![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]()
Precizare
Între celebrările liturgice "sărbătoarea" reprezintă un grad mai mic decât o "solemnitate", dar, în același timp, este un grad mai important decât "comemoarea" unui sfânt, care poate fi obligatorie sau facultativă. Sfânta Maria Magdalena va fi, așadar, celebrată cu același grad liturgic cu cel al apostolilor, bineînțeles cu excepția solemnității Sfinților Petru și Paul. Secretarul Congregației, arhiepiscopul Arthur Roche, ilustrează astfel motivațiile acestei schimbări: "Decizia se înscrie în actualul context eclezial, care cere să se mediteze mai în profunzime asupra demnității femeii, a noii evanghelizări, precum și asupra milostivirii divine. Sfântul Ioan Paul al II-lea a dedicat o atenție deosebită nu numai importanței femeilor în cadrul misiunii lui Cristos și a Bisericii, ci și, într-o manieră specială, rolului peculiar al Mariei din Magdala drept prima martoră care l-a văzut pe Cel Înviat și prima vestitoare care le-a adus apostolilor anunțul învierii Domnului (Cf. Mulieris dignitatem, 16) [...] Sfânta Maria Magdalena este un model de autentică și reală evanghelizare, adică, de evanghelizatoare care vestește mesajul central și plin de bucurie al Paștelui. Sfântul Părinte Francisc a luat această decizie tocmai în contextul Jubileului Milostivirii pentru a semnifica relevanța acestei femei care și-a arătat marea sa iubire pentru Cristos și care a fost de Cristos atât de mult iubită. [...] Pe de o parte, ea are onoarea de a fi "prima testis" a învierii Domnului (Hymnus, Ad Laudes matutinas), cea dintâi care a văzut mormântul gol și care a ascultat adevărul învierii sale. Cristos oferă o specială atenție și milostivire acestei femei, care își arată iubirea față de el, căutându-l în grădină cu îngrijorare și durere, cu acele "lacrimas humilitatis", așa cum afirmă sfântul Anselm de Canterbury. În acest sens, doresc să semnalez contrastul dintre cele două femei prezente în grădina paradisului și în grădina învierii. Cea dintâi a răspândit moartea acolo unde era viața; cea de-a doua a vestit viața într-un mormânt, loc al morții. [...] Pe de altă parte, tocmai pentru că a fost martora oculară a lui Cristos cel Înviat, ea fost și cea dintâi care a mărturisit învierea înaintea apostolilor. Ea împlinește mandatul Celui Înviat: "Du-te la frații mei și spune-le...Maria Magdalena a venit la ucenici și le-a vestit că l-a văzut pe Domnul" (In 20,17-18). În acest fel ea devine, așa cum deja am notat, evanghelistă, adică mesageră care anunță vestea cea bună a învierii Domnului; sau cum afirmau Rabanus Maurus și sfântul Toma de Aquino, "apostolorum apostola", întrucât vestește apostolilor ceea ce aceștia, la rândul lor, vor vesti în lumea întreagă. [...] De aceea se cuvine ca celebrarea liturgică a acestei femei sfinte să aibă același grad de sărbătoare ce se conferă în Calendarul roman general celebrării apostolilor, iar misiunea sa specială să fie pusă în valoare drept exemplu și model pentru orice femeie în Biserică". Decretul Congregației arată că noul grad al celebrării nu aduce schimbări în ceea ce privește ziua celebrării precum și textele din Liturghier și din Liturgia orelor, astfel încât: a) ziua dedicată celebrării Sfintei Maria Magdalena rămâne aceeași, așa cum rezultă din Calendarul roman general, adică pe 22 iulie; b) Textele care trebuie folosite în cadrul Liturghiei și a Oficiului divin rămân cele prezente în Liturghier și în Liturgia orelor la ziua respectivă, cu adăugarea în Liturghier a prefeței proprii. Conferința episcopilor se va îngriji să traducă textul noii prefețe în limba poporului, astfel că, după ce a obținut aprobarea Scaunului Apostolic, aceasta să poată fi folosită și la momentul potrivit să fie introdusă în următoarea tipărire a Liturghierului roman. Având în vedere decretul Congregației și ținând cont și de motivațiile ridicării la rangul de sărbătoare al celebrării liturgice a Sfintei Maria Magdalena, toți preoții, diaconii, călugării și călugărițele din Dieceza de Iași sunt invitați să aducă la cunoștința credincioșilor schimbarea intervenită și să celebreze conform indicațiilor de mai jos apropiata sărbătoare a Sfintei Maria Magdalena. Variații de introdus în cadrul sfintei Liturghii I. În Liturghierul roman, pag. 813, titlu de "comemorare" este schimbat cu cel de "sărbătoare". II. În cadrul Riturilor introductive se cântă sau se recită "Gloria". III. Noua prefață cu titlul "Apostola apostolilor". Praefatio: de Apostolorum apostola Vere dignum et iustum est, aequum et salutáre, nos te, Pater omnípotens, cuius non minor est misericórdia quam potéstas, in ómnibus praedicáre per Christum Dóminum nostrum. Qui in hortu maniféstus appáruit Maríae Magdalénae, quippe quae eum diléxerat vivéntem, in cruce víderat moriéntem, quaesíerat in sepúlcro iacéntem, ac prima adoráverat a mórtuis resurgéntem, et eam apostolátus offício coram apóstolis honorávit ut bonum novae vitae núntium ad mundi fines perveníret. Unde et nos, Dómine, cum angelis et sanctis univérsis tibi confitémur, in exsultatióne dicéntes: Sanctus, sanctus, sanctus Dóminus Deus Sábaoth... În limba română (în uz în dieceză ad experimentum)
Domnul să fie cu voi.
Variații de introdus în cadrul Liturgiei orelor I. În volumul III al Liturgiei orelor, la pag. 1441, titlul de "comemorare" este schimbat cu titlul de "sărbătoare". II. Oficiul lecturilor
III. Ora medie Pentru Ora medie se vor folosi antifoanele și psalmii de la zi, în schimb lectura scurtă și versetul vor fi luate de la Comunul sfintelor femei (pag. 1749-1750). Cu binecuvântare de la Domnul Milostivirii și cu implorarea mijlocirii sfintei Fecioare Maria, Maica Milostivirii și a sfintei Maria Magdalena. Petru Gherghel, episcop de Iași Pr. Daniel Iacobuț, vicar episcopal
lecturi: 19.
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064-Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2025 * ![]() | ![]() |