Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a 13-a de peste an - Anul C - 2016

"Tu, Doamne, ești partea mea de moștenire" (Ps 15(16),2)!

Duminica trecută, la Cezareea lui Filip, Isus și-a anunțat programul misiunii sale de Mesia, program care cuprinde, pe lângă predicarea evangheliei, urcarea la Ierusalim spre pătimire, cruce, moarte și înviere, pentru a aduce lumii o viața nouă și libertatea fiilor lui Dumnezeu (cf. Lc 9,22).

Dar tot la Cezareea lui Filip, Isus a definit și viața ucenicilor săi, care este exact ca și viața lui, o viață de slujire continuă a evangheliei, o viață de lepădare de sine, o viață de luare zilnică a crucii și un drum continuu pe urmele lui (cf. Lc 9,23). Căci "dacă suferim împreună cu Isus, la sfârșit vom și domni împreună cu el" (Rom 8,17; 2Tim 2,11-12).

Oamenii liberi și fericiți ieșiți din mâna lui Dumnezeu, prin păcat au devenit robi ai diavolului și nefericiți. Și, așa cum știm, pentru a ne scăpa de robia la diavol și de durere, Isus a părăsit cerul, a luat trupul cu slăbiciunile și păcatele noastre, a mers cu ele la cruce și moarte și apoi, prin învierea, înălțarea și glorificarea sa la dreapta Tatălui, ne-a eliberat de veșnica robie și nefericire în care am căzut și ne-a redat libertatea fiilor lui Dumnezeu.

Dacă înainte de venirea lui Cristos, pe când eram robi, diavolul ne constrângea să păcătuim împotriva lui Dumnezeu și a semenilor, să părăsim calea lui Dumnezeu și a dreptății sale, să uităm de viața veșnică și bucuriile cerești, să slujim numai trupului și pământului, după pătimirile, moartea și învierea lui Isus, toate aceste lanțuri ne-au fost luate și noi am fost trecuți de la ascultarea de diavol la slujirea plăcută a lui Dumnezeu, dar mai ales am trecut de la moarte și osândă la viața și bucuria veșnică.

În Scrisoarea către Galateni, Agar cu fiul ei Ismael și Sara cu fiul ei Isaac sunt prezentați de sfântul Paul ca simboluri ale sclaviei și libertății, sclavie și libertate care le sunt oferite și astăzi oamenilor spre alegere. Datorită păcatului strămoșesc, fiecare om se naște sclav la diavol și la oameni, ca Ismael cel născut din roaba păcătoasă, Agar. Dar, datorită lui Isus Cristos, cel născut prin puterea Duhului Sfânt din Sara cea liberă, din Maria cea zămislită fără de păcat, prin învățătura sa divină și prin jertfa sa de la cruce, ne-a eliberat din condiția de sclavi și ne-a așezat în starea libertății fiilor lui Dumnezeu, a fiilor care vor moșteni împărăția cerurilor. De aceea, sfântul Paul în lectura a doua de astăzi ne spune: "Voi, fraților, ca și Isaac, sunteți copii ai făgăduinței. Noi nu suntem copiii femeii roabe, ci copiii femeii slobode. Cristos ne-a izbăvit ca să fim slobozi. Rămâneți, dar, tari și nu vă plecați iarăși sub jugul robiei. Eu, Paul, vă spun că, dacă vă veți tăia împrejur, Cristos nu vă va folosi la nimic" (Gal 4,28-5,2).

Tot în Scrisoarea către Galateni, sfântul Paul ne spune că, așa cum s-a întâmplat atunci, cel ce se născuse în chip firesc, Ismael, prigonea pe cel ce se născuse prin Duhul, Isaac, tot așa se întâmplă și acum (cf. Gal 4,29). De exemplu, când în Vechiul Testament oamenii au reușit să facă un cort, o arcă a alianței și apoi un templu pentru închinare, diavolul și oamenii săi au prigonit pe cei buni, au profanat cortul, au furat arca alianței și au dărâmat templul. Dar acum, după învierea din morți a lui Isus, când diavolul și moartea au fost învinși, Isus a făcut din trupul său înviat și glorificat cortul, arca, templul și locul nostru de închinare. De atunci, oricine vrea să se închine lui Dumnezeu o poate face liber în Isus Cristos, prin duh și adevăr, căci diavolul și acoliții lui nu-l pot atinge.

De aceea Isus nu i-a certat nici pe femeia samariteană și nici pe samaritenii care l-au refuzat din pricina templului lor din Muntele Garizim și nu le-a permis nici apostolilor să intre în polemici pe această temă (cf. In 4,20-24; Lc 9,51-55). Isus nu i-a certat nici pe evreii care țineau la templul lor de piatră din Ierusalim, pe care l-au poleit cu aur și l-au împodobit în odăjdii sfinte, dar care va fi distrus. Isus nu a intrat în polemici privitoare la nici un templul samaritean și nici la templul iudeu, pentru că el știa că prin moartea și învierea lui avea să devină adevăratul templul al lui Dumnezeu (cf. In 2,19-22).

Libertatea fiilor lui Dumnezeu, cu tot ceea ce implică ea în timp și în veșnicie, este darul cel mai prețios a lui Isus mort și înviat pentru noi. Libertatea fiilor lui Dumnezeu ne dă posibilitatea de a ne închina plăcut lui Dumnezeu, de a ne adăposti sigur în inima deschisă a lui Isus de la cruce și de a sorbi viața veșnică din izvorul vieții deschis în inima sa străpunsă.

Datoria fiecărui om de mântuit este aceea de a se adăposti ca pasărea și rândunica în inima și în coasta străpunsă a lui Isus (cf. Ps 84,2-3), să se adape zilnic din izvorul vieții care acum curge în Botez și în Euharistie și care țâșnește împreună cu el spre viața veșnică (cf. In 7,38). Dar, spre acest izvor al mântuirii ivit din coasta străpunsă a lui Isus de pe cruce, creștinul a primit chemarea și misiunea de a-i aduce și pe ceilalți oameni care nu-l cunosc încă bine pe Isus și nici mântuirea sa de la cruce (cf. In 19,34; Is 12,3).

Am văzut în evanghelia de astăzi că Isus însuși este preocupat ca toți oamenii să-l cunoască și să-l primească pe el ca singurul mântuitor, ca pe singura cale, ca pe singura poartă ce duce la cer. Și preocuparea lui Isus pentru mântuirea oamenilor începe cu cei mai din urmă dintre ei, cu cei considerați eretici, cu samaritenii. În timp ce pe apostoli îi trimite înaintea lui pentru a-i pregăti pe samariteni ca să-l primească, Isus însuși cheamă și lămurește mulțimile de oameni cu privire la primirea și urmarea lui.

Și am putea spune că Isus ni se dă pe sine însuși de exemplu, căci el a urmat chemarea Tatălui de a veni sărac în lume și de a ne aduce mântuirea și bogăția cerului. El a fost în totalitate supus Tatălui, de la început și până la sfârșit. El ar fi putut evita pătimirile și moartea ascunzându-se în Galileea, dar el a luat cu hotărâre drumul spre Ierusalim, drumul spre cruce și moarte. El s-a lăsat de bunăvoie la bunul plac al oamenilor care l-au refuzat, l-au respins, l-au trădat, l-au judecat și l-au ucis. El a renunțat complet la voința lui pentru a împlini voința Tatălui său (cf. Lc 9,22). Oricine vrea să-l urmeze pe el trebuie să accepte ceea ce el însuși a acceptat din mâinile Tatălui, adică crucea: "Dacă cineva vrea să vină după mine, să renunțe la sine, să-și ia crucea în fiecare zi și să mă urmeze" (Lc 9,23).

Deci, pe când Isus era pe drum spre Ierusalim, unde urca de bunăvoie, fără teamă de cruce și moarte, înainte de a se urca în corabie și pentru a trece dincolo de marea Tiberiadei, un om l-a întâmpinat și i-a zis: «Doamne, te voi urma oriunde vei merge. Isus i-a răspuns: "Vulpile au vizuini, și păsările cerului au cuiburi; dar Fiul omului nu are loc unde să-și plece capul"» (Lc 9,57-58). Prin aceste cuvinte, Isus i-a spus că el este sărac pe pământ și de aceea oricine îl urmează trebuie să renunțe la orice bogăție, la orice confort și chiar la orice odihnă. Dar tot prin aceste cuvinte l-a lăsat să înțeleagă că el este bogat în cer, acolo unde el are o împărăție fericită, unde el îl va îmbogăți și ferici veșnic pe el și pe toți cei care îl urmează (cf. In 18,36). A rămas ca omul să decidă unde vrea să fie fericit și bogat, pe pământ sau în împărăția lui Isus.

Sfântul Alois de Gonzaga (1568-1591), marchiz prin naștere, pe care l-am sărbătorit pe data de 21 iunie, când a aflat că prin urmarea lui Isus sărac, curat și ascultător până la moarte poate schimba titlul de marchiz de pe pământ cu titlul de fericit al cerului, a cedat imediat și fără regrete titlul de marchiz fratelui său Rodolfo, și a mers să-l slujească pe Isus curat, sărac și ascultător în viața consacrată, dar și pe frații lui Isus, care pe vremea aceea erau săraci și bolnavi de ciumă. Astăzi Alois este sfânt și "prinț" al cerului.

Al doilea om a fost chemat de Isus pentru a-l urma. Părea dispus într-un fel, dar voia ca mai întâi să facă altceva, voia ca mai întâi să-și îngroape tatăl, fie deja mort, fie să aștepte până moare. Isus spusese deja: "Cine vine la mine și nu mă iubește mai mult decât pe tatăl său, mai mult decât pe mama sa... nu este vrednic de mine" (Mt 10,37). El i s-a adresat lui Isus cu titlul "Doamne", dar, în realitate, s-a pus pe sine, dorințele și interesele personale pe primul plan, și nu urgența vestirii împărăției lui Dumnezeu, nu urgența scăpării a multor oameni de osândă și pierzare, cum cerea Isus. Comentatorii biblici merg până acolo și spun că cel care nu vestește împărăția lui Dumnezeu este deja "un mort", pentru că cel care nu are grija lucrurilor și făpturilor lui Dumnezeu, nu mai trăiește pentru Dumnezeu.

Sfântul Ioan Crisostom (347-407) a fost patriarhul Constantinopolului. Una dintre istoriile despre mărturia lui credincioasă relatează ocazia în care împăratul a dispus să fie arestat sub acuzarea de a fi creștin. Dacă Ioan Crisostom nu se lepăda de Cristos, atunci împăratul avea să îl expulzeze din imperiu. Răspunsul lui Ioan Crisostom la această amenințare a fost că împăratul nu avea cum să facă lucrul acesta pentru că "lumea întreagă este împărăția lui Dumnezeu". "Atunci am să-ți iau viața". "Nu ai cum să-mi ei viața pentru că viața mea este ascunsă cu Cristos în Dumnezeu". Amenințat apoi cu pierderea averii, sfântul Ioan Crisostom a replicat: "Cu neputință, deoarece comoara mea se găsește, împreună cu inima mea, în ceruri". Împăratul a mai făcut o încercare: "Atunci te voi izgoni de aici și nu vei mai avea nici un prieten". Din nou, sfântul Ioan Crisostom i-a răspuns: "Nu ai cum pentru că eu am un prieten de care tu nu mă poți despărți. Tu nu îmi poți face nici un rău". Sfântul Ioan Crisostom i-a spus pe drept lui Dumnezeu, "Doamne", căci l-a pus pe el și evanghelia sa pe primul loc în viața lui.

Cel de-al treilea om dorea să-și ia un timp pentru a le spune rămas-bun celor dragi. Acestuia, Isus i-a spus: "Nimeni care pune mâna pe plug și privește înapoi nu este vrednic de împărăția lui Dumnezeu". Nu numai că de multe ori cei dragi au fost o piedică în urmarea lui Cristos, el avea numai o jumătate de inimă pentru Isus, iar cealaltă jumătate o păstra pentru altcineva. Acest om nu era pătruns de importanța misiunii de ucenic al celui care a lăsat cerul și acum mergea hotărât la moarte pentru mântuirea lumii.

Prima lectură de astăzi ne spune că profetul Ilie, într-o astfel de situație, i-a permis lui Eliseu care era la arat cu plugul să-și ia rămas bun de la ai săi (cf. 1Rg 19,19-20). Însă Isus a spus: "Nimeni care pune mâna pe plug și privește înapoi nu este vrednic de împărăția lui Dumnezeu" (Lc 9,62). Cuvintele lui Isus relevă faptul că împărăția lui Dumnezeu este mai importantă decât orice altceva, chiar decât membrii familiei și decât viața proprie. Mântuirea oamenilor și împărăția cerurilor nu pot aștepta. Mesajul lui Isus era mai important decât mesajul lui Ilie și misiunea predicării evangheliei este mult mai urgentă decât ori ce altă misiune. Slujitorii lui Isus nu trebuie să fie asemenea plugarului care începe să are și se uită înapoi tot timpul, căci cel care privește mereu înapoi va părăsi curând lucrarea. Deoarece Isus se afla aproape de cruce, omul trebuia să se hotărască ceea ce va face în continuare.

Domnul nostru Isus Cristos este cunoscut prin predica și misiunea sa de la om la om. În acest fel s-a făcut cunoscut și în acest fel s-a dus și vorba despre el. Numai păstorii au auzit vestea cea bună de la niște îngeri. Numai magii au fost călăuziți de o stea. Numai puțini au beneficiat de miracol. Aproape toți ceilalți ucenici ai lui Isus au aflat despre el prin vestirea de la om la om. Iar dacă dorim să fim eficienți în câștigarea de suflete pentru Cristos, trebuie să le arătăm oamenilor că ne pasă de ei, căci așa a făcut și Isus. Nu scrie nicăieri că Isus s-a arătat unui om din senin și i-a spus "Eu sunt Mesia!". Isus mai întâi le-a arătat oamenilor că îi pasă de ei, ajutându-i și vindecându-i, și abia după aceea le-a vorbit despre persoana și împărăția sa.

Sfântul Paulin de Nola (354-431), sărbătorit la 22 iunie, fiu al unei familii senatoriale din Roma, a ajuns episcop de Nola, Italia, datorită virtuților sale și prin aclamațiile poporului, a urmat întocmai exemplul lui Isus. El și-a folosit averea după voia lui Dumnezeu, adică spre binele săracilor, cărora le-a arătat că le pasă de ei. Iar când i-a chemat la mântuirea prin Cristos, au venit imediat. Dar fapta cea mai lăudabilă a fost că și-a folosit viața proprie pentru eliberarea unui sclav, fiul unic al unei văduve sărace, răpit de vadali, când asemenea lui Isus s-a dat pe sine însuși ca preț de răscumpărare a acelui sclav aflat de două ori în pericol: un pericol de moarte fizică și mai ales în pericol de moarte spirituală. Învățătura lui Isus și salvarea sufletelor au fost deasupra vieții și intereselor sale. Iată ce vrea Isus de la fiecare creștin, care pretinde că îl cunoaște și că îl slujește.

De multe ori creștinismul a fost pătat de viața rea a acelora care l-au predicat. Interesele personale și dorința de îmbogățire au făcut din mulți creștini, pretinși misionari, mai degrabă niște apostoli ai iadului decât ai lui Cristos. Căci mulți băștinași ai triburilor sălbatice, când auzeau că vin creștinii cu "evanghelia", preferau mai degrabă să moară decât să se întâlnească cu lăcomia și cruzimea lor.

Isus știa ce pot face cei care vin după el din interes și fără inima schimbată, căci l-a avut pe Iuda care l-a trădat, dar i-a avut și pe alții care l-au abandonat, chiar la începutul muncilor apostolice. Versetul de la evanghelia de astăzi ne amintește de niște ucenici entuziasmați la înmulțirea pâinilor, dar ucenici care l-au părăsit la primul cuvânt divin pe care nu l-au înțeles (cf. In 6,68). De aceea, el așteaptă ca toți ucenicii lui să fie asemenea lui Samuel, care deși nu a înțeles prea multe din chemarea Domnului, a răspuns cu: "Vorbește, Doamne, căci slujitorul ascultă" (1Sam 3,9).

Cristos vrea să domnească în inima noastră, fără nici un alt pretendent la tronul său din ea. Toate celelalte pasiuni și interese trebuie să ocupe un loc secundar. Costul uceniciei, ca și răsplata ei, sunt foarte mari. Este nevoie să dăm tot ce avem pentru a primi întreg premiul pus în joc. Apostolul Paul a dat tot ceea ce a avut și a alergat în așa fel că a câștigat premiul pus în joc de Dumnezeu, împărăția cerurilor (cf. Fil 3,13-14).

Care este ierarhia urgențelor mele? Mai întâi eu, familia mea și interesele mele? Sau mai întâi Isus, evanghelia și mântuirea oamenilor?

Sfântul Paul ne spune astăzi că, pentru libertatea de a-i sluji în primul rând lui Dumnezeu și împărăției sale, ne-a eliberat Cristos prin pătimirea și moartea sa la cruce (cf. Gal 5,1.13-18). Așadar, să rămânem tari în libertatea noastră și nu luăm din nou jugul sclaviei, nici de la păgâni, nici de la evrei, nici de la mentalitatea lumii. Noi am fost chemați la libertate; numai să nu folosim această libertate ca pretext pentru a sluji trupului și intereselor pământești, ci să slujim cu iubire pe Dumnezeu și mântuirea oamenilor! Căci toată Legea este împlinită într-o singură poruncă: "Să-l iubești pe aproapele tău ca pe tine însuți" (Rom 13,10). Și care iubire de oameni este mai mare decât aceea de a le purta mântuirea lui Dumnezeu, prin Isus.

Liberi de păgânism, liberi de ideile evreiești, liberi de ideile greșite ale lumii, să-l urmăm pe Cristos, ducând fără zăbavă evanghelia mântuirii lui Dumnezeu tuturor oamenilor care o așteaptă și o doresc, și să o ducem cântând cu psalmistul: "Tu, Doamne, ești partea mea de moștenire" (Ps 15 (16),2)!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat