Pasul "Amoris laetitia"
Interviu al cardinalului Schönborn în "La Civiltà Cattolica"
De Fabrizio Contessa
"Francisc a făcut un pas important obligându-ne să clarificăm ceva ce rămăsese implicit în Familiaris consortio: cardinalul dominican Christoph Schönborn intră cu punctualitate în miezul înțelegerii exortației Amoris laetitia și al punctelor pe care mai frecvent s-a concentrat atenția mass-media. Chiar arhiepiscopul de Viena a fost cel care a prezentat oficial textul exortației apostolice. Și Papa Francisc, așa cum ne amintim, conversând cu jurnaliștii în zborul de întoarcere din Lesbo, la 16 aprilie, a afirmat că arhiepiscopul austriac a perceput bine semnificația documentului. Un document care "este evident", spune Schönborn, eliberând terenul de orice neînțelegere răutăcioasă, reprezintă "un act de magisteriu" pentru că "este clar că Papa aici exercită rolul său de păstor, de maestru și de învățător al credinței, după ce a beneficiat de consultarea celor două sinoade".
Cardinalul reflectează din nou asupra conținuturilor din Amoris laetitia într-o amplă conversație cu iezuitul Antonio Spadaro, director al La Civiltà Cattolica, condensată în douăzeci de pagini ale revistei bilunare care va apare la 23 iulie și anticipată mijloacelor de informație. Pentru Schönborn, Papa "a reînnoit în mod fundamental discursul Bisericii", desigur "în linia lui Evangelii gaudium, dar și a lui Gaudium et spes, în care principiile doctrinale și considerațiile oamenilor din timpul prezent sunt în evoluție continuă". Așadar există o mare disponibilitate de a primi realitatea, realitatea multelor și diferitelor situații familiale, îmbrățișându-le fragilitățile. O disponibilitate care, afirmă el, nu poate și nu trebuie să fie interpretată ca o cedare doctrinală. "Marea provocare a Papei este tocmai aceea de a demonstra că această privire capabilă de a aprecia, impregnată de bunăvoință și de încredere, nu dăunează deloc forței doctrinei, ci face parte din coloana sa vertebrală". De fapt, "Francisc percepe doctrina ca prezent al Cuvântului lui Dumnezeu, Cuvânt întrupat în istoria noastră, și o comunică ascultând întrebările care se pun pe drum". În schimb ceea ce este respins este o "privire de concentrare pe enunțări abstracte, separate de subiectul care trăiește mărturisind întâlnirea cu Domnul care schimbă viața". Pentru că "privirea abstractă de tip doctrinal îmblânzește unele enunțări pentru a impune generalizarea lor unei elite, uitând că a închide ochii în fața aproapelui ne face orbi și în fața lui Dumnezeu, cum a spus Benedict al XVI-lea în Deus caritas est".
În această perspectivă, Schönborn evidențiază cu claritate că "faptul relevant al acestui document este că el depășește categoriile de «regular» și «iregular»". De fapt, nu există, în mod simplist, pe de o parte căsătoriile și familiile care funcționează, care merg bine, în timp ce celelalte nu merg bine. Francisc vorbește despre această realitate care se referă la toți: suntem viatores, suntem pe drum. Toți suntem supuși păcatului și toți avem nevoie de milostivire". Și chiar în cea mai ortodoxă dintre situațiile familiale "apelul la convertire este atât de real ca și cel într-o situație iregulară". Iată pentru ce, remarcă arhiepiscopul, Papa vorbește adesea despre situații "numite iregulare". Nu e vorba deloc de relativism, "ci dimpotrivă el este foarte clar cu privire la realitatea păcatului. Francisc nu neagă că există situații regulare sau iregulare, ci merge dincolo de această perspectivă pentru a pune în practică Evanghelia: cel dintre voi care nu a păcătuit niciodată să arunce prima piatră". Așadar, "pe planul principiilor, doctrina despre căsătorie și despre sacramente este clară" și "Papa Francisc a exprimat-o din nou cu mare claritate comunicativă". Și astfel, dacă pe planul disciplinei, ținând cont de nenumărata varietate de situații concrete, a afirmat că de la sinodul despre familie nu trebuia să așteptăm o nouă normativă generală de tip canonic, aplicabilă la toate cazurile, "pe planul practicii, în fața situațiilor dificile și a familiilor rănite, Sfântul Părinte a scris că este posibilă numai o nouă încurajare la un discernământ personal și pastoral responsabil al cazurilor particulare, care ar trebui să recunoască faptul că, «deoarece gradul de responsabilitate nu este egal în toate cazurile, consecințele sau efectele unei norme nu trebuie în mod necesar să fie mereu aceleași» (Amoris laetitia, 300)".
Așadar, pe planul practicii pastorale, la nivelul foarte concret al vieții fiecăruia se situează Amoris laetitia. Desigur, este evidențiat, "există o evoluție clar exprimată de Papa Francisc în percepția din partea Bisericii a elementelor condiționante și atenuante care sunt proprii epocii noastre". Dar este vorba, afirmă părintele Spadaro, de o orientare conținută deja într-un fel și în vestitul paragraf nr. 84 din Familiaris consortio. "De fapt - clarifică Schönborn - sfântul Ioan Paul al II-lea distingea câteva situații. Pentru el, există diferență între cei care cu sinceritate s-au străduit să salveze prima căsătorie și au fost părăsiți pe nedrept, și cei care în schimb au distrus cu vină gravă o căsătorie validă din punct de vedere canonic. Apoi a vorbit despre cei care au încheiat o a doua unire în vederea educării copiilor, și uneori sunt din punct de vedere subiectiv siguri în conștiință că precedenta căsătorie, distrusă în mod ireparabil, n-a fost niciodată validă. Așadar fiecare dintre aceste cazuri constituie obiectul unei validări morale diferențiate". Așadar, "sunt atâtea puncte de plecare diferite într-o participare tot mai profundă la viața Bisericii, la care toți sunt chemați". Și Papa Wojtyła "presupune deja în mod implicit că nu se poate spune pur și simplu că fiecare situație a unui divorțat recăsătorit este echivalentul unei vieți în păcatul de moarte separată de comuniunea de iubire dintre Cristos și Biserică". Așadar deschidea poarta spre o "înțelegere mai amplă trecând prin discernământul diferitelor situații care nu sunt obiectiv identice, și grație considerării forului intern". Acesta este drumul întreprins de Papa Bergoglio și "asta în mod implicit comportă o evoluție omogenă în înțelegerea și în exprimarea doctrinei". Deci Pontiful a făcut să se evidențieze ceea ce era subînțeles în Familiaris consortio, "despre legătura dintre obiectivitatea unei situații de păcat și viața de har în fața lui Dumnezeu și a Bisericii sale și, ca o consecință logică, imputabilitatea concretă a păcatului". De altfel, notează cardinalul Schönborn, "îmi amintesc că în 1994, când Congregația pentru Doctrina Credinței a publicat documentul său despre divorțații recăsătoriți, l-a întrebat pe cardinalul Ratzinger: «Oare practica veche considerată sigură și pe care am cunoscut-o înainte de conciliu, aceea de a vedea în forul intern cu propriul duhovnic posibilitatea de a primi sacramentele cu condiția de a nu crea scandal, este mereu valabilă?». Răspunsul său a fost foarte clar, ca afirmațiile Papei Francisc: nu există o normă generală care să poată acoperi toate cazurile particulare. Atât de clară este norma generală pe cât de clar este că ea nu poate să acopere toate cazurile în mod exhaustiv".
(După L'Osservatore Romano, 8 iulie 2016)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 8.