Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Bucuria iubirii și descumpănirea teologilor

În unele comentarii despre exortația apostolică a papei Francisc "Amoris laetitia"

De Rocco Buttiglione

Catedra "Ioan Paul al II-lea" de filozofie și istoria instituțiilor europene

Universitatea Pontificală Laterană

Îmi amintesc că am văzut, cu mult timp în urmă, un desen într-un ziar francez, cred "L'Aube". Un mare număr de teologi, fiecare pe o colină mică în întregime a sa, scrutează orizontul în căutarea lui Cristos. În schimb la vale, niște copii l-au găsit pe Isus. El i-a luat de mână și se plimbă împreună printre teologi care nu-l recunosc. Teologii privesc departe, în schimb El este în mijlocul lor.

Îmi venea în minte acest desen de atâția ani în urmă în timp ce citeam câteva comentarii despre Amoris laetitia și, mai în general, despre pontificatul papei Francisc. Sensus fidei al poporului creștin l-a recunoscut și l-a urmat imediat. În schimb unii înțelepți cu greu îl înțeleg, îl critică, îl opun tradiției Bisericii și în mod deosebit marelui său predecesor sfântul Ioan Paul al II-lea. Par descumpăniți datorită faptului că nu citesc în textul său confirmarea teoriilor lor și nu vor să iasă din schemele lor mentale pentru a asculta noutatea surprinzătoare a mesajului său. Evanghelia este mereu nouă și mereu veche. Tocmai pentru aceasta nu este niciodată bătrână.

Vom încerca să citim partea cea mai controversată din Amoris laetitia cu ochii unui copil. Partea cea mai controversată este aceea în care papa spune că, în anumite condiții și în anumite circumstanțe, unii divorțați recăsătoriți pot să primească Euharistia.

Când eram copil am studiat catehismul pentru a primi Prima Împărtășanie. Era catehismul unui papă cu siguranță antimodernist: sfântul Pius al X-lea. Îmi amintesc că explica faptul că pentru a primi Euharistia este nevoie ca sufletul să fie liber de păcatul de moarte. Și explica și ce este un păcat de moarte. Pentru ca să fie un păcat de moarte sunt necesare trei condiții. Trebuie să fie o acțiune rea, în mod grav contrară legii morale: o materie gravă. Raporturile sexuale în afara căsătoriei sunt fără îndoială în mod grav contrare legii morale. Așa era înainte de Amoris laetitia, continuă să fie așa în Amoris laetitia și desigur și după Amoris laetitia. Papa nu a schimbat învățătura Bisericii.

Însă sfântul Pius al X-lea ne spune și altceva. Pentru un păcat de moarte sunt necesare alte două condiții, în afară de materia gravă. Este necesar ca să există știință deplină cu privire la răutatea faptei care se comite. Știință deplină înseamnă că subiectul trebuie să fie convins în conștiință de răutatea faptei. Dacă este convins în conștiință că fapta nu este (în mod grav) rea, acțiunea va fi în mod material rea dar nu va putea să fie imputată ca un păcat de moarte. În afară de asta, subiectul trebuie să dea acțiunii rele consensul său deliberat. Asta înseamnă că păcătosul este liber să acționeze sau să nu acționeze: este liber să acționeze într-un mod sau într-altul și nu se află într-o condiție de supunere sau de teamă care-l obligă să facă ceva ce ar prefera să nu facă.

Putem să ne imaginăm circumstanțe în care o persoană divorțată recăsătorită se află ca să trăiască o situație de păcat grav fără știință deplină și fără consens deliberat? A fost botezată, dar niciodată n-a fost cu adevărat evanghelizată, a încheiat căsătoria în mod superficial, apoi a fost abandonată. S-a unit cu o persoană care a ajutat-o în momente dificile, a iubit-o cu sinceritate, a devenit un bun tată sau o bună mamă pentru copiii avuți din prima căsătorie.

Ar putea să i se propună să trăiască împreună ca frate și soră, dar ce-i de făcut dacă celălalt nu acceptă? La un moment dat din viața sa zbuciumată această persoană întâlnește fascinația credinței, primește pentru prima dată o adevărată evanghelizare. Probabil că prima căsătorie nu este cu adevărat validă, dar nu există posibilitatea de a apela la un tribunal ecleziastic sau de a furniza probele invalidității. Nu continuăm mai departe cu exemplele pentru că nu vrem să intrăm într-o cazuistică infinită.

Ce ne spune în astfel de cazuri Amoris laetitia? Probabil va fi bine de început cu ceea ce nu spune exortația apostolică. Nu spune că divorțații recăsătoriți pot în mod liniștit să primească împărtășania. Papa îi invită pe divorțații recăsătoriți să înceapă (sau să continue) un drum de convertire. Îi invită să interogheze conștiința lor și să se lase ajutați de un director spiritual. Îi invită să meargă la confesional ca să expună situația lor. Îi invită pe penitenți și pe duhovnici să înceapă un proces de discernământ spiritual. Exortația apostolică nu spune la ce punct din acest parcurs ei vor putea să primească dezlegarea și să se apropie de Euharistie. N-o spune pentru că este prea mare varietatea situațiilor și a circumstanțelor umane.

Drumul pe care papa îl propune divorțaților recăsătoriți este exact același pe care Biserica îl propune tuturor păcătoșilor: mergi și spovedește-te și duhovnicul tău, după ce a evaluat toate circumstanțele, va decide dacă să-ți dea dezlegarea și să te admită la Euharistie sau nu.

Faptul că penitentul trăiește într-o situație obiectivă de păcat grav este, cu excepția cazului limită al unei căsătorii invalide, sigur. În schimb faptul că poartă responsabilitatea subiectivă deplină a păcatului trebuie văzut. Pentru aceasta merge să se spovedească.

Unii spun că papa, spunând aceste lucruri, contrazice marea bătălie a lui Ioan Paul al II-lea împotriva subiectivismului în etică. Acestei bătălii îi este dedicată enciclica Veritatis splendor. Subiectivismul în etică spune că bunătatea sau răutatea acțiunilor umane depinde de intenția celui care le săvârșește. Așadar pentru a judeca acțiunea trebuie să luăm în considerare consecințele voite de cel care o săvârșește. Orice acțiune poate să fie bună sau rea, conform acestei etici, în funcție de circumstanțele care o însoțesc. Papa Francisc, în sintonie perfectă cu marele său predecesor, ne spune în schimb că unele acțiuni sunt în sine înseși rele (de exemplu, adulterul) independent de circumstanțele care le însoțesc și chiar de intențiile celui care le săvârșește. Însă sfântul Ioan Paul al II-lea nu s-a îndoit niciodată că circumstanțele influențează asupra evaluării morale a celui care săvârșește o acțiune, făcându-l mai mult sau mai puțin vinovat de actul rău din punct de vedere obiectiv pe care-l săvârșea. Nicio circumstanță nu poate face bună o faptă intrinsec rea, dar circumstanțele pot mări sau diminua responsabilitatea morală a celui care o săvârșește. Întocmai despre asta ne vorbește papa Francisc în Amoris laetitia. Așadar nu există în Amoris laetitia (nr. 305, cu rău famata notă 351). Sfântul Ioan Paul al II-lea spune că divorțații recăsătoriți nu pot să primească Euharistia și în schimb papa Francisc spune că în unele cazuri ei pot. Dacă asta nu e o contradicție!

Însă să încercăm să citim textul mai în profunzime. Odinioară divorțații recăsătoriți erau excomunicați și excluși din viața Bisericii. Cu noul Codex Iuris Canonici și cu Familiaris consortio excomunicarea este anulată și ei sunt încurajați să participe la viața Bisericii și să-i educe creștinește pe copiii lor. Era o decizie extraordinar de curajoasă care termina cu o tradiție seculară. Familiaris consortio ne spune însă că divorțații recăsătoriți nu vor putea primi sacramentele. Motivul este că trăiesc într-o condiție publică de păcat și că trebuie evitat să se dea scandal. Aceste motive sunt așa de puternice încât pare să fie inutilă o verificare a eventualelor circumstanțe atenuante.

Acum papa Francisc ne spune că merită de făcut această verificare. Diferența dintre Familiaris consortio și Amoris laetitia este în întregime aici. Nu este îndoială că divorțatul recăsătorit este din punct de vedere obiectiv într-o condiție de păcat grav; papa Francisc nu-l readmite la împărtășanie, ci, ca pe toți păcătoșii, la spovadă. Acolo va povesti eventualele circumstanțe atenuante și va auzi dacă și în ce condiții poate să primească dezlegarea.

Desigur, sfântul Ioan Paul al II-lea și papa Francisc nu spun același lucru, dar nu se contrazic în privința teologiei căsătoriei. În schimb folosesc în mod diferit și în situații diferite puterea de a dezlega și de a lega pe care Dumnezeu a încredințat-o succesorului lui Petru. Pentru a înțelege mai bine acest punct să încercăm să ne punem următoarea întrebare: există contradicție între papii care i-au excomunicat pe divorțații recăsătoriți și sfântul Ioan Paul al II-lea care a eliminat excomunicarea?

Papii precedenți au știut mereu că unii divorțați recăsătoriți puteau să fie în harul lui Dumnezeu din cauza diferitelor circumstanțe atenuante. Știau bine că ultimul judecător este numai Dumnezeu. Însă insistau asupra excomunicării pentru a întări în conștiința poporului adevărul despre indisolubilitatea căsătoriei. Era o strategie pastorală legitimă într-o societate omogenă ca aceea din secolele trecute. Divorțul era un fapt excepțional, divorțații recăsătoriți erau puțini, și excluzând în mod dureros de la Euharistie și pe cei care în realitate ar fi putut s-o primească se apăra credința poporului.

Acum divorțul este un fenomen de masă și riscă să tragă după sine o apostazie în masă dacă de fapt divorțații recăsătoriți abandonează Biserica și nu mai dau o educație creștină copiilor lor. Societatea nu mai este omogenă, a devenit lichidă. Numărul divorțaților este foarte mare și a crescut desigur și cel al acelora care se află într-o situație "iregulară", dar pot să fie din punct de vedere subiectiv în harul lui Dumnezeu. Este necesar de dezvoltat o strategie pastorală nouă. Pentru aceasta papii au schimbat nu legea lui Dumnezeu, ci legile umane care în mod necesar o însoțesc, dat fiind faptul că Biserica este o societate umană și vizibilă.

Creează probleme regula nouă și comportă riscuri? Desigur. Există riscul ca unii să se apropie în mod sacrileg de împărtășanie fără să fie în stare de har? Dacă vor face asta, vor mânca și vor bea condamnarea lor.

Însă vechea regulă nu comporta și ea riscuri? Nu exista riscul ca unii (sau mulți) să se piardă pentru că erau lăsați lipsiți de un sprijin sacramental la care aveau dreptul? Este de datoria conferințelor episcopale din fiecare țară, a fiecărui episcop și în ultimă instanță a fiecărui credincios să adopte măsurile oportune pentru a maximiza binefacerile acestei linii pastorale și să minimalizeze riscurile pe care le comportă. Parabola talanților ne învață să acceptăm riscul având încredere în milostivire.

(După L'Osservatore Romano, 20 iulie 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 3.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat