Pentru drepturile fiecărui om
În mesajul final sunt tratate chestiuni nevralgice din lumea de astăzi
De la declarația de unitate și catolicitate a Bisericii ortodoxe la dialogul cu celelalte comunități creștine, de la amenințarea reprezentată de o secularizare crescândă la importanța căsătoriei (ca "relație indisolubilă de iubire a unui bărbat și a unei femei") și a familiei ("Biserică familială"), de la valoarea și riscurile progresului științific la criza gravă ecologică: sunt numai câteva dintre temele tratate în mesajul difuzat la sfârșitul sfântului și marelui conciliu ortodox desfășurat în insula greacă din Creta de la 19 la 26 iunie. Douăsprezece puncte și o scurtă premisă în care se subliniază că "fundament al cercetărilor noastre teologice a fost certitudinea că Biserica nu trăiește pentru ea însăși. Comunică mărturia Evangheliei de har și adevăr și oferă întregii lumi darurile lui Dumnezeu: iubirea, pacea, dreptatea, reconcilierea, forța crucii și învierii, așteptarea veșniciei".
Este clară, la punctul 4, denunțarea "exploziilor de fundamentalism care se observă în sânul diferitelor credințe, expresie a unei religiozități bolnave". Dimpotrivă, "dialogul interreligios contribuie în mod semnificativ la promovarea încrederii reciproce, a păcii și a reconcilierii", pentru că "untdelemnul trăirii religioase trebuie să fie folosit pentru a îngriji răni și nu pentru a reaprinde flacăra conflictelor războinice". Biserica ortodoxă "condamnă clar creșterea violenței războinice, persecuțiile, expulzarea și omuciderile de membri ai comunităților religioase, constrângerea pentru a schimba credința, traficul de refugiați, răpirile, torturile, execuțiile feroce. Denunță distrugerea de temple, simboluri religioase și monumente culturale. Îndeosebi manifestă preocuparea sa față de situația creștinilor și a tuturor minorităților persecutate în Orientul Mijlociu și pretutindeni", și "adresează un apel întregii comunități mondiale pentru ocrotirea ortodocșilor nativi și pentru toți ceilalți creștini, precum și pentru toată populația din regiune, care au un drept inviolabil de a rămâne în patria lor drept cetățeni cu drepturi egale".
Invitația care vine de la conciliul din Creta este "pentru toți cei care sunt implicați" ca să facă "fără întârziere eforturi sistematice pentru a face să înceteze conflictele războinice din Orientul Mijlociu și pentru întoarcerea celor care au fost expulzați. Îndeosebi adresăm un apel celor puternici de pe pământ pentru ca să prevaleze pacea și dreptatea în țările în care sosesc refugiații" și "îndemnăm autoritățile politice, pe cetățeni și pe creștinii ortodocși să continue să ofere ajutor în limitele propriilor posibilități".
Tema, mai amplă, a respectării drepturilor omului este tratată în punctele 9 și 10. "În fața omogenizării nivelatoare și impersonale, care este promovată în diferite moduri, ortodoxia - se afirmă - proclamă respectarea individualității oamenilor și a popoarelor" și "se opune proclamării autonomiei economiei de necesitățile fundamentale ale omului și în transformarea sa ca scop în sine. Progresul neamului omenesc nu se leagă cu dezvoltarea nivelului de viață sau al economiei, în pofida valorilor spirituale". Chiar dacă "Biserica ortodoxă nu se amestecă în politică și cuvântul său rămâne distinct dar profetic, ca intervenție necesară în favoarea omului", se subliniază că drepturile umane "se află astăzi în centrul politicii ca răspuns la societățile actuale, la crizele și la răsturnările politice, având ca țintă protejarea cetățeanului de prepotența statului". Există apoi "obligațiile și responsabilitățile cetățenilor și necesitatea autocriticii continue a politicienilor și cetățenilor pentru o îmbunătățire substanțială a societății". Mai mult, "obligația ortodoxă față de om depășește orizontul drepturilor umane stabilite, pentru că «mai mare decât toate» este iubirea pe care Cristos a revelat-o și pe care au trăit-o cei care l-au urmat cu fidelitate".
Drept fundamental "este și protejarea libertății religioase, adică a libertății de conștiință, de credință, de cult, și a tuturor manifestărilor sale personale și colective, inclusiv și dreptul fiecărui credincios și al fiecărei comunități religioase să celebreze, liberă de orice intervenție statală, propriile îndatoriri religioase, precum și dreptul de predare publică a religiei". În afară de asta, Biserica ortodoxă, "răspunzând la nevoia de a mărturisi Adevărul și credința sa apostolică, dă mare semnificație dialogului, îndeosebi cu creștinii eterodocși. În acest mod, și cealaltă lume creștină cunoaște în mod mai precis curăția tradiției ortodoxe, valoarea învățăturii patristice, experiența liturgică și credința ortodocșilor". Precizând că "dialogurile pe care Biserica ortodoxă le face nu înseamnă niciodată un compromis cu privire la chestiuni de credință". Dacă "dezvoltarea actuală a științelor exacte și a tehnologiei aduce schimbări radicale în viața noastră, oferind binefaceri semnificative", ea are - amintește mesajul - și "diferite incidențe negative, cum sunt protejarea libertății, pierderea treptată a tradițiilor prețioase, distrugerea mediului natural, contestarea valorilor etice".
Nu putea să lipsească, la punctul 8, o aprofundare asupra crizei ecologice, "datorată cauzelor spirituale și etice", deoarece "rădăcinile sale se leagă cu aviditatea, lăcomia și egoismul, care conduc la folosirea necugetată a resurselor naturale, la înrăutățirea atmosferei cu substanțe poluante dăunătoare și la schimbare climatică. Modul creștin de a înfrunta problema cere o căință pentru abuzuri, moderare și ethos ascetic, care constituie un antidot la excesul de consum, și în același timp de a cultiva în om conștiința că el este «econom» și nu posesor al creației. Viitoarele generații au drept asupra bunurilor naturale, pe care Creatorul ni le-a încredințat. Pentru acest motiv Biserica ortodoxă participă activ la diferitele inițiative ecologice internaționale" și "a instituit ziua de 1 septembrie ca zi de rugăciune pentru protejarea mediului natural". Mesajul final al conciliului se adresează și tinerilor, "care caută o întregime de viață plină de libertate, dreptate, creativitate dar și iubire". Biserica îi cheamă "să se prezinte oferind trupului ecleziastic vitalitatea, nesiguranțele, problemele și așteptările lor. Tinerii nu constituie pur și simplu viitorul Bisericii, ci prezentul dinamic și creativ pe un plan local și universal".
(După L'Osservatore Romano, 28 iunie 2016)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 15.