Astfel i-a "cucerit" incinerarea pe catolici
De Mauro Pianta
Biserica Catolică o tolerează fără a o recomanda, și totuși tot mai mulți italieni aleg incinerarea. Un proces care pare de neoprit: ultimele date Istat disponibile referitoare la anul 2014 semnalează că această opțiune este aleasă în aproape 20% (mai precis 19,71%) din cazurile de deces și estimări neoficiale vorbesc, pentru anul 2015, de un procent care depășește cu mult pragul de 20%. În urmă cu zece ani datul se oprea la 8%.
În 2012, CEI a publicat o nouă ediție a "Ritualului Înmormântării" în care este tratată și tema incinerării. Biserica nu se opune, dar continuă să considere îngroparea forma cea mai potrivită pentru a exprima credința în învierea trupului și a favoriza amintirea și rugăciunea din partea rudelor și prietenilor.
Cât privește celelalte confesiuni religioase, lumea protestantă permite incinerarea, contrar cu ceea ce se întâmplă pentru credincioșii din Bisericile ortodoxe, din islam și din ebraism.
Dar pentru ce se răspândește așa de rapid această practică în dauna înhumării, a îngropării în pământ? Răspunde Giovanni Pollini, administrator național al federației italiene pentru incinerare (peste 150 de mii de înscriși). "Motivele sunt multe. Desigur, există cazurile extreme al celui care cere să se disperseze resturile sale pe terenul de fotbal al echipei pe care o iubește sau al celui care intenționează în acest mod să marcheze propriul nihilism. Dar în cea mai mare parte a cazurilor persoanele recurg la ea deoarece costă mai puțin decât înmormântarea și decât mormântul, deoarece nu vor să deranjeze rudele după deces sau nu vor să sustragă spațiu prețios celor vii. Știți câte femei bătrâne ne spun: «Fiul meu nu-mi telefonează acum când sunt vie, să nu ne așteptăm să vină să mă viziteze la cimitir». În sfârșit, pentru mulți incinerarea reprezintă un mod «ecologic» pentru a se reuni cu natura...".
Iată, tocmai dimensiunea ecologică a incinerării, reunirea cu o natură înțeleasă în mod panteist care deci îl înlocuiește pe Dumnezeu, a ridicat mereu unele perplexități în lumea catolică.
Observă sociologul Massimo Introvigne: "Incinerarea, din gest de ruptură față de catolicism, a ajuns să facă parte și din obiceiul catolicilor. Astăzi n-aș face din ea o chestiune ideologică-doctrinală. Spuse fiind acestea, este de netăgăduit că anumite semne, ca de exemplu faptul de a nu mânca vinerea carne sau chiar înhumarea, aveau o elocvență a lor și socială și sociologică. Îndeosebi înhumarea avea o valență educativă: ea îi deosebea pe creștini de păgâni, trupul pus ca o sămânță în pământ (in-humus) destinat să reînflorească, să învie".
Adaugă un istoric ca Franco Cardini: "Biserica a fost contrară incinerării pentru că încă din timpurile Revoluției Franceze, gânditori liberi, atei, materialiști și masoni au făcut din ea exprimarea propriului anticlericalism. Practica a fost condamnată formal de dreptul canonic: celui care dispunea recurgerea la ea îi era aplicată privarea de sacramente și de înmormântare ecleziastică. Va trebui să se aștepte luna iulie a anului 1963 pentru ca papa de atunci, Paul al VI-lea, dispărând anumite condiții istorice și culturale, «să libereze» practica incinerării cu condiția ca să nu fie aleasă «din ură față de religia catolică». O decizie pe care am primit-o cu bucurie pentru că personal am simțit mereu o anumită repulsie față de înhumare".
Din punct de vedere teologic este greu să se spună că Paul al VI-lea a greșit. Cuvântul părintelui Roberto Repole, președintele Asociației Teologilor Italieni: "Dumnezeu nu are nevoie de oasele noastre pentru a ne învia în ultima zi. Domnul va reuși să recompună trupurile chiar dacă unul le-a ars sau dacă au fost pulverizate în vreun accident. Clar că pericolul insinuării unei concepții panteiste în incinerare există și trebuie vegheat caz cu caz. Îngroparea în pământ permite o elaborare a doliului mai treptată, o dezlipire mai puțin imediată. Și probabil în creșterea fenomenului incinerării putem citi un ulterior indiciu al greutății societății contemporane de a sta în fața morții".
(După Vatican Insider, 21 mai 2016)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 72.