Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a 14-a de peste an - Anul C - 2016

Evanghelizarea este prioritară pentru Isus și Biserica sa.

În evanghelia de astăzi, Isus însoțit de ucenicii săi și de mult popor este în drum spre Ierusalim, acolo unde va pătimi, va muri și va învia spre a ne da intrare liberă într-un alt Ierusalim, Ierusalimul ceresc, care este împărăția cerurilor, acolo unde nu mai sunt lacrimi și durere, tristețe și jale, diavol și moarte (cf. Ap 21,3-4), dar numai pace și bucurie în Duhul Sfânt (cf. Rom 14,17).

Ierusalimul pământesc spre care se îndreaptă Isus astăzi împreună cu ucenicii și cu prietenii săi este o imagine a sufletelor oamenilor. Stările Ierusalimului cuprind în sine stările sufletești ale oamenilor de pe pământ.

Astfel, Ierusalimul devastat de dușmani (cf. Is 65,7) este o imagine metaforică pentru sufletele oamenilor devastate de diavol, după păcatul strămoșesc și după păcatul personal, când locuitorii lui simt că oasele le "putrezesc de necaz" (cf. Ps 31,10; Lam 1,13) și că "ard de boală" (cf. Iov 30,30). Și așa cum cerbul dorește izvoarele de apă (cf. Ps 42,1), cum truditorul dorește odihna (cf. Iov 7,1]), cum bolnavul dorește vindecare (cf. Ps 69,20), tot astfel omenirea care zăcea în întuneric și în umbra morții (cf. Is 9,2) îl dorea pe mântuitorul promis, mântuitor pe care Dumnezeu la plinirea timpului l-a trimis în lume (cf. Gal 4,4), iar în evanghelia de azi urcă la Ierusalim ca să o mântuiască prin cruce.

Ierusalimul în sărbătoare, Ierusalimul care cântă, Ierusalimul eliberat de toți dușmanii și de toate relele, despre care ne vorbește prima lectură de astăzi, este imaginea omenirii deja eliberate de Isus la cruce, eliberată de toți dușmanii și de toate relele (cf. Is 66,10-14).

Luna iulie în care am intrat acum este luna când oamenii ies la seceratul și adunatul holdelor în hambare. De aceea și Biserica, tot în acest timp, citește evanghelia cu trimiterea celor 72 de ucenici și ne trimite și pe noi, copiii ei, să mergem în lume și adunăm oameni în "hambarul Domnului", în cer.

Acum se ivesc două mari probleme: 1. Cei mântuiți să nu rămână statornici, căci iată ce ne spune Isus: "Duhul necurat, când a ieșit dintr-un om, umblă prin locuri fără apă, căutând odihnă, și n-o găsește. Atunci zice: Mă voi întoarce în casa mea, de unde am ieșit. Și, când vine în ea, o găsește goală, măturată și împodobită. Atunci se duce și ia cu el alte șapte duhuri mai rele decât el: intră în casă, locuiesc acolo, și starea din urmă a omului acestuia ajunge mai rea decât cea dintâi" (Mt 12,43-45). 2. Nu toți oamenii să fi cunoscut bine valoarea și importanța mântuirii de la cruce și să nu o fi primit încă, deși a fost anunțată de profeți, a fost predicată și realizată de Isus, a fost predicată de cei 12, de cei 72 și de toți creștinii buni de atunci până acum.

Așa cum soarele nu se poate opri pe cer, așa cum pământul nu se poate opri din rotirea lui, așa cum izvorul nu se poate opri din curgerea lui, așa cum inima nu se poate opri din bătăile ei; tot astfel creștinii cei buni nu se pot opri din mărturisirea evanghelia și din lucrul lor la mântuirea lumii din ghearele satanei.

Cartea Viețile sfinților ne vorbește despre doi sclavi creștini, Nereu și Ahile, care erau în serviciul unei patriciene bogate din Roma primului secol creștin, ce avea o mie de sclavi și se numea Flavia Domitila. Femeia aceasta pierdea mult timp în fața oglinzii și cu podoabele trupești, fără nici un gând la mântuirea ei. Nereu și Ahile, creștini fiind, nu putea să-și vadă stăpâna mergând pe calea pierzării. De aceea, într-o zi i-au vorbit cu atâta convingere despre Isus și despre mântuirea lui de la cruce, încât Flavia Domitila s-a convertit. A început să aprofundeze religia creștină și, pe măsură ce o aprofunda, se ruga, elibera sclavii, renunța la podoabe, se purta cu sobrietate, așa că a stârnit repede bănuiala păgânilor că este creștină. A recunoscut că este creștină, a vândut toate bunurile pentru săraci și a fost decapitată împreună cu sclavii ei, Nereu și Ahile, sub Domițian, dând astfel mărturia supremă despre Cristos. Martiriul ei "a umplut hambarul lui Dumnezeu", căci a fost urmat de multe convertiri.

Isus i-a rânduit ca misionari ai mântuirii sale de la cruce mai întâi pe cei 12 apostoli (cf. Mt 10,1), apoi pe cei 72 de ucenici (cf. Lc 10,1) și la înălțarea sa la cer pe toți cei care cred în el (cf. Mc 16,15-16). Repet, astăzi când oamenii ies la adunatul holdelor în hambar, Biserica vine și le amintește tuturor creștinilor că trebuie să iasă și ei în ogorul lumii și de acolo să-i adune pe oamenii de mântuit în habarul lui Dumnezeu din ceruri. Iar la această lucrare nu ieșim numai dacă vrem, ci este o condiție obligatorie pentru mântuirea noastră: "De aceea, pe orișicine mă va mărturisi înaintea oamenilor îl voi mărturisi și eu înaintea Tatălui meu care este în ceruri; dar de oricine se va lepăda de mine înaintea oamenilor mă voi lepăda și eu de el înaintea Tatălui meu care este în ceruri" (Mt 10,32-33).

Prin trimiterea urgentă, Isus arată că vestirea evangheliei trebuie să fi prioritatea numărul unu pentru noi, ca și pentru el. Prin trimiterea fără bagaje, el ne spune că avem mult de mers și că trebuie să fim sprinteni. Prin trimiterea fără discuții inutile prin care s-ar pierde timp prețios, arată că vorbirea noastră trebuie să fie numai despre mântuirea de la cruce și despre împărăția cerurilor (cf. Lc 10,3-4).

Trimiterea ca pe niște miei în mijlocul lupilor înseamnă că blândețea noastră trebuie să fie cunoscută tuturor oamenilor și că blândețea noastră trebuie să-i schimbe pe acești lupi în miei (cf. Fil 4,5), cum blândețea lui Ștefan l-a schimbat pe lupul din Saul într-un miel de înjunghiere. Prin trimiterea tuturor ucenicilor pe care Isus îi avea la acea vreme înțelegem că toți ucenicii din toate timpurile sunt trimiși, căci cu venirea sa în lume am intrat în "ultimele zile de har" ale mântuirii; că timpul rămas pentru primirea și vestirea mântuirii de la cruce "s-a scurtat" (1Cor 7,29) și că "acum" a devenit timpul "cel mai potrivit" pentru primirea și vestirea mântuirii (2Cor 6,2).

Pentru că numărul 72, ca și numărul 12, simbolizează plinătatea, prin ele Isus a voit să ne spună că nimeni de pe lumea aceasta nu va rămâne fără să i se vestească mântuirea de la cruce și invitația la viața de apostolat. De fapt, aceste "zile de pe urmă" nu se vor sfârși până când toți oamenii de pe pământ vor auzi chemarea la mântuire și la apostolat: "Mai întâi trebuie ca evanghelia să fie predicată tuturor neamurilor" (Mc 13,10); "Evanghelia aceasta a împărăției va fi propovăduită în toată lumea, ca să slujească de mărturie tuturor neamurilor. Abia după aceasta va veni sfârșitul" (Mt 24,14).

Misiunea noastră este pentru toți oamenii. Noi, toți creștinii, trebuie să vestim pacea, vindecarea, bucuria și mântuirea și celor care ne primesc și celor care ne refuză (cf. Lc 10,5-11), pentru ca toți să știe ce câștigă sau ce pierd, pentru ca toți să știe că urmează, fie răsplata celor drepți (cf. 2Cor 6,10), fie judecata Sodomei (cf. Lc 10,12).

De ce nu face Dumnezeu totul? Pentru că, datorită păcatului, mântuirea a devenit o lucrare divino-umană. Dumnezeu a făcut partea cea mai mare și mai grea la cruce, iar noi trebuie să ne facem partea rămasă nouă, adică primirea și vestirea mântuirii lumii întregi. De aceea, sfântul Augustin (354-430) spunea: "Cel ce te-a creat fără de tine, nu te va mântui fără de tine".

Sfântul Ioan Bosco (1815-1888), un preot italian, fiind întrebat într-o zi de un preot mai tânăr de ce nu se retrage la pensie, a răspuns: "Atât timp cât diavolul lucrează, voi lucra și eu!" Astăzi, fiecare dintre noi, creștinii trebuie să spunem la fel: "Atât timp cât diavolul lucrează, voi lucra și eu!"

Iar cardinalul Michael von Faulhaber (1869-1952), episcop romano-catolic de Munchen, spunea și el: "Când dușmanii Bisericii veghează, prietenii lui Isus nu au voie să doarmă".

Sfântul Augustin (354-430) spunea: "Cine edifică pe aproapele și viața lui de credință, acela săvârșește fapta cea mai mare și mai bună!"

Iar episcopul maghiar Ottokar Prohászka (1858-1927) spunea: "Drumul spre Dumnezeu trece mereu prin făpturi!" Această afirmație este adevărată, căci drumul spre Dumnezeu al sfântului Augustin a trecut prin sfânta Monica; al violentului Paul Ferdinand a trecut prin soția sa Rita de Cascia; al sfintei Edith Stein a trecut prin sfânta Tereza de Lizieux; al fericitului Charles de Foucauld a trecut printr-o nepoțică care l-a întrebat ce a făcut pentru Dumnezeu până acum.

Sfântul Paul, în lectura a doua de astăzi, ne spune că dacă aici pe pământ nu vom căuta altă slavă decât slava crucii Domnului nostru Isus Cristos, atunci vom reuși în mărturia noastră, atunci vom primi și pacea lui Isus, simbolul tuturor bunurilor mesianice, care va coborî peste noi și ne va umple inima și viața (Gal 6,14-18).

Sâmbătă, 18 iunie 2016, papa Francisc, dialogând cu niște tinerii de la "Villa Nazareth", din Roma, o comunitate și o casă de mărturie pentru toți, într-un răspuns a afirmat: "Mărturia este destinul creștinilor, chiar mărturia în situații dificile". "Mărturia noastră, a continuat papa Francisc, nu se poate contabiliza. Mărturia înseamnă a trăi în așa fel încât ceilalți să vadă faptele voastre și să-l preamărească pe Tatăl care este în ceruri (cf. Mt 5,16), adică să meargă la el".

Și chiar dacă vom reuși ca cei 72 de ucenici să-i facem pe diavoli să ni se supună și să-i facem să iasă din sufletele oamenilor, să nu ne bucurăm în primul rând pentru asta, căci puterea de a săvârși minuni nu garantează nimănui viața veșnică (cf. Mt 7,22-23), ci să ne bucurăm în primul rând pentru că numele noastre sunt scrise în ceruri, căci vestirea evangheliei ne scrie numele în cartea vieții și ne garantează mântuirea (cf. Lc 10,20).

Astăzi trebuie să mai știm că, odată ce am intrat "în timpul și în zilele de pe urmă", nu numai noi acționăm cu grabă și fără a pierde timp prețios, căci și satana cu emisarii săi face aceleași lucruri pentru pierzarea noastră, căci și pentru ei s-a scurtat timpul pentru a ne pierde (cf. Ap 12,12). De aceea, vom fi primiți cu ostilitate, ca mieii de către lupi, dar oamenii amăgiți de diavol care au devenit lupi se vor putea îmblânzi ca mulți alți lupi sufletești îmblânziți și a căror simbol a devenit, "Lupul din Gubbio", îmblânzit de sfântul Francisc din Assisi (1181-1226). Dar până atunci, mulți oamenii la care vom merge cu mântuirea lui Dumnezeu, orbiți de diavol, se vor purta cu noi ca acel vânător nechibzuit care și-a ucis șoimul, când acesta l-a împiedicat sa bea dintr-o apă otrăvită.

A fost un propovăduitor al cuvântului lui Dumnezeu care în toată viața sa a predicat, a învățat și a îndemnat pe oameni să părăsească păcatele și să se dedice faptelor bune. Ajungând la bătrânețe și în clipa morții parcă era întristat, dar deodată a văzut o ceată mare de mii de suflete fericite, strălucind ca soarele, care l-au întâmpinat cu mare veselie și i-au spus: "Fratele nostru iubit, tu ne-ai luminat pe noi cu cuvântul lui Dumnezeu și prin tine am părăsit păcatul, am venit la mântuire și la predica lui Cristos. Acum am fost trimiși de Dumnezeu să te întâmpinăm la ieșirea ta din această viață și să călătorim cu tine, petrecându-te până la cer". Doamne, dă-ne și nouă o așa bucurie la moarte!

Pentru toți cei care iubesc exemplele, iată câteva care ilustrează tot mărturia creștină cerută de Isus:

Sfânta Pelagia din Tars (+ 284), din Cilicia, din sud-estul Asiei Mici, din aceeași localitate cu sfântul apostol Paul, a trăit în timpul împăratului prigonitor de creștini Dioclețian (284-305), fiind fiica unor păgâni de vază. După ce a auzit de Isus Cristos de la niște prieteni creștini, a crezut în Isus și a hotărât să rămână fecioară pentru el și să-și închine toată viața numai slujirii și mărturiei lui. Pelagia a încercat să o convingă despre adevărul creștin și pe propria ei mamă, dar această întunecată la minte a trimis un mesaj fiului împăratului spunându-i că Pelagia este creștină. Dioclețian a condamnat-o pe Pelagia să fie ucisă prin opărire într-o cadă umplută cu apă clocotită. A murit, dar mărturia ei continuă.

Acum mai multe sute de ani, pe când granițele Țării Românești erau întregi, a trăit în țara noastră, lângă Târnovo, astăzi teritoriul Bulgariei, o fetiță cu numele Filoteia (1206-1218), al cărei nume înseamnă "iubitoare de Dumnezeu". Bună ei mamă, o româncă creștină, o învățase de mică să iubească pe Dumnezeu și pe toți oamenii și mai ales o îndemna ca în vederea judecății să aibă milă de săraci. La câțiva ani după naștere, mama ei muri pe neașteptate și micuța a rămas orfană. Tatăl ei, un bulgar de neam, s-a căsătorit cu o altă femeie care nu o iubea pe fetiță. Filoteia a rămas însă cu aceeași inima bună față de Dumnezeu și față de cei săraci. Pentru că ea trăia dragostea creștină, pentru că ea ajuta săracii, tatăl ei a aruncat într-o zi cu o secure după ea, securea a lovit-o la un picior, lovitură după care ea a murit. Sfânta Filoteia așteaptă învierea în mănăstirea Curtea de Argeș.

Oreste Benzi (1925-2007) s-a născut într-o familie săracă. A fost un neobosit apostol al carității, care și-a consumat viața pentru cei din urmă dintre oameni și lipsiți de apărare. A luat asupra sa problemele lor grave care îi frământa. La vârsta de 12 ani a intrat în Seminarul din Rimini. În anul 1949 a fost hirotonit preot. Fiind asistent al Tineretului Catolic din Rimini, timp de 50 de ani s-a dedicat activităților începând cu adolescenții și ajungând până la cei mai în vârstă, pe care îi aducea mereu la o "întâlnire de prietenie cu Cristos". Iată, o viață pusă în slujba mântuirii aproapelui.

Contele Louis Armand Urbain de Maille (1816-1903), luptător în războiul franco-prusac din 1870, a primit într-o zi o scrisoare care i-a umplut inima de bucurie: "Vă mai aduceți aminte de un tânăr locotenent, care în 1870 era lângă dvs. într-o șură de lângă orășelul Mans? Mai înainte de a vă culca, dvs. vă făceați rugăciunile de seară, iar eu râdeam de dvs. Mai târziu m-am gândit serios la ceea ce ați făcut dvs. atunci, și mi-am dat seama că aveați dreptate. Vă mulțumesc cu sinceritate. Rugăciunea dvs. m-a atras pe calea credinței". Mai târziu contele spunea că această scrisoare îi va fi cel mai bun pașaport pentru a intra în cer. Iată, încă o viață de mărturie în timpuri grele.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 18.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat