Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Conciliul fără Antiohia

De Giorgio Bernardelli

În toate analizele din aceste ore despre chinuitul ajun al Conciliului ortodox din Creta domină reflecțiile despre raporturile dintre Moscova și Constantinopol. Însă între cele patru Biserici care au decis să nu trimită propriile delegații la întâlnirea convocată de patriarhul Bartolomeu după cincizeci de ani de discuții este și patriarhia de Antiohia. Adică punctul de referință cel mai semnificativ pentru ortodocșii din Orientul Mijlociu, precum și una dintre patriarhiile care au făcut istoria creștinismului din primele secole. Cum așa?

Apare paradoxal că tocmai într-un moment istoric în care creștinii din această regiune trăiesc suferințele războiului și persecuției renunță să participe la un moment de unitate între Bisericile ortodoxe care cu siguranță în mesajul său va vorbi pe larg despre suferințele creștinilor din Orientul Mijlociu. Printre altele, chiar patriarhul de Antiohia, Ioan al X-lea, este frate al arhiepiscopului Boulos Yazigi, unul dintre cei doi prelați din Alep care de peste trei ani sunt în mâinile milițiilor islamiste. Și este foarte probabil ca din Creta să pornească un nou apel cu privire la această sechestrare uitată de lume. Și totuși, oricum Biserica ortodoxă care are sediu la Damasc nu va fi la conciliul convocat de patriarhul Bartolomeu.

Motivația oficială este neînțelegerea cu patriarhia din Ierusalim cu privire la jurisdicția asupra a circa 12 mii de ortodocși care trăiesc în Qatar. O chestiune care cheamă în cauză și dintr-un punct de vedere personal pe Teofil, actualul patriarh de Ierusalim: la Paștele din 1997 - înainte de a urca pe catedra Cetății Sfinte - acest arhimandrit de origine greacă a fost primul călugăr ortodox care a ajuns oficial în emirat și a demarat acolo o comunitate în contextul noii prezențe de muncitori imigrați creștini care caracterizează astăzi tot Golful Piersic. Nu întâmplător, emirul Qatarului, Hamar bin Khalifa al Thani, i-a dăruit - apoi - patriarhiei de Ierusalim terenul pe care în 2009 a fost deschisă biserica "Sfântul Isaac și sfântul Gheorghe", încă unica biserică ortodoxă din Doha.

Conflictul cu patriarhia de Antiohia a izbucnit când Ierusalimul a decis să-l ridice pe arhimandritul Makarios - călugărul care între timp a preluat ștafeta de la Teofil - la demnitatea de arhiepiscop al Qatarului. În acel moment Antiohia a revendicat pentru sine jurisdicția, invocând titlul de "patriarhie a comunității ortodoxe din țările arabe". Un conflict care a ajuns în iunie 2015 în gestul răsunător al ruperii comuniunii dintre cele două patriarhii, decretată de Antiohia: prelații unei Biserici nu participă la Liturgiile Divine ale celeilalte până când neînțelegerea nu va fi rezolvată. O rupere pe care Constantinopolul n-a reușit s-o medieze: propunerea de a încredința soluționarea unei comisii mixte care să fie înființate de conciliul panortodox a fost considerată inacceptabilă de Antiohia care pentru acest motiv acum refuză să trimită propria delegație în Creta.

Dincolo de aspectul local, evenimentul din Qatar este oglinda a două chestiuni mai ample. Există înainte de toate tensiunea care se referă la raporturile dintre greci și arabi în cadrul comunităților ortodoxe din Orientul Mijlociu. De fapt, a pune în discuție jurisdicția asupra noii comunități din Golf este un mod indirect pentru a pune chestiunea mai generală a patriarhiei de Ierusalim, unde prin tradiție conducerea este încredințată unui arhiepiscop grec chiar dacă, desigur, comunitatea ortodoxă din Israel și Palestina este formată din credincioși arabi. O anomalie legată de istoria complexă a custodiei Locurilor Sfinte; dar nu lipsită de tensiuni: însuși predecesorul lui Teofil, patriarhul Irineu, a fost constrâns să-și dea demisia datorită unor polemici foarte aspre provocate de vânzarea către societăți imobiliare ebraice a câtorva terenuri din proprietatea Bisericii ortodoxe din Ierusalim. Antiohia - în substanță - vrea ca patriarhia din Cetatea Sfântă să rămână o excepție istorică limitată, mai ales în contextul schimbărilor de astăzi.

Și este un discurs care, inevitabil, se împletește cu nodul mai general al raportului dintre patriarhiile și comunitățile ortodoxe din diaspora. Pentru Antiohia este o chestiune vitală, din moment ce - din cauza emigrației alimentate de războaie și de atâtea alte probleme - deja astăzi această patriarhie are cu mult mai mulți credincioși în afara Orientului Mijlociu decât în țările de origine. De fapt, patriarhia condusă de Ioan al X-lea are deja dieceze în Statele Unite, în America de Sud, în Australia, în Europa pentru ortodocșii de origine arabă. Și din această cauză - în pronunțarea cu care Sinodul patriarhiei de Antiohia a anunțat indisponibilitatea sa de a participa la întâlnirea din Creta - se face referință în mod expres și la tema specifică a diasporei, una dintre cele din ordinea de zi a Conciliului, care, după evaluarea patriarhiei de Damasc, n-a fost pregătită în mod adecvat nici aceasta.

Așadar, văzută din Orientul Mijlociu, mult mai mult decât chestiunile doctrinale dificultatea de a declina raportul dintre o structură de Biserici naționale și o lume aflată în schimbare rapidă este cea care zdruncină astăzi ortodoxia. O chestiune asupra căreia comunitatea mică din Qatar este, probabil, numai vârful aisbergului.

(După Vatican Insider, 18 iunie 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 15.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat