|
ZMTCracovia2016: O mie de ani turbulenți și glorioși Moștenirea botezului și noile provocări ale Bisericii din Polonia De Stanisław Gądecki arhiepiscop de Poznan președinte al Conferinței Episcopale din Polonia În ziua de după sosirea sa în Polonia, la 28 iulie 2016, papa Francisc va merge la sanctuarul din Czêstochowa, unde la picioarele Sfintei Fecioare Maria Negre va celebra Liturghia cu ocazia celei de-a 1050-a aniversări a botezului Poloniei. În fața acestei circumstanțe, merită să ne întrebăm dacă Polonia de astăzi - Biserica, dar și noi înșine - este în măsură să asimileze valorile care au fost transmise de predecesorii noștri în credință. Principele Mieszko I (primul suveran al Poloniei atestat de izvoarele istorice) a luat - deja la începutul domniei sale - o decizie care după aceea s-a dovedit cea mai importantă pentru toată istoria noastră. Mișcat de voința de a obține unele avantaje politice în care spera, dar mai ales de o credință simplă și sinceră, el s-a botezat în 966. În realitate botezul avea pentru principe nu numai o dimensiune personală, ci și o dimensiune socială, culturală, națională și statală. Paul al VI-lea - cu ocazia mileniului botezului Poloniei - s-a exprimat în acest mod: "Credința creștină, limba și scrierea latină, conștiința civilă a lumii occidentale au inaugurat împreună noua cultură a poporului polonez, care apoi trebuie să dea cu instituțiile sale politice, religioase, scolastice și artistice mărturie neîntreruptă despre vitalitatea sa morală de nestins, despre omogenitatea sa înnăscută cu civilizația europeană și despre originalitatea sa etnică inconfundabilă, timp de o mie de ani de istorie zbuciumată și glorioasă". Acel botez încă din primele momente a dus la dezvoltarea culturii poloneze, care a intrat ca parte a lumii culturii latine. Treptat au început să ajungă în Polonia unii intelectuali însemnați care au promovat întemeierea primelor universități: cea din Cracovia (între 1364 și 1400) și cea din Vilnius (1579). Cu această ocazie deosebită nu se poate să nu se amintească faptul că unul dintre acei intelectuali veniți atunci în Polonia a fost unul dintre cei mai mari oameni de știință din toate timpurile: Nicolae Copernic. În afară de asta, trebuie citat iezuitul Jakub Wujek, autor al traducerii poloneze a Scripturilor realizată la sfârșitul secolului al XVI-lea, care a contribuit la nașterea limbii literare și la formarea definitivă a limbii poloneze din timpurile noastre. Tematica religioasă a fost prezentă în mod continuu atât în literatură cât și în artă. Timp de peste o mie de ani credința creștină, în vremuri bune și în vremuri rele - cum a subliniat papa Francisc în scrisoarea adresată poporului polonez cu ocazia celei de-a 1050 aniversări a botezului - "a dus la nașterea de roade spirituale îmbelșugate și mulți polonezi s-au remarcat în mod excelent prin mărturisirea și apărarea credinței precum și prin capacitatea de a menține speranța și de a practica iubirea. Polonezii nu numai că au demonstrat fidelitate față de magisteriul Bisericii și față de succesorii lui Petru, ci au contribuit puternic și la dezvoltarea culturii în pământul polonez". Trebuie să ne întrebăm dacă Polonia de astăzi este capabilă să asimileze valorile transmise de predecesorii noștri în credință. "Vă invit - spunea adresându-ni-se nouă cardinalul secretar de stat Pietro Parolin în timpul celebrării jubiliare prezidată la stadionul din Poznan la 16 aprilie - să nu considerați niciodată ceva obținut veșnic. Fiecare generație este chemată să-și recapete în mod autentic și original tradițiile și valorile care îi sunt încredințate, făcând să fructifice din nou darul primit în timpul său și în noile circumstanțe; fiecare, cu zilnica sequela Christi, trebuie să-și însușească tezaurele de adevăr și har care îi sunt propuse și încredințate de moștenirea trecutului". Dar cum se prezintă astăzi situația în termeni de reluare a "tezaurelor de adevăr și har" la care se referea cardinalul Parolin? Polonezii sunt în cea mai mare parte catolici: apartenența la confesiunea catolică este declarată de fapt de 92,8% dintre cetățeni. Totuși, am fi orbi dacă n-am observa zgârieturile și crăpăturile în credința polonezilor de astăzi și îndeosebi secularizarea treptată care puțin câte puțin se introduce în societate, mai ales în generația tinerilor. Este trist că mulți catolici nu încearcă să lege Evanghelia cu viața de toate zilele. Învățătura Bisericii este tot mai puțin cunoscută, relativizată sau chiar neglijată în alegerile zilnice. Mulți polonezi consideră învățătura Bisericii ca proverbialul "buffet" de la care pot alege numai acele feluri care le plac. Numai un polonez din trei (31%) consideră că principiile morale catolice sunt alegerea cea mai bună. În timp ce unul din patru (26%) afirmă că anumite situații de viață cer ca principiile catolice să fie într-un anumit fel revizuite și completate cu alte standarde. În afară de asta, dacă peste o treime dintre cei intervievați (36%) concordă cu normele promulgate de Biserică, în același timp sunt convinși de insuficiența lor. Aceste date le revelează investigația Polonezii în fața diferitelor religii și a principiilor morale ale catolicismului, realizată în 2006 de Centrul polonez de analiză a opiniei publice (CBOS). Papa Francisc a atras atenția noastră în mod repetat cu privire la aceste pericole și ne-a avertizat împotriva rătăcirii spirituale de noi înșine. În Evangelii gaudium Pontiful admite că "marele risc al lumii actuale, cu multipla și oprimanta sa ofertă de consum, este o tristețe individualistă care provine din inima comodă și avară, din căutarea bolnavă de plăceri superficiale, din conștiința izolată. Atunci când viața interioară se închide în propriile interese nu mai există spațiu pentru alții, nu mai intră săracii, nu se mai ascultă glasul lui Dumnezeu, nu se simte satisfacție de bucuria dulce a iubirii sale, nu palpită entuziasmul de a face binele. Și cei care cred se află în acest risc, sigur și permanent. Mulți cad în el și se transformă în persoane arțăgoase, nemulțumite, fără viață. Aceasta nu este alegerea unei vieți demne și depline, aceasta nu este dorința lui Dumnezeu pentru noi, aceasta nu este viața în Duh care provine din inima lui Cristos înviat" (nr. 2). Pentru Biserica din Polonia salvarea dintr-o astfel de pierdere constă în a mărturisi cu umilință și curaj credința în Cristos și în confirmarea acestei credințe cu fapte de milostivire. De fapt, milostivirea este exprimarea credinței, în timp ce credința este fundamentul milostivii. Realizării acestui obiectiv principal ar trebui să-i fie subordonate toate instituțiile noastre ecleziastice și structurile pastorale. Deci este necesar a-l imita în mod fidel pe Isus, care se identifică cu "cei mai mici", cu orice formă de mizerie umană materială și spirituală. Iată pentru ce Francisc, la 6 septembrie 2015, adresa "un apel parohiilor, comunităților călugărești, mănăstirilor și sanctuarelor din toată Europa să exprime concretețea Evangheliei și să primească o familie de refugiați". Iată pentru ce el ne invita să oferim ajutor și protecție refugiaților de toate confesiunile și religiile. În același timp, papa a subliniat necesitatea de integrare a imigraților în contextul european și responsabilitățile lor. Refugiații trebuie să-și asume propriile responsabilități față de persoanele care îi găzduiesc. Trebuie să respecte și patrimoniul material și spiritual al țării gazdă, precum și să asculte de legile sale și să aducă propria contribuție la cheltuielile țării. Un asemenea apel a fost adresat și tuturor Bisericilor prezente în ținutul polonez în Mesajul Bisericilor din Polonia cu privire la refugiați, semnat la Varșovia la 30 iunie. Membrii Consiliului ecumenic polonez și ai Bisericii catolice au amintit în acest document importanța ospitalității față de străini: "Nu uitați ospitalitatea, căci datorită ei unii i-au primit, fără a-și da seama, pe îngeri. Aduceți-vă aminte de cei închiși, ca și cum ați fi închiși împreună cu ei; de cei maltratați ca unii care sunteți și voi în trup" (Evr 13,2-3). Națiunile din Europa și Bisericile trebuie să înfrunte astăzi o provocare