|
Teologul Salmann: "Cu jocul învățăm meseria de a trăi" De Cristina Uguccioni "Când merg la confesional și spovedesc, atunci când vine o mamă sau un tată tânăr întreb mereu: «Spune-mi: tu te joci cu copiii tăi?». Majoritatea răspund: «Ce spuneți, părinte?» - «Da, da: tu te joci? Pierzi timp cu copiii tăi?». Pierdem această capacitate, această înțelepciune de a ne juca împreună cu copiii noștri". Sunt cuvinte ale papei Francisc, rostite în iulie anul trecut în timpul vizitei în Molise. Pontiful a revenit asupra temei și în alte ocazii, invitându-i mereu pe părinți să se joace cu proprii copii. Pentru ce această atenție specială rezervată jocului? Există o dimensiune ludică a existenței? Vorbim despre asta cu teologul german Elmar Salmann, benedictin, timp de treizeci de ani profesor de teologie sistematică și filozofie la Ateneul Pontifical "Sfântul Anselm" și la Universitatea Pontificală Gregoriana. Astăzi, la 68 de ani, locuiește în Germania la mănăstirea din Gerleve. Cum să schițăm categoria jocului? "Aș vrea să mă folosesc de cinci imagini care ilustrează caracterul ludic al creației, al existenței, al vieții spirituale. Începem cu Cartea Proverbelor: prima creatură a lui Dumnezeu este Înțelepciunea, care se joacă în fața Lui copilărește și pentru care lumea este o jucărie: «eu eram lângă el de încredere, preferată zi de zi, bucurându-mă înaintea lui tot timpul. Mă bucuram pe rotocolul pământului și preferința mea erau fiii oamenilor» (Pr 8,30-31). Totul are origine acolo: în jocul liber dintre Dumnezeu și creație, care se exprimă în figura feminină a Înțelepciunii. A doua figură este cea a sfântului Francisc și modul său de privi lumea cu alți ochi, noul său sens al nașterii (să ne amintim de iesle, Greccio), al morții și al suferinței (stigmatele). Și între naștere și moarte totul devine simbol și vorbește în mod eliberator și zvelt despre prezența lui Dumnezeu. Sfântul Francisc se pune în joc, se expune, gol; și începe să-și joace viața în fața Lui: se lasă jonglat de Dumnezeu". Și a treia figură? "Este Iosif (despre care se citește în Cartea Genezei), așa cum este relatat de Thomas Mann în romanul «Iosif și frații săi». Mann a lucrat la această operă timp de 17 ani, din perioada faimei premiului Nobel, în timpul exilului în Elveția până la viața din California. Mann însoțește și contrabalansează nașterea seriozității amenințătoare și aproape necrofile a nazifascismului cu ușurătatea copilărească a figurii lui Iosif, care trece prin multe suferințe și totuși are ceva ludic, ușor, umorist. În lumina acestei figuri, creația apare ca terenul de joc al lui Dumnezeu, cu mare contrarietate a îngerilor care comentează acid coborârile libere ale Domnului spre lume. Este ca și cum creația ar fi un gând «de lux» al lui Dumnezeu, ceva dincolo de necesar, ceva liber, grațios. Și ideea de Dumnezeu din partea omului (când Abraham și Iosif pariază pe existența unui Dumnezeu unic) apare ca o aventură «de lux». Așadar creația ca fantezie a lui Dumnezeu și Dumnezeu ca fantezie a omului: și lent aceste idei se adeveresc până la o economie care, întocmai, trăiește din surplus. O altă figură: Italo Calvino. În «Lecții americane», vorbind despre ușurătate, afirmă că operațiunea care trebuie făcută este aceea de a da jos greutățile false de pe toate, de pe orașe, de pe biografii, și așa să se salvgardeze greutatea specifică a oricărui lucru, și eleganța sa". Care este ultima imagine? "Fotbalul: este o metaforă foarte frumoasă a existenței noastre și a figurilor pe care le-am prezentat, pentru că este un joc de neputincioși, în care este interzisă folosirea părții celei mai abile din noi, mâna. Privați de instrumentul cel mai virtuos, trebuie să înlocuim cu spontaneitatea jocului și cu puține reguli elementare: de aici se nasc multă fantezie și colaborări inedite. De aceea fotbalul ca metaforă a intrării în joc și a forței slăbiciunii: probabil pentru aceasta este un sport așa de popular la cei săraci. Din această scurtă trecere în revistă se înțelege așadar jocul ca metaforă a omului. Acest lucru desigur n-a scăpat nici Bisericii nici teologilor. Liturgia a îmbrăcat mereu și caracterul de joc sacru, de distracție în fața lui Dumnezeu, cu cântarea: să ne gândim la figura lui David cu harpa, despre care vorbesc psalmii. Mulți teologi, între care Maxim Mărturisitorul, Jürgen Moltmann, Hugo Rahner, au evidențiat caracterul ludic al lumii în care fiecare este expus, trebuie să se pună în joc, să respecte regulile, să dezvolte spontaneitatea în cadrul acestor reguli pentru a ieși după aceea într-o zi de pe acest teren și a se încredința în alte mâini". În categoria jocului găsește spațiu și umorismul? "Da: umorismul zburdă între băltoaca vieții și cerul care se oglindește în această băltoacă, între vastitatea orizonturilor și concretețea omului și a existenței, arată micimea lucrurilor mari și măreția lucrurilor mici: acesta este umorismul sfânt, așadar al perspectivei divine. Papa Francisc îi invită pe părinți să se joace cu copiii pentru că jocul este calea cea mai adecvată pentru a-i introduce în mod ușor și nu amenințător în misterul lumii. Cei mici, jucându-se, învață - lent, ludic - meseria de a trăi și misterul ușurătății. Și sunt feriți de acea atitudine a părinților care în germană se spune etwas tierisch ernst nehmen, care înseamnă: a lua ceva în serios în mod bestial. De fapt, când luăm lucrurile prea în serios ne prăbușim sub nivelul umanului, ne reducem la nivelul bestiilor complet condiționate de mediul lor. Trebuie evitat asta în numele libertății și demnității omului. Jocul presupune și este expresie a unui pact de încredere cu ceilalți, cu lumea, cu Dumnezeu, care face posibilă o zveltețe, o dezinvoltură, o cutezanță care pun în șah această seriozitate bestială". Credeți că cultura occidentală contemporană, dominată de cultul eficienței, al productivității, al optimizării capacităților personale, este o piedică deosebită în calea jocului? "Desigur. Astăzi prevalează o pedagogie eficientistă: totul este instrumentalizat în vederea unui ideal abstract de maturizare, de îmbunătățire și optimizare a abilităților personale. Spațiile pentru joc se reduc în copilărie pentru că părinții sunt obsedați de ideea eficienței, de a face să fie rentabil timpul copiilor. Acest lucru este ucigător. Apoi adulții, la rândul lor, compensează eficientismul cu atitudini ludice și infantile care în realitate sunt caricaturi ale jocului: de exemplu, se îmbracă precum copiii sau participă sau privesc showuri care maimuțăresc noblețea jocului sau practică sportul, dar în mod hiperserios. Nici în epoca noastră nu se poate renunța la dimensiunea ludică, numai că adesea se pierd caracterul genuin și autenticitatea sa". Cineva ar putea obiecta că prin aceste reflecții despre joc nu se ține cont de durere, de multele suferințe care-l chinuiesc pe om. "Pe de o parte trebuie spus că metafora jocului este una dintre metaforele care se pot propune cu privire la creație și la raportul divino-uman. Este o metaforă neglijată, pentru aceasta trebuie scoasă în evidență; apoi trebuie contrabalansată cu alte metafore. Însă, pe de altă parte, trebuie subliniat că jocul are trăsătura ușurătății dar posedă și o latură umbroasă, un caracter de agonie. A fi serios este parte integrantă a jocului, a pariului vieții (și pariul pascalian al unui sens ultim al vieții are ceva ludic): devenim vulnerabili, ne expunem, goi (ca sfântul Francisc), și putem pierde, putem muri. Aici reiese caracterul serios și abisal al jocului, care are regulile sale și cunoaște și un caracter de primejdie". Cum reiese dimensiunea ludică în Evanghelii? "Cristina Campo, în cartea sa «Impardonabilii», afirma că în Isus există un zâmbet ascuns. Sunt de acord. Și există și un ușor umorism, o venă copilărească, ludică. Să ne gândim la predica de pe munte, când invită să privim florile câmpului spunând că nimeni, nici măcar regele Solomon cu toată gloria sa, nu se îmbracă precum ele: aici este ceva care invită, ceva acidulat, ceva disprețuitor, ceva care ridică. Sau, să ne gândim la momentul când întreabă: «Ce faceți așa de deosebit când îi iubiți numai pe prietenii voștri? Dar asta fac și păgânii, voi aveți o libertate și o zveltețe mai mari». Isus nu vrea să impună o lege, ci lărgește invitația harului. Seriozitatea bestială a vieții se transformă într-un teren ludic mai amplu: aceasta este operațiunea lui Isus în multe gesturi și cuvinte. El a fost copil, adolescent, timp de treizeci de ani a trăit ca noi, n-a făcut numai meseria adultului reformator al religiei. Nu a pariat numai pe religie, ci a arătat spații și hinterlanduri ample și promițătoare. Una dintre regulile jocului lui Isus sună astfel: cine pierde câștigă («Cine vrea să-și salveze viața o va pierde; dar cine își va pierde viața pentru cauza mea, o va afla», Mt 16,25). Aceasta este regula abisală în care ușurătatea jocului și seriozitatea sa dramatică se ating, se salută, se ridică și strălucesc reciproc". (După Vatican Insider, 11 iunie 2016) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 10.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |