Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a 11-a de peste an - Anul C - 2016

Voi mărturisi Domnului fărădelegile mele (cf. Ps 32,5).

După ce duminicile trecute am văzut că Isus în iubirea sa față de oameni, iubire care va merge din treaptă în treaptă până la dăruirea de sine pe cruce pentru mântuirea lor, prin puterea cuvântului său divin a vindecat pe slujitorul fără leac al sutașului și a înviat un mort care a produs o jale mare mamei sale văduve, dar și întregii comunități din Naim, duminica aceasta vedem ceva și mai uimitor. Isus, tot în marea sa iubire față de oameni și tot prin puterea cuvântului său divin, iartă păcatele unei femei decăzute, spre uimirea tuturor (cf. Lc 7,49). Am putea spune că astăzi Isus își descoperă dumnezeirea, căci numai Dumnezeu are puterea de a ierta păcatele (cf. Mc 2,7); sau altfel spus, Isus are puterea de a tăia răul din rădăcină, are puterea de a ierta păcatele pe pământ (cf. Mc 2,10), căci, într-adevăr, păcatul este cauza tuturor relelor, cauza tuturor bolilor, cauza morții și a osândei oamenilor.

Simon fariseul, spre a fi lăudat de oameni, îl invită pe Domnul la masă. Dar Isus îi descoperă lui Simon cine îl laudă cu adevărat pe el. Pe când Isus era la masă în casa lui, iată că intră înăuntru o femeie din oraș cunoscută prin viața ei destrăbălată. Ea toarnă pe picioarele lui Isus, împreună cu omagiul parfumului ei, multe lacrimi de pocăință pentru păcatele săvârșite. Această păcătoasă căită și smerită, și nu Simon fariseul care se credea drept și fără păcate, este cea care bucură inima mântuitorului Isus, pentru că ea conștientizează starea de păcat în care se află omul care se trage din Adam, conștientizează nevoia unui mântuitor care să o scoată din starea pierzătoare a păcatului ei, conștientizează divinitatea lui Isus, conștientizează marea datorie pe care o are față de Dumnezeu și de aceea se înfățișează înaintea lui Isus cu singura atitudine cuvenită pentru a primi iertarea și mântuirea, cu atitudinea unei inimi zdrobite și smerite (cf. Ps 51,17).

Dar Isus, înainte de a-i spune acestei femei cuvântul de har și de iertare pe care îl aștepta, mai întâi are să-i spună ceva spre mântuire lui Simon, căruia în divinitatea sa i-a citit gândurile tainice. Căci Simon, în loc să se acuze pe sine, chiar și de gândul păcătos cu care l-a invitat pe Isus în casa lui ca să fie lăudat de oameni și apoi de celelalte păcate ale vieții lui, el, un păcătos ascuns, gândește rău atât despre femeie cât și despre Isus, cum că el nu ar ști cine este această femeie (cf. Lc 7,39).

De aceea, Isus i-a zis lui Simon pilda creditorului cu cei doi datornici, unul mai mic și unul mai mare, pe care din neputință de a plăti datoria, i-a iertat pe amândoi. Apoi îl întreabă care din cei doi datornici iertați îl va iubi mai mult pe creditor. Simon recunoaște că cel cu datoria mai mare îl va iubi mai mult. Atunci, întorcându-se către femeie, i-a spus lui Simon: "Vezi femeia aceasta? Am intrat în casa ta și tu nu mi-ai turnat apă pe picioare; ea însă mi-a udat picioarele cu lacrimi și mi le-a șters cu părul ei. Sărut nu mi-ai dat; ea însă, de când a intrat, nu a încetat să-mi sărute picioarele. Tu nu mi-ai uns capul cu untdelemn, ea însă mi-a uns picioarele cu miresme. De aceea îți spun: i s-au iertat păcatele ei cele multe, pentru că a iubit mult; însă cui i se iartă puțin, iubește puțin" (Lc 7,40-47). Apoi, i-a spus femeii cuvântul de har pe care îl aștepta: «Păcatele ți-au fost iertate. Credința ta te-a mântuit; mergi în pace»" (Lc 7,48.50).

Din comentariul celor din jur, care au început să vorbească întrei ei: "Cine este acesta care iartă și păcatele?" (Lc 7,49), înțelegem că atât Simon cât și ceilalți invitați ai săi îl credeau pe Isus doar un simplu om, de aceea nu i-au dat nici o atenție deosebită, deși Biblia lor prevedea niște reguli clare pentru oaspeți și călători (cf. Gen 18,4; 43,24). Femeia păcătoasă însă a văzut în Isus pe Mesia, pe mântuitorul ei de păcate, trimis de Dumnezeu. De aceea, i-a spălat lui Isus picioarele cu lacrimile căinței sale, i le-a șters cu părul capului ei, le-a sărutat cu buzele sale și apoi i le-a uns cu miresme scumpe. De aceea, Isus, spre convertire, i-a spus lui Simon și prietenilor săi de atunci, lui Simon și prietenilor săi de astăzi, că femeii păcătoase i s-au iertat multe păcate pentru că a iubit mult; însă cui i se iartă puțin, iubește puțin. Simon și prietenii săi de atunci, Simon și prietenii săi de astăzi, îl iubesc pe Isus puțin sau deloc, pentru că ei nu se cred păcătoși, pentru că ei nu cred nici în răutatea păcatului moștenit de la Adam, nu cred nici în răutatea păcatului personal; de aceea, nu cred nici în nevoia unui mântuitor, nici în nevoia convertirii, nici în nevoia pocăinței pentru păcate, nici în realitatea paradisului pierdut prin păcate.

Femeia care a conștientizat păcatul ei și a simțit nevoia de iertare, l-a iubit mult pe Isus, pentru că datorită credinței sale în el, ca mântuitor al lumii de Tatăl ceresc, a fost iertată de multe păcate. De fapt, toți însoțitorii lui Isus din pericopa evanghelică de astăzi: cei 12 apostoli, Maria Magdalena din care Isus scosese șapte diavoli, Ioana, soția lui Huza, administrator al lui Irod, Suzana și multe altele care îi slujeau pe Isus cu ceea ce aveau, au fost persoane care credeau în dumnezeirea lui Isus, persoane care au fost iertate de Isus, persoane care au fost întărite de Isus, persoane care îl iubeau mult pe Isus, pentru că Isus le schimbase viața lor (cf. Lc 8,1-3). De fapt, toți cei care l-au iubit și l-au urmat cu iubire și credință pe Isus de-a lungul veacurilor, până astăzi, au fost persoane care au conștientizat ceea ce a făcut Isus pentru ele la cruce și au venit la el cu viața și cu păcatele lor.

Oare noi suntem conștienți de imensa povară a păcatului moștenită de la Adam? Oare noi suntem conștienți și de marea povară pe care am adăugat-o la cea a păcatului strămoșesc prin păcatele personale? De toate acestea Isus ne-a iertat odată la Botez și ne iartă mereu la scaunul de spovadă. Oare cât de mult nu ar trebui să-l iubim și să-l slujim și noi, cu tot ceea ce avem și cu tot ceea ce suntem, pe Isus?

Am întâlnit de curând în tren doi soți creștini care vorbea tuturor din compartiment despre bunătatea lui Dumnezeu care i-a iertat și îi iartă pe oameni prin Cristos și Duhul Sfânt. Acești doi soți zâmbeau frumos tuturor și-i ajutau la bagaje și pe cei care coborau și pe cei care urcau în tren. Cuiva care se mira de gestul lor, soțul i-a răspuns că, în oamenii cărora ei le zâmbesc, le vorbesc de mântuire și îi ajută, ei îl slujesc pe Isus. Atunci toți din compartimentul de tren au fost convinși că evanghelia continuă și astăzi.

Prima lectură de spune că, într-un moment de rătăcire spirituală, chiar regele profet David, "omul după inima lui Dumnezeu" (Fap 13,22), cel care a mărturisit public că "Legea Domnului este desăvârșită" (Ps 19,7), a uitat și el Legea sfântă, de răutatea păcatului, de ochii lui Dumnezeu care văd totul, de cerul pe care îl pierde și de iadul în care intră, și a comis un triplu păcat: a poftit femeia aproapelui său, a comis adulter cu ea și l-a ucis pe soțul acesteia (cf. Ex 20.17.14.13).

Și pentru că vraja păcatului cu dulcele său venin i-a paralizat și adormit sufletul lui David, Dumnezeu l-a trimis la el pe profetul Natan ca să-l trezească din somnul păcatului. Iar acesta, tot printr-o parabolă ca și Isus, prin parabola mielușelei furate de un bogat de la un om sărac, atât de potrivită pentru a putea pătrunde în inima unuia care odinioară fusese și el păstor, îl abordează pe David. Atunci când David nu se recunoaște în nelegiuitul bogat care a răpit oița săracului, ba chiar rostește sentință dură împotriva făptașului, Natan îi comunică din partea lui Dumnezeu: "Tu ești omul acela" (2Sam 12,7)! Apoi îi reamintește nerecunoștința pentru nenumăratelor daruri primite, mai ales aceea de a-l fi făcut rege luându-l de la oi. Și când i-a mai vorbit și de sentința divină că sabia nu se va mai îndepărta de la casa sa, David s-a trezit ca dintr-un somn de moarte: își recunoaște păcatul, îi cere iertare de la Dumnezeu și își schimbă viața. Deși și-a recunoscut greșeala, a cerut iertare și s-a convertit, David a plătit totuși împătrit pentru uciderea lui Urie hetitul, căci patru fii iubiți i-au murit în scurt timp, iar sabia dușmanilor, de care se plânge adesea în psalmi, nu s-a mai îndepărtat de la casa lui până la moarte.

Să avem grijă că atunci când facem răul și ne prefacem că nu-l vedem, în schimb vedem și acuzăm păcatele altora, căci împătrite rele vor veni peste noi, iar necazul și durerea nu vor mai pleca de noi. De aceea, trebuie să ne convertim urgent și să începem a face pocăință și ispășire. Psalmul responsorial de astăzi (cf. Ps 32) ne vorbește despre binefacerile pocăința pentru păcatele săvârșite: eliberează sufletul de povara păcatului, curăță de întinarea păcatului și anulează datoria noastră față de Dumnezeu. Păcătosul care nu-și descoperă singur păcatul, nu numai că nu va propăși, ci însuși Dumnezeu îi va descoperi păcatul (cf. Mt 10,26). Apoi Dumnezeu va apăsa asupra păcătosului până ce acesta va veni la pocăință. Abia după pocăință urmează iertarea. Să nu fim ca celelalte viețuitoare care se supun stăpânilor numai prin constrângere, ci să venim la convertire și pocăință fără a mai aștepta apăsarea lui Dumnezeu.

La acest punct, revin un pic la pericopa evanghelică de astăzi. Evanghelia după sfântul Luca este singura care ne vorbește despre masa luată de Isus în casa lui Simon fariseul, încă neconvertit, unde el împreună cu prietenii lui vorbesc și gândesc rău și despre femeie și despre Isus (cf. Lc 7,36-39). Apoi, după un timp de tăcere cam de trei ani, toate celelalte evanghelii, înainte de patima Domnului, să vorbească iar despre Simon, dar nu de Simon fariseul, ci de Simon leprosul. Așa cum susțin unii exegeți, este vorba de una și aceeași persoană, dar un Simon asupra căruia în toată această perioada a apăsat mâna puternică a lui Dumnezeu prin boala de lepră. Această boală a avut darul de a-l converti, de a-l face să-și recunoască păcatele, de a veni cu viața și cu păcatele sale la Isus, de a cere cu umilință de la Isus vindecarea trupului și mântuirea sufletului.

Când înainte de evenimentele Calvarului, când același Simon l-a primit iar pe Isus la masă în casa sa, l-a primit nu numai cu un nume nou, Simon leprosul; nu numai într-o locație nouă, Betania; nu numai într-o nouă casă, ci l-a primit și într-o nouă stare sufletească. Adică l-a primit în starea de convertit, în starea de mântuit și în starea de prieten al lui Isus.

Se spune că de data aceasta Simon însuși și tovărășii săi convertiți prin misiunea lui ar fi plătit și aranjat ca femeia cu numele de Maria, - acea femeie din Betania unde Isus avea mulți prieteni și unde el se mutase și Simon acum - să vină și să toarne uleiul parfumat pe capul lui Isus înainte de pătimirea lui. Simon și tovărășii săi de acum nu mai sunt cei ostili lui Isus, ci sunt niște oameni convertiți, niște oameni transformați, niște prieteni ai lui Isus. De data aceasta, nici Simon leprosul și nici prietenii lui nu mai comentează nimic la adresa lui Isus. Acum se aude doar glasul neconvertitului Iuda, care, pentru câștigul ratat din vânzarea parfumului, avea să-l trădeze pe Isus (cf. Mt 26,6-9; Mc 14,3-10; In 12,3-8).

Când Dumnezeu ne apasă cu ceva, boală sau necaz, o face din dragoste ca noi să ne convertim și să venim la pocăință, căci pocăința, așa cum am spus și mai sus: eliberează sufletul de povara păcatului, curăță sufletul de orice întinare și anulează datoria față de Dumnezeu. Amânarea convertirii și pocăinței ne poate fi fatală ca și lui Iuda.

Simon fariseul s-a întors de la Legea lui Moise la harul lui Cristos și a preferat numele de "lepros" celui de "fariseu". Ca semn al convertirii sale, ca semn al schimbării sale, odată cu viața și-a schimbat și prietenii, și localitatea și casa. Această schimbare radicală au făcut-o și galatenii când au venit la credință, am făcut-o și noi toți când am fost botezați.

Dar credința adevărată are întotdeauna falsificatori. De aceea trebuie să știm a deosebi credința adevărată de credințele cele false. Fiecare dintre ele trebuie probate (cf. 1In 4,1; 1Tes 5,21). Iar Cuvântul lui Dumnezeu ne dă mijlocul cel mai sigur de a nu confunda credințele false cu credința cea dreaptă. Credința adevărată poartă însemnul lui Isus Cristos venit în trup (cf. 1In 1,3). Cât despre firea lui Isus, prima epistolă a lui Ioan, de unde este luat versetul de la evanghelie (cf. 1In 4,10), ne învață că Dumnezeu este lumină (cf. 1In 1,5) și dragoste (cf. 1In 4,8,16). Sursa unică a întregii iubiri este în Isus. Dacă cineva îl iubește pe Isus, acesta este semnul că este născut din Dumnezeu (cf. 1In 1,7). Iar această dragoste, care a fost și este inițiativa lui Dumnezeu față de noi (cf. 1In 4,19), răspunde perfect stării omului. Omul era mort: Dumnezeu l-a trimis pe singurul lui Fiu pentru ca noi să trăim prin el (cf. 1In 1,9); omul era vinovat: Dumnezeu l-a trimis pe Fiul lui pentru a fi ispășirea pentru păcatele noastre (cf. 1In 1,10); omul era pierdut: Tatăl a trimis pe Fiul ca să fie mântuitorul nostru (cf. 1In 1,14; 3,17).

La galatenii de demult au venit niște trimiși ai lui satan, așa cum vin și acum la noi, care să-i amăgească și să-i scoată din plinătatea harului mântuirii și să-i aducă jumătate sub har și jumătate prin lege. Cum plastic se exprimă părintele Iosif Trifa: "creștini jumătate cal, jumătate oaie". Aceasta era o apostazie și o lepădare de credință, căci afirma greșit insuficiența jertfei lui Isus și insuficiența harului său pentru mântuire. Era un fel de a spune: "Eu fac ceea ce pot și Dumnezeu o să facă restul". Corect este: "Dumnezeu face totul pentru mântuirea mea, iar ceea ce trebuie să fac eu, este ca să primesc mântuirea lui Dumnezeu, prin Cristos și Duhul Sfânt și să urmez căile sale". De aceea, sfântul Paul spune: "Am fost răstignit împreună cu Cristos. Așadar, nu mai trăiesc eu, ci Cristos trăiește în mine. Și ceea ce trăiesc acum în trup, trăiesc prin credința în Fiul lui Dumnezeu, care m-a iubit și s-a dat pentru mine (Gal 2,20).

Astăzi, în locul numelor de Simon, David și galatenilor, să auzim numele nostru, cărora Dumnezeu ne vorbește personal: "Creștinule, am să-ți spun ceva!" "Creștinule, tu ești omul acela!" "Creștinule, cine te-a amăgit să te depărtezi de adevăr și de mântuire?" Să dăm ascultare tuturor cuvintelor divine și mai ales să le dăm împlinire și atunci binecuvântarea și nu apăsarea divină va fi asupra noastră. Amin.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 6.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat