|
Fatima: profeție, scrisoare închisă, cuvinte care lipsesc și dezmințirea lui Ratzinger De Andrea Tornielli "Un Conciliu rău și o liturghie rea". Acesta ar fi "adevăratul" conținut al celui de-al treilea secret de la Fatima pe care Vaticanul l-ar fi ținut secret. Însă Joseph Ratzinger, care l-a păstrat, l-a publicat și l-a comentat, consideră ca "pure invenții" o altă presupusă "revelație" despre textul profetic cel mai discutat și studiat. Lovitura jurnalistică de la Rusalii Revelația părea să fie dintre acelea grele. Teologul german părintele Ingo Döllinger, prieten personal al lui Benedict al XVI-lea, i-ar fi dat lui Maike Hickson pe situl OnePeterFive o știre răsunătoare, relatând despre un dialog față în față cu cardinalul de atunci Ratzinger: "Nu mult după publicarea în iunie 2000 a celui de-al Treilea Secret de la Fatima din partea Congregației pentru Doctrina Credinței, cardinalul Joseph Ratzinger i-a spus părintelui Döllinger în timpul unei conversații față în față că există o parte din al Treilea Secret pe care încă n-au publicat-o! «Există mai mult decât ceea ce am publicat», ar fi spus Ratzinger. În afară de asta i-a spus lui Döllinger că partea publicată a Secretului este autentică și că partea inedită a Secretului vorbește despre «un Conciliu rău și despre o Liturghie rea» care vor veni într-un viitor apropiat. Părintele Döllinger mi-a dat permisiunea să public aceste fapte în sărbătoarea Duhului Sfânt și mi-a dat binecuvântarea sa". Așadar, o nouă presupusă revelație despre presupusul conținut nerevelat. Până astăzi supozițiile cu privire la conținutul care n-ar fi fost publicat s-au împărțit între cele mai catastrofiste (Sfânta Fecioară Maria ar fi anunțat pedepse teribile) și cele mai legate de viața internă a Bisericii (în substanță o punere în discuție a Conciliului Ecumenic al II-lea din Vatican). Această ultimă ieșire se înscrie în acest al doilea filon. Papa emerit vorbește Dezmințirea, inedită și seacă, a venit la 21 mai 2016 printr-un comunicat al Sălii de Presă a Vaticanului unde sunt prezentate în ghilimele cuvintele lui Benedict al XVI-lea. "Unele articole apărute recent au prezentat declarații atribuite profesorului Ingo Döllinger, conform cărora cardinalul Ratzinger, după publicarea celui de-al Treilea Secret de la Fatima (care a avut loc în iunie 2000), i-ar fi destăinuit că această publicare n-a fost completă". "În această privință - continuă comunicatul - Papa emerit Benedict al XVI-lea comunică faptul că «n-a vorbit niciodată cu profesorul Döllinger despre Fatima», afirmă clar că dezvăluirile atribuite profesorului Döllinger despre această temă «sunt pure invenții, absolut neadevărate» și confirmă cu hotărâre: «publicarea celui de-al Treilea Secret de la Fatima este completă»". Așadar dezmințirea este triplă: Ratzinger afirmă neveridicitatea circumstanței (dialogul cu teologul german despre Fatima); a conținutului (cuvintele negative ale Mariei despre Conciliu și liturghia rezultată din reforma liturgică) precum și repetarea obsesivă cu privire la secretul nedezvăluit. Misterul viziunii Secretul de la Fatima este conținut într-o viziune pe care cei trei păstorași o primesc în 1917. Primele două părți, referitoare la viziunea iadului, la al doilea război mondial și la consacrarea Rusiei, sunt revelate repede. În timp ce partea a treia este destinată numai Papei. Sora Lucia dos Santos scrie al treilea secret în ianuarie 1944 și-l încredințează episcopului de Leiria-Fatima, José Alves Correia da Silva, în iunie din același an. Episcopul îl trimite în Vatican, la cererea Sfântului Scaun, în primăvara anului 1957, în ultima parte a pontificatului lui Pius al XII-lea. s-a spus mereu că va trebui făcut public în 1960, însă Ioan al XXIII-lea, precum și Paul al VI-lea, consideră să nu facă asta. Ioan Paul al II-lea, în mai 2000, este cel care se decide și propune o interpretare a viziunii - martiriul unui Papă, "episcopul îmbrăcat în alb", și al atâtor creștini - care-l vede protagonist cu atentatul suferit în 1981. Prefectul de atunci al Congregației pentru Doctrina Credinței, Joseph Ratzinger, susține operațiunea și scrie un comentariu la viziunea profetică, ce este prezentată drept ceva ce aparține de acum trecutului. Ulterior, același Ratzinger, devenit Papă, va părea mai puțin înclinat să considere închisă complet profeția de la Fatima, gândindu-se la martiriul creștinilor care desigur nu s-a încheiat cu căderea comunismului, precum și la atacurile pe care Biserica le îndură din interiorul său, de la păcatul membrilor săi. Numai o viziune. Și cuvintele? Îndoielile care au fost propuse după publicarea textului din anul 2000 din partea Congregației pentru Doctrina Credinței pot fi conduse la două probleme. Prima se referă la o frază rămas în suspensie în a patra memorie scrisă de sora Lucia, acolo unde ea atribuie Sfintei Fecioare Maria aceste cuvinte: "În Portugalia se va păstra mereu dogma credinței, etc.". Pare evident din context că este vorba despre cuvinte din apariție referite la viziunea celui de-al treilea secret. Participarea păstorașilor vizionari la evenimentul aparițiilor nu era pe același nivel pentru toți trei. De fapt, în timp ce sora Lucia o vedea pe Sfânta Fecioară Maria, asculta glasul ei și putea să-i vorbească, Iacinta Marto putea să vadă și să asculte dar nu să vorbească, în timp ce Francisc Marto putea numai să vadă dar nu auzea nimic. Așadar Francisc, verișorul Luciei, a putut mereu să vadă totul, inclusiv viziunea iadului, dar n-a auzit niciodată nimic din cuvintele spuse de Sfânta Fecioară Maria, care în schimb erau percepute de sora și de verișoara lui. Confirmă asta însăși sora Lucia în a patra "memorie" a sa, datată 1941. Apariția, vorbind despre a treia parte a secretului, s-ar fi adresat cu aceste cuvinte Luciei și Iacintei: "Lui Francisc da, puteți să-i spuneți". Din acest amănunt unii deduc că al treilea secret nu conținea numai o viziune - aceea a martiriului creștinilor și al Papei - ci și un ansamblu de cuvinte care o însoțeau și o interpretau. În interogatoriul Luciei, în timpul procesului canonic din 1924, vizionara a declarată în privința celei de-a treia părți a secretului: "Apoi Doamna ne-a spus câteva cuvinte scurte, recomandându-ne să nu le spunem nimănui, decât numai lui Francisc". Dubla scrisoare închisă A doua problemă se referă la istoria textului secretului. Când ajunge în Vatican, este păstrat într-o casetă de lemn în apartamentul Papei Pius al XII-lea. și este depozitat și la Sfântul Oficiu de atunci. În fascicolul publicat de Sfântul Scaun în anul 2000, intitulat "Mesajul de la Fatima", se afirmă că Ioan al XXIII-lea a citit secretul, dar a decis să nu-l publice. Apoi se spune că Paul al VI-lea a cerut textul de la Sfântul Oficiu și l-a citit la 27 martie 1965, aproape la trei ani după alegere. Însă fostul secretar al Papei Ioan, Loris Capovilla, a făcut afirmații care nu coincid cu această reconstruire. Capovilla, care după moartea Papei Roncalli a rămas să lucreze în anticamera succesorului său, a povestit că Montini l-a întrebat chiar pe el, joi 27 iunie 1963 - așadar la doar șase zile după ce a devenit Papă și încă înainte de ceremonia solemnă de încoronare, care a avut loc la 29 iunie - unde era ascuns al treilea secret, pentru că nu-l găsea. Capovilla a spus că plicul cu secretul "se află în caseta de la biroul numit Barbarigo în dormitor". Acolo colaboratorii lui Paul al VI-lea l-au recuperat. Incongruența dintre publicarea vaticană și cuvintele lui Capovilla lasă să se înțeleagă că în realitate pot să existe două texte: primul era păstrat în apartamentul Papei, al doilea în arhivele Sfântului Oficiu. Ar fi vorba, după o ipoteză nedovedită, de două părți distincte ale celui de-al treilea secret (care este la rândul său numai a treia parte dintr-o unică revelație). Textul păstrat în arhive ar conține numai viziunea - adică aceea revelată de Vatican în 2000 - în timp ce plicul care era în apartamentul papal ar păstra explicația acelei viziuni, cuvintele de comentariu rostite de Sfânta Fecioară Maria. Posibile explicații "Fatimiștii" se declară siguri că unica explicație posibilă la aceste incongruențe este existența a două texte separate: viziunea și interpretarea. Al doilea text n-ar fi fost revelat pentru că este prea catastrofic și apocaliptic, sau pentru că este negativ față de Conciliu și de reforma liturgică. Această ultimă ipoteză care provoacă frenezia celor care atribuie - naiv din punct de vedere istoric și interesat din punct de vedere al bătăliilor infra-ecleziale - Conciliului al II-lea din Vatican criza credinței, secularizarea și aproape toate relele Bisericii. Convinși că dacă totul ar fi rămas cristalizat ca în timpurile lui Pius al XII-lea n-ar fi existat secularizarea, criza vocațiilor și a familiei, etc. Însă rămâne de explicat cum de Ioan Paul al II-lea a decis să publice numai o parte din al treilea mister, în loc să continue să mențină totul încă sub cheie. Și nu se poate exclude, în schimb, că incongruențele sunt datorate, mai simplu, existenței nu a două texte diferite ci a două copii distincte ale aceluiași secret păstrate în locuri diferite. O altă posibilă explicație este legată de multele scrieri ale sorei Lucia, care a continuat să primească viziuni și mesaje, transferându-le în Vatican. Este posibil ca Pontifii să fi avut îndoieli și dificultăți în a distinge mesajul autentic al apariției de interpretările vizionarei. Cuvintele lui Amato Ceea ce a fost afirmat de Benedict al XVI-lea, în dezmințirea care reprezintă una dintre foarte rarele ieșiri ale sale de când a renunțat la papalitate, a fost reafirmat în urmă cu un an și de cardinalul prefect al Congregației Sfinților, Angelo Amato, care înainte de a ajunge la "fabrica de aureole" a fost numărul doi din Congregația pentru Doctrina Credinței. "Spun imediat că nu există un al patrulea secret" de la Fatima "nici nu există alte secrete ascunse", a afirmat el în mai 2015. "Când eram secretar al Congregației pentru Doctrina Credinței - a scris cardinalul - am avut privilegiul să am în mână și să citesc manuscrisele originale referitoare la secretele de la Fatima și mesajul lor. Le-am meditat îndelung pentru că aruncă o lumină de credință și de speranță asupra evenimentelor foarte triste din secolul trecut și nu numai. Amintim că secolul al XX-lea, pronosticat ca timp dominat de rațiune și de fraternitatea dintre popoare, în realitate a fost o perioadă tragică pentru creștinism, persecutat și asuprit în multe părți ale lumii. Fără a lua în considerare cele două războaie mondiale, stațiunile cele mai tragice ale acestei Via Crucis evanghelice au fost în ordine genocidul armean, reprimarea mexicană, persecuția spaniolă, măcelurile naziste, exterminarea comunistă și, în această primă parte a celui de-al treilea mileniu, persecuția islamistă. Sunt milioane victimele ideologiilor rele, care au generat și încă generează conflicte, uri și diviziuni". (După Vatican Insider, 23 mai 2016) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 28.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |