Demisia și papa emerit, ce se schimbă?
De Antonio Gaspari
Cazuri de demisie a papilor deja au existat în istoria Bisericii, însă figura papei emerit este o realitate complet nouă. Discuția cu privire la rolul și la importanța papei emerit a redevenit de mare actualitate în săptămânile trecute. Chestiunea este complexă și atinge sensibilități diferite. Pentru a intra în miezul temei, în special cu privire la rolul, finalitatea și semnificația papei emerit, agenția Zenit l-a intervievat pe fratele Maurizio Di Paolo OFMConv, procurator general al Ordinului Fraților Minori Conventuali.
Din punct de vedere teologic cum poate fi explicată demisia unui pontif?
A căuta în teologie explicația unui eveniment pur și simplu uman mi se pare excesiv. Trebuie să se recurgă la drept, care are o umanitate pragmatică, pentru a ne obișnui cu ideea că toate slujirile în Biserică sunt încredințate persoanelor, dar pentru un timp limitat. Limita temporală, în cazul demisiei papei Benedict al XVI-lea, este dată de imposibilitatea fizică de a purta povara unei slujiri așa de importante cum este conducerea supremă a Bisericii Universale. Norma juridică are datoria de a se adapta la realitatea obiectivă. Încetarea sau renunțarea funcției ecleziastice datorită ajungerii la limita de vârstă este o instituție cunoscută în Biserică pentru episcopi și parohi, ca și pentru alte funcții.
Pontiful, vicar al lui Cristos, este "slujitorul slujitorilor". Cum se conjugă această caracteristică cu exercitarea puterii Bisericii Romei în lume?
Imaginea care explică această aparentă dihotomie este desigur în Spălarea picioarelor de la ultima cină. Păstorul suprem a exprimat în slujire modalitatea sa de conducere. În concret a conduce Biserica, a da directive și documente pastorale, a găsi persoanele cele mai potrivite ca păstori ai diecezelor și colaboratori apropiați și, în ultimă analiză, a trebui să decidă cu privire la soarta credinței a milioane de persoane, este o adevărată slujire. Omul ridicat la Scaunul Petrin se despoaie de orice alt interes și de orice libertate, pentru a asuma în inima sa și în mintea sa o singură gândire: mântuirea sufletelor. A trebui să asume responsabilitatea numeroaselor și gravelor decizii, a exprima gândirea lui Cristos și a Bisericii, a se comporta în manieră exemplară mereu și oricum, a se descurca în controversele internaționale complexe, este cu totul altceva decât exercitare a unei puteri narcisiste și autoreferențiale. Imaginea celui dintâi este lavabo a lui Isus, imaginea celui de-al doilea este lavabo a lui Pilat, în care guvernatorul roman, pentru a-și asigura poziția (tronul său) și a nu pune în discuție favoarea mulțimii, face să curgă, lichefiată, ceea ce rămânea din conștiința sa stinsă.
Cu demisia lui Benedict al XVI-lea au fost ridicate chestiuni și roluri noi. De exemplu, cum ne explicați figura de papă emerit? În tradiție papa demisionar lasă și haina albă și nu trăiește în țarcul lui Petru. În această privință prezintă cronicile că Celestin al V-lea "a coborât de la catedră, a luat tiara de pe cap și a pus-o pe pământ; și mantia și inelul și s-a despuiat de toate în fața cardinalilor uluiți", a redevenit simplu călugăr, în retragere totală din lume...
A vorbi despre tradiție pentru un singur eveniment, iese din conceptul obișnuit latin. Se pot observa din partea tuturor circumstanțele istorice diferite care fac destul de neasemănătoare cele două evenimente. Alegerea de a păstra numai unele dintre formele exterioare legate de pontificat, cum este reverenda albă și locuința în Cetatea Vaticanului, sunt dictate cu siguranță de marea înțelepciune a lui Benedict al XVI-lea. Ce loc mai bun decât Cetatea Vaticanului, protejat de ochi și urechi indiscrete, și cu sprijinul deplin al pontificatului aflat la conducere? Dacă papa ar fi depus haina albă, care ar fi trebuit s-o îmbrace? Oare purpura cardinalilor? Înțelepciunea a sugerat altceva papei Benedict și credincioșii sunt mulțumiți de asta. Dovadă este faptul că aparițiile liturgice foarte rare și fugare ale papei Benedict sunt mereu însoțite de aplauzele zgomotoase și spontane ale credincioșilor.
Intervenind la o întâlnire la Gregoriana, Monseniorul Gänswein, prefect al Casei Pontificale și secretar al lui Ratzinger, a afirmat că odată cu alegerea papei Francisc nu sunt doi papi de iure, ci de facto. Astfel există un papă activ și un papă contemplativ. Care este opinia dumneavoastră în această privință?
Imaginea sugestivă de papă activ și papă contemplativ este cu siguranță o lectură inspirată a realității actuale, datorată minții rafinate a prefectului Casei Pontificale. Mai mult decât de a vorbi despre instituția papei emerit, aș prefera să cred că suntem în fața aplicării instituției emeritatului la autoritatea supremă a Bisericii. ceea ce în urmă cu câteva decenii era inimaginabil, adică alungirea vieții deci a vârstei senile, cere în acest timp practicii și dreptului soluții noi. Desigur, Benedict al XVI-lea este un "contemplativ", totuși a tipiciza prezența a doi pontifi, unul activ și unul contemplativ, deși amintește de imagini evanghelice încântătoare, iese din tradiția Bisericii. Cu siguranță papa Benedict nu va fi ultimul pontif care se va folosi de instituția emeritatului: este probabil că alți pontifi după el, în condițiile sale, vor face aceeași alegere. Important este ca să nu se provoace niciodată amestecuri necuvenite și identificări politice între funcție și deținător: succesiunea apostolică ne impune nouă credincioșilor, clerici și laici, să exercităm virtutea ascultării față de pontiful care șade pe scaunul petrin și exercită această slujire, și nu față de alții. În practica și în simțirea credincioșilor toate acestea sunt clare, în pofida faptului că alternanța oricărei funcții ecleziastice aduce cu sine nostalgii și dorințe legate de figurile predecesorilor și succesorilor, așa cum putem vedea deja în schimbarea parohilor și a episcopilor la conducerea comunităților ecleziale.
(După Zenit, 2 august 2016)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 28.