|
Rolul creștinului într-o lume marcată de ură Oaze de pace De Gianfranco Ravasi Anticipăm un fragment amplu din cartea cardinalului președinte al Consiliului Pontifical al Culturii "Fericirile. Cel mai mare discurs adresat omenirii din orice timp" ("Le beatitudini. Il più grande discorso all'umanità di ogni tempo" [Milano, Mondadori, 2016, 209 pagini]). "Pacea este pentru lume ceea ce este drojdia pentru aluat". Această frumoasă comparație din Talmud, textul care adună moștenirea spirituală și culturală a tradiției iudaice, poate să ne introducă ideal în a șaptea fericire dedicată lui eironopoioi, artizanii, făcătorii, constructorii lui eirene, "pacea". Este curios de notat că acest adjectiv substantivat răsună numai aici în tot Noul Testament, așa cum se întâmplă pentru cuvântul care-l generează, eirenopoiein, "a construi, a edifica pacea", aplicat numai lucrării de răscumpărare a lui Cristos în imnul care deschide Scrisoarea lui Paul către Coloseni (1,20), în timp ce cuvântul eirene apare de 99 de ori, așa cum vestitul echivalent ebraic shalôm răsună de 245 de ori în Vechiul Testament. Creștinul ar trebui să fie ca o oază de pace într-o lume striată de sângele urii și a războiului. Este ceea ce reprezentau, de exemplu, călugării martiri din Tibhirine din Algeria conform mărturiei unei musulmane în filmul Oameni ai lui Dumnezeu (2010) de Xavier Beauvois: "Noi suntem păsările, voi ramurile pe care ne odihnim în pace". De fapt, așa cum scria sfântul Paul creștinilor din Roma, "Împărăția lui Dumnezeu nu constă în mâncare și băutură, ci în dreptate, pace și bucurie în Duhul Sfânt" (Rom 14,17). Și pentru tradiția iudaică antică erau trei căile care conduc la Împărăția lui Dumnezeu: "A cinsti pe tatăl și pe mama, a practica milostivirea și a readuce pacea între un om și aproapele său" (Mishnah, Pe'a 1, 1). Însă, din păcate, istoria umană este marcată constant de sângele din războaie și din violențe și Biblia, care este revelația lui Dumnezeu în istorie și cu privire la istorie, nu poate să nu fie străbătută de bătălii și de nedreptăți: cel puțin șase sute de texte evocă războaie și ucideri și peste o mie descriu mânia divină judecătoare asupra răului săvârșit de omenire. Și totuși proiectul divin, descris în capitolul 2 din Geneză, cuprindea o triplă și perfectă armonie a omului cu Dumnezeu, cu natura și cu semenul propriu (femeia). Mai mult, ținta spre care converge întregul itinerar al istoriei este, pentru Biblie, pacea mesianică, shalôm (în arabă salam), eirene neotestamentară. Concepția lui shalôm este poliedrică, deoarece cuvântul în rădăcina sa presupune ceva "împlinit, perfect" și, atunci, pacea biblică cuprinde nu numai lipsa războiului ci și bunăstare, prosperitate, dreptate, bucurie, plinătate de viață. Așa cum spunea Ps 85,11 "dreptatea și pacea se vor săruta", în timp ce filozoful evreu olandez Baruc Spinoza în Tratat teologico-politic (1670) afirma pe bună dreptate că "pacea nu este numai lipsa războiului, este o virtute, o stare sufletească ce dispune la bunăvoință, la încredere, la dreptate". În acest sens este emblematică este proclamarea angelică de la Nașterea lui Isus: "Mărire în înaltul cerurilor lui Dumnezeu și pe pământ pace oamenilor pe care el îi iubește" (Lc 2,14). Pământul și cerul sunt unite într-o armonie de iubire, așa cum a vestit Isaia în acea frescă în care animalele ostile între ele se vor împăca odată cu venirea regelui-Emanuel mesianic (11,6-8). De fapt, voința Cuvântului lui Dumnezeu este ca toate popoarele să "schimbe săbiile lor în fiare de plug și sulițele lor în seceri. Niciun neam să nu mai ridice sabia împotriva altui neam și să nu mai învețe războiul" (Is 2,4). Regele mesianic cel dintâi este acela care face să dispară carele și cavaleria, frânge arcul de război și "vestește pace tuturor neamurilor" (Zah 9,10). Este semnificativ de înregistrat o realitate biblică constantă: numele simbolic al lui Dumnezeu, al lui Mesia și al lui Cristos este tocmai "pace", motiv pentru care se intuiește că această realitate este prin excelență dar divin, fiind calitate personală a lui Dumnezeu, pe care o iradiază asupra omenirii. De fapt, definiția pe care una dintre călăuzele lui Israel în timpul perioadei judecătorilor, Ghedeon, o impune altarului ridicat de el este tocmai Jhwh-shalôm, "Domnul este pace" (Jud 6,24) și Isaia îl numește pe Domnul cu echivalentul ebraic al termenului grec eironopoios folosit de fericirea noastră: el este 'aseh shalôm, "făcător, artizan, constructor de pace" (Is 45,7). Prin binecuvântarea preoților el iradiază pacea asupra poporului: "Domnul să-și înalțe fața spre tine și să-ți dăruiască pacea" (Num 6,26). O pace care se revarsă asupra întregului orizont uman, începând de la cei care sunt destinatari ai unei fericiri evanghelice, suferinzii, pentru a se lărgi la toate popoarele pământului: "Îi voi copleși cu mângâieri pe el și pe ai săi care plâng. Eu creez rodul buzelor. Pace, pace pentru cei de departe și pentru cei de aproape spune Domnul - și-i voi vindeca" (Is 57,18-19). Și Mesia are ca titlu "Principe al păcii" (Is 9,5) și pentru aceasta, cum se spunea, venirea sa vede nașterea unei lumi împăciuite și armonioase. În ea se realizează acel proiect pe care Creatorul îl avea în minte în momentul creației și care este descris simbolic în "paradisul" primordial (Gen 2). Libertatea umană a zgâriat și a rupt acest desen de armonii între Dumnezeu însuși și omenire, între bărbat și femeie, între creaturile umane și lume. Mesia este cel care repropune acest proiect, restaurând ruinele istoriei într-un desen final escatologic. Este ceea ce Noul Testament vede instaurat în Împărăția lui Dumnezeu vestită de Isus. Pentru aceasta Cristos primește de la sfântul Paul numele de "pace": "Căci el este pacea noastră, cel care a făcut din două una și a dărâmat zidul despărțitor, desființând în trupul său ura... pentru ca pe cei doi să-i întemeieze într-un singur om nou, făcând pace, și să-i împace pe amândoi cu Dumnezeu într-un singur trup prin crucea prin care a nimicit ura. Venind, el a vestit pacea pentru voi care erați departe și pacea pentru cei care erau aproape" (Ef 2,14-17). Pentru aceasta apostolul - care folosește definițiile "Dumnezeul păcii" (1Tes 5,23), "Domnul păcii" (2Tes 3,16) și vorbește despre "pacea lui Dumnezeu" (Fil 4,7) - amintește de "calea păcii" (Rom 3,17), proclamă "evanghelia păcii" (Ef 6,15) și adresează creștinilor această urare: "Să domnească în inimile voastre pacea lui Cristos" (Col 3,15). În această lumină misiunea lui Cristos este aceea ca "prin el să reconcilieze toate pentru sine, făcând pace prin sângele crucii sale" (Col 1,20). Așadar din Paște se revarsă asupra întregii omeniri și asupra întregii creații pacea divină. Rodul Duhului lui Cristos înviat este iubire, bucurie, pace (Gal 5,22) pentru că "aspirațiile Duhului sunt viață și pace" (Rom 8,6). Astfel Biserica devine semn de unitate și de pace între popoare, așa cum apare în scena de la Rusalii atunci când în toate limbile și culturile se șterge diviziunea babelică (Fap 2; cf. Gen 11). Ținta ultimă a istoriei umane se va împlini atunci când "o mulțime mare, din toate neamurile, triburile, popoarele și limbile" va intona împreună imnul mântuirii (Ap 7,9-10) și toți în sfârșit vor asculta "ceea ce spune Domnul Dumnezeu: el vorbește despre pace" (Ps 85,9). Făcătorii de pace primesc conform fericirii noastre un titlu glorios, hyioí Theoú, "fii ai lui Dumnezeu", un apelativ tipic al drepților biblici (Înț 2,13.18). Să încercăm așadar să aprofundăm în mod sintetic acest epitet care are multe nuanțe de semnificație în paginile sacre. Atunci când creștinii aud expresia "fiu al lui Dumnezeu", în mod spontan recurg la figura lui Cristos și acest lucru este bazat pe însuși Noul Testament, și la nivel statistic: Isus este proclamat "Fiu al lui Dumnezeu" de 31 de ori în cele trei Evanghelii sinoptice, de 23 de ori în Ioan, de 42 de ori în corpul diferitelor Scrisori neotestamentare, de 3 ori în Faptele Apostolilor și pentru o ultimă dată în Apocalips. Așadar, există o atribuire cristologică specifică unui titlul care are, însă, o istorie precedentă și subsecventă. Să începem cu ceea ce se află în urma lui Cristos. În Vechiul Testament locuțiunea "fii ai lui Dumnezeu" îmbrăca o valoare mai generică, așa încât era în mod obișnuit atribuită îngerilor (a se citi, de exemplu, Iob 1,6; 2,1; 38,71). Însă "fii ai lui Dumnezeu" erau și israeliții, așa cum declară însuși Domnul chiar la începuturile evenimentului eliberării din sclavia egipteană: "Israel este fiul meu, întâiul meu născut" (Ex 4,22). Aceasta este o consecință a portretului lui Dumnezeu conform trăsăturilor paterne: "Când era tânăr Israel" îi mărturisește Domnul profetului Osea "îl iubeam și din Egipt l-am chemat pe fiul meu... Eu l-am învățat să meargă" (Os 11,1.3). Tocmai pentru că este tată, Dumnezeu trebuie să se angajeze ca să-l elibereze pe fiul sclav, îndeplinind acea funcție paternă care este numită în ebraică a lui go'el, a "răscumpărătorului", cel care răscumpără și eliberează. Dar este un pas ulterior de făcut: "fii ai lui Dumnezeu" pot să fie definiți și fiecare evreu. Este cazul regelui davidic față de care Domnul declară: "Eu îl voi face întâiul-născut"; "Tu ești fiul meu, eu astăzi te-am născut" (Ps 89,28 și 2,7). Este un fel de adopție oficială care legitimează funcția de locțiitor divin recunoscută suveranului davidic. Dar este și o filiație divină care este recunoscută credinciosului simplu "care se declară fiu al Domnului... și se laudă că-l are pe Dumnezeu drept tată" (Înț 2,13.16). Și "dacă cel drept este fiul lui Dumnezeu, el îi va veni în ajutor", și în ziua judecății credinciosul va fi "numărat printre fiii lui Dumnezeu" (2,18; 5,5). Astfel este pregătită trecerea la Noul Testament și la calea subsecventă proclamării lui Cristos ca "fiu al lui Dumnezeu". De fapt, prin lucrarea lui și creștinii pot să devină fii adoptivi ai lui Dumnezeu, cum subliniază sfântul Paul și cum vom vedea imediat, recurgând chiar la titlul juridic de hyiothesía, adică de adopție. În Fiul devenim și noi fii, chiar dacă la un nivel diferit. Pentru aceasta sfântul Ioan folosește două cuvinte grecești diferite pentru a-l indica pe Fiul prin excelență, Cristos, care este hyiós-ul unicul născut, și fiii care suntem noi, tékna. Această filiație a noastră este reală și ea, are un semn viu în noi motiv pentru care "făcătorii de pace" pot pe bună dreptate să fie numiți "fii ai lui Dumnezeu", întocmai cum se declară în fericirea noastră. De fapt, dacă - așa cum s-a văzut deja - numele lui Dumnezeu și al lui Cristos este "pace", toți cei care se angajează să edifice Împărăția divină a păcii și a dreptății sunt pe bună dreptate fii ai Dumnezeului păcii. În afară de asta, "Căci toți cei care sunt călăuziți de Duhul lui Dumnezeu sunt fiii lui Dumnezeu, pentru că nu ați primit un Duh de sclavie, ca să vă fie din nou teamă, ci ați primit Duhul înfierii prin care strigăm: Abba, Tată! Însuși Duhul dă mărturie duhului nostru că suntem fii ai lui Dumnezeu. Iar dacă suntem fii, suntem și moștenitori, moștenitori ai lui Dumnezeu și împreună-moștenitori cu Cristos" (Rom 8,14-17). (După L'Osservatore Romano, 8 iunie 2016) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 22.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |