Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

"Să folosim păcatul nostru ca receptacul al milostivirii"

De Iacopo Scaramuzzi

A folosi ca receptacul al milostivirii însuși păcatul nostru. Este invitația pe care papa Francisc a adresat-o celor peste șase mii de preoți care iau parte la Jubileul preoților, subliniind că "nimeni nu este mai bun" pentru a ajuta să îngrijească răul altuia "decât cel care menține vie experiența că a fost obiect al milostivirii cu privire la același rău" și că "numai o Biserică aptă să protejeze fața oamenilor care bat la ușa sa este aptă să le vorbească despre Dumnezeu". Cu o imagine colorată pontiful a spus că milostivirea "nu ne face photoshop-ul, ci cu înseși firele mizeriilor și ale păcatelor noastre, împletite cu iubire de Tatăl, ne țese în așa mod încât sufletul nostru se reînnoiește recuperând adevărata sa imagine, cea a lui Isus", subliniind că un preot care în momentele întunecate știe să plângă în fața sfintei Fecioare Maria "este un preot bun pentru că este un fiu bun și va fi un părinte bun".

Papa: "Bisericile fără milostivire sunt contraproductive"

Papa dezvoltă astăzi în jurul temei jubiliare a milostivirii trei meditații în trei bazilici papale, la "San Giovanni in Laterano" la ora a treia (10.00), la "Santa Maria Maggiore" la ora a șasea (12.00) și în sfârșit, după-amiază, la "San Paolo fuori le mura" pentru ora a noua (16.00). Evenimentul este transmis direct de Tv2000. Dimineața, într-un tweet, papa Francisc a invitat să se urmărească meditațiile pe situl Jubileului www.im.va. Meditațiile papale sunt evenimentul culminant al acestui Jubileu al preoților care se desfășoară la Roma de ieri până mâine.

Într-un soi de meditație la meditația de dimineață la "San Giovanni in Laterano" intitulată "de la distanță la sărbătoare", Papa a invitat să "utilizăm ca receptacul al milostivirii însuși păcatul nostru", subliniind că "nimic nu unește mai mult cu Dumnezeu ca un act de milostivire" și că milostivirea are un aspect mai feminin, "iubirea maternă viscerală", și un aspect mai masculin, "fidelitatea puternică a Tatălui care mereu susține, iartă și îi repune pe drum pe fiii săi". Este "la îndemâna tuturor să acționeze cu milostivire", a spus Francisc, "a simți compasiune față de cel care suferă, a se înduioșa față de cel care are nevoie, a se indigna, a-și răsuci viscerele în fața unei nedreptăți clare și a începe imediat să se facă ceva concret, cu respect și duioșie, pentru a remedia situația". Vorbind despre milostivire, a spus Jorge Mario Bergoglio, "mie îmi place să folosesc formula verbală: «Trebuie dată milostivire, misericordiar în spaniolă, pentru a primi milostivire, pentru fi milostiviți». «Dar, Părinte, asta nu e italiană!» - «Eh, da!». Dar este forma pe care eu o găsesc pentru a merge înăuntru", a spus papa. În rugăciune, "dialogul nostru cu Domnul trebuie să se concretizeze asupra păcatului meu care cere să se pună în mine milostivirea ta, Doamne, unde simt mai multă rușine și doresc mai mult să repar", pentru că "milostivirea se contemplă în acțiune". Așadar, în rugăciune Francisc i-a invitat pe preoți să ceară "să devină preoți tot mai capabili să primească și să dea milostivire", dorind și o "convertire instituțională și pastorală" în așa fel încât Biserica să folosească propriile structuri "pentru a primi mai bine milostivirea lui Dumnezeu și pentru a fi mai milostivi cu alții" și a evita ca ele să se transforme "în ceva foarte diferit și contraproductiv".

Intrând în tema primei meditații, papa a subliniat că "dacă milostivirea evangheliei este un exces al lui Dumnezeu, o revărsare nemaiauzită, primul lucru care trebuie făcut este să privim unde lumea de astăzi, și fiecare persoană, are mai mult nevoie de un astfel de exces de iubire". De aici, ilustrând parabola tatălui milostiv, adesea supranumită parabola fiului risipitor, papa a subliniat că este necesar "a menține inima între două extreme", demnitatea și rușinea: "În acest loc unde sunt demnitatea și rușinea putem percepe cum bate inima Tatălui nostru" și este posibil "să simțim cum acea bătaie a inimii Tatălui se unește cu bătaia inimii noastre". "Murdari, impuri, meschini, vanitoși - vanitatea, este păcatul preoților - egoiști și, în același timp, cu picioarele spălate, chemați și aleși, meniți să distribuim pâinile înmulțite, binecuvântați de oamenii noștri, iubiți și îngrijiți. Numai milostivirea face suportabilă acea poziție. Fără ea ori ne credem drepți ca fariseii ori ne îndepărtăm ca aceia care nu se simt vrednici. În ambele cazuri se împietrește inima. Ori când ne simțim drepți ca fariseii, ori când ne îndepărtăm ca aceia care nu se simt vrednici. Eu nu mă simt vrednic, dar nu trebuie să mă îndepărtez: acolo trebuie să fiu, în rușine cu demnitate, amândouă împreună!"

Papa, care i-a invitat pe preoți să recitească enciclica lui Pius al XII-lea despre inima preasfântă a lui Isus, a stigmatizat riscul "clerical" de a-i trata pe păcătoși ca un "caz": nu trebuie "redusă concretețea iubirii lui Dumnezeu, a ceea ce ne dă Dumnezeu, a persoanei, la un caz", a spus el: "Așa mă dezlipesc și nu-mi revine mine. Și așa nu-mi murdăresc mâinile; și așa fac o pastorație curată, elegantă...". În schimb, milostivirea implică în viața celuilalt și îi conferă "demnitate". Francisc s-a oprit în sfârșit asupra câtorva caracteristici ale acestei milostiviri. Radicalitatea sa, care se naște din conștiința profundă a propriului păcat: "Unul nu merge în farmacie și spune: «Prin milostivire, dați-mi o aspirină!». Prin milostivire cere să-i dea morfină pentru o persoană care este pradă unor dureri atroce ale unei boli terminale. Sau totul sau nimic! Se merge până la capăt sau nu se înțelege nimic!" Și excesivitatea sa: "Întotdeauna milostivirea este exagerată, este excesivă! Persoanele cele mai simple, păcătoșii, bolnavii, posedații..., sunt imediat ridicați de Domnul, care-i face să treacă de la excludere la includere deplină, de la distanță la sărbătoare".

În a doua meditație, desfășurată la amiază în bazilica "Santa Maria Maggiore", papa a aprofundat conceptul de milostivire ca "receptacul": "Receptaculul milostivirii este păcatul nostru". Adesea, a spus Francisc, "se întâmplă că păcatul nostru este ca o strecurătoare, ca o oală găurită din care curge harul în puțin timp". Și în schimb, cu l-a învățat Domnul pe Petru, trebuie "iertat de șaptezeci de ori câte șapte", pentru că "Dumnezeu nu este pelagian", nu numai că "nu încetează să ne ierte, ci reînnoiește și burduful în care primim iertarea sa. Folosește un burduf nou pentru vinul nou al milostivirii sale, ca să nu fie ca o haină peticită sau un burduf vechi".

"În exercitarea acestei milostiviri care repară răul altuia, nimeni nu este mai bun, pentru a ajuta la îngrijirea lui, decât cel care menține vie experiența de a fi fost obiect al milostivire cu privire la același rău", a spus papa. "Între cei care lucrează pentru a combate dependențele, cei care s-au răscumpărat de obicei sunt cei care înțeleg mai bine, ajută și știu să ceară de la alții. Și cel mai bun duhovnic este de obicei cel care se spovedește mai bine". Pentru a exemplifica acest concept, papa a trecut în revistă exemplul unei serii de sfinți, pentru că "aproape toți marii sfinți au fost mari păcătoși sau, ca sfânta Tereza, erau conștienți că era pur har prevenitor faptul de a nu fi fost mari păcătoși".

Paul "este cel mai înțelegător și milostiv față de cei care erau așa cum a fost el".

Petru "a fost vindecat în rana cea mai profundă care se poate avea, aceea de a-l tăgădui pe prieten", până acolo încât "l-a făcut papă". Semnul lui Petru răstignit cu capul în jos, a subliniat Bergoglio, "este probabil cel mai elocvent al acestui receptacul al unui cap încăpățânat care, pentru a putea primi milostivire, se pune în jos și în timp ce oferă mărturia supremă de iubire față de Domnul său. Petru nu vrea să-și încheie viața spunând: «Am învățat lecția», ci spunând: «Deoarece capul meu nu va învăța niciodată, îl pun în jos». Mai sus decât toate, picioarele spălate de Domnul".

Ioan "pare unul dintre acei bunici buni care vorbesc numai despre iubire, el care a fost «fiul tunetului»".

Augustin "va găsi acel mod creativ de a umple cu iubire timpul pierdut, scriind Confesiunile sale". Pentru Francisc, "probabil receptaculul definitiv, care a devenit răni reale, mai mult decât sărutarea leprosului, căsătoria cu doamna sărăcie și a simți orice creatură ca soră, a fost probabil faptul de a trebui să păstreze în tăcere milostivă ordinul pe care l-a întemeiat". Despre Ignațiu, întemeietor al iezuiților, "putem intui cât era de mare acea dorință de laudă deșartă, care a fost transformată într-o așa căutare a celei mai mari glorii a lui Dumnezeu". Sfântul paroh de Ars, despre care a scris Georges Bernanos, spunea: "A se urî este mai ușor decât se crede. Harul constă în a se uita pe sine". Receptaculul parohului argentinian Brochero, preot canonizat, era însuși trupul său lepros, "el, care visa să moară galopând, trecând printr-un fluviu pentru a merge să dea ungerea vreunui bolnav". De multe ori, a spus papa care l-a citat și pe cardinalul Van Thuan, "lucrurile noastre rămân la jumătate și, de aceea, a ieși din noi înșine este mereu un har. Ne este dat să «lăsăm lucrurile» ca să le binecuvânteze și să le perfecționeze Domnul. Noi nu trebuie să ne preocupăm mult".

Francisc a încheiat a doua sa meditație oprindu-se îndelung asupra figurii Mariei "ca recipient și izvor al milostivirii" și scoțând în evidență, în urma propriei rugăciuni silențioase în fața Guadalupanei în timpul recentei călătorii în Mexic, patru "moduri de a privi" ale Mariei, "moduri pe care le are sfânta Fecioară Maria de a privi, în special pe preoții săi, pentru că prin intermediul nostru vrea să-i privească pe oameni".

Înainte de toate, Maria "ne privește în așa fel încât unul se simte primit în sânul ei": "Dacă uneori observați că s-a împietrit privirea voastră, din cauza muncii sau din cauza oboselii, se întâmplă tuturor, că atunci când vă apropiați de oameni simțiți deranj sau nu simțiți nimic, priviți din nou la ea, priviți-o cu ochii celor mai mici dintre oamenii voștri, care cerșesc hrană de sânul mamei, și ea vă va purifica privirea de orice «cataractă» care nu lasă să fie văzut Cristos în suflete, vă va vindeca de orice miopie care face deranjante nevoile oamenilor, care sunt cele ale Domnului întrupat, și de orice prezbitism care pierde detaliile, litera mică, unde se joacă sensul persoanei și al familiei, nota scrisă «mic», unde se joacă realitățile importante ale vieții Bisericii și a familiei", a spus papa.

În al doilea rând, Maria observă "țesând, văzând cum poate să combine spre bine toate lucrurile pe care le aduc oamenii voștri". Milostivirea, a spus papa, "nu ne «pictează» din exterior o față de om cumsecade, nu ne face cu photoshopul, ci cu înseși firele mizeriilor și ale păcatelor noastre, împletite cu iubire de Tată, ne țese în așa fel încât sufletul nostru să se reînnoiască recuperând adevărata sa imagine, aceea a lui Isus".

Al treilea mod este cel al atenției: "Un preot care se face impermeabil în fața privirilor este închis în el însuși. A păzi în noi pe fiecare dintre ei, păstrându-i în inimă, ocrotindu-i. Numai o Biserică aptă să ocrotească fața oamenilor care bat la ușa sa este capabilă să le vorbească despre Dumnezeu. Dacă nu descifrăm suferințele lor, dacă nu ne dăm seama de necesitățile lor, nu le vom putea oferi nimic".

În sfârșit, Maria "privește în mod «integru», unind totul, trecutul, prezentul și viitorul nostru": "Când voi, preoții, aveți momente întunecate, urâte - a spus papa preoților - când nu știți cum să vă descurcați în locul cel mai intim al inimii voastre, eu spun: priviți-o pe mama, numai atât, mergeți acolo și lăsați-vă priviți de ea, în tăcere, chiar adormind acolo, asta va face ca în acele momente urâte, poate cu atâtea greșeli pe care le-ați făcut și v-au dus acolo, va face din această murdărie receptacul de milostivire. A ne lăsa priviți și a plânge. Când găsim un preot care este capabil de asta, pot spune că este un preot bun pentru că este un fiu bun și va fi un părinte bun".

(După Vatican Insider, 2 iunie 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 6.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat