpreta în mod autentic cuvântul lui Dumnezeu [încredințat Bisericii care o exercită] în numele lui Isus Cristos", pentru că "acest magisteriu nu este însă deasupra cuvântului lui Dumnezeu, ci îl slujește [...] cu asistența Duhului Sfânt" (Dei Verbum, nr. 10). De aceea, Conciliul Vatican II precizează în acest sens, cu un text care se poate explica în mod clar la Amoris laetitia, că "această supunere religioasă a voinței și a minții este datorată în mod cu totul deosebit magisteriului autentic al Pontifului Roman, chiar atunci când nu vorbește ex cathedra, așa încât magisteriul lui suprem să fie acceptat cu respect, iar afirmațiile lui să fie întâmpinate cu o adeziune sinceră, după gândul și voința sa expresă, care se deduc mai ales din natura documentelor sau din repetarea deasă a aceleiași învățături, ori din însuși modul de exprimare" (Lumen gentium, nr. 25).
Așadar, în acest context de înțelegere a magisteriului obișnuit, deși nu definitiv, trebuie să se înțeleagă ceea ce papa Francisc însuși afirmă la începutul lui Amoris laetitia cu privire la însemnătatea acestei exortații apostolice: "complexitatea tematicilor propuse ne-au arătat necesitatea de a continua să aprofundăm cu libertate unele chestiuni doctrinale, morale, spirituale și pastorale [...].Desigur, în Biserică este necesară o unitate de doctrină și de practică, dar asta nu împiedică să existe diferite moduri de a interpreta unele aspecte ale doctrinei sau unele consecințe care derivă din ea. Asta se va întâmpla până când Duhul ne va face să ajungem la adevărul complet (cf. In 16,13), adică atunci când ne va introduce perfect în misterul lui Cristos și vom putea vedea totul cu privirea sa" (Amoris laetitia, nr. 2-3). Așa cum se poate observa, în aceste cuvinte ale papei Francisc răsună caracteristicile pe care instrucțiunea le atribuie magisteriului obișnuit nedefinitiv, ca învățătură "de ordin prudențial" și cu "judecăți prudențiale", care în afară de asta "se bucură de asistența divină și de supunere leală" (cf. Despre vocația eclezială a teologului, nr. 24).
În acest context se înțelege și mai mult că papa afirmă și că "reflecția păstorilor și teologilor, dacă este fidelă Bisericii, onestă, realistă și creativă, ne va ajuta să ajungem la o claritate mai mare" (Amoris laetitia, nr. 2).
Această fidelitate față de Biserică este exprimată pe larg în cele trei principii prezentate de papa Francisc, mai ales pentru a înfrunta situațiile numite "iregulare", care preia din tradiția vie a Bisericii, exemplificată de numeroasele referințe la Conciliul Vatican II, precum și de cele paisprezece citate din teologul cel mai important al Bisericii, adică sfântul Toma de Aquino. Primul principiu este legea gradualității: este vorba despre un principiu propus în continuitate cu magisteriul lui Ioan Paul al II-lea când afirmă că orice ființă umană "înaintează treptat cu integrarea progresivă a darurilor lui Dumnezeu și a exigențelor iubirii sale definitive și absolute în întreaga viață personală și socială" (Familiaris consortio, nr. 9), dat fiind că ființa umană "cunoaște, iubește și săvârșește binele moral în funcție de etape de creștere" (nr. 34). Pentru aceasta în Amoris laetitia precizează că "nu este o «gradualitate a legii», ci o gradualitate în exercitarea prudentă a actelor libere în subiecți care nu sunt în măsură să înțeleagă, să aprecieze sau să practice pe deplin exigențele obiective ale legii" (nr. 295). Pentru aceasta, la sfârșit va arăta, cu o atingere de realism profund și de invitație la speranța creștină, "să relativizăm și drumul istoric pe care-l parcurgem ca familii, pentru a înceta să pretindem de la relațiile interpersonale o perfecțiune, o puritate de intenții și o coerență pe care le vom putea găsi numai în împărăția definitivă" (nr. 325).
Al doilea principiu este a porni de la conștiință: papa Francisc face referință la conștiință în douăzeci și nouă de ocazii și amintește cum Conciliul Vatican II a definit-o "nucleul cel mai secret [...] al omului (Gaudium et spes, 16)" (Amoris laetitia, nr. 222). La rândul său afirmă cu claritate că "suntem chemați să formăm conștiințele, nu să pretindem să le înlocuim" (nr. 37). De fapt, "pornind de la recunoașterea importanței condiționărilor concrete, putem adăuga că trebuie să fie mai bine implicată conștiința persoanelor în practica Bisericii în unele situații care nu realizează obiectiv concepția noastră despre căsătorie. Desigur, trebuie încurajată maturizarea unei conștiințe luminate, formate și însoțite [...] în mijlocul complexității concrete a limitelor, deși încă nu este pe deplin idealul obiectiv" (nr. 303).
Al treilea principiu este cel al necesității discernământului, citată de treizeci și cinci de ori, făcând ecou în mod clar lui Ignațiu de Loyola și confirmată de două citate precise din Toma de Aquino (nr. 304). Principiul care este propus este următorul: "Dacă se ține cont de nenumărata varietate de situații concrete [...] este comprehensibil că nu ar trebui să se aștepte de la Sinod sau de la această Exortație o nouă normativă generală de tip canonic, aplicabilă la toate cazurile [...]. Preoții au misiunea de «a însoți persoanele interesate pe calea discernământului conform învățăturii Bisericii și orientărilor Episcopului [...]». Este vorba despre un itinerar de însoțire și de discernământ care orientează acești credincioși la conștientizarea situației lor în fața lui Dumnezeu. Colocviul cu preotul, în for intern, colaborează la formarea unei judecăți corecte despre ceea ce împiedică posibilitatea unei participări mai depline la viața Bisericii și despre pașii care pot s-o favorizeze și s-o facă să crească [...]. Acest discernământ nu va putea niciodată să facă abstracție de exigențele de adevăr și de caritate ale Evangheliei propuse de Biserică" (nr. 300). Această misiune de discernământ este încredințat și "laicilor care trăiesc dedicați Domnului" (nr. 312), adică laicilor și laicelor care trăiesc o experiență spirituală creștină matură.
În acest context se află cuvintele cele mai semnificative despre posibilitatea de a primi împărtășanie din partea divorțaților recăsătoriți. De fapt, "din cauza condiționărilor sau factorilor atenuanți, este posibil ca, într-o situație obiectivă de păcat - care să nu fie subiectiv vinovată sau care să nu fie vinovată în mod deplin - se poate trăi în harul lui Dumnezeu, se poate iubi și se poate și crește în viața de har și de caritate, primind în acest scop ajutorul Bisericii" (nr. 305). Acest text este completat cu o notă: "În anumite cazuri ar putea să fie și ajutorul Sacramentelor", ca sacramentul "locului milostivirii": Pocăința, precum și Euharistia, ținând cont că "nu este un premiu pentru cei perfecți, ci un remediu generos și un aliment pentru cei slabi" (nota nr. 351, cu referință la Evangelii gaudium, nr. 44, 47.
În sinteză, se poate afirma așadar valoarea magisterială a lui Amoris laetitia ca magisteriu obișnuit, care, deși nefiind definitiv, este oricum "interpretare autentică a Cuvântului lui Dumnezeu" (cf. Dei Verbum, nr. 10), ca învățătură de "ordin prudențial" a succesorului lui Petru în Biserică, papa, care "se bucură de asistența divină" (cf. Despre vocația eclezială a teologului, nr. 24; cf. Amoris laetitia, nr. 2, 3, 295), și pentru aceasta trebuie primită în mod religios și cu spirit leal și cordial (cf. Lumen gentium, nr. 25). Aceasta este atitudinea fundamentală de primire sinceră și de realizare practică pe care acest tip de magisteriu - și în acest caz Amoris laetitia - o comportă pentru toți membrii Bisericii noastre.
Asta include și a observa criteriile propuse pentru a da răspuns la întrebările care se pun astăzi familiei, ținând cont cu putere că "a înțelege situațiile excepționale nu implică niciodată a ascunde lumina idealului mai deplin nici a propune mai puțin decât oferă Isus ființei umane" (Amoris laetitia, nr. 307), dat fiind că "familia este cu adevărat o veste bună" (nr. 1). Nu se poate nega că, așa cum spune același papa Francisc, Amoris laetitia se oferă ca reflecție "fidelă față de Biserică, onestă, realistă și creativă, [care] ne va ajuta să ajungem la o claritate mai mare" (nr. 2). Bun venit, și așa să fie!
(După L'Osservatore Romano, 24 august 2016)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 6.