enormă, care este criza migrației. Circa trei milioane de persoane care provin din țările din Africa și din Asia au trecut granița Uniunii Europene. Unele dintre ele fug din cauza războiului și a persecuției religioase, altele în schimb sunt în căutarea unei vieți mai bune. Această situație a pus la încercare conceptul de cooperare între state în cadrul Uniunii Europene. S-a putut vedea o relevantă polarizare a pozițiilor cu privire la modurile eficace pentru a înfrunta criza migratoare. Și Polonia a trebuit să înfrunte această provocare. Obligațiile creștinilor în această materie derivă din revelația divină și din tradiția Bisericilor. În cartea Genezei citim că atunci când a venit o foamete în țara în care trăia Abraham, el a coborât în Egipt pentru a locui acolo ca străin (cf. 12,10). Și patriarhul Iacob la porunca lui Dumnezeu s-a transferat cu familia sa și toate averile sale în Egipt și acolo a aflat salvarea de la moartea de foame (cf. 42,1-6; 46,1-7). Destinul refugiaților a fost experimentat și de Isus și de familia sa, fugiți pentru a se salva de mânia lui Irod (cf. Mt 2,13-15). Așadar misiunea Bisericilor constă în educarea inimilor care, prin faptele concrete de milostivire, vor ajuta pe cei care suferă, pe cei care fug de război, de persecuție și de moarte. Polonia a devenit de multe ori un refugiu pentru cei care trebuiau să fugă de persecuții. În timpurile dinastiei jagelonice ținuturile noastre erau vestite pentru ospitalitatea lor. După pierderea independenței țării noastre, mulți polonezi au putut experimenta și ei ospitalitatea în alte țări. În anii optzeci din secolul trecut ne-au oferit ajutor țările din Europa occidentală. Un deceniu mai târziu, ospitalitatea poloneză a fost experimentată de bieloruși, de ucraineni și de ceceni. A căuta menținerea ei și a-i educa pe oameni în spiritul său ar trebui să fie expresia sensibilității creștine și a tradiției naționale. Nu este îndoială că soluția problemei migrației în Polonia și în Europa cere colaborarea persoanelor de bunăvoință la multe niveluri. Sunt necesare generozitatea și prudența, o inimă deschisă și găsirea de norme care să garanteze respectarea demnității cetățenilor și a celor care cer ajutor. Creștinii ar trebui să se străduiască să colaboreze cu autoritățile statale competente și cu organizațiile sociale. Numai o acțiune umanitară suficient de amplă și o atitudine care să țină cont de cauzele politice și economice ale problemelor existente pot duce la o reală îmbunătățire a situației. Ne dorim ca ea să poată da apoi un impuls dezvoltării voluntariatului, și la nivelul parohiilor noastre, pentru a înfrunta în mod eficace și responsabil problemele urgente. Desigur, nu trebuie pierdută din vedere cauza principală a actualei crize a migrației, adică războaiele din Orientul Mijlociu și din Africa. De aici necesitatea de a ne ruga pentru pace, de a întreprinde eforturi de mediere și de a lansa apeluri la conștiințele celor care sunt la putere. Multe persoane au rămas în țările lor și așteaptă ca ajutorul nostru să ajungă chiar acolo, în regiunile lovite. În același timp, trebuie să ne îngrijim de cei care au decis să părăsească țara lor. Iată pentru ce îi îndemnăm pe credincioșii noștri să continue în rugăciune și să dea asistență celor nevoiași. Asta e ceea ce spune exact Mesajul Bisericilor din Polonia cu privire la refugiați din 30 iunie 2016. Globalizării fenomenului migrator în patria noastră trebuie să i se dea un răspuns în formă de globalizare a iubirii și a cooperării. Adică trebuie trecut de la o "poziție defensivă, marcată de frică, de lipsă de interes și de tendința de a marginaliza, la o atitudine bazată pe cultura întâlnirii, singura care poate construi o lume mai dreaptă și fraternă" (cf. Mesaj pentru Ziua Mondială a Migrantului și a Refugiatului 2014). Iată una dintre îndatoririle cele mai importante pe care Biserica din Polonia trebuie s-o înfrunte astăzi și în viitor. (După L'Osservatore Romano, 27 iulie 2016) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 16.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |