Martiriul creștin și acea voință de "război sfânt"
De Andrea Tornielli
Barbaria asasină care l-a determinat pe un tânăr exaltat să decapiteze un preot la altar invocându-l pe Allah a lovit și impresionează: pentru prima dată un preot moare în interiorul unei biserici europene. Ceea ce s-a întâmplat și continuă să se întâmple în alte țări - din Turcia în Irak, din Siria în Centrafrica până în Filipine - are loc și în casa noastră. Într-un liniștit sătuc din provincia franceză, împotriva unui om bătrân, bun și lipsit de apărare, care toată viața a predicat pacea și iubirea. Chiar dacă nu trebuie uitat că fundamentaliștii islamici nu sunt singurii care au monopolul uciderii preoților și episcopilor: e suficient să amintim uciderea episcopului salvadorian Oscar Arnulfo Romero, astăzi fericit, asasinat la altar de oamenii botezați din Plutoanele Morții în 1980.
Teroriștii din ISIS, ultima dintre creaturile stranii la nașterea căreia și Occidentul a contribuit îndopând cu arme pe rebelii anti-Assad, cor să aducă jihadul lor în inima orașelor noastre. Vor să aducă frica în cotidianitatea noastră. Vor să tulbure viețile noastre, așa cum au făcut deja în alte țări, în care atentatele sunt aproape zilnice și zecile de mii de victime nevinovate nu mai sunt informații. Daesh, autoproclamatul stat islamic, are un obiectiv declarat: să unească în jurul său pe musulmanii sunniți. Pentru a face asta trebuie să ducă "războiul său sfânt" și "ciocnirea sa de civilizații" acasă la noi. Trebuie să ne facă "să ne simțim în război" ca occidentali, creștini, descendenți ai "cruciaților". Trebuie să ne facă să uităm că marea majoritate a victimelor terorismului fundamentalist islamic sunt musulmani.
Desigur, în fața la toate acestea nu putem să întoarcem capul în cealaltă parte. Dar ar fi însemna să facem exact jocul teroriștilor să credem că la jihadul lor trebuie să răspundem cu un "război sfânt" în sens opus. Și a invoca atitudini care asumă logica "războiului sfânt", așa cum fac anumite sectoare din lumea catolică europeană, nu înseamnă numai a considera Califatul învingător, a face exact ceea ce asasinii fundamentaliști vor și caută. Înseamnă mai ales și a uita ceea ce este mai adevărat în experiența creștină. Aceea trăită în mod autentic și nu aceea modificată genetic în ideologie identitară sau în mișcare cultural-politică. De fapt, există un mod de a vorbi despre ceea ce s-a întâmplat în Franța, de a vorbi despre persecutările creștinilor, care nu are nimic creștin, chiar dacă acela care o face se simte parte militantă a catolicismului occidental.
Singurele cuvinte autentic creștine sunt cele care în aceste ore amintesc cum realitatea martiriului aparține încă de la început vieții Bisericii. O experiență care a fost mereu prezentă. "Dacă m-au persecutat pe mine vă vor persecuta și pe voi", a spus Isus. Martirii creștini, așa cum a amintit Papa Francisc în ajunul călătoriei în Armenia din luna trecută, sunt persoane oarecare, bărbați, femei, copii. Din totdeauna jertfa lor de nevinovați, sângele lor vărsat, a fost sămânță pentru noi creștini, cum spunea Tertulian, și a adus roade de reconciliere, de iertare, de iubire.
Privirea de credință arată care este singurul răspuns adevărat dat ultimelor fapte oribile de sânge, care ne zdruncină din stările noastre de indiferență. Așa cum a mărturisit în urmă cu câtva timp acea bătrână femeie creștină coptă, care nu știe nici să citească nici să scrie și niciodată n-a plecat din casa ei săracă de chirpici de pe malul Nilului. Ea a refuzat să-i blesteme pe cei care i-au decapitat fiul pe coasta Libiei. Nu i-a blestemat ci s-a rugat pentru mântuirea lor. Și în acest aparent răspuns "slab" nu se oglindește numai una dintre vârfurile civilizației umane. Se observă mai ales semnul "slăbiciunii atotputernice" a Dumnezeului creștin, care s-a înjosit și s-a nimicit pe sine însuși pentru a împărtăși suferințele oamenilor.
(După Vatican Insider, 27 iulie 2016)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 20